Р Е Ш Е Н И Е
09.12.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.о. II
Районен съд – Дупница състав
03.12. 2019
на Година
Маргарита Алексиева
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Юлия Вукова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 922 2019
дело № по описа за година.
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Производството е образувано по жалба на Т.С.Б., ЕГН ********** с адрес: *** срещу Наказателно постановление № 19-5310-000834/27.06.2019 г. издадено от Началник група към ОД МВР Кюстендил, група КПДГПА, с което за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя са наложени административни наказания ,,глоба“ в размер на 200 (двеста) лева и ,,лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 (шест) месеца.
Иска се отмяна на атакуваното наказателно постановление, като неправилно и незаконосъобразно по съображения изложени в жалбата.
В открито съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата и заявеното с нея искане.
Въззиваемата страна, редовно призована не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:
На 20.05.2019 г., около 22:25 часа жалбоподателят управлявал лек автомобил ,,Фолксваген Венто“ с рег. № КН8026ВВ, собственост на Васил С. Наков по Автомагистрала А-3 км 82+850 в посока гр. Благоевград, като водачът (собственик) не е изпълнил задължението си съгласно чл. 143, ал. 15 от ЗДвП в двумесечен срок от придобиването му да го регистрира. На горепосочената дата и място водачът бил спрян за проверка от полицейския служител – св. А.В., който установил, че за този автомобил няма данни, тъй като новият собственик не го е регистрирал в законоустановения срок. Водачът представил договор за покупко-продажба. Нарушението било установено чрез използване на техническо средство ,,таблет“.
За констатираното нарушение св. Александров съставил АУАН № 834 от 20.05.2019 г., в който посочил горните факти, квалифицирайки ги като нарушение по чл. 140, ал. 1 във вр. с чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Актът бил предявен на водача, който го подписал и получил препис от него без възражения. В законоустановения срок не са депозирани писмени такива.
Въз основа на АУАН било издадено и атакуваното НП, в което била пресъздадена фактическата обстановка, изложена в първия. Административнонаказващият орган също счел, че горните факти, нарушават разпоредбата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, поради което и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП, наложил на жалбоподателя наказания ,,Глоба“ в размер на 200 лева и ,,Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца. Видно от писмо рег. № 348000-9684/14.11.2019 г. на Началника на РУ Дупница, регистрацията на лек автомобил ,,Фолксваген Венто“ с рег. № КН8026ВВ е прекратена на 01.05.2019 г. на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, тъй като собственикът на ППС не е изпълнил задължението да регистрира превозното средство в двумесечен срок от придобиването му. В подкрепа на изложеното е представена и разпечатка от АИС ,,КАТ“ относно процесния лек автомобил. С постановление от 24.06.2019 г. прокурор при РП гр. Дупница е отказал да образува досъдебно производство и прекратил преписка вх. № 1372/2019 г. по описа на РП-Дупница и разпоредил препис от постановлението да се изпрати на Началника на РУ Дупница за налагане на административно наказание. В мотивите на прокурорския акт е посочено, че с управлението на нерегистрирано по надлежния ред МПС Т.Б. не е осъществил от обективна страна състава на престъплението по чл. 345, ал. 2 вр. с ал. 1 от НК, тъй като не е налице степента на обществена опасност на деянието, която е разграничителния фактор дали едно деяние да се възприеме като престъпление или като административно нарушение, като в случая обществената опасност на деянието не е висока – нарушени са правила за движението по пътищата по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, но не са настъпили вредни последици от този факт.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и гласните и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло.
Съгласно така приетата фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:
Съдът счита, че жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна, като съображенията за това са следните:
От обстоятелствената част на акта за нарушение, който съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява гореописаната фактическа обстановка, в каквато насока са и показанията на разпитаните свидетели, които са обективни и безпротиворечиви, поради което съдът кредитира изцяло.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложените административни наказания и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг. чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 14, ал. 2 от НПК и т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Началника група към ОДМВР гр. Кюстендил, група КПДГПА, който към 20.05.2019 г. е бил оправомощен да издава наказателни постановления, видно от представената към АНП Заповед рег. № 8121з-515/14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи. АУАН е съставен от компетентно (териториално и материално) лице – младши инспектор, който безспорно е длъжностно лице на службите за контрол, предвидени в ЗДвП и който по силата на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП е компетентен да съставя АУАН за нарушения по ЗДвП. В конкретния случай, при съставянето на АУАН и издаването на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, които са довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. А именно нарушени са чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като липсва пълно описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е било извършено. Не е посочена датата, от която регистрацията на автомобила е прекратена, респ. начина по който е установено нарушението, за да бъде установено дали АУАН е съставен в сроковете предвидени в чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, поради което съдът не дължи произнасяне по съществото на спора.
Предвид изложеното наказателното постановление следва да се отмени като незаконосъобразно.
Воден от гореизложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
19-5310-000834/27.06.2019 г. издадено от Началник група към ОД МВР Кюстендил,
група КПДГПА, с което за нарушение на чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл.
175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, на Т.С.Б., ЕГН ********** с адрес: *** са
наложени административни наказания ,,глоба“ в размер на 200 (двеста) лева и ,,лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от 6 (шест) месеца, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Кюстендил, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: