Определение по дело №495/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 август 2021 г. (в сила от 19 август 2021 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20217200700495
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 9 август 2021 г.

Съдържание на акта

                                         О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 43

 

гр.Русе, 19.08.2021 год.

 

Административен съд - Русе,  7 състав, в закрито заседание на 19 август, през две хиляди двадесет и първа година, в състав :              

 

                                                         Съдия: Йълдъз Агуш                                                       

като разгледа докладваното от съдията ч.адм. д. № 495 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 41, ал.3 от ДОПК.

Образувано е по жалба на „Изток инвест 3000“  ЕООД, със седалище гр.София, срещу действия на органите по приходите за обезпечаване на доказателства, обективирани в протокол за предприети действия за обезпечаване на доказателства № 0048529/20.07.2021г., издаден от Л.С., инспектор по приходите, и С.С., инспектор по приходите в дирекция „ФК“ при ЦУ на НАП.

В жалбата подробно са изложени оплакванията на дружеството във връзка с обжалваните действия, предприети от страна на приходните органи.

На първо място се сочи, че предприетите действия са нищожни, тъй като служителите извършващи процесните действия не са представили заповед на териториалният директор, която да ги оправомощава да извършват такива действия.

На второ място се сочи и незаконосъобразност на действията, поради факта, че служителите на ГДФК са упражнили свои законови правомощия, съгласно чл.12, ал.2, т.6 от ДОПК, изразяващи се в поставяне на ТСК на превозно средство, без да са налице изискуемите от закона предпоставки за осъществяване на тези права, тъй като в конкретната хипотеза не се касае за осъществяване на контрол върху движението на стоки с висок фискален риск.

Релевира се и възражението, че оспорените действия са незаконосъобразни, тъй като не са мотивирани.

Моли се съда да отмени обжалваните действия по обезпечаване на доказателства.

По делото се установява, че на 20.07.2021 г. в 15.45ч. и на основание чл.110, aл.4 от ДОПК, на ГКПП Дунав мост - 1 е извършена проверка на МПС марка SKANIA с регистрационен номер RMI53851 /влекач/ и ремарке с регистрационен номер RMI6S67.

След извършен оглед на видимата част е установено, че МПС/ТС превозва стока - каси за врати с общо бруто тегло - 11 552 кг., нето тегло - 10 652кг.

От представените придружаващи документи се установило, че изпращач /доставчик/ на стоката е: INVADO с VAT номер PL **********. Превозвач на стоката, съгласно приложеното ЧМР е TRANSPORT - US LUG I HANDEL, BABULA ZDZISLAW c ЕИК по Булстат PL **********. Получател на стоката от представените придружаващи документи и декларация от водача ма транспортното средство е „Изток инвест 3000" ЕООД, ЕИК *********.

На дата 20.07.2021г. е извършена проверка в база данни на Европейската Комисия VIES, при която е установено че номера по ДДС на изпращача, на превозвача и на получателя на стоката, са валидни.

На основание чл.37 във връзка с чл. 12 от ДОПК е изискано от водача на транспортното средство да декларира място, дата и час на разтоварване на стоката. Видно от декларацията от водача е, че стоката ще бъде разтоварена в: гр.Варна, ул. „Ореш" 1 на дата 21.07.2021г. в 09.00ч.

При извършената проверка са предприети действия за обезпечаване на доказателства по реда на чл.40 ал. 1 и ал.2 от ДОПК на превозваната в транспортното средство стока, която въз основа на представените документи е каси за врати с бруто тегло - 11 552 кг. и нето тегло - 10 652кг.

Гореописаната стока, обезпечена като доказателство и намираща се в транспортно средство SKANIA с регистрационен номер RMI53851 /влекач/ и ремарке с регистрационен номер RMI6S67 е запечатана с 1бр. обикновено ТСК - пломба №0526148. Стоката е оставена на отговорно пазене в гореописаното транспортно средство. За МОЛ и пазач на стоката е назначено лицето KISIEL LEOPOLD ALBERT, с дата на раждане ***г. в качеството му  на водач на транспортното средство.

Действията на органите по приходите са оспорени пред Директора на ТД на НАП - Варна, който се е произнесъл с Решение № 150/05.08.2021г., с който акт е отхвърлил жалбата на дружеството срещу извършените действия по обезпечаване на доказателства. По същество органът е приел, че действията по обезпечаване са законосъобразни и не са нищожни. Налице е Заповед № Д-1024/29.06.2018 г., за оправомощаване на лицата извършващи проверката да предприемат действия по обезпечаване на доказателства, а действията са законосъобразни тъй като са налице предпоставките за това.

Съгласно чл. 41, ал.1 ДОПК действията за обезпечаване на доказателства могат да се обжалват в 14-дневен срок от извършването им пред териториалния директор по местонахождение на обекта, който се произнася с мотивирано решение в еднодневен срок от постъпването на жалбата. Видно от данните по делото, налице е произнасяне от директора на ТД на НАП Варна, по жалба на лицето вх.№ 35836/04.08.2021г., по административен ред. Съгласно чл. 41, ал.3 ДОПК действията могат да се оспорят в 7-дневен срок от денят в който по-горе стоящият орган отхвърли жалбата по административен ред. Последният се е произнесъл на 05.08.2021 г., а жалбата до съда е подадена на 09.08.2021 г.,  в преклузивният срок от лице с надлежна процесуална легитимация, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл. 110, ал.1 ДОПК данъчно-осигурителният контрол се извършва от приходните органи чрез извършване на ревизии и проверки. Проверката се извършва от органите по приходите, без да е необходимо изрично писмено възлагане /чл. 110, ал.4 ДОПК/. Съгласно разпоредбата на чл. 110, ал.3 от ДОПК проверката е съвкупност от действия на органите по приходите относно спазването на данъчното и осигурителното законодателство. С проверка могат да се установят определени факти и обстоятелства от значение за задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски. С проверка не се установяват задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски на проверяваното лице.

Извършените действия от органите по приходите, обективирани в оспорения протокол са в рамките на предоставената им компетентност и в съответствие с цитираните разпоредби на ДОПК. По делото от страна на ответника е представена Заповед № Д-1024/29.06.2018 г., с която Директорът на ТД на НАП Варна е оправомощил органите по приходите от Дирекция "Оперативни дейности" да предприемат действия по обезпечаване на доказателства по чл. 40 от ДОПК, като тези органи именно в кръга на своите правомощия, определени с посочената заповед са извършили и действията които са обект на обжалване по настоящото дело. Предвид на горното съдът приема че обжалваните действия не са нищожни.

В хода на проверката е запазена автентичността на доказателствата/документите, книжа и носители на информация, свързани със задължения и отговорности за данъчни задължения/, съгласно правомощията предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ДОПК, а също и с цел установяване дали стоката - по количество и вид съответства на тази по документите. Поради невъзможност от изброяване и проверка на наличната стока са извършени действия по обезпечаване на доказателствата, на основание чл.40 от ДОПК, за срок до 48ч.

Предвид изложеното обжалваните действия са в съответствие с чл.40, ал.1 и ал.2 от ДОПК.

Установяването на съответствието на стоката по вид и количество с придружаващите стоката документи попада в хипотезата на чл. 110, ал.3 ДОПК – установяване на факти и обстоятелства от значение за данъчните задължения на лицето.

Съгласно разпоредбата на чл. 40, ат. 2 от ДОПК в случай, че е невъзможно действията но извършване на проверка да бъдат извършени своевременно, органът по приходите може да запечата обекта или част от него, само където се намират подлежащите на обезпечаване доказателства, за срок до 48 часа.

В Протокол за предприети действия за обезпечаване на доказателства oбp.№Kd-75 сер.АА №0048529 от 20.07.2021г. и Приложение №1 към него, подробно са описани действията, които са извършени от страна на органите по приходите и транспортното средство, където се намират стоките, подлежащи на обезпечение, и което е запечатано. Органите по приходи правилно и законосъобразно са извършили действия по обезпечаване на доказателства, на основание чл.40 от ДОПК.

Видно от отбелязването на протокола, запечатването е извършено на 20.07.2021 г. от 15.45 часа до 16.00ч. на същия ден. като съобразно закона, този вид обезпечителна мярка действа за срок до 48 часа. Действията по обезпечаване на доказателства са приключили в 16.00ч. на същата дата. Спазен е срокът, установен от закона, за действието на този вид обезпечителна мярка.

Наведените в жалбата доводи за незаконосъобразност на извършените действия са неоснователни, като не са подкрепени с доказателства и са в противоречие с тези събрани от органите по приходите. В издаденият по реда на чл. 50 от ДОПК протокол, който представлява официален писмен документ, се съдържат данни относно извършената проверка, извършените действия и установените факти и обстоятелства вкл. и мотиви за извършване на запечатването.

Не са налице обстоятелства водещи до незаконосъобразност на оспорваните действия извършени от органите по приходите, поради което и жалбата е  неоснователна и следва да се отхвърли.

Предвид изложеното и на основание чл. 41, ал.3 ДОПК, Административен съд Русе, 7 състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Изток инвест 3000“ ЕООД, със седалище гр.София,

срещу действия на органите по приходите за обезпечаване на доказателства, обективирани в протокол за предприети действия за обезпечаване на доказателства № 0048529/20.07.2021г., издаден от Л.С., инспектор по приходите, и С.С., инспектор по приходите в дирекция „ФК“ при ЦУ на НАП,

потвърдени с Решение № 150/05.08.2021г. на Директора на ТД на НАП Варна.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                                              СЪДИЯ: