РЕШЕНИЕ
№ 643
Варна, 10.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - VI тричленен състав, в съдебно заседание на тринадесети април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ЕВЕЛИНА ПОПОВА |
Членове: |
ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА |
При секретар АЛЕКСАНДРИНА ЯНЕВА и с участието на прокурора С.И. СТОЯНОВ като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА кнахд № 405 / 2023
Производството по делото е по реда на глава ХІІ
АПК вр. чл. 63в ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на „Фреш енд фууд лоджистик“
ЕООД, подадена чрез управителя и едноличен собственик на капитала
Александър Николаев Колев, срещу решение № 135/08.12.2022 г. по н.а.х.д. №
221/2022 г. на Районен съд – Девня, с което е потвърден издаденият от Агенция
„Пътна инфраструктура“ при МРРБ електронен фиш № **********, с който на
дружеството жалбоподател за извършено нарушение на чл. 139 ал. 5 и 7 вр. чл.
102 ал. 2 ЗДвП е наложена, на основание чл. 179 ал. 3а вр. чл. 187а ал. 1 и 2
т. 2 ЗДвП, имуществена санкция в размер на 1 800 лв.
По съображения за допуснато от районния съд
нарушение на закона - касационно основание по чл. 348
ал. 1 т. 1 НПК вр. чл. 63в ЗАНН, се иска решението да бъде отменено от
касационната инстанция и наместо него тя да постанови ново по съществото на
правния спор, с което да отмени обжалвания електронен фиш. Излагат се
съображения, че потвърждавайки електронния фиш, съдът не е съобразил липсата на
задължителен реквизит в съдържанието му, какъвто е изложението на
обстоятелствата, при които е извършено нарушението, както и че електронният фиш
е издаден приблизително две години след нарушението. Според касатора въззивният
съд не е отдал нужното значение и на факта, че на 28.02.2020 г. между „Интелигентни трафик системи“ АД, „А1 България“
ЕАД и „Фреш енд фууд лоджистик“ ЕООД е бил сключен тристранен договор за
предоставянето на електронна услуга – събиране на пътни такси на база на
изминато разстояние, като в Приложение към договора е записан и товарен
автомобил рег. № СТ****ВР /към него момент нает от дружеството/, който считано
от 14.09.2020 г. е негова собственост и е пререгистриран в КАТ София с нов рег.
№ СВ****РТ. Твърди се, че за факта на пререгистрацията „Фреш енд фууд
лоджистик“ ЕООД като страна по тристранния договор и в изпълнение на посочените
условия в т. 3 на Приложението към него е уведомило с писмо на 23.10.2020 г.
Интелигентни трафик системи“ АД и „А1 България“ ЕАД, поради което жалбоподателят
счита, че не следва да носи отговорност за извършеното на 05.11.2020 г.
административно нарушение, свързано с незаплащането на дължимата пътна такса по
чл. 10 ал. 1 т. 2 ЗП при движението на това превозно средство по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа. Като друго съображение се излага и фактът, че
постановявайки обжалваното решение, районният съд не е преценил, че при издаването на електронния фиш Агенция „Пътна
инфраструктура“ не е изискала от превозвача информация кой водач е управлявал
товарния автомобил на датата 05.11.2020 г. като със съставянето на
електронния фиш срещу ЮЛ, само защото то е собственик на превозното средство,
без да се състави АУАН за нарушението, е нарушен грубо законът.
В проведеното по делото открито съдебно заседание
на 13.04.2023 г. касаторът „Фреш енд фууд лоджистик“ ЕООД, редовно призован, не
се представлява.
Ответникът по касация – Агенция „Пътна
инфраструктура“, също редовно призована, не се представлява в заседанието и не
изразява становище по касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура –
Варна дава заключение за нейната неоснователност.
Като прецени процесуалната допустимост на
касационната жалба, сезираният с нея съд, изхождайки от задължението си по чл.
218 ал. 2 АПК, намира следното по основателността й:
С потвърдения от районния съд електронен фиш
№ ********** Агенция „Пътна инфраструктура“ е ангажирала
административнонаказателната отговорност по чл. 179 ал. 3а вр. чл. 187а ал. 1 и
2 т. 2 ЗДвП на касатора „Фреш енд фууд лоджистик“ ЕООД за това, че на
05.11.2020 г. в община Девня по включен в обхвата на платената пътна мрежа път
А-2, км. 399+703, с посока нарастващ километър, собствено на дружеството
превозно средство Влекач Рено Т, рег. № СВ****РТ, с технически допустима
максимална маса 20 500 кг., брой оси 2, екологична категория Евро 6, в състав с
ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на
състава 50 000 кг., се е движило без заплатена пътна такса по чл. 10 ал. 1 т. 2
ЗП като не е имало валидна маршрутна карта или валидна ТОЛ-декларация за
преминаването. В електронния фиш е посочено, че нарушението е установено с устройство № 10071, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 ЗП и
разположено на път А-2, км. 399+703.
За да потвърди електронният фиш, решаващият
делото съд е приел, че той е издаден за безсъмнено доказано нарушение на чл.
139 ал. 5 и 7 вр. чл. 102 ал. 2 ЗДвП като е счел за ирелевантно
обстоятелството, че превозвачът, на когото съгласно чл. 179 ал. 3а вр. чл. 187а
ал. 1 и 2 т. 2 ЗДвП е наложена имуществената санкция, е имал сключен договор с
друго ЮЛ, което да посредничи при електронното събиране на пътните такси.
Относно извършеното от жалбоподателя позоваване на чл.
2 т. 7 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/204 на
Комисията от 28 ноември 2019 г. съдът е приел, че макар регламентът да
предвижда възможност за отстраняването на нередност преди предприемането на
принудителни мерки, това е с изричното уточнение, когато такава възможност е
предвидена в националното законодателство на съответната държава, а такава във
вътрешното ни право няма. Наред с това съдът се е позовал и на факта, че според
събраните по делото доказателства за кратък период от време /от 05.10.2020 г.
до 27.11.2020 г./ относно дружеството жалбоподател са регистрирани още 18
идентични на процесното по делото нарушение, което е възприел като допълнителен
аргумент за неприложимостта на регламента.
Решението е правилно.
Чл. 139 ал. 5 ЗДвП изрично регламентира, че
движението на пътни превозни средства по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на
съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните
такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата. С чл. 10 ал. 1 ЗП за преминаването
по платената пътна мрежа е въведена смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние като по-специално с т. 2 е въведена такса за изминато разстояние -
тол такса за пътните превозни средства по чл. 10б ал. 3 /това са пътните
превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона,
изключая тези по чл. 10а ал. 7 и 9, като ал. 7 е допълнена едва с изменението
на закона от ДВ бр. 14/2023 г./. В чл. 10б ал. 3 ЗП изрично е предвидено, че
тол-таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно
средство като заплащането й дава право на пътното превозно средство, за което е
заплатена, да измине определено разстояние между две точки. В кореспонденция с
предвиждането на чл. 10б ал. 3 ЗП чие е задължението за заплащане на таксата,
чл. 102 ал. 2 ЗДвП регламентира задължение за собственика на превозното
средство да не допуска движението му по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за превозното средство не са изпълнени задълженията във връзка
с установяване на размера и заплащане на следващата се такса по чл. 10 ал. 1
ЗП. Същевременно е въведено и уточнение, че ако в свидетелството за регистрация
на ППС е вписан ползвател, то задължението се изпълнява от него.
След като процесното пътно превозно средство
- Влекач Рено Т, рег. № СВ****РТ, с технически допустима максимална маса 20 500
кг., в състав с ремарке с обща технически допустима максимална маса на състава
50 000 кг., попада в категорията превозни средства по чл. 10б ал. 3 ЗП, то за
движението му по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, какъвто е и
посоченият в електронен фиш № **********, е следвало първо да се заплати
дължимата тол такса по чл. 10 ал. 1 т. 2 ЗП. Нарушението е установено в случая
с намиращото се на път А-2, км. 399+703, устройство № 10071, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 ЗП,
като съгласно данните по адм. преписка за него е генериран доказателствен запис
/доклад/ от системата, който заедно с
автоматично
приложените статични изображения
във вид на снимков материал и динамични изображения – видеозаписи, представлява
на основание чл. 167а ал. 3 ЗДвП доказателство за отразените обстоятелства
относно пътното превозно средство, табелата с регистрационния му номер, датата,
часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство – част от системата.
Според отразеното в съставения протокол от проведеното във въззивната инстанция
открито съдебно заседание от 01.11.2022 г. приложеният по преписката CD е възпроизведен в съдебното заседание.
За случаите като процесния, в които
нарушението, свързано с неплащане на дължимата такса по чл. 10 ал. 1 ЗП, е
установено в отсъствието на нарушителя, чл. 187а ал. 1 ЗДвП въвежда оборима
презумпция, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а в
случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство
е вписан ползвател – от ползвателя. При установяване на нарушението в
отсъствието на нарушителя, за допуснатото движение на превозното средство без
да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащането на
тол-таксата по чл. 10 ал. 1 т. 2 ЗП административно-наказателна отговорност на
основание изрично разписаното в чл. 187а ал. 2 т. 2 ЗДвП носи собственикът на
превозното средство, на когото щом той е ЮЛ или ЕТ се налага имуществена
санкция във фиксиран нормативно установен размер от 1800 лв. Единственото изключение
по отношение субекта на отговорността е предвидено в следващата алинея 3,
според която когато в свидетелството за регистрация на пътното превозно
средство е вписан ползвател, имуществената санкция по ал. 2 се налага на него.
Съгласно чл. 187а ал. 4 ЗДвП оборването на презумпцията по чл. 187а ал. 1 ЗДвП
е предоставено на вписания в свидетелството за регистрация собственик,
съответно ползвател, който се освобождава от административнонаказателната
отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с административните нарушения по чл. 179,
ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на
административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която
посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В този случай,
съгласно чл. 187а ал. 5 ЗДвП въз основа на първоначално издадения акт за
установяване на административно нарушение не се издава наказателно
постановление и административнонаказателното производство се прекратява, а
първоначално издаденият електронен фиш се анулира, като се образува
административнонаказателно производство срещу лицето, за което са установени
данни, че е извършило нарушението. Видно от доказателствата по
административно-наказателната преписка, вписаното към датата на нарушението
05.11.2020 г. като собственик в свидетелството за регистрация на процесното
превозно средство с рег. № СВ****РТ търговско дружество „Фреш енд фууд
лоджистик“ ЕООД не се е възползвало от възможността по чл. 187а ал. 4 ЗДвП,
поради което съответно на закона с електронния фиш е ангажирана неговата
административно-наказателна отговорност.
Това сочи на неоснователност на оплакването
на касатора, че въззивният съд не бил отдал значение на факта, че при
издаването на електронния фиш Агенция „Пътна инфраструктура“ не е изискала от
превозвача информация кой водач е управлявал товарния автомобил на датата
05.11.2020 г. Видно от чл. 187а ал. 4 ЗДвП, не АПИ има инициативата да издирва
кое лице е управлявало превозното средство, с което е извършено нарушението, а
неговият собственик е този, който в посочения в разпоредбата срок е в правото
си да представи декларация, в която да посочи лицето, което е извършило
нарушението.
Наред с това проследената нормативна уредба
сочи и на неоснователност на оплакването в касационната жалба, че при
потвърждаването на електронния фиш въззивният съд неправилно не бил отдал
значение на обстоятелството, че „Фреш енд фууд лоджистик“ ЕООД е страна по
сключен с „Интелигентни трафик системи“ АД и „А1 България“ ЕАД тристранен
договор за предоставянето на електронна услуга – събиране на пътни такси на
база на изминато разстояние, като още преди датата на нарушението е уведомило
другите две страни по договора за настъпилата промяна в регистрационния номер
на единия от автомобилите, относно които следва да се събира таксата и с който
конкретно е извършено нарушението от 05.11.2020 г. Законодателят не предвижда в
подобна хипотеза административнонаказателна отговорност за юридическите лица, с
които собственикът на превозното средство е сключил договор за събиране на
пътната такса, като изпълнението или не на техните задължения и евентуалните
причини за неизпълнението са все въпроси, свързани с договорните им отношения,
които не рефлектират върху отговорността на собственика на превозното средство
по чл. 179 ал. 3а вр. чл. 187а ал. 1 и 2 т. 2 ЗДвП.
Извод, че именно с издаден електронен фиш, а
не с наказателно постановление, може да се ангажира отговорността на нарушителя
за установеното и заснето с електронната система по чл. 167а ал. 3 ЗДвП
нарушение по чл. 179 ал. 3а може да се изведе от разпоредбата на чл. 189ж ал. 7 ЗДвП. Въззивният съд правилно е съобразил, че електронният фиш съдържа всички
изискуеми реквизити по чл. 189ж ал. 1 ЗДвП като е издаден съобразно с
утвърдения на основание същата правна норма образец от Управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура“, за което обстоятелство по преписката са
приложени Протокол 24400/20 от проведено на 16.01.2020 г. редовно заседание на
УС на АПИ и заповед № РД-11-4/23.01.2020 г. на председателя на УС на АПИ.
Противно на оплакванията на касатора,
обстоятелствата, при които е извършено нарушението, са ясно и еднозначно
посочени в електронния фиш, поради което не будят никакво съмнение за какво
точно нарушение е издаден. Датата на издаване на електронния фиш не е
регламентирана в чл. 189ж ал. 1 ЗДвП като елемент от съдържанието му, поради
което след като за нея не може да се извлече информация от самия електронен
фиш, то за да твърди жалбоподателят, че той е издаден далеч след извършване на
нарушението, би следвало да разполага с безсъмнени данни за това, каквито в
случая не са налице.
Що се отнася до извършеното в касационната
жалба позоваване на чл. 2 § 7 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/204 на
Комисията от 28 ноември 2019 г., следва да се има предвид, че с чл. 189ж ал. 2 ЗДвП по нормативен път е установена възможност за адресата на електронния фиш в
14-дневен срок от получаването му да заплати компенсаторна такса по чл. 10 ал.
2 ЗП, в който случай на основание чл. 189ж ал. 3 т. 1 ЗДвП електронният фиш се
анулира. След като на 09.06.2022 г. е получил известието за доставяне на
пратката с електронния фиш, жалбоподателят не се е възползвал от тази
възможност, поради което е неоснователно и позоваването му на посочения член от
Регламента.
Съвкупната преценка на изложеното обуславя
краен извод за неоснователност на касационната жалба, поради което съгласно чл.
221 ал. 2 предл. първо АПК вр. чл. 63в ЗАНН атакуваното с нея въззивно решение
следва да се остави в сила.
От страна на ответника по касация не е
направено искане за разпределяне на отговорността за разноски в касационната
инстанция, поради което съдът не следва да се произнася по този въпрос, който
не е от категорията въпроси, по които дължи служебно произнасяне.
Воден от изложеното, съдът
Р Е Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 135/08.12.2022 г.,
постановено по н.а.х.д. № 221/2022 г. на Районен съд – Девня.
Решението е окончателно.
Председател: |
ЕВЕЛИНА ПОПОВА |
|
Членове: |
ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА |