№ 3
гр. Благоевград, 04.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Пенка Ив. Чалъкова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210201462 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба от „...” ЕООД, ЕИК ..., със седалище и адрес на управление
област Благоевград, община ..., представлявано от управителя ..., против наказателно
постановление № 42-0002651 от 01.09.2022г., издадено от Директора на РД „Автомобилна
администрация“ София, с което на основание чл. 97, ал.1 от Закон за автомобилните превози
е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 5000,00 лв. за
нарушение на чл. 91б, ал. 1, т. 1, от Закона за автомобилните превози. Искането е за отмяна
на наказателното постановление като незаконосъобразно поради допуснати съществени
нарушения на правото на защита. Жалбата се поддържа в съдебното производство от
процесуален представител, който е поискал и възстановяване на направените по делото
съдебни разноски за процесуално представителство в размер на 580.00 лв. Наказващият
орган не се явява, в писмено становище е изразено становище за неоснователност на
жалбата и възражение за прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение.
По делото са събрани писмени доказателства, представени от страните и са разпитани като
свидетели участвалите в административнонаказателното производство инспектори от РД
"Автомобилна администрация" София Г. Г. и Б. Х., които потвърждават извършената
проверка, установеното нарушение, съставянето и връчването на акт за установяване на
административно нарушение на управителя на дружеството.
Анализ на тези доказателства дава основание на съда да приеме за установена следната
фактическа обстановка:
Дружество "..." ЕООД е превозвач, който извършва обществен международен превоз на
товари с лиценз на общността № 12163/24.06.2019г. На 10.05.2022г. е бил обявен
1
национален протест на автомобилните превозвачи с искания за намаляване на акциза върху
горивата и др. Превозвачът е участвал в този протест с товарен автомобил "Волво" с рег. №
..., като за известно време автомобилът е бил спрян на пътното платно в района на ГКПП
Кулата и е блокирал преминаването на тежкотоварни автомобили в двете посоки. Затова на
водача е разпоредено от полицейските органи да премести автомобила, а когато е отказал,
срещу дружеството е образувано производство за неизпълнение на полицейско
разпореждане. В последствие, на 30.05.2022г. е изпратено писмо с рег. № 11-56-333-
/6/30.05.022г. от Директора на РД "Автомобилна администрация" София. В писмото
управителят на дружество "..." ЕООД е уведомен, че по реда на чл. 91, ал.3, т.5 от Закон за
автомобилните превози и чл. 12, ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на
Министерство на транспорта в 7 дневен срок от получаване на известието следва да се яви в
управлението на областен отдел "АА" в гр. Благоевград за извършване на тематична
проверка на транспортната дейност във връзка с писмо рег. № 11-56-3330/17.05.2022г. и
следва да представи на контролните органи информация за водачите, данни за
автомобилите, включително за собствеността, за техническата изправност на автомобилите
и на тахографите, данни от него за проверявания период от 01.03.2022г. до 31.05.2022г.,
книга за инструктаж на водачите по спазване изискванията на Регламент 561/2006 и
165/2014; дневник на предпътните технически и медицински прегледи, книга за инструктаж
на водачите и пр. На 28.06.2022 г. в областен отдел "Автомобилна администрация" на бул.
"Св.Димитър Солунски" №77А в гр. Благоевград се е явил управителя на дружеството ... и
представил част от поисканите документи, но не представил пътни листове, товарителница и
тахографски листа за автомобил "Волво" с рег. № ... включително за 10 май, когато с
автомобила са извършени протестни действия на ГКПП Кулата. Не са били представени и
книга за инструктаж на водачите, дневник на предпътните технически прегледи и
квалификация на лицето, което ги извършва. За установено нарушение на задължението по
чл. 91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните превози е съставен акт за установяване на
административно нарушение № 324613 от инспектор Г. в присъствие на инспектор Х. и на
управителя на дружеството, който го подписал и получил екземпляр от акта. Въз основа на
акта е издадено наказателно постановление 42-0002651 от 01.09.2022г., издадено от
Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на основание чл. 97, ал.1 от
Закон за автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 5000,00 лв. за нарушение на чл. 91б, ал. 1, т. 1, от Закона за
автомобилните превози. Наказателното постановление е връчено на 21.09.2022г. и е
обжалвано пред районен съд Благоевград при спазване на правилата на чл. 59 от ЗАНН. В
жалбата и в съдебното производство се посочва, че целта и обхвата на проверката са били
неясни за превозвача, но тъй като са изисквани документи за движението на камион с рег. №
...., с който превозвачът е участвал в протестните действия на 10.05.2022г., е създадено
убеждение, че проверката е целяла упражняване на административна принуда, а не контрол
върху извършваната транспортна дейност.
Анализ на установените факти по делото дават основание на съда да прецени, че жалбата е
допустима и по съществото си е основателна, като съдът преценява, че направените
2
възражения за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление са
основателни.
Съдът посочва, че съгласно правилата за Закон за автомобилните превози на ИА
„Автомобилна администрация“ и нейните служители е възложен контрол върху
законосъобразно изпълнение на дейността на превозвачите, извършващи обществени
превози и са уредени правомощията за извършване на контролни проверки на пътя и в
предприятията, като в чл. 91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните превози е предвидено
задължението на превозвачите да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция
"Автомобилна администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на
пътници и товари. Това законово правомощие следва да бъде упражнявано само за
постигане на целта на закона, който регулира условията и реда за извършване на
обществените вътрешни и международни превози на пътници и товари с автомобили,
извършвани от български или чуждестранни превозвачи. От представените по делото
доказателства е създадено съмнение, че в процесния случай, макар и привидно основана на
правилата за закона за автомобилните превози и Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на
Министерство на транспорта, проверката на превозвача „...“ ЕООД в действителност е
извършена заради участието му в протестните действия, организирани от Националното
сдружение на товарните превози и други и организации в областта на автомобилния
транспорт на 10 май 2022г. в Република България. Превозвачът е участвал в протестните
действия като за определен период от време е спрял товарен автомобил „Волво“ с рег. № ...
на пътното платно в района на ГКПП Кулата и е блокирал преминаването на тежкотоварни
автомобили в двете посоки. Съдът посочва, че извършената скоро след това проверка от
органите на ИА „Автомобилна администрация“ е свързана с това участие, като в акта и
наказателното постановление е посочено, че за проверка не са представени документи,
свързани с движението на товарен автомобил „Волво“ с рег. № ... на 10.05.2022г., когато
автомобилът е бил на ГКПП Кулата – липсвали пътен лист, товарителница, тахографски
лист. Съдът посочва, че такива документи не са съставяни за движението на автомобила за
10 май 2022г., защото тогава с него не е извършван обществен превоз на товари, а
автомобилът е използван за извършване на организирани по реда на Закона за събранията,
митингите и манифестациите протестни действия, поради което изисканите документи не са
съставяни и не е можело да бъдат представени. Това обстоятелство е било известно на
проверяващите, като видно и от цитирания в акта и наказателното производство доклад от
инспектор Г. Г. с № 11-56-4203/14.06.2022г., инспекторите са установили и документирали
участието на автомобила в протестните действия. Поради това у съда е създадено съмнение,
че изискване за представяне на такива документи от превозвача в действителност цели не
проверка за законосъобразност на извършваната транспортна дейност, а по същността си
представлява санкция за участието му в протестните действия. Подобен подход е
незаконосъобразен, тъй като противоречи с целите на Закона на автомобилните превози и
създава риск от нарушаване на правото на участие в събрания, митинги и манифестации,
което съгласно разпоредбите на чл. 4 от ЗСММ е забранено.
3
Създадените съмнения относно обстоятелствата на извършената проверка на 28.06.2022г. са
пречка да бъдат установени от съда по изискващия се от закона категоричен начин всички
обстоятелства на санкционираното нарушение, поради което съдът преценява, че
атакуваното наказателно постановление, с което на основание чл. 97, ал.1 от Закон за
автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция” в
размер на 5000,00 лв. за нарушение на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози
е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като на основание чл. 63д от ЗАНН на
жалбоподателя бъдат присъдени направените разноски за процесуално представителство в
размер на 580 лв., които съответстват на размера, предвиден в Закон за правната помощ и
Наредба за минималните адвокатски възнаграждения.
Предвид това и на основание чл. 63, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗАНН и чл. 63д от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 42-0002651 от 01.09.2022г., издадено от Директора
на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на основание чл. 97, ал.1 от Закон за
автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция” в
размер на 5000,00 лв. на „...” ЕООД, ЕИК ..., със седалище и адрес на управление област
Благоевград, община ..., представлявано от управителя ....
ОСЪЖДА РД „Автомобилна администрация“ София да плати на „...” ЕООД сумата от
580.00 лв. за направените разноски за процесуално представителство пред Районен съд
Благоевград.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Благоевград в 14
дневен срок от обявяването му на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4