Р
Е Ш Е
Н И Е
N 392
Гр.Велико Търново 25.09.2019г.
В И М
Е Т О Н А
Н А Р
О Д А
Великотърновският административен съд, І-ви касационен състав, в публично заседание
на двадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Данаилова
ЧЛЕНОВЕ: Ивелина Янева
Росен Буюклиев
при секретаря С. Ф. и с участието на прокурора Мачева като разгледа докладваното от съдията И. Янева а. дело №
280 по описа на Административен съд гр.Велико Търново за 2019година за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК .
Образувано е по протест на прокурор при Окръжна
прокуратура Велико Търново срещу Наредба за управлението, стопанисването и
ползването на горските територии – общинска собственост на Община Лясковец,
приета с Решение № 196 / 27.09.2012г. на Общински съвет Лясковец. В протеста са
изложени подробни съображения за незаконосъобразност на нормативния акт поради приемането
му в нарушение на процесуалните правила. В условията на евентуалност се излагат
доводи за противоречие на отделни разпоредби с нормативен акт от по-висока
степен. Моли се за отмяна на наредбата, в условията на евентуалност на индивидуализираните разпоредби и присъждане
на сторените по делото разноски.
Ответникът изразява писмено становище за неоснователност на
протеста и моли за отхвърлянето му.
Представителят на прокуратурата дава заключение за основателност
на протеста и моли за уважаването му.
Предмет на настоящото съдебно
производство e Наредба за управлението,
стопанисването и ползването на горските територии – общинска собственост на
Община Лясковец, приета с Решение № 196 / 27.09.2012г. на Общински съвет
Лясковец.
След като разгледа оплакванията,
изложени в протеста, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд
приема за установено от фактическа страна следното:
От
кмета на Община Лясковец е отправено предложение до Общински съвет Лясковец на 20.09.2012г.
за приемане на Наредба за управлението,
стопанисването и ползването на горските територии – общинска собственост на
Община Лясковец. Предложението не съдържа конкретни съображения относно
необходимостта от приемане на наредбата и нейното съдържание. Съгласно Протокол
от 26.09.2012г. комисията по Икономическо развитие, земеделие, еврофондове,
приватизация и концесии приема предложението. Липсват данни за публикуване на
предложението и проекта на наредбата в местен ежедневник и на интернет
страницата на Община Лясковец. На заседание на Общински съвет Лясковец на 27.09.2012г.
по протокол № 17 е взето Решение № 196, с което е приета Наредба за управлението,
стопанисването и ползването на горските територии – общинска собственост на
Община Лясковец. Липсват данни за публикуване в местен ежедневник и на сайта на
Община Лясковец през 2012г. на наредбата, но към настоящия момент тя е налична
на сайта на общината.
В хода на настоящото производство от ответника са представени
доказателства за изменение на протестирания акт, с което са отменени конкретно
посочените от прокуратурата текстове.
Настоящият състав намира за основателни възраженията на
прокуратурата за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при
приемане на наредбата.
Развитите в писмено становище от председателя на Общински съвет
Лясковец съображения за несъщественост на допуснатото нарушение на чл.26, ал.2
от ЗНА са в противоречие с виждането на настоящия състав, практиката на
Върховния административен съд и целта на закона. Публичното оповестяване на
проекта на нормативен акт цели както информирането на заинтересованите лица,
така и предоставянето на тези заинтересовани лица на право на участие в
нормотворческата дейност чрез изразяване на становища по проектите. Лишаването
на заинтересованите лица от предоставените им със закон права винаги
представлява процесуално нарушение от категорията на съществените, влечащо
отмяна на акта. В конкретния случай проекта на наредбата и предложението за
приемането й не са оповестени на заинтересованите лица и не е дадена възможност
за изразяване на становища. Предложението на кмета е от 20.09.2012г., а
наредбата е приета на 27.09.2012г. – едва седем дни след предложението и много преди
изтичане на 14 дневния срок за становища.
Изработването на проекти на нормативни
актове и тяхното приемане е предмет на регламентация на текстовете на чл.26 от
Закона за нормативните актове. Решението за приемане на Наредба за управлението, стопанисването и ползването на
горските територии – общинска собственост на Община Лясковец от Общински съвет Лясковец следва да бъде съобразено с
посочените законови разпоредби, които са императивни и са гаранция за постигане
на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, посочени
в Закона за нормативните актове.
Проследяването на действията по внасяне и
обсъждане на предложението, по неговото съобщаване и разглеждането му в
заседания на Общински съвет – Лясковец налага извод, че не са спазени
изискванията на чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове за публикуването
му на интернет страницата на Община Лясковец, заедно с мотивите, като на
заинтересованите лица бъдат предоставени най-малко 14 дни за предложения и
становища.
Видно от представената административна
преписка предложението на кмета на Община Лясковец не съдържа мотиви.
Разпоредбата на чл.28 от ЗНА не само определя задължителното минимално
съдържание на предложението за приемане на нормативен акт, но и санкция при
липсата им – съгласно ал.3 на чл.28 от ЗНА проект за нормативен акт, към който
не са приложени мотиви не се обсъжда от органа. Като не само е обсъдил
предложението за приемане на наредба, но и приема нормативния акт, Общински
съвет Лясковец приема решението в нарушение на закона.
Липсата на мотиви в предложението за
приемане на нормативния акт препятства съда за извършване на проверка на
съответствие на същото с изискванията на Закона за нормативните актове.
Допуснатите нарушения на императивно
установените норми по изработване и приемане на предложението за приемане на
Наредба за управлението,
стопанисването и ползването на горските територии – общинска собственост на
Община Лясковец представляват съществено нарушение на административно производствените
правила по смисъла на чл.146 от Административнопроцесуалния кодекс, които
налагат отмяна на протестирания акт.
Извършеното след образуване на делото
изменение на наредбата е без правно значение за спора, независимо от спазване
на изискванията на ЗНА при процедирането му. От една страна с представеното
решение на Общински съвет Лясковец се отменят посочени от прокуратурата
конкретни текстове. От друга страна частичното изменение на наредбата не може
да санира пропуски при приемането й, тъй като не могат да съществуват
законосъобразни единични текстове.
Предвид изхода на спора, на протестиращия
следва да бъдат заплатени разноски в размер на 20 лева, представляващи внесена
такса за обнародване в Държавен вестник.
Водим от горното, съдът,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наредба за управлението, стопанисването и ползването на
горските територии – общинска собственост на Община Лясковец.
ОСЪЖДА Общински съвет – Лясковец да заплати на Окръжна прокуратура Велико Търново
сумата от 20лв. / двадесет лева/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14 дневен срок от получаването му от страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.