Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.Харманли, 31.08.2020
год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Харманлийският районен съд в открито съдебно заседание на двадесет и
четвърти август през две хиляди и двадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИНКА КИТОВА
При
секретаря: Т.Ч.
и
с участието на прокурора:
като разгледа докладваното от председателя
НАХД № 208 по описа на РС- Харманли за
Производството е по реда на
чл.59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН)
Образувано
е по жалба от Д. Е.Г. с ЕГН ********** срещу Електронен фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К
№3349413 издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на основание чл. 189, ал. 4,
вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно
наказание – „Глоба” в размер на 600,00 лева за извършено нарушение по чл. 21,
ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания за допуснати
съществени нарушения при издаване на
електронния фиш, тъй като неустановено било мястото на извършване на
нарушението. Жалбоподателят сочи, че основанието за издаване на електронния фиш
по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, изисквало установяване на нарушението да се извърши
със стационарно техническо средство, а не с посоченото мобилно техническо
средство, което следвало да бъде предварително обозначено. Това изискване не
било спазено, поради което издаденият електронен фиш бил незаконосъобразен.
Моли съда да постанови решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде
отменен.
В съдебно заседание пред Районен съд – Харманли,
жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно призовани, не изпращат представител по
делото и не представят становище по жалбата.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 8 ЗДвП, с оглед датата на връчване на електронния фиш
на 01.06.2020г. от лице, легитимирано да атакува издадения електронен фиш,
поради което е процесуално допустима.
ХАРМАНЛИЙСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по
основателността й, и след като се запозна и прецени събраните доказателства при
извършената проверка на обжалваното наказателно постановление, намира за
установено следното:
На 01.10.2019г.
в 11:48 часа, в гр. Харманли, ул. **** до автокомплекс Бамзи било установено и
заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1-M 526 движение на лек
автомобил марка « Нисан Джук» с рег. № *****по
посока гр. Хасково, собственост на Д. Е. Г. със скорост от
Жалбоподателят
не оспорва, а и не се навеждат доводи в за противното, че е собственик на лек
автомобил марка « Нисан Джук» с рег. № ***.
Въз основа на тези констатации е издаден процесния електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, като за нарушител бил вписан жалбоподателят Д. Е. Г. с ЕГН **********.
В
описателната част на електронния фиш е вписано движение с установена скорост от
97 км./ч. над разрешената за
движение в населено място и при въведено общо ограничение на скоростта –
Изложената
дотук фактическа обстановка е категорично установена от представените по делото
писмени доказателства, посочени на съответното място по – горе. По отношение на приложения снимков материал от
заснет клип № 2488 с дата 01.10.2019г. с техническо средство № TFR1-M 526 съображения ще бъдат изложени по – долу в изложението
на правните изводи. На това място следва единствено да бъде отразено
принципното законово положение, че снимковият материал, съгласно чл.
189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като изготвено с техническо
средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено
доказателствено средство в административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът
намира от правна страна
следното:
Съгласно
разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при избиране
скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да
превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно
средство от Категория Б за населеното място е 50 км. ч., извън населено
място – 90 км. ч., по автомагистрала – 130 км. ч., а според ал. 2
когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от
посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл. 182,
ал.1, т. 5 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на извършване на
деянието и издаване на електронния фиш за превишаване на разрешената максимална
скорост в населено място над 40 km/h - с глоба 600 лв.
Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно
наказание е обявено от закона за наказуемо.
Според чл.
189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на процесното деяние
редакция, изм. ДВ, бр. 54/2017 г., при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ,
бр.19 от
С Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, издадена на основание чл.165, ал.3 от ЗДвП от Министъра
на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и
редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за
контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано
разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл.3 от същата гласи, че
за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна
система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че
към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по
пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез
издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, а и
чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол.
Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда
за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния
орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата),
отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г.
на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на
работата на „техническите средства” преди изменението на чл.189, ал.4 от ЗДвП с
ДВ. бр.19 от
Поставя се
въпросът дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени
изискванията на цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи
законосъобразното протичане на този процес.
В случая
приложен по административнонаказателната преписка и приет по делото, като
писмено доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна
АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на
МВР. Последният е доказателство относно мястото и времето на
извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на
движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното
АТСС, и др. изисквания по наредбата. Представеният в
случая протокол е попълнен изцяло и е налице яснота относно способа за
въвеждане на ограничението на скоростта от
В
обобщение е необходимо да бъде отбелязано, че кумулативно дадените изисквания,
съобразно актуалната нормативна уредба на процедурата по установяване на този
вид нарушения са удовлетворени в процесния случай, поради което се налага като
краен изводът за неоснователност на подадената жалба. Атакуваният с нея
електронен фиш е законосъобразно издаден, доколкото правилно е определен и
субектът на нарушение, с оглед на което същият ще следва да бъде потвърден,
след като бе установено надлежно документиране на нарушението със съответното
посочено от контролните органи техническо средство. Като последица от това, с
оглед изхода на спора, не е налице основание за присъждане на
направени по делото разноски в полза на жалбоподателя, за които и не са
представени доказателства, като съдът не дължи произнасяне с изричен диспозитив
при това положение, а съответно искане от другата страна за присъждане в нейна
полза на разноски по делото не е отправено.
Мотивиран
така, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство,
Серия К № 3349413, издаден от ОД на МВР – Хасково, с който на Д. Е. Г. с ЕГН ********** *** на основание чл.189,ал.
4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно
наказание – „Глоба” в размер на 600,00 лева за извършено нарушение по чл. 21,
ал. 1 от ЗДвП.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия: