Решение по дело №100/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 април 2021 г. (в сила от 27 септември 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

63

гр. Разград, 27 април 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и първа  година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА

             

с участието на секретаря Ралица Вълчева като разгледа докладваното от съдията дело № 100 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс (ИК) във вр. с чл. 42, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местата администрация (ЗМСМА).

Образувано е по жалба на С. Н. Н. от с. Д., обл. Р. против Решение №195/ 07.04.2021г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Исперих, с което на основание чл. 42, ал. 3 във вр. с чл. 42, ал. 1 , т. 5 от ЗМСМА са прекратени предсрочно правомощията му като кмет на с.Драгомъж, общ. Исперих.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че оспореното решение е постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми, регламентирани в чл. 85, ал. 7 и ал. 8 от ИК, в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. С оглед на това се иска от съда да отмени Решение №195/ 07.04.2021г. на ОИК- Исперих като незаконосъобразно, ведно със следващите от това законни последици. Претендира и заплащане на деловодните разноски.

Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител заявява, че тя е неоснователна и моли съда да постанови решение, с което я отхвърли.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, намира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

С Решение № 159/ 04.11.2019г. на ОИК-Исперих С. Н. Н. е обявен за избран кмет на кметство с. Драгомъж, общ. Разград. На 06.11.2019г. той е положил клетва и е встъпил в длъжност. Подаден е сигнал вх. № ЦИК-11-4/ 13.01.2021г., в който се сочи, че има фирма ЕТ „С.-67-С. Н.“, като в Търговския закон е записан с българските си имена С. Н. Н. По повод на този сигнал  ОИК е предприела необходимите действия за да събере допустимите и относими към спора доказателства. Изискана е информация дали лицето е подало уведомление по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА до Общинския съвет, удостоверение за идентичност на неговите имена и информация от Търговския регистър дали има регистрирани търговци по смисъла на Търговския закон с негово участие, какъв е статутът им и съответно към 07.12.2019г. той предприел ли е действия по прекратяване на търговската си дейност. Жалбоподателят е бил надлежно уведомен за започналото производство с Писмо изх. №48/ 27.01.2021г. (л. 33), връчено му лично с известие за доставяне на 01.02.2021г. (л. 34), като му е предоставена възможност да заяви становище и да ангажира доказателства.

Събраните в хода на административното производство доказателства установяват, че имената С. Н. Н. и С. Н. Н. са на едно и също лице (л. 42). В Търговския регистър от 10.01.2012г. е имало вписан ЕТ „С.-67-С. Н.“, със седалище и адрес на управление в с. М. П., обл. Р, чийто собственик е С. Н. Н., който е бил заличен на 21.08.2020г. (л.37-л.38). При тези данни ОИК е приела, че жалбоподателят не е изпълнил в срок задължението си по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА , поради  което на основание чл. 42, ал. 3 във вр. с чл. 42, ал. 1 , т. 5 от ЗМСМА с Решение №195/ 07.04.2021г. (л. 47- л. 51) са прекратени предсрочно правомощията му като кмет. Решението е взето при присъствали 11 членове на ОИК (изброени поименно) от общо 13, от които  „за“ предложението са гласували 8 от тях, а „против“ са гласували 3 от тях. Членовете на ОИК, които са гласували против, са изброени поименно и са посочили своите мотиви за това. Това решение е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспореното решение е валиден административен акт, като прието от компетентен орган, в писмена форма, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство на гласуване, регламентирани в чл. 85, ал. 3, ал. 4 от ИК. Съгласно цитираната разпоредба на чл. 85, ал. 4 от ИК ОИК се произнася с решения, които се приемат с мнозинство две трети от присъстващите членове и се подписват от председателя и секретаря, което условие е спазено. Членовете на ОИК не са изразили особено мнение по взетото решение или съдържанието на протокола, поради което не е приложима хипотезата на чл. 85, ал. 8 от ИК. В приложения протокол не е отразено изрично, че е проведено поименно гласуване, но това се установява от неговото съдържание, предвид вписаните имена на всички присъствали, посочения вот и имената на членовете на ОИК, които са гласували „против“.

Жалбоподателят е бил надлежно уведомен за започналото производство и е имал възможност да заяви своето становище и да представи доказателства в подкрепа на твърденията си. С оглед на това съдът намира, че не е допуснато съществено нарушение на процедурните правила, което да съставлява самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт. 

Той е постановен и в съответствие с материалния закон и преследваната от него цел.

Според чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА кметовете на кметства не могат да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон. В случая за жалбоподателя е установена такава несъвместимост. Той е бил регистриран като едноличен търговец с фирма ЕТ „С.-67-С. Н.“ и от 06.11.2019г. е изпълнявал функциите на кмет на кметство с. Драгомъж, общ.Исперих.

В този случай нормата на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА (в действащата тогава редакция) го задължава в едномесечен срок от избирането му за кмет да предприеме необходимите действия за прекратяване на дейността и да уведоми писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия. Следователно за да бъдат изпълнени изискванията на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА е необходимо: 1. Лицето да предприеме необходимите действия за прекратяване на дейността му като търговец; 2. Да уведоми писмено за предприетите действия председателя на общинския съвет, и 3. Да уведоми писмено за предприетите действия общинската избирателна комисия. Законовите предпоставки по тази разпоредба са кумулативни. Неизпълнението на изискванията на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА води до предсрочно прекратяване пълномощията на кмета според изричната разпоредба на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА.

Събраните в хода на производството писмени доказателства установяват, че С. Н. не е изпълнил нито едно от визираните в закона задължения. Съгласно разпоредбата на чл. 60а, т. 1 от Търговския закон прекратяване на дейността на едноличния търговец настъпва с вписване на заличаването му от Търговския регистър на едноличния търговец. Според данните от Търговския регистър той е предприел действия по прекратяване на търговската си дейност и заличаване на ЕТ едва 21.08.2020г., много след предоставения от закона срок. Без значение за спора е обстоятелството дали ЕТ реално е извършвал стопанска дейност през този период, както и дали към датата на постановяване на процесното решение вече е преустановена неговата дейност.

Съгласно приложената норма на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА  правомощията на кмет се прекратяват предсрочно при неизпълнение на задължението по чл. 41, ал. 3 от същия закон. В казуса жалбоподателят не е предприел действия по прекратяване на търговската дейност на регистрирания ЕТ в указания от закона срок, не е уведомил за това председателя на Общински съвет Исперих и ОИК. Следователно правилно и обосновано ОИК е приела, че са налице законовите предпоставки за предсрочно прекратяване на неговите правомощия като кмет.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира, че предявената жалба се явява неоснователна и недоказана  и следва да се отхвърли

Мотивиран така Разградски административен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С. Н. Н. от с. Д., обл. Р. против Решение №195/ 07.04.2021г. на Общинска избирателна комисия - Исперих, с което на основание чл. 42, ал. 3 във вр. с чл. 42, ал. 1 , т. 5 от ЗМСМА са прекратени предсрочно правомощията му като кмет на кметство с. Драгомъж, общ. Исперих.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в  7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                      СЪДИЯ:/п/