Решение по дело №636/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 124
Дата: 11 април 2022 г. (в сила от 11 април 2022 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20217100700636
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ …………/11.04.2022 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СИЛВИЯ САНДЕВА

         

         При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа  докладваното от председателя адм.д. № 636/2021 г. по описа на АдмС – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството по делото е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

         Образувано е по жалба на С.Н.С. ***, с ЕГН **********, срещу заповед за прилагане на ПАМ № 21-0851-000509/03.12.2021 г. на началника на сектор “ПП” при ОД на МВР – Добрич, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “б” от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни чрез отнемане на СРМПС № ХХХХХХ и 2 броя табели с рег. № ХХХХХХ. Твърди се, че обжалваната заповед е незаконосъобразна и немотивирана. Основното възражение в жалбата е, че неправилно е определен адресатът на принудителната административна мярка, тъй като процесното МПС не е собственост на жалбоподателя, а на лизингодателя “Хит Кредит” ООД. Счита се също, че липсват мотиви относно продължителността на срока на мярката. Иска се отмяна на заповедта, както и присъждане на сторените разноски по делото.                                      

        Ответникът по жалбата – началникът на сектор “ПП” при ОД на МВР - Добрич, изразява становище за нейната неоснователност и иска тя да бъде отхвърлена. Прави възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.   

        Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа  и правна страна :         

        Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, срещу годен за обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

        Разгледана по същество, тя е и основателна.  

        Със заповед № 21-0851-000509/03.12.2021 г. началникът на сектор “ПП” при ОД на МВР – Добрич е наложил на С.Н.С. принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 190 дни чрез отнемане на СРМПС № ХХХХХХ и 2 броя табели с рег. № ХХХХХХ. Принудителната административна мярка е наложена на основание чл. 171, т. 2а, б. ”б” от ЗДвП за това, че на 03.12.2021г., около 15,06 часа, в гр. Добрич, по ул. ”Александър Стамболийски” до № 1, жалбоподателят е управлявал лек автомобил “Ауди А7” с рег. № ХХХХХХ, като при извършената проверка с техническо средство Дрегер Дръг Тест 5000 е дал положителен резултат за употреба на кокаин. Прието е, че с деянието си водачът виновно е нарушил забраната по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП за управление на ППС след употреба на наркотични вещества или техни аналози. Заповедта за прилагане на ПАМ е връчена срещу подпис на жалбоподателя на 03.12.2021 г. съгласно приложената към акта разписка.

        От данните по административната преписка се установява, че на същата дата срещу жалбоподателя е съставен АУАН за извършено нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2.

        От представените по делото справка извлечение от централна база – КАТ и свидетелство за регистрация на МПС, част І, е видно, че МПС Ауди А7 с рег. № РВ 1588 НР е собственост на “Хит Кредит” ООД – клон Пловдив.    

        Съгласно заверено копие на договор за финансов лизинг от 30.11.2021 г. автомобилът е предоставен за временно и възмездно ползване от “Хит Кредит” ООД в качеството му на лизингодател на С.Н.С. в качеството му на лизингополучател за срок от 24 месеца с възможност за придобиване на собствеността върху лизинговата вещ преди или след края на срока на лизинга след заплащане на всички дължими лизингови вноски в съответствие с погасителния план по договора. 

        Не е спорно по делото, че със заповед № 357з-815/19.04.2017 г. на директора на ОД на МВР - Добрич, издадена на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 43, ал. 4 от ЗМВР, началникът на сектор “ПП” при ОД на МВР – Добрич, с правомощия за цялата територия, обслужвана от ОД на МВР – Добрич, е овластен да прилага принудителни административни мерки по чл. 171, т. 2а от ЗДвП.                  

        Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното :

         Обжалваната заповед е издадена от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, в кръга на делегираните му правомощия, съгласно приложената по делото упълномощителна заповед на директора на ОД на МВР – Добрич, в необходимата писмена форма и при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Заповедта обаче е издадена в нарушение на материалния закон и неговата цел.  

       Разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат предвидените в закона принудителни административни мерки, една от които е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества или техни аналози - за срок от 6 месеца до една година – т. 2а, б.”б” на чл. 171 от ЗДвП (редакция - ДВ, бр. 2/2018 г., в сила от 01.03.2018 г.).

        В конкретния случай ПАМ е наложена спрямо жалбоподателя за това, че е шофирал след употреба на наркотично вещество (кокаин).  

        Принудителните административни мерки са действия на администрацията, чрез които се упражнява държавна принуда за обезпечаване осъществяването на различни правоотношения в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност. Най-общо те са насочени към предотвратяване и преустановяване на административни закононарушения, както и към отстраняване на вредните последици от тях. Процесната ПАМ може да се причисли към категорията на преустановителните административни мерки, целта на които е пресичане на закононарушения - в случая прекратяване регистрацията на ППС чрез отнемане на 2 бр. регистрационни табели и отнемане на свидетелството за регистрация на МПС.

        С фактическото прилагане на тази мярка собственикът на автомобила се лишава от възможността да се ползва от превозното средство съобразно неговото предназначение. С нея по същество се разпорежда забрана за движение на пътното превозно средство по пътищата, като ограничението рефлектира пряко и непосредствено в правната сфера на собственика на автомобила, поради което именно той е адресат на акта, с който се прилага ПАМ. Самата норма на чл. 171, т. 2а, б. ”б” от ЗДвП указва, че този вид ПАМ се налага на собственика на моторно превозно средство, който е управлявал под въздействието на наркотични вещества.  

        В случая още при проверката е установено, че автомобилът, управляван от жалбоподателя, не е негова собственост, а на „Хит кредит” ООД  - клон Пловдив. Следователно неправилно ПАМ е приложена спрямо С.С. и само на това основание тя се явява незаконосъобразна по същество. Без правно значение е обстоятелството, че жалбоподателят е ползвал автомобила по силата на сключен договор за финансов лизинг с дружеството, защото това не го прави негов собственик. С договора за финансов лизинг не се прехвърля собственост, а само се предоставя правото на ползване върху съответната вещ, т.е. при този договор лизингодателят запазва правото си на собственост до момента, до който го прехвърли на лизингополучателя, а лизингополучателят придобива само държането на вещта, което изключва приложението на чл. 171, т. 2а, б. “б” от ЗДвП спрямо него.   

        Неправилното определяне на субекта на мярката е нарушение на материалния закон и неговата цел. На практика е наложена ПАМ спрямо лице, което не е собственик на автомобила, чиято регистрация е прекратена, което е незаконосъобразно.

        Издавайки процесната заповед, административният орган се е намесил неправомерно в правната сфера на жалбоподателя, поради което упражнената от него административна принуда се явява недопустима.

        По тези съображения оспореният акт е неправилен и незаконосъобразен и следва да се отмени, без да се разглеждат останалите възражения в жалбата.             

        С оглед на изхода по делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят има право на разноски по делото в размер на общо 510 лева, представляващи платена държавна такса от 10 лева и платено адвокатско възнаграждение от 500 лева, които следва да бъдат поети от бюджета на ОД на МВР – Добрич съгласно § 1, т. 6 от ДР на АПК. Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. Платеният от страната хонорар за адвокат е в минимален размер съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което и не подлежи на изменение от съда.         

          Водим от изложеното, както и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

                                                   Р   Е   Ш   И  :

 

          ОТМЕНЯ заповед за прилагане на ПАМ № 21-0851-000509/03.12.2021 г. на началника на сектор “ПП” при ОД на МВР – Добрич.  

          ОСЪЖДА ОД на МВР – Добрич да заплати на С.Н.С. ***, с ЕГН **********, сумата от 510 (петстотин и десет) лева, сторени разноски по делото. 

         РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

                                                  Административен съдия: