Решение по дело №5/2020 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 18
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 20 август 2020 г.)
Съдия: Николинка Лазарова Крумова
Дело: 20201460200005
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 18

 

Гр. Оряхово, 11.03.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          Оряховския Районен Съд, наказателна колегия в открито съдебно заседание на 10.02.2020г. / десети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

                                        Районен съдия: Николинка Крумова

 

с участието на секретаря Г.Цветкова, като разгледа докладваното от съдия Крумова НАХД №5/2020г. по описа на Оряховски районен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на Р.Ж.Д. в качеството му на длъжностно лице – Кмет на Община Оряхово, с която е обжалвал наказателно постановление №11-01-425/10.12.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция  / АДФИ / - гр.София.

          С наказателно постановление №11-01-425/10.12.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция  / АДФИ / - гр.София на Р.Ж.Д. в качеството му на длъжностно лице – Кмет на Община Оряхово, на основание чл.32, ал.1, т.1, вр.чл.35, ал.1 от ЗДФИ, вр.чл.53, ал.2 от ЗАНН е наложено административно наказание „ Глоба „ в размер на 200.00 лева / двеста лева /, за нарушение на чл.128, ал.2 от ЗПФ, вр.чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ, вр.чл.7, ал.5, вр.§2 от ДР на ЗПФ, а именно за това, че в качеството си на кмет на Община Оряхово и първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл.7, ал.5 от ЗПФ, към 31.12.2018г. е поел ангажименти за разходи, без да е привел показателя за налични към края на годината поети ангажименти за разходи в съответствие с ограничението по чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ.

         

          С жалбата се оспорва издаденото наказателно постановление, като са наведени доводи за неговата неправилност, необоснованост  и незаконосъобразност.

 

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се явява и не с представлява.

За административнонаказващият орган, редовно призован, не се явява представител.

В съдебно заседание е разпитан актосъставителят – Е.Н.Х. – извършил проверката.

 

Съдът на база на събраните писмени и гласни доказателства намери за установена следната фактическа обстановка:

С Решение №382, вписано в протокол №49 от 25.01.2018г. на ОС – Оряхово, бил приет бюджета на общината за 2018г..В т.12 от решението било посочено, че се определя максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2018г. в размер на 50% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, които като конкретна сума са в размер на 3658741.00 лева.

През периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. община Оряхово поела нови ангажименти за разходи на стойност 11 144 646.00 лева по 101 броя сключени договори.Най – голям относителен дял от същите били поети след 01.01.2018г. и се отнасяли основно към изпълнението на капиталовата програма на общината, осъществяването на мерки по енергийна ефективност и дейностите по експлоатация на Регионалното депо за неопасни отпадъци, намиращо се в местността „ Марково равнище „.От същите по 12 договора, подробно описани в НП, сключени от общинска администрация Оряхово, били поети ангажименти за разходи на обща стойност 9 020 847.21 лева, представляващи 80.94% от всички поети задължения за разходи след 01.01.2018г..

Със Заповед №ФК-10-612/25.06.2019г. на директора на АДФИ, на основание чл.10, ал.1, т.3 и чл.5, ал.1, т.4 от ЗДФИ, във връзка с писмо изх.№93-14-38/12.04.2019г. на Министъра на финансите, на св.Е.Н.Х., в качеството му на държавен финансов инспектор в АДФИ, било възложено извършването на финансова инспекция на община Оряхово със задача – проверка за законосъобразност на отчетените към 31.12.2018г. поети ангажименти за разходи във връзка с изискванията на чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ, в това число и относимите разпоредби от ЗПФ.

Въз основа на извършената проверка, св.Х. на 10.07.2019г. съставил на жалбоподателя АУАН №11-01-425 за извършено нарушение на чл.128, ал.2 от ЗПФ, вр.чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ, вр.чл.7, ал.5, вр.§2 от ДР на ЗПФ.

 

Така съставеният АУАН бил предявен и връчен лично на жалбоподателя.

В законоустановеният срок Д. е упражнил правото си на защита, като депозирал в АДФИ възражения срещу съставения му АУАН.

АНО, след като е проверил акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост, и след като е преценил събраните доказателства, е установил, че нарушителят е извършил деянието виновно, в резултат на което е издал обжалваното наказателно постановление, с което на Р.Ж.Д. в качеството му на длъжностно лице – Кмет на Община Оряхово, на основание чл.32, ал.1, т.1, вр.чл.35, ал.1 от ЗДФИ, вр.чл.53, ал.2 от ЗАНН е наложено административно наказание „ Глоба „ в размер на 200.00 лева / двеста лева /, за нарушение на чл.128, ал.2 от ЗПФ, вр.чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ, вр.чл.7, ал.5, вр.§2 от ДР на ЗПФ, а именно за това, че в качеството си на кмет на Община Оряхово и първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината, който организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината по смисъла на чл.7, ал.5 от ЗПФ, към 31.12.2018г. е поел ангажименти за разходи, без да е привел показателя за налични към края на годината поети ангажименти за разходи в съответствие с ограничението по чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ.

Отразено е, че отчетените по счетоводните сметки и посочени в оборотната ведомост за 2018г. налични в община Оряхово към 31.12.2018г. поети ангажименти за разходи са в размер на 5456834.00 лева, представляващи 74.57 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години / 7317483.00 лева /, с което било превишен с 24.57% максимално допустимият размер на отчетените разходи за последните четири години.

Посочено е, че общо отчетените разходи за периода от 01.01.2015г. до 31.12.2018г. възлизали на 29 269 933.00 лева, а средногодишния размер на разходите за последните 4 години бил 7 317 483.00 лева, в резултат на което максималният размер от 50% на ангажиментите за разходи, които е могло да бъдат поети към 31.12.2018г. спрямо средногодишния размер на разходите за последните 4 години в абсолютна сума е следвало да е 3 658 741.00 лева.

В НП са описани следните обстоятелства, при които е прието, че е извършено нарушението:

Отразено е, че видно от справка за поети ангажименти по общинския бюджет и сметки за средствата от ЕС към Отчета за касово изпълнение на бюджета на общината за 2018г., и от приложената оборотна ведомост към отчета за касово изпълнение, наличните в началото на годината ангажименти за разходи в „ местни дейности „ са в размер на 1 331 584.00 лева, осчетоводени като кредитно салдо към 01.01.2018г. на задбалансова сметка 9200 „ Поети задължения за разходи – наличности „.Посочено е, че възникналите ангажименти за разходи са 11 144 646.00 лева, а реализираните за периода ангажименти са на стойност 6 594 997.00 лева, като са направени прехвърляния / трансфери на ангажименти за 220 956.00 лева и са направени корекции и анулирания на поети ангажименти на стойност 203 443.00 лева /.Сочи се, че следователно общия размер на наличните ангажименти за разходи към 31.12.2018г. възлиза на 5 456 834.00 лева.

Отразено е, че съгласно оборотната ведомост към отчета за касово изпълнение на бюджета на общината за 2018г., началното салдо към 01.01.2018г. по задбалансова сметка 9200 „ Поети задължения за разходи – наличности „, е в размер на 10 657 339.78 лева, както и, че само през 2018г. са поети ангажименти за разходи в размер на 10 657 339.78 лева, погасени са ангажименти за разходи в размер на 6 532 090.06 лева и е отчетен размер на наличните / нереализирани / към края на годината поети ангажименти за разходи в размер на 5 456 834.35 лева.

Предвид установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

По допустимостта:

Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което  е допустима, като съдът притежава материална и териториална компетентност за разглеждането й.

Съдът въз основа възраженията на жалбоподателя и на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните правни изводи.

По приложението на материалния и процесуалния закон:

          АУАН и НП са издадени от компетентни лица в предвидените от закона срокове – АУАН е съставен в тримесечен срок от откриване на нарушителя, а НП е издадено в шестмесечен срок от съставяне на АУАН.Акта за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност и е надлежно предявен по реда на чл.43, ал.1 от ЗАНН.Наказателното постановление също е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл.57 от ЗАНН и е надлежно връчено по реда на чл.58, ал.1 от ЗАНН.

          Съгласно чл.44, ал.1, т.1, т.5 и т.6 от ЗМСМА, кметът на общината ръководи цялата изпълнителна дейност, организира изпълнението на дългосрочните програми и бюджета на общината.

          Съгласно чл.7, ал.5 от ЗПФ, кметовете организират и ръководят съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджетите на общините, а съгласно чл.11, ал.3 от ЗПФ, кметът на общината е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и неговото изпълнение.

          В чл.122, ал.1 от ЗПФ е предвидено, че изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет.

          В чл.1, ал.1, т.3 от ЗПФ е предвидено, че законът урежда бюджетната рамка, общото устройство и структурата на публичните финанси и включва фискалните правила и ограничения.

          Съгласно чл.94, ал.2 от ЗПФ, общинският съвет приема с решение бюджета на общината по показателите на чл.45, ал.1 в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета.Размерите на бюджетните взаимоотношения с държавния бюджет, трябва да съответстват на приетите със закона да държавния бюджет за съответната година, както и на други относими за съответната община показатели и разпоредби.

          В ал.3, т.2 на чл.94 от ЗПФ е предвидено, че с решението по ал.2 общинския съвет одобрява максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи, не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, като ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения.

          Съгласно чл.128, ал.2 от ЗПФ, не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметове на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл.94, ал.3, т.1 и т.2.

          Съгласно §2 от ЗПФ, неизпълнението на този закон, на Закона за държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната дисциплина, а съгласно §20 от ПЗР на ЗПФ, в срок от три години от влизане в сила на закона, общините следва да приведат показателите си за наличните в края на годината поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл.94, ал.3, т.1 и т.2, като съгласно §123 от ПЗР на ЗПФ, законът влиза в сила от 01.01.2014г., т.е. общините следва да приведат показателите си в съответствие с изискванията на посочените разпоредби от закона до 01.01.2017г..

          От събраните по делото доказателства се установява, че община Оряхово е привела в законоустановения срок показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ.

          От друга страна се установява, че жалбоподателят, в качеството си на Кмет на община Оряхово и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл.11, ал.3 от ЗПФ, към 31.12.2018г. е поел ангажименти за разходи в размер на 5 456 834.00 лева, представляващи 74.57 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, с което е превишен с 24.57% максимално допустимия размер от 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.

          В случая е налице непълно и неясно описание на нарушението, без посочени конкретни обстоятелства по неговото извършване, което от своя страна ограничава правото на защита на наказаното лице по вменената му за нарушена законова разпоредба.

          Описанието на нарушението в АУАН и НП не изпълва фактическия състав на административно нарушение по чл.128, ал.2, вр.чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ.Посочената за нарушена материалноправна разпоредба на чл.128, ал.2, вр.чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ има за обективен елемент от фактическия си състав на първо място непривеждането на показателите на съответната община за поети ангажименти за разходи и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл.94, ал.3, т.2 т ЗПФ.Видно обаче от събраните по делото доказателства, включително и от съдържанието на АУАН и НП, с Решение №382, вписано в протокол №49 от 25.01.2018г. на ОС – Оряхово е бил приет бюджета на общината за 2018г., като в т.12 от решението бил определен максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2018г. в размер на 50% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, които като конкретна сума са в размер на 3658741.00 лева.Т.е. общината е била привела показателите си за наличните в края на годината поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията на чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ.С разпоредбата на чл.128, ал.2 от ЗПФ се забранява изобщо поемането на ангажименти за разходи от кметове на общините, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията посочени в ЗПФ, а не превишаването на определения им максимален размер.

          Налице е несъответствие между посечената за нарушена правна норма в издаденото НП и описанието на извършеното нарушение от кмета на община Оряхово.

          С оглед гореизложеното в АУАН и НП липсва елемент от фактическия състав на нарушението по чл.128, ал.2 от ЗПФ.Налице е неправилна квалификация на нарушението и неправилно приложение на материалния закон.

          Това води до неяснота относно формираната от АНО воля, поради което не може да бъде направен еднозначен извод какво точно нарушение е извършено от жалбоподателя и правилно ли е приложена санкционната норма.

Водим от горното и на осн.чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р       Е       Ш       И   :

             

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление №11-01-425/10.12.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция  / АДФИ / - гр.София, с което на Р.Ж.Д. в качеството му на длъжностно лице – Кмет на Община Оряхово, на основание чл.32, ал.1, т.1, вр.чл.35, ал.1 от ЗДФИ, вр.чл.53, ал.2 от ЗАНН е наложено административно наказание „ Глоба „ в размер на 200.00 лева / двеста лева /, за нарушение на чл.128, ал.2 от ЗПФ, вр.чл.94, ал.3, т.2 от ЗПФ, вр.чл.7, ал.5, вр.§2 от ДР на ЗПФ.

 

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Враца в 14 дневен срок от съобщението му до страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: