Решение по дело №78/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 127
Дата: 23 март 2022 г. (в сила от 12 април 2022 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20227170700078
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

 

№ 127

гр.Плевен,23.03.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд-гр.Плевен, VII­­­­ми състав, в открито съдебно заседание на седми март две хиляди двадесет и втора година в състав:                                                      

Председател:  Венелин Николаев

 

при секретар Десислава Добрева, като разгледа докладваното от съдия Николаев административно дело № 78 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.33, т.9, чл.191 и чл.192, ал.3 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Делото е образувано по жалба рег.№316р-2032/17.01.2022 г. на ОД на МВР-Плевен, подадена от Ц.А.С., ЕГН ********** *** – МЛАДШИ РАЗУЗНАВАЧ В СЕКТОР „Криминална полиция“ в Първо РУ при ОД МВР-Плевен, чрез адвокат К.Д. ***, против мълчалив отказ на Директора на ОД на МВР Плевен да издаде Заповед, по силата на която С. да бъде включен в списъка на служителите, получили парична награда, така както е уредено в заповед на Министъра на вътрешните работи с №8121з-1477/10.11.2021 г., с която е разпоредено изплащане на индивидуална парична награда в размер на 650 лева на служителите на МВР, намиращи се в служебно или трудово правоотношение към датата на издаване на заповедта за постигнати резултати и съществен принос в изпълнение на целите и приоритетите на МВР през 2021 г.

         Жалбоподателят твърди, че работи като държавен служител - младши разузнавач в сектор „Криминална полиция“ в Първо РУ при ОД МВР-Плевен. Сочи, че Министъра на вътрешните работи е издал Заповед №8121з-1477/10.11.2021 г., с която е разпоредено изплащане на индивидуална парична награда в размер на 650 лева на служителите на МВР, намиращи се в служебно или трудово правоотношение към датата на издаване на заповедта за постигнати резултати и съществени принос в изпълнение на целите и приоритетите на МВР за 2021 г. Предвид това, че не бил включен в списъка на служителите, които следва да получат посочената индивидуална парична награда в размер на 650 лева и на това, че отговарял на условията, визирани в процесната заповед и по – конкретно точка 2.5 от същата, тъй като имал действително отработени 6 месеца през 2021 г. към датата на издаване на заповедта - 10.11.2021  г., на 22.12.2021 г. подал молба  до директора на ОД  на МВР Плевен, с искане да издаде заповед, по силата на която да бъде включен в списъка на служителите за изплащане на полагащата му се индивидуална парична награда. В молбата изразил становище, че до излизането му в отпуск по болест на 16.08.2021 г. е отработил изискващите се в заповедта месеци работа, като имал действително отработени 122 работни дни - толкова, колкото са работните дни през първите шест месеца на календарната година. Сочи, че в предвидения по чл.58 от АПК срок Директора на ОД  на МВР- Плевен не издал исканата от него заповед, по силата на която да бъде включен в списъка на служителите, получили парична награда, така както е уредено в заповедта на министъра на вътрешните работи. Моли  да бъде отменен по подадената от него жалба мълчалив отказ на Директора на ОД на МВР-Плевен да издаде заповед, по силата на която да бъде включен в списъка на служителите, получили парична награда, така както е уредено в заповедта на министъра на вътрешните работи с №8121з-1477/10.11.2021 г., с която е разпоредено изплащане на индивидуална парична награда в размер на 650  лева на служителите на МВР, намиращи се в служебно или трудово правоотношение към датата на издаване на заповедта за постигнати резултати и съществени принос в изпълнение на целите и приоритетите на МВР  за 2021 г. и да бъде задължен  директора на ОД  на  МВР да се произнесе по молбата му в определен от съда срок.

Приложен е документ за платена държавна такса /л.6/.

От ответника по делото - Директор на ОД  на МВР-Плевен не е депозиран писмен  отговор  по жалбата,  въпреки дадената му възможност с определение №166/28.01.2022 г. /л.30/.

В придружително писмо, с коeто е изпратена преписката е изложено становище чрез юрк.Ф., че делото следва да се прекрати, тъй като в конкретния случай подадената жалба е срещу мълчалив отказ на Директора на ОД  на МВР – Плевен. Сочи, че в действителност молбата на Ц.С. е разгледана в законоустановения срок и е постановен акт на директора на ОД на МВР-Плевен, който макар и да не е озаглавен решение, представлява мотивирано писмено решение във връзка с направеното от него искане. Твърди, че в заповедта на Министъра на вътрешните работи няма указания да се използват при изчисленията часовете, които служителят е отработил като извънреден труд, освен това, същите не може да са положени в дните, в които реално е бил в отпуск поради временна нетрудоспособност или платен отпуск.

 В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адв. Д. ***, който поддържа жалбата на изложените в нея съображения. Навежда доводи, че С. е изработил необходимите работни дни, за да му бъде изплатена сумата в размер на 650 лв., която е определена в заповедта на министъра № 8121з-1477/10.11.2021 г. Счита, че на практика е налице мълчалив отказ, тъй като по законоустановения срок след депозираната нарочна молба да бъде включен в този списък и респективно да задейства съответният административен акт, не включен в списъка. Твърди, че поради това е налице правен интерес от страна на Ц.С. да претендира да бъде задължен директорът на МВР – Плевен да издаде тази заповед, за да бъде включен в този списък. Претендира разноски в размер на 310 лв., от които 10 лв. – държавна такса и 300 лв. адвокатски хонорар.

В съдебно заседание ответникът - Директор на ОД  на МВР  Плевен, редовно призован, чрез процесуалния си представител юрисконсулт  Ф. оспорва жалбата като неоснователна и недоказана.   Навежда доводи, че са отработени 122 работни дни от служителя С. и няма спор, че същият е положил 67 работни часа извънреден труд. От тях 23 часа са в работни дни и 44 часа в почивни дни Твърди, че във връзка с подадената молба е изготвено становище върху, което административният орган е поставил резолюцията си на 06 януари „съгласен“. На същата тази дата с писмо жалбоподателя е уведомен защо същият не е включен в списъка на служителите, които ще получат парична награда за съществен принос в работата на дирекцията през 2021 г. Сочи, че писмото е изпратено за връчване на началника на Първо РУ на 14.01.2022 г., а на 17.01.2022 г. е получено лично от жалбоподателя С. срещу подпис. На същата тази дата 17.01.2022 г. е подадена и жалбата до Административен съд – Плевен. Счита, че ако се реши, че в конкретният случай е следвало да бъде издаден индивидуален административен акт, който да подлежи на обжалване, то елементите от същия са включени в становището, съответно писмото, което е изпратено до жалбоподателя като дата на издаване на един административен акт се има предвид не датата, на която е получил жалбоподателят съответния акт, а тази на която реално е формирана волята на административния орган. Сочи, че неоснователно се поддържа в  жалбата, че служителят отговаря на изискванията на т. 2, т. 2.5 от Заповед № 8121з-1477 от 10.11.2021 г. на министъра на вътрешните работи, тъй като същият няма отработени пълни 6 месеца за периода от 01.01.2021 г. до 10.11.2021 г.  – датата на издаване на заповедта. В представеното по делото писмо подробно е посочено как се установява, че същият няма изработени 124.5, 125 работни дни. Посочена е формула, по която е направено изчислението като е посочено и писмо, което е изпратено на ОД на МВР – Плевен от директора на Дирекция „Управление и планиране на бюджета“, което от своя страна е базирано на публикувания в ДВ Закон за държавния бюджет. Претендира  разноски в размер на 100 лева за юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд-Плевен, седми състав, като провери законосъобразността на оспорения акт, съобрази доводите на страните и представените доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: 

Със заповед, министърът на вътрешните работи, на основание чл. 33, т. 9, чл.191 и чл. 192, ал. 3 от ЗМВР, във вр. с чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 8121з-347 от 25.07.2014 г. за условията и реда за награждаване на служителите на министерството на вътрешните работи е разпоредил:

1. за постигнати резултати и съществен принос в изпълнението на целите и приоритетите в дейността на МВР за периода от 01.01.2021 г. до 10.11.2021 г. награждава с индивидуална парична награда в размер на 650 лева служителите на МВР, намиращи се в служебно или трудово правоотношение към датата на издаване на заповедта.

2. разпоредил е да не се награждават служителите, които към датата на издаване на заповедта са:

2.1. с наложени дисциплинарни наказания през периода от 01.01.2021 г. до издаването на настоящата заповед, както следва: за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗМВР - по чл. 197, ал. 1, т. 3, 4, 5 и 6 от ЗМВР; за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 3 от ЗМВР - по чл. 90, ал. 1, т. 2, 3, 4 и 5 от ЗДСл, а за лицата, работещи по трудово правоотношение - по чл. 188, т. 2 и 3 от Кодекса на труда;

2.2. са отстранени от длъжност;

2.3. са със статут на държавни служители – стажанти.

2.4 са назначени на работа в МВР по втори трудов договор или по допълнителен трудов договор.

2.5.  Нямат действително отработени в МВР най – малко 6 месеца за периода от 01.01.2021 г. до настоящата заповед, независимо от причините за това (ползване на разрешен законоустановен отпуск – платен, неплатен, за временна нетрудоспособност; постъпване на работа през 2021 г. и други).

С молба рег.№316000-45259/22.12.2021 г. на лист 8 от делото до директора на ОД МВР Плевен, Ц.А.С. поискал да бъде издадена заповед, по силата на която да бъде включен в списъка на служителите, получили награда, така както е уредена в заповедта на Министъра на вътрешните работи. В молбата посочил, че отговаря на условията, визирани в процесната заповед и по-конкретно на т.2.5 от същата, тъй като имал действително отработени 6 месеца през тази календарна година към датата на издаване на заповедта - 10.11.2021 г.

На  06.01.2021 г. е изготвено становище от гл. юрисконсулт при ОД  но МВР Плевен до директора на ОД на МВР Плевен /л.10/ относно молбата на жалбоподателя, в което е изложено, че след направена справка е установено, че за периода 01.01.-10.11.2021 г. служителят е ползвал отпуск за временна неработоспособност в размер на 60 работни дни и платен годишен отпуск в размер на 32 работни дни. Съгласно системата ТРЗ на ОД на МВР - Плевен за периода 01.01.-10.11.2021 г. има 215 работни дни, а за цялата 2021 г. работните дни са 249. Формулата, която е използвана за преценка на положения от всеки един служител в ОД на МВР - Плевен труд е: 249 /работни дни/ : 12 /месеца/ , като полученият резултат е средно по 20.75 работни дни за един месец. В конкретния случай, като се умножат 6 месеца по 20.75 работни дни се получава сумата от 124.5 работни дни, които един служител следва да е прослужил реално, за да получи индивидуална парична награда в размер на 650.00 лв., съгласно заповед №8121з-1477/10.11.2021 г. на министъра на вътрешните работи. Посочено е, че С. е отработил реално 122 дни, и не му достигат 3 дни, които реално да е отработил.

С писмо  рег. №316000-1274/14.01.2022 г. на Директора на ОД на МВР Плевен /л.13/ Ц.С. е уведомен, че подадената от него молба за изплащане на индивидуална парична награда в размер на 650.00 лв., съгласно заповед №8121з-1477/10.11.2021 г. на министъра на вътрешните работи е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение. Посочено е, че при извършена справка относно ползвания от него платен годишен отпуск /в размер на 32 работни дни/ и ползвания отпуск за временна неработоспособност /в размер на 60 работни дни/, е  установено, че не отговаря на изискването на т.2.5 от посочената заповед, а именно: за периода 01.01.2021-10.11.2021 г. няма действително отработени 6 месеца. В конкретния случай е приложен един и същи метод за преценка на отработеното време от всеки един служител в ОД на МВР - Плевен, като минималният брой дни, който следва да бъдат отработени, за да може да бъде получена индивидуалната парична награда са 125 работни дни, докато в молбата С. посочил, че е положил реално 122 работни дни. Писмо  рег. №316000-1274/14.01.2022 г.  на Директора на ОД  на МВР ПЛЕВЕН е връчено лично на жалбоподателя срещу подпис на 17.01.2022 г., в 17.05 часа, видно от отбелязването на л.13.

Жалбата до Административен съд Плевен е подадена на същата дата, чрез ОД на МВР Плевен, видно от вх.№ на същата /л.л.3,4/.  

По преписката и делото са приобщени още: 9 броя заявление за ползване на платен годишен отпуск от Ц.А.С.; 3 броя болнични листи /БЛ/; писмо на директора на дирекция “Планиране и управление на бюджета“; удостоверение .№316000-8087/04.03.2022 г. от началник сектор  КАПОЧР  при ОД  на МВР Плевен., платежна бележка № 76 за периода от 01.04.2021 г. до 30.04.2021 г., платежна бележка № 74 за периода от 01.05.2021 г. до 31.05.2021 г., платежна бележка № 73 за периода от 01.06.2021 г. до 30.06.2021 г., платежна бележка № 73 за периода от 01.07.2021 г. до 31.07.2021 г.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Съдът приема, че подадената на 17.01.2022 г. жалба е допустима като подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима, с оглед на следното:

На 22.12.2021 г. Ц.А.С. е депозирал молба до директора на ОД на МВР Плевен, с която е поискал от директора на ОД на МВР да бъде издаде заповед, по силата на която да бъде включен в списъка на служителите, получили награда, съгласно заповедта на Министъра на вътрешните работи. Административният орган е разгледал молбата и се е произнесъл с писмо рег. №316000-1274/14.01.2022 г., в което е  уведомил С., че не отговаря на изискванията посочени в заповед №8121з-1477/10.11.2021 г. на министъра на вътрешните работи, за да бъде включен в списъка на служителите, което имат право да получат парична награда в размер на 650 лв., поради което е оставил без уважение молбата като неоснователна. В т.2 на Заповед №8121з-1477/10.11.2021 г. на министъра на вътрешните работи изрично е посочено: „Ръководителите на структурите по чл.37 от ЗМВР да създадат организация и да утвърдят списъци на подчинените си служители, с конкретни размери на паричната награда, при стриктно съблюдаване на установеното в т.2, без да издават персонални заповеди, като списъците бъдат представени в обслужващото финансово звено в срок до 08.12.2021 г.“

Не е спорно, че по заявлението от 22.12.2021 г. директорът на ОД на МВР-Плевен дължи произнасяне в 14-дневен срок, съгласно чл.57, ал.1 АПК. Този срок в случая е изтекъл на 05.01.2022 г. – сряда, присъствен ден. С оглед на този факт е налице формиран мълчалив отказ, дори ако се приеме, че на 06.01.2022 г. с поставяне на резолюция на становището на юрисконсулта /л.10/ е направен изричен отказ. Този мълчалив отказ е оспорен от заявителя чрез административния орган с жалба от 17.01.2022 г., т. е. в срока по  чл. 149, ал. 2 АПК, като следва да се има предвид, че поради невръчването на писмо рег. №316000-1274/14.01.2022 г. на Директора на ОД на МВР Плевен на С. не е било известно към момента на подаване на жалбата, че вече е налице изричен отказ. На същата дата – 17.01.2022 г., след края на работното време – в 17.05 часа, видно от съответното отбелязване, на С. е било връчено писмо рег. №316000-1274/14.01.2022 г. на Директора на ОД на МВР Плевен /л.13/, с което е уведомен, че подадената от него молба за изплащане на индивидуална парична награда в размер на 650.00 лв., съгласно заповед №8121з-1477/10.11.2021 г. на министъра на вътрешните работи е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение.

Ако е оспорен мълчалив отказ по искане за издаване на административен акт и последва изрично произнасяне на органа, както е в случая, жалбата следва да се приеме и да й се даде ход като жалба и срещу направения по-късно изричен отказ – в този смисъл е т. 8 от Постановление № 4 от 22.09.1976 г. по гр. д. № 3/76 г., Пленум на ВС. Същото Постановление е приложимо в тази му част и при сега действащия АПК, доколкото съгласно чл.58, ал.3 от АПК, когато по административен или по съдебен ред бъде отменен мълчалив отказ, смята се за отменен и изричният отказ, който е последвал преди решението за отмяна. С оглед на този факт предмет на настоящето дело се явява постановеният изричен отказ рег.№316000-1274/14.01.2022 г. на Директора на ОД на МВР Плевен.

С оглед на изложеното твърденията на ответника за недопустимост на жалбата поради последващ изричен отказ са неоснователни. По аргумент от чл. 58, ал. 3 и чл. 172, ал. 3 АПК съдът следва да се произнесе по последвалия в хода на производството изричен отказ. Същият безспорно засяга права и законни интереси на С., доколкото невключването му в списъка на наградените лица го лишава от парична награда в размер на 650 лева.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл.191 от ЗМВР, служителите по чл. 142, ал. 1 и 3 могат да бъдат награждавани с отличия и награди по чл. 192 за постигнати високи резултати, за конкретен съществен принос при изпълнение на служебните си задължения или за продължителна служба в МВР. Съгласно чл.192, ал.3 от ЗМВР, отличията и наградите се дават от министъра на вътрешните работи, а в случаите по ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, с изключение на огнестрелното оръжие – и от служители, определени от него. Видно от приложената заповед на л.л.16,17 от делото, министърът на вътрешните работи е наградил служителите на МВР, намиращи се в служебно или трудово правоотношение към датата на издаване на заповедта /10.11.2021 г./. На ръководителите на структури по чл.37 от ЗМВР /между които е и ОД на МВР-Плевен/, е възложено да изготвят списъци на лицата, които отговарят на посочените в заповедта условия, за да бъдат наградени. Тази възможност е допустима съгласно посочената разпоредба на чл.192, ал.3 от ЗМВР, доколкото наградата е по чл.192, ал.1, т.2  от ЗМВР. С оглед на изложеното писмото е издадено от компетентен орган.

Същото е в предписаната от закона писмена форма – чл.59, ал.2 от АПК. Съдът отбелязва, че фактът, че същото не е наименовано - като заповед, решение и т.под., не се отразява на неговата законосъобразност. Липсата на посочване в същото пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва води до приложимост на чл.140, ал.1 от АПК, но не го прави незаконосъобразно.

Писмото е издадено при съобразяване с административно производствените правила, доколкото към преписката са приобщени издадени по отношение на С. заповеди за отпуск и болнични листи за временна неработоспособност.

По отношение на мотивите и спазването на материалния закон съдът съобразява следното:

Не е спорно, че С. е служител по служебно правоотношение – младши разузнавач в сектор „КП“ при Първо РУ при ОД на МВР-Плевен, което е видно и от приложеното удостоверение на л.36 от делото. Съгласно т.2.5 от заповедта на министъра на МВР за награждаване, не се награждават служителите, които нямат действително отработени в МВР най-малко 6 месеца за периода от 01.01.2021 г. до датата на издаване на заповедта /10.11.2021 г./, независимо от причините за това, включително редовен законоустановен отпуск, такъв за временна неработоспособност и т.н. Видно от приобщените заявления за ползване на платен годишен отпуск и БЛ, в периода 01.01.2021 -10.11.2021 г. С. е работил реално 122 дни, като този брой дни не са и спорни между страните. Според С. броят отработени дни – 122, е равен на броя работни дни през първите 6 месеца на 2021 г., с оглед на което същият има право на включване в списъка с наградените, и освен това е положил извънреден труд в размер на 67 часа.

В процесното писмо правилно са посочени необходимият брой реално отработени дни - 125, които заповедта на министъра на МВР изисква, за да бъде включен служител в списъка с наградените лица. Следва да се посочи, че изискването за действително отработени дни е законосъобразно с оглед факта, че наградата е за постигнати резултати и съществен принос в изпълнение на целите и приоритетите на МВР през 2021 г. – цел, за която лицата, които не са действително работили, не са допринесли. В случая е използван времеви критерий относно продължителността на действително отработените дни, като доколкото заповедта на министъра на МВР не е оспорена, директорът на ОД на МВР-Плевен следва да се съобрази с нея.

Следва да се посочи, че тълкуването, което жалбоподателят прави на изискването за отработени реално най-малко 6 месеца, е неправилно. Същите месеци с оглед ползваните отпуски няма как да се изчислят по посочения от него начин. Следва да се установи колко са работните дни в календарната 2021 година, да се разделят на броя месеци /12/ и да се пресметне колко общо следва да са отработените дни, доколкото различните месеци имат различен брой работни дни. От данните в преписката е видно, че такова изчисление е било направено, като 249 – общия брой работни дни през годината, са разделени на броя месеци и е получен резултат 20,75 дни месечно, 124,5 дни за 6 месеца, или закръглено 125 дни, както е посочено в писмото. Този брой не е достигнат от С., който и сам признава, че е отработил реално само 122 дни.

По отношение на извънредния труд, същият е бил заплатен, видно от приобщените платежни бележки на л.л.37-40, като заплащането му също не е спорно между страните. Но дори да не беше заплатен, полагането му не означава, че са отработени съответстващите му се дни при работно време от 8 часа, на каквото работно време е назначен С.. Извънредния труд е положен в периодите, в които са отработените 122 дни, като липсва основание за приемане, че за тези 67 часа следва да се зачетат като действително отработени още малко повече от 8 работни дни.

Следователно писмото е в съответствие с материалния закон.

Писмото е в съответствие с целта на закона, доколкото само служители, отговарящи на посочени от министъра на МВР критерии, могат да бъдат награждавани чрез включването им в списък за награждаване.

С оглед на изложеното, писмото е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при спазване на съществените административнопроизводствени правила и в съответствие с материалния закон и целта на закона, поради което жалбата следва да се отхвърли.

При този изход на делото ответникът право на поисканите разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. Като съобрази нормата на чл. 143, ал. 1 от АПК и изхода на спора пред настоящата инстанция, съдът намира, че в полза на ответника следва да се присъдят поисканите разноски в размер на 100 лева, на основание чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд-Плевен, седми състав

                                                                                               

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба рег.№316р-2032/17.01.2022 г. на Ц.А.С., ЕГН ********** ***.

Осъжда Ц.А.С., ЕГН ********** ***, да заплати на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи Плевен, разноски по делото в размер на 100,00 лв. /словом: сто/ лева.

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: