Решение по дело №274/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 209
Дата: 30 ноември 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700274
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 209/30.11.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

                

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                            ЧЛЕНОВЕ:1.ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                         2.СТОЯН ВЪЛЧЕВ

 

при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, разгледа докладваното от съдия Вълчев  адм. дело № 274 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното::

 

Производството е образувано по реда на чл.185, ал.2 АПК във връзка с чл.186, ал.2 АПК по протест на Янислав Димчев Димов -младши прокурор при Районна прокуратура-Ямбол против Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“, приета с Решение № 344, обективирано в Решение № 888/28.09.2022 г., обективирано в Протокол № 45 от проведено на 28.09.2022 г., т.22 от дневния ред, с която Общински съвет „Тунджа“-Ямбол е изменил заглавието на Раздел III в Глава втора от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“ и е приел нов чл.23а.

В протеста се твърди, че при приемането на посочените изменения в Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“, са били допуснати съществени нарушения на административно- производствените правила, поради което се претендира за отмяна в посочената част и присъждане на направените по делото разноски.

В изпълнение на разпоредбата на чл.188 АПК оспорването е съобщено чрез обявление в “Държавен вестник” бр.88/04.11.2022 г.

В съдебно заседание за ЯРП се явява прокурор Димчев, който подържа протеста и исканията в него.

Ответната страна по протеста Общински съвет „Тунджа“-Ямбол не изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по протеста.

Според представителят на Окръжна прокуратура-Ямбол протеста е основателен и следва да бъде уважен по наведените в него доводи.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, доводите на страните и приложимия закон съдът приема следното:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“, приета с Решение № 344, обективирано в Решение № 888/28.09.2022 г., обективирано в Протокол № 45 от проведено на 28.09.2022 г., т.22 от дневния ред, с която Общински съвет „Тунджа“-Ямбол е изменил заглавието на Раздел III в Глава втора от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“ и е приел нов чл.23а.

Съгласно чл.196 АПК във връзка с чл.168 АПК и чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона. Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

Оспорения акт на Общински съвет-Тунджа е постановен от надлежен орган, в кръга на неговата компетентност по чл.21, ал.2 ЗМСМА и в изискуемата писмена форма.

Поради това протестираната разпоредба не е нищожна и не може да се прогласи за такава.

Протеста против цитираната разпоредба е процесуално допустим като подаден от прокурор при Районна прокуратура-гр.Ямбол в рамките на правомощията му по чл.16, ал.1, т.1 АПК и доколкото е против подзаконов нормативен акт подаването му по силата на чл.187, ал.1 АПК не е свързано с преклузивен срок.

Разгледан по същество протеста е  основателен.

По силата на чл.26, ал.3 ЗНА, приложим на основание чл.80 АПК, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл.20, а когато съставителят на проекта е орган на изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет страницата на съответната община и/или общински съвет, като ал.4 посочва, че срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал.3, е не по-кратък от 30 дни, но при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

В настоящия случай обявлението с проект за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“ е публикуван на интернет страницата на община „Тунджа“ на 09.09.2022 г., което се установява от приложените по делото доказателства и не се спори между страните.

От тази дата-09.09.2022 г. до внасянето на Предложение вх.№ 536/26.09.2022 г. на кмета на община „Тунджа“, въз основа на което е прието Решение № 344, обективирано в Решение № 888/28.09.2022 г., обективирано в Протокол № 45 от проведено на 28.09.2022 г., т.22 от дневния ред, с която Общинският съвет  „Тунджа“ е изменил заглавието на Раздел III в Глава втора от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“ и е приел нов чл.23а, не е изтекъл изискуемия тридесет дневен срок.

Не е налице и хипотезата за определяне на друг срок, но не по-кратък от 14 дни, т.к. за наличието й закона изисква да са налице изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада.

В тази насока, въпреки че в Обявлението по реда на чл.26, ал.2 и ал.3 ЗНА изрично е цитирана разпоредбата на чл.26, ал.4 ЗНА, даваща тази възможност, то в действителност липсват каквито и да е мотиви случая да е изключителен, в какво се изразява това и какви са причините.

Напротив, такива съображения не са изложени и в самите мотиви на предложението, където единствено се сочат фактическите и правни основание за приемане на наредбата за изменение, но не и какво налага срокът по чл.26, ал.3 ЗНА да бъде намален на 14 дни.

Изключителни причини, налагащи по-кратък от законния 30 - дневен срок за обществени консултации не се съдържат нито в доклада на вносителя на проекта, нито в друг от документите, съставени във връзка с приемане на решението.

Спазването на правилата е условие за законосъобразност на процедурата, като нарушаването на императивни разпоредби дава основание за отмяна на нормативния акт, в която насока са и доводите на протестиращата страна.

Поради това като е взел решението си при неспазване на процедурата по обществени консултации, липса на мотиви за съкращаване на законовите срокове и без тези мотиви да са станали достояние на заинтересованите лица, то общинският съвет е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила,  които гарантират основните принципи на производството по издаване на подзаконови нормативни актове, залегнали в чл.26, ал.1 ЗНА, а именно принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност, в който смисъл е съдебната практика обективирана в Решение № 8935 от 13.10.2022 г. на ВАС по адм. д. № 4110/2022 г., III о., докладчик председателят Мариника Чернева, Решение № 7077 от 13.07.2022 г. на ВАС по адм. д. № 917/2022 г., III о., докладчик съдията Светлана Борисова, Решение № 6153 от 22.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 9392/2021 г., I о., докладчик председателят Бисер Цветков,  Решение № 3469 от 12.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 7460/2021 г., VIII о., докладчик председателят Бисерка Цанева и други.

По посочените съображения съдът намира, че Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“, приета с Решение № 344, обективирано в Решение № 888/28.09.2022 г., обективирано в Протокол № 45 от проведено на 28.09.2022 г., т.22 от дневния ред, с която Общински съвет „Тунджа“-Ямбол е изменил заглавието на Раздел III в Глава втора от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“ и е приел нов чл.23а, е незаконосъобразна и трябва да бъде отменена.

Доколкото се уважава подадения протест, то в съответствие с направеното искане следва да се осъди Общински съвет „Тунджа“-Ямбол да заплати на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 20 лева.

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Ямболският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

                                                                         

ОТМЕНЯ по протест на Районна прокуратура-Ямбол Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“, приета с Решение № 344, обективирано в Решение № 888/28.09.2022 г., обективирано в Протокол № 45 от проведено на 28.09.2022 г., т.22 от дневния ред, с която Общински съвет „Тунджа“-Ямбол е изменил заглавието на Раздел III в Глава втора от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община „Тунджа“ и е приел нов чл.23а.

ОСЪЖДА Общински съвет „Тунджа“-Ямбол да заплати на Районна прокуратура-Ямбол направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му по реда на чл.138 АПК.

Решението съгласно чл.194 АПК да се обнародва по начина, по който е бил обнародван акта.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

 

 

 

                                 ЧЛЕНОВЕ 1./п/ не се чете               

 

 

 

 

 

 

                                                    2. /п/ не се чете