Решение по дело №568/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 625
Дата: 27 април 2021 г.
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20217040700568
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  625                    от 27.04.2021 г.                              град Бургас

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на двадесет и втори април две хиляди двадесет и първа година в публично заседание в следния състав:

                                                   Председател: Лилия Александрова

                                                          Членове: 1. Станимир Христов

            2. Галя Русева

 

 

при секретаря И. Г. и прокурор Дарин Христов, като разгледа докладваното от съдия Русева КАНД № 568 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на Община Сунгурларе, представлявана от д-р Г.С.К.- кмет, чрез адв. П.Д. ***, против Решение № 260003/18.01.2021 г., постановено по а.н.д. № 282/2020 г. по описа на Районен съд – Карнобат, с което е изменено наказателно постановление (НП) № НЯСС-163/19.10.2020 г., издадено от зам.председателя на ДАМТН, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН, с което за нарушение на чл.190а, ал.2 вр.ал.1, т.3 от Закона за водите (ЗВ) и на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ на Община Сунгурларе е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лв., като съдът е намалил размера на санкцията до 3 000 лв.

В касационната жалба са изложени възражения, че оспореното съдебно решение е неправилно поради нарушение на материалния и процесуалния закон, и че е необосновано. Сочи се, че НП е издадено от некомпетентен орган и в нарушение на сроковете по чл.34 ЗАНН, че е налице разминаване между описаната в НП и действителната фактическа обстановка, че НП не съответства на разпоредбата на чл.57, т.5 ЗАНН, а АУАН – на разпоредбата на чл.42, т.4 ЗАНН, като съществено е нарушено правото на защита на санкционираното лице; че не е доказано по безспорен начин нарушението. Иска се отмяна на решението и на НП, респ. намаляване на санкцията до предвидения в закона минимум.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител. Не ангажира доказателства и не претендира разноски.

Ответникът по касация – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно уведомен, в с.з. не изпраща представител. В писмено становище оспорва касационната жалба и моли същата да се отхвърли, не сочи доказателства и претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за частично основателна по следните съображения:

         С процесното наказателно постановление отговорността на касатора е ангажирана за това, че при извършена на 10.03.2020 г. проверка на язовир „Килника“, находящ се в поземлен имот с идентификатор 56959.130.152 /стар № 000530/ в землището на с.Подвис, общ.Сунгурларе, собственост на Община Сунгурларе (Акт за публична общинска собственост № 47/10.10.1998 г.), е установено, че въздушният откос в началото на язовирната стена и в зоната над основния изпускател е почистена от дървесна и храстовидна растителност, а половината от останалата дължина не е почистена и по този начин не е осигурена видимост към откоса, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовира Община Сунгурларе задължителното предписание, дадено в Констативен протокол № 06-01-125/01.10.2019 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно – да се премахне храстовидната и дървесна растителност по въздушния откос, със срок за изпълнение 10.12.2019 г.

         За да постанови оспореното съдебно решение, въззивният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34 от ЗАНН. Съдът е счел, че актът и постановлението са съставени при спазване на материалния закон и изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Съдът е намерил определената от органа правна квалификация на нарушението за правилна, а по същество е приел, че са налице всички елементи от фактическия състав на нарушението по чл.190а, ал.2 от ЗВ. Доколкото Община Сунгурларе е собственик на проверявания обект, то районният съд е преценил, че правилно е била ангажирана административната му отговорност. Относно определения размер на санкцията, съдът е посочил, че същият се явява прекомерен предвид липсата на настъпили вредни последици от нарушението и липсата на данни за допуснати предходни нарушения по ЗВ, поради което е намалил същата от 5 000 лв. на 3 000 лв. Районният съд е формулирал и аргументи за неприложимостта на чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай.

         Решението на първоинстанционния съд е частично правилно.

         Първоинстанционният съдебен състав е възприел правилно фактите по делото съобразно събраните в хода на производството доказателства и е направил въз основа на тях правилни и обосновани правни изводи за наличие на процесното нарушение. Правилен е изводът на съда, че НП е издадено от компетентен орган – зам.председател на ДАМТН, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН.

           Неоснователни са доводите за допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени процесуални нарушения. При съставяне на АУАН и на НП не е нарушена нормата на чл.57, т.5 ЗАНН и нормата на чл.42, т.4 ЗАНН, тъй като не е налице описаното в касационната жалба разминаване между посочената фактическа обстановка в АУАН и в НП. Детайлно са описани нарушението, датата и мястото на извършването му, както и обстоятелствата, при които същото е извършено, поради което не се установява да е нарушено правото на защита на Община Сунгурларе.

         Неоснователен е и доводът за неспазени срокове по чл.34, ал.2 ЗАНН и за незаконосъобразно образуване на административнонаказателното производство, тъй като АУАН е съставен след изтичането на 3-месечния срок от откриване на нарушителя. Безспорно е, че срокът за изпълнение на даденото предписание е бил 10.12.2019 г. и че последващата проверка от органите на ДАМТН е извършена на 10.03.2020 г., когато е установено и неизпълнението на предписанието, т.е. нарушението. Доколкото въпросът за нарушителя възниква едва след установяване на нарушението, то именно от датата на проверката започва да тече и срокът по чл.34, ал.2 ЗАНН за съставяне на акта и същият към датата на съставяне на АУАН № 06-005/03.06.2020 г. не е изтекъл.

          По делото е безспорно установено, че с Констативен протокол № 06-01-125/01.10.2019 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, ДАМТН, на касатора е било дадено задължително предписание във връзка осъществяването на безопасната техническа експлоатация на язовир „Килника“, землище на с.Подвид, негова собственост, а именно – да се премахне храстовидната и дървесна растителност по въздушния откос, със срок за изпълнение 10.12.2019 г. Няма съмнение, че към 10.12.2019 г., когато е изтекъл срокът за изпълнение, а и към 10.03.2020 г. – датата на последващата проверка, това предписание не е било изпълнено, което обстоятелство се потвърждава и от възражението на кмета на Община Сунгурларе против връчения му АУАН № 06-005/03.06.2020 г., депозирано пред ДАМТН на 24.07.2020 г. /л.22 от анд 282/2020 г. на РС Карнобат/. В това възражение единствено се посочва, че след връчване на АУАН са предприети действия по разчистване на въздушния откос от дървесна и храстовидна растителност, като по сухата част на откоса същата е премахната, но предвид лошите метеорологични условия, разчистването по останалата част от откоса не е изпълнено. Ето защо, правилно първоинстанционният съд е приел за доказано, че нарушението по чл.190а, ал.2 ЗВ, което е вменено на Община Сунгурларе, е извършено. Правилни са и изводите на РС за липсата на основание за приложение на чл.28 ЗАНН, като същите изцяло се споделят и от настоящата съдебна инстанция.

          Що се отнася до размера на наложената санкция, разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ предвижда при неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.2 ЗВ санкция в размер от 1 000 до 10 000 лв. В случая в обжалваното НП органът не е изложил мотиви защо счита, че следва да бъде определена санкция над минимално предвидения в закона размер, а именно – 5 000 лв. Поради това, в тази част обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде изменено, като се намали определената санкция от 5 000 лв. на минималния размер от 1 000 лв. Като е постановил съдебен акт, с който е определил санкция в размер на 3 000 лв., първоинстанционният съд е постановил неправилно съдебно решение, което следва да се отмени в тази част. В останалата част решението на РС е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

         Предвид изхода на спора и направеното искане от страна на ответника за присъждане на разноските по делото /юрисконсултско възнаграждение/, съдът намира, че такива не следва да му бъдат присъждани, тъй като оспорването не е отхвърлено, каквото е изискването на чл.63д, ал.1 и ал.4 ЗАНН вр.чл.143, ал.3 АПК, за да бъдат присъдени разноски на ответника.

            Мотивиран от горното, Административен съд Бургас

 

Р   Е   Ш   И:

 

  ОТМЕНЯ Решение № 260003/18.01.2021 г., постановено по а.н.д. № 282/2020 г. по описа на Районен съд – Карнобат, В ЧАСТТА, с която е изменено наказателно постановление (НП) № НЯСС-167/03.09.2019 г., издадено от зам.председателя на ДАМТН, като наложената на Община Сунгурларе санкция е намалена от 5 000 лв. на 3 000 лв., като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

            НАМАЛЯВА размера на наложената с наказателно постановление (НП) № НЯСС-167/03.09.2019 г., издадено от зам.председателя на ДАМТН, имуществена санкция на Община Сунгурларе от 5 000 лв. на 1 000 лв.

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260003/18.01.2021 г., постановено по а.н.д. № 282/2020 г. по описа на Районен съд – Карнобат, в останалата част.

 

         Решението е окончателно.

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                   

                                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                     2.