Решение по дело №2797/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2376
Дата: 9 декември 2019 г.
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20197050702797
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е                                                                                                      №………………/……………………2019г.                                                                                                         В ИМЕТО НА НАРОДА                                                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-гр.Варна,I касационен състав, в публично съдебно заседание на  07.11.2019г., в състав:                                                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА                                         ЧЛЕНОВЕ:ИВЕТА ПЕКОВА

                                             РАЛИЦА АНДОНОВА

при участието на прокурора Силвиян Иванов и секретаря Анна Д., като разгледа докладваното от съдия Елена Янакиева к.адм.д.№ 2797/2019г., по описа на Административен съд-гр.Варна, за да се произнесе взе предвид следното:     

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно – процесуалния кодекс, във връзка с чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на Териториална дирекция Северна Морска в Агенция „Митници“ против Решение № 1689/24.09.2019г. на ВРС,  постановено по НАХД № 2753/2019г. по описа на същия съд, с което е отменено
Наказателно постановление № 363/2018/2019 г. от 15.05.2019г., издадено от Заместник-директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници, с което на „Милки груб Био“ ЕАД, ЕИК *********, на
  основание чл. 234, ал. 2, т. 1 вр. ал. 1, т. 1 ЗМ, чл. 83 ЗАНН вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 ДОПК вр. чл. 79, ал. 1 ЗАНН е наложена имуществена санкция в размер на 5250,34 лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 ЗМ вр. чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета вр. чл. 128, пар. 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Според него ВРС не е извършил съвкупен анализ на всички събрани по делото доказателства, в аспекта на нарушението, описано в разпоредбата на чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ. Мотивите на ВРС, че след като проверката на OLAF не е приключила и не е изготвен окончателен доклад, който да се ползва с доказателствена сила на официален документ, поради което е възприел извод, че представените доказателства са само кореспонденция с уведомителен характер и без обвързваща доказателствена сила, приема за незаконосъобразни. Позовава се на приложените към писмо № ОСМ (2018)18661/03.09.2018г. на OLAF, с което се предоставят 23бр. износни декларации, от които е видно систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането на внос. Твърди и че допустимостта на доклада в административнонаказателното производство е признато изрично с разпоредбата на чл.11, пар.2 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 на ЕП и на Съвета от 11.09.2013г. относно разследванията, провеждани от Европейската служба за борба с измамите. Предоставената от OLAF информация била в съответствие с разпоредбата на чл.12, пар.4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 и описаните по-горе обстоятелства потвърждават съмненията на митническите органи относно занижената стойност по конкретната митническа декларация. Макар износната малайзийска декларация да е частен документ, същата дава пълна характеристика на стоките по отношение на вид, количество и цена. Нейната стойност представлява договорната стойност на стоките, продадени за износ в митническата територия на Съюза, съобразно изискванията на чл.128, пар.1 и пар.2 от Регламента за изпълнение № 2015/2447 по отношение приложимостта на разпоредбите на чл.70, пар.1 от МКС. Неоснователно ВРС е приел, че не може да бъде сформиран окончателен извод от съдържанието на износната декларация, като липсата на самата фактура на по-висока стойност не е пречка за определяне на по-висока стойност по реда на чл.70, пар.1 от Регламент (ЕС) № 952/2013. В износната митническа декларация, представена от OLAF е посочен номер на фактура, различен от фактурата, представена в хода на административнонаказателното производство. В износната декларация е декларирана фактурна стойност, която представлява цена FOB пристанището на натоварване, като същата превишава с около 30% декларираната във вносната декларация стойност. ВРС не е коментирал в мотивите си констатациите на OLAF за систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането за внос, като в представения договор не е уговаряна такава конкретна търговска отстъпка. По изложените съображения моли за отмяна на обжалваното решение и постановяването на друго по съществото на спора, с което да се потвърди наказателното постановление.

Ответникът по касация – „Милки груб Био“ ЕАД, оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор. Намира за правилни изводите на ВРС досежно доказателствената стойност на писмото на OLAF и на износната митническа декларация, като в тази връзка се позовава на Решение на СЕС от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т.35. Относно установеното разминаване в стойностите с около 30% сочи, че същото се дължи на договорената търговска отстъпка, която не е отразена в износната декларация, а износителят ползва възстановяване на суми, които са процент от цената на стоките съгласно GST ACT 2014 - според превода „Закона за данъка върху стоките и услугите 2014“.

В открито заседание касаторът редовни призован не се явява, не се представлява. Представя писмено становище, в което поддържа доводите, изложени в касационната жалба.

Ответникът по касация- „Милки груб Био“ ЕАД не се представлява. Представя писмено становище, в което поддържа доводите, изложени в депозирания писмен отговор.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба, т.к. по делото не са събрани доказателства, установяващи безспорно извършено нарушение по чл.234 от ЗМ. Счита, че решението на ВРС е правилно и не са налице основания за неговата отмяна.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че   на 08.11.2017г. между ответника по касация и Фелда Ифко СДН.БХД е сключен договор за продажба № BUL/SV/171120/256/01 с предмет на договора 448 тона палмово масло марка IFFCO HQPO 3639.    На 19.01.2018 г. на пристанище Варна Запад с м/к AVRA MITERAS са доставени контейнери №№ BEAU2962206, FSCU7476960, MEDU6620613, MSCU6847175, TEMU2157313, натоварени с общо 5600 колета, бруто тегло 116480 кг., „палмов олеин IFFCO TRISTAR" на заповед на изпращача и страна за нотификация "Милки груп Био" ЕАД. Стоката в контейнерите е представена пред митническите органи с Декларация за временно складиране № 2002/82/19.01.2018, ст. 145-149. 

На 20.01.2018 г. за стоката, вложена в контейнери №№ BEAU2962206, FSCU7476960, MEDU6620613, MSCU6847175, TEMU2157313  е подадена митническа декларация за поставяне под режим „митническо складиране", регистрирана в митническата информационна система под № MRN 18BG002002J0000801/20.01.2018г. В митнически склад тип С, идентификационен номер BG00200000076 със складодържател  "Милки груп Био" ЕАД, са поставени на митническо складиране: 5 600 колета, бруто тегло 116480 кг., „палмов олеин IFFCO TRISTAR", 5x20= BEAU2962206, FSCU7476960, MEDU6620613, MSCU6847175, TEMU2157313.  С митническата декларация стоката „палмов олеин IFFCO TRISTAR", вложена в гореописаните контейнери е декларирана с обща фактурна стойност 64288 USD, митническа стойност 111 686.73 лв., бруто тегло 116 480,00 кг, нето тегло 112000,00 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия.

Към декларацията за митническо складиране № MRN 18BG002002J0000801 /20.01.2018 г., отнасяща се за пет броя контейнери с 5 600 колета по 20 кг нето тегло „палмов олеин IFFCO TRISTAR" са приложени следните документи:

1. Коносамент № MSCUPV002857/20.12.2017r. за пет броя контейнера / №№ BEAU2962206, FSCU7476960, MEDU6620613, MSCU6847175, TEMU2157313/, натоварени със 116 480 кг. бруто палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5 600 колета, изпратени от пристанище Порт Кланг, Малайзия.

2.  Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637671 с дата 20/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп Био" ЕАД, ЕИК *********, България за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета.

3.  Опаковъчен лист № PL/SI 8908-1 от 20/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "Милки груп Био" ЕАД за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5 600 колета.

4.  На 07.02.2018г. част от стоката, поставена под режим „Митническо складиране" с митническа декларация MRN 18BG002002J00O0801/20.01.2018 г., отнасяща се за пет броя контейнери №№ BEAU2962206, FSCU7476960, MEDU6620613, MSCU6847175, TEMU2157313 и намираща се в митнически склад № BG00200000076 със складодържател "Милки груп Био" ЕАД, е поставена под митнически режим „Допускане до свободно обращение с крайно потребление", с митническа декларация, регистрирана в митническата информационна система под MRN 18BG002005H0001985/ 07.02.2018r. с получател "Милки груп Био" ЕАД и декларатор - упълномощен пряк представител на получателя Ж.В.В., в качеството на собственик и управител на "Джи Ес Консулт" ЕООД, ЕИК *********. С декларацията за „Допускане до свободно обращение с крайно потребление" от митническо складиране са освободени 2240 по 20кг колета палмов олеин IFFCO TRISTAR, с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 25 715,20 (единична цена FOB 574,00 USD за метричен тон), митническа стойност 42842,92 лв., бруто тегло 46 592 кг., нето тегло 44 800 кг., тарифен код ********** и държава на произход Малайзия.

Към митническа декларация MRN№18BG002005H0001985/07.02.2018г. са приложени следните документи:

1.Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637671 с дата 20/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп Био" ЕАД за 5x20'FT контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета; Опаковъчен лист№  L/SI 8908-1 от 20/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "Милки груп Био" ЕАД,  за 5x20'FT контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета;  коносамент №MSCUPV002857/20.12.2017г. за пет броя контейнера / №№ BEAU2962206, FSCU7476960, MEDU6620613, MSCU6847175, TEMU2157313/, натоварени със 116480кг. бруто палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета, изпратени от пристанище Порт Кланг, Малайзия. Анализен сертификат; Сертификат за произход; Здравен сертификат; Фито сертификат.

      В резултат на извършен документален контрол на митническа декларация с MRN № 18BG002005H0001985/07.02.2018г. и приложените към нея документи са предприети действия по вземане на проби за изследване в ЦМЛ с цел определяне тарифното класиране на стоката и е подадено служебно искане до отдел „Тарифна политика" при Митница Варна за становище относно митническата стойност на стоката. В срока във връзка с чл. 140 от Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447 на Комисията получателят е представил допълнително документи и информация с писмо № 32-41619/09.02.2018г. Искането е изпратено със Служебна бележка № 32-43573/12.02.2018г.

Със Служебна бележка per. индекс № 32-44695/12.02.2018г. от отдел „Тарифна политика" е изразено следното становище относно митническата стойност на палмов олеин IFFCO TRISTAR, 2240 колета по 20 кг. нето тегло, 44800 кг. нето, с произход Малайзия, ТАРИК код ********** по митническа декларация за режим „Допускане до свободно обращение с крайно потребление" с MRN № 18BG002005H0001985/ 07.02.2018г.

Декларираната митническа стойност за 1 кг. е 0.96 лв.

Предшестващият митнически режим  бил „Митническо складиране", митническа декларация MRN 18BG002002J0000801/20.01.2018г., отнасяща се за 112 000 кг. нето палмов олеин IFFCO TRISTAR, натоварени в 5 броя контейнери. В приложената към митническата декларация търговска фактура № 37637671 с дата 20/12/2017г. за 112000 кг. нето палмов олеин е посочено, че стоката се заплаща в брой срещу представяне на документи, като същевременно са вписани и данни за банката и банковата сметка на изпращача. Липсва информация за сроковете на заплащане на стоката, на цялата или част от цената на стоките преди или при натоварване на стоките в отправното пристанище, каквато е обичайната търговска практика.

Към митническата декларация е приложена информация, заверена с печата на "Милки груп Био" ЕАД, че стоката по коносамент MSCUPV002857 е застрахована и застрахователната премия е в размер на 127,38лв. След направена справка в „Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи - МИСЗА" се установява, че декларираната от дружеството митническа стойност е по-ниска от декларираната и приета митническа стойност на сходни стоки с произход Малайзия, внасяни в същия период от други дружества.

Митническите власти извършили допълнителен анализ на митническата стойност на стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия във всички държави-членки за периода октомври 2013 г. до септември 2017 г. и установили, че митническата стойност на процесните стоки е значително по-ниска от тази на сходни стоки в останалите държави-членки.

Справка за вноса на палмови мазнини от Малайзия в ЕС за 2016 г. (http://trade.ec.europa.eu/tradehelp/statistics)  показвала, че средната декларирана митническа стойност е в размер на 0,74 EUR за 1 кг., а за България тази стойност е най-ниска и е в размер на 0,37 EUR за 1 кг. Извършен бил детайлен анализ на митническата стойност на внесените в ЕС палмови мазнини по КН 15119099 с произход Малайзия по месеци за периода от 01.01.2017г. до 30.11.2017г. в отделните държави-членки. Установено е, че с изключение на месеците февруари, август и ноември митническата стойност на внасяната стока в Република България е най-ниска.

След извършена от митническите власти справка в сайта PALM OIL ANALYTICS (http://www.palmoilanalytics.com) – като възприет от тях независим интернет издател на новини, свързани с пазара на палмови мазнини, цени, данни и анализ, са установили, че за периода от януари до декември 2017 г. средно-месечната цена на палмов олеин RBD при условие на доставка FOB Малайзия е в диапазона 757,00 до 625 USD за 1 тон.

 С решение с рег. № 32-76049/14.03.2018 г. към MRN: 18BG002005H0001115/23.01.2018 г., за което ВРС е коментирал, че липсват данни да е влязло в законна сила, началникът на Митница Варна отказал да приеме митническата стойност на декларираната стока по посочената митническа декларация и коригирал стойността в кл. 46 „Статистическа стойност“ вместо 21920,37 да се чете като: 30688. Със същото решение са начислени дължими суми за доплащане на мито (А00) в размер на 789,09 лв., ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 59, ал. 2 от ЗДДС вр. чл. 114, пар. 1 и пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета. След направена справка в Системата за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи – МИСЗА, са установили, че е декларирана и приета митническа стойност на сходна стока с произход Малайзия, внасяна в същия период от друго дружество: MRN 18BG002002H0010930  от 19.01.2018г. - палмов олеин; RBD-РАФИНИРАН ИЗБЕЛЕН ДЕЗОДОРИРАН; 1200 КАШОНА X 18КГ PALM OLEIN - 21 600кг. нето - митническа стойност 1.45лв. за 1 кг. съгласно разпоредбите на чл. 74, пар. 2, буква б) от МКС

На 29.05.2018 г. с писмо peг. индекс 32-151550/29.05.2018 г. от Агенция „Митници" е отправена молба до Директорат „Разследване П" към Европейската служба за борба с измамите (OLAF), Брюксел за съдействие на основание регламент (ЕО) № 515/97 на Съвета относно взаимопомощта между административните органи на държавите-членки и сътрудничеството между последните и Комисията по гарантиране на правилното прилагане на законодателството в областта на митническите и земеделски въпроси, относно внос на палмово масло от Малайзия чрез деклариране на занижени стойности. Извършена била проверка рърху 55 митнически декларации с изпращач/износител FELDA IFFCO SDN BHD/Фелда Ифко Ес Ди Ен Би Ейч Ди, Малайзия и получател "Милки груп Био" ЕАД. Общото тегло на стоките е 2130 тона с декларирана митническа стойност между 0,49 - 0,58 EUR/кг.

Съмненията относно деклариране на стоките чрез занижени стойности са засилени поради наличната информация в европейските системи THESEUS и GTA. Според данните в THESEUS, в периода януари 2017 - януари 2018 г. определената  цена за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99 е между 0,74 - 0,82 EUR/кг. Износните статистики в GTA за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99, изнасяни от Малайзия за България, показват единична стойност от 777,74 EUR/тон (0,77 ЕКИ/кг). Предвид това от АНО към Европейската служба за борба с измамите (OLAF) в Брюксел е отправена молба да потърси съдействие от митническите органи на Малайзия за получаване на информация за стойността, на която стоките са изнесени от Малайзия за България.

На 17.09.2018 г. в Митница Варна под вх. № 32-267756/17.09.2018 г. е постъпило писмо от Агенция „Митници", с което Митница Варна е уведомена, че във връзка с извършваната проверка на митнически декларации за допускане за свободно обращение и крайна употреба на палмова мазнина с изпращач FELDA IFFCO SDN BHD, Малайзия и получател "Милки груп Био" ЕАД с деклариран произход Малайзия е получен отговор с писмо № ОСМ(2018)18661/03.09.2018 г., изпратено на 04.09.2018 г. по AFIS-mail от OLAF.

В резултат от проведена оперативна среща в Куала Лумпур на 30.07.2018 г. Малайзийските органи са предоставили на OLAF копия на 23 износни декларации за доставки на палмово масло за България, които ВРС приел, че кореспондират пряко с вносните операции в България, предмет на проверката.   Декларираната стойност при износа на стоките показвала систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането на същата стока за внос в България. Вписаните в износните декларации в Малайзия номера на фактури, представени от "Милки груп Био" ЕАД се различавали от номерата на фактурите, отнасящи се до съответните вносни операции в България. OLAF счита, че фактурите, представени в България, са неистински. В тази връзка OLAF прилага имейл, получен от Малайзийските органи, със списък на процесиите доставки и съответстващите им износни декларации. Малайзийските органи са били помолени също така да предоставят или извлечение с данните, или износните декларации за всички останали засегнати доставки. АНО  отправил и молба до Европейска служба за борба с измамите да потърси митническите органи на Малайзия за получаване на информация за стойността, на която стоките са изнесени от Малайзия за България.

На 03.09.2018 г. било изпратено писмо от директора на отдел В1 – Митнически и търговски измами към Директорат В при Европейска служба за борба с измамите, адресирано до госпожа Иванка Пачеджиева, главен експерт „Митници“, дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, Агенция Митници, в което е посочено, че във връзка с работна среща, която се  провела в Куала Лампур на 30 юли 2018 г. малайзийските власти предоставили на Европейска служба за борба с измамите декларациите за износ за 23 пратки палмово масло, изпратени в България и съответстващи на вноса в България, който бил изпратен за проверка. В писмото е посочено, че стойността, декларирана за износ, показва, че вносителят системно занижава с 30 % стоката при деклариране на вноса в България. Акцентира се, че фактурата, посочена в декларацията за износ от Малайзия, е различна от фактурата, посочена в декларацията за внос в България. Направен е извод, че фактурата, представена в България, е невярна. Към писмото до Агенция Митници от Европейска служба за борба с измамите са приложени електронна поща от властите в Малайзия, списък на съответните пратки и съответстващите им декларации за износ.

Към писмото Европейска служба за борба с измамите  била приложена износна митническа декларация на FELDA IFCO SDN BHD № В18211028617/27.11.2017г., издадена в Порт Кланг, с декларирана стойност при износа 108 088,20 USD/ 795 USD

Старши митнически инспектор в отдел МРР при Митница – Варна, запознавайки се с износната декларация за декларираната палмова мазнина, приел, че декларираната пред митническите органи в Р България стойност на палмовото масло е занижена от тази, която е платена при износа от Малайзия.

При тези констатации в отсъствие на законен представител на въззивното дружество е съставен срещу «Милки груп Био“ ЕАД акт за установяване на административно нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците. При последващото му връчване управителят на дружеството П.П. вписала, че има възражения.    В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 ЗАНН дружеството депозирало писмени възражения срещу съставения акт за установяване на административно нарушение.

На 15.05.2019 г. заместник-директорът на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници Стефанов, разглеждайки възражението като неоснователно и приемайки идентична фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, е издал наказателно постановление, в което от правна страна приел, че на  23.01.2018 г. на МП „Пристанище Варна" код BG002005 към Митница Варна, „Милки груп Био" ЕАД, ЕИК ********* е осъществило състава на митническо нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закон за митниците, във вр. чл. 70, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, във вр. с чл. 128, параграф 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, тъй като по митническа декларация MRN 18BG002005H0001985/07.02.2018г. е декларирало стока „палмов олеин IFFCO TRISTAR, 2240 колета х 20кг нето тегло", с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 25 715,20 (единична цена FOB 574 USD за метричен тон, митническа стойност 42 842,92 лв., бруто тегло 46 592 кг., нето тегло 44800 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия, с начислени държавни вземания в размер на 3 855,86 лв. мито и 9 464,15 лв. ДДС, общо 13 320,01 лв., вместо деклариране на стоката с фактурна стойност в кл. 22 USD 36 736 (единична цена FOB 820.00 USD за метричен тон), митническа стойност 60293,37 лв. и дължими държавни вземания в размер на 5 426,40 лв. мито и 13 143,95 лв. ДДС. В следствие на това е избегнато частично заплащане на публични държавни вземания в размер на: 1 570,54 лв. мито и 3 679,80лв. ДДС, чийто общ размер на щетата - 5 250,34 лв. не надхвърля 35 на сто от митническата стойност на стоката, като нарушението е установено по сигнал на Митница Варна при инициирано от Агенция „Митници" разследване от Европейската служба за борба с измамите (OLAF), за резултатите от което Митница Варна е уведомена с писмо от Агенция „Митници" вх. № 32-267756/17.09.2018 г, с приложени кореспонденция с OLAF, както и малайзийска износна декларация № В18212015963.

Изложената фактическа обстановка съдът приел за установена, въз основа на писмените материали, съдържащи се в АНП и приобщени към доказателствата по делото, както и тези събрани в хода на въззивното следствие, като ги е възприел за непротиворечиви по между си и кореспондиращи с установената по делото фактическа обстановка, както и въз основа на показанията на разпитания в хода на съдебното следствие служител на касатора, които съдът кредитирал изцяло, като логични, последователни и непротиворечащи с останалите приложените към АНП писмени доказателства.

 

Разгледана по същество, касационната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА, а обжалваното тук решение на ВРС е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е събраните доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован извод за незаконосъобразност на наказателното постановление.

Неоснователни са оплакванията на касатора за допуснати от ВРС процесуални нарушения и липсата на изложени мотиви досежно обстоятелства, въз основа на които митническите органи са стигнали до извод за невярно декларирана митническа стойност, както и за  извършено нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ.

Основният аргумент на касатора, за да възприеме извод , свързан с достоверността на декларираната митническа стойност и проведената процедура по чл.140, пар.2 от Регламента за прилагане и акта, всъщност се ограничава основно до тълкуването на   представената от ОLAF износна митническа декларация. Всички изложени в АУМН и НП съображения досежно констатираното занижаване на стойността при вноса с около 30%, за установените данни за стойността на идентични стоки с произход Малайзия, декларирана при внос на територията на ЕС от трети лица, както и данните от кореспонденцията с OLAF, са относими към процедурата по чл.140, пар.2 от Регламента за прилагане, като административното производство, приключило с Решение към MRN , e неотносимо към производството, приключило с обжалваното наказателно постановление.

Макар в наказателното постановление подробно да са описани извършените в тази връзка действия на митническите органи, констатациите при проверката и обстоятелствата, в подкрепа на съмненията им относно достоверността на декларираната митническа стойност, АНО не се е позовал на решението към процесната MRN за корекция на митническата стойност, а е извел извод за извършено нарушение по чл.234 от ЗМ единствено на база данните от износната митническа декларация, представена от OLAF. На касационния състав   и страните е служебно известно, че пред Административен съд Варна

по жалба на „ Милки груп Био“ ЕАД е постановено Решение, с което е отменено решението за корекция на митническата стойност.

Както бе казано по-горе за да обосноват извод, че е извършена митническа измама, митническите органи са се позовали само на износната декларация, която по арг. от чл.12, §4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 е годно доказателство, но както правилно е приел ВРС, не е достатъчно за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл.70, пар.1 и 2 от МК – т.е. че действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, е именно тази, посочена в износната митническа декларация.

Правилно ВРС е приел, че в подкрепа на декларираната при износа стойност не са събрани доказателства, вкл. цитираната фактура, както и че износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Съгласно чл.5, т.12) от МК митническата декларация е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. „Милки груп Био“ЕАД не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл.5, т.35) от МК, освен това приемането на износната декларация по чл.172 от МК - поради естеството ѝ на едностранен акт, не представлява „решение“ по смисъла на чл.5, т.39 от МК – Решение от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т.35.

Следователно, стойността на стоката декларирана при износа не обвързва българските митнически власти с удостоверителна сила и подлежи на преценка, каквато в случая не е извършена. Наличието на фактура, представена от вносителя с различна стойност на стоката от стойността, която е декларирал износителя, не може да обоснове извод, че заявеното от износителя документира действително договорената и подлежаща на плащане цена, а фактурата на вносителя е с неистинска стойност. Фактурите са частни свидетелстващи документи и изцяло в тежест на митническата администрация е да докаже, че стойността на стоката, посочена от износителя е действително договорената и подлежаща на плащане стойност по смисъла на чл.29 §1 от Регламента. Доказателства за това не се установява да са събрани преди издаване на НП, нито се представят в съдебната фаза пред ВРС. Липсва и валидно установяване с окончателен доклад на OLAF, че фактурата, представена при вноса е неистинска.

Поради това като е направил извод, че не е еднозначно и категорично доказано от издателя на НП, че именно фигуриращата в малайзийската износна декларация стойност е митническата стойност на внесената стока, ВРС е направил правилен извод, кореспондиращ изцяло с доказателствата и закона.

В обобщение - обосновано, правилно и законосъобразно се е произнесъл  ВРС с проверяваното си решение, което не е обременено със сочените от касатора пороци. Други такива, обосноваващи отмяна на проверявания съдебен акт, не бяха установени и в кръга на служебно дължимата проверка по чл.218 ал.2 от АПК, което налага отхвърляне на неоснователната жалба против законосъобразния съдебен акт.

По изложените съображения обжалваното решение като валидно, допустимо и правилно следва да се остави в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1689/24.09.2019г. на ВРС,  постановено по НАХД № 2753/2019г. по описа на същия съд, с което е отменено Наказателно постановление № 363/2018/2019 г. от 15.05.2019г., издадено от Заместник-директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници, с което на „Мулти груб Био“ ЕАД, ЕИК *********, на  основание чл. 234, ал. 2, т. 1 вр. ал. 1, т. 1 ЗМ, чл. 83 ЗАНН вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 ДОПК вр. чл. 79, ал. 1 ЗАНН е наложена имуществена санкция в размер на 5250,34 лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 ЗМ вр. чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета вр. чл. 128, пар. 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията.

Решението е окончателно.

 

Председател                Членове:1.

 

 

                              2.