ОПРЕДЕЛЕНИЕ
гр.Хасково, 24.02.2021г.
Административен съд – Хасково, в закрито
заседание на двадесет и четвърти февруари през две хиляди и двадесет и първа
година, в състав:
СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА
като разгледа докладваното исково адм. дело
№211 по описа за 2021 година, и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
чл.256 ал.2 от АПК.
Образувано е по
жалба от П.Т.З., с посочен съдебен адрес за призоваване и връчване на книжа:
гр.Д., ул.“Х. С.“ бл. №.., вх…, ап…, подадена чрез адв. Б.Г.Б. срещу
бездействие на председателя на Комисията за защита от дискриминация, изразяващо
се в непубликуване на сайта на комисията в секция „Достъп до информация“, на
реда и условията за повторно използване на информация, таксите по чл.41ж от
ЗДОИ.
С жалбата се иска
съда на основание чл.256 от АПК да постанови съдебно решение, с което да
задължи председателя на Комисията за защита от дискриминация да изпълни
законовото си задължение по чл.15а, ал.2 от ЗДОИ да публикува на интернет сайта
на поверената му институция в секция „Достъп до информация“, информацията по
смисъла на чл.15, ал.1, т.11 от ЗДОИ за реда и условията за повторно използване
на информация и размера на таксите по чл.41ж от ЗДОИ или да укаже, че достъпът
до повторно използване на информация се предоставя безплатно. Претендира
присъждане на направените деловодни разноски по приложен списък.
От страна на
ответника в писмо изх. № 10.00.820/23.12.2020г. до Административен съд София –
град е изразено становище, че жалбата е лишена от предмет предвид приложените
към писмото доказателства.
Съдът, като прецени
събраните по делото доказателства, намира жалбата за недопустима, поради
следните съображения:
В конкретния случай
се твърди бездействие на председателя на Комисията за защита от дискриминация
да изпълни законовото си задължение по чл.15а, ал.2 от ЗДОИ да публикува на
интернет сайта на поверената му институция в секция „Достъп до информация“,
информацията по смисъла на чл.15, ал.1, т.11 от ЗДОИ за реда и условията за
повторно използване на информация и размера на таксите по чл.41ж от ЗДОИ или да
укаже, че достъпът до повторно използване на информация се предоставя
безплатно.
Нормата на чл.256,
ал.1 от АПК изрично предвижда при оспорване бездействието на административния
орган да се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните
административни актове. Съответно общата разпоредба на чл.147, ал.1 от АПК,
съгласно която право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите,
чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него,
или за които той поражда задължения, несъмнено намира приложение и в
производството по оспорване на бездействия. Тоест процесуална предпоставка за
съществуване на правото на иск и в двете хипотези на чл.256 от АПК, е наличие
на правен интерес от търсената защита, изразен в нарушени или застрашени права,
свободи или законни интереси на оспорващия, като целта е това нарушение да бъде
преустановено и да се извърши предписаното от закона действие. Наличието у
оспорващия на правен интерес, който се извежда от неблагоприятното засягане с
бездействието на защитими от закона негови субективни права, е абсолютна
процесуална предпоставка за допустимост на оспорването, за чието наличие съдът
е задължен да следи служебно. Такъв в настоящия случай от съда по отношение на
ищеца П.З. не се установява.
Съгласно чл.15а ал.2
от ЗДОИ, в секция „Достъп до информация“ на интернет страниците по ал.1 се
обявяват данните по чл.15, ал.1, т.4 и 11 и годишните отчети по ал.2,
съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация,
нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл.20, ал.2
и повторно използване на информация от обществения сектор по чл.41ж, реда за
достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в
системата на изпълнителната власт.
Според чл.15, ал.1
от ЗДОИ, с цел осигуряване на прозрачност в дейността на администрацията и за
максимално улесняване на достъпа до обществена информация всеки ръководител на
административна структура в системата на изпълнителната власт периодично
публикува актуална информация, съдържаща: 11. информация за упражняването на
правото на достъп до обществена информация, реда и условията за повторно
използване на информация, таксите по чл.41ж и форматите, в които се поддържа
информацията.
Съгласно чл. 41ж,
ал. 1 ЗДОИ, информация от обществения сектор се предоставя за повторно
използване безплатно или след заплащане на такса, която не може да надхвърля
материалните разходи по възпроизвеждането и предоставянето на информацията. С
чл. 41ж, ал. 9 е уредена възможността, ако организация от обществения сектор не
определи размер на таксите по ал. 5, т. 2 и 3, организацията да предоставя тази
информация за повторно ползване безплатно или след заплащане на такса,
определена с тарифата по ал. 5, т. 1. Както бе посочено по-горе в чл. 15а, ал.
1 и 2 ЗДОИ е посочено, че информацията за дължимите такси е публично достъпна и
се публикува на интернет страниците на задължените субекти. Следователно председателя
на КЗД, който е задължен субект по определението на чл. 3, ал. 1 ЗДОИ, има
законово задължение да публикува нормативите за разходите за предоставяне на
достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от
обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри,
съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.
По делото се установи, че на електронната страница на КЗД, която е публично
достъпна, е уреден начинът за предоставяне на достъп до обществена информация.
От наличната информация, публикувана в сектор „Достъп до обществена информация“
е видно, че достъпа до обществена информация в КЗД е безплатен, поради което за
председателя на КЗД не стои задължението да определи разходи за предоставянето
ѝ, включително и за повторното и предоставяне, тъй като както бе посочено
тя е безплатна. Това се подкрепя и от публикуваната на интернет страницата на
КЗД Заповед № 111 от 15.12.2020г., издадена от председателя за реда и условията
за предоставяне на информация за повторно използване по постъпили искания, като
в същата изрично е посочено, че КЗД предоставя информация за повторно
използване безплатно. В подкрепа на изложеното е и приложеното по делото
Решение №18 от 18.12.2020г., издадено от директор на дирекция „АПО“ на КЗД, с
което по искане, подадено от П.З. на 10.12.2020г. е предоставена поисканата
информация за повторно използване, като изрично в решението е посочено, че на
основание чл.41ж, ал.1, предл.1 от ЗДОИ информацията се предоставя за повторно
използване безплатно.
В този смисъл, за
ищеца не е налице пряк и непосредствен правен интерес от предявяване на
процесния осъдителен иск. Естеството на търсената защита предполага евентуално,
при уважаване на исковата претенция ответникът да бъде осъден да извърши
дължимите по закон фактически действия, с което да се обезпечи правото на
насрещната страна /ищеца/ да получи сведенията, от които се нуждае. Но видно от
доказателствата по делото правната сфера на ищеца е обезпечена с търсената
информация.
При тези констатации
се обосновава правният извод за недопустимост на иска, поради което исковата
молба / жалба / следва да се остави без разглеждане, респективно да се прекрати
образуваното съдебно производство, на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК.
При този изход на
делото не се следва присъждане на разноски в полза на ищеца З., тъй като тази
акцесорна претенция е обусловена от изхода на делото.
По изложените съображения и на
основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от П.Т.З., с посочен съдебен
адрес за призоваване и връчване на книжа: гр.Д., ул.“Х. С.“ бл. №.., вх…, ап…,
против бездействие на председателя на Комисията за защита от дискриминация,
изразяващо се в непубликуване на сайта на комисията в секция „Достъп до
информация“, на реда и условията за повторно използване на информация, таксите
по чл.41ж от ЗДОИ.
ПРЕКРАТЯВА производството по исково адм. дело
№211/2021г. по описа на Административен съд-Хасково.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: