Решение по дело №2810/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 530
Дата: 11 март 2019 г. (в сила от 5 ноември 2019 г.)
Съдия: Александър Антонов Митрев
Дело: 20187180702810
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

530

11.03.2019 г.

 

гр. Пловдив

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Пловдив, ХVІ състав, в открито заседание на единадесети февруари през две хиляди и деветнадесета година, председателствано от

 

СЪДИЯ АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ

 

при секретаря Р. А., като разгледа АХД № 2810 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба на „***”ЕООД, с ЕИК ***** със седалище и адрес на управление: ****, представлявано от В.И.П.против Решение № А-1068/09.07.2018 г. на Зам. Кмет на Община Асеновград. Моли се решението да бъде отменено като прието в нарушение на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствени правила и целта на закона. Претендират се разноски.

Ответникът Кмет на Община Асеновград моли съда да отхвърли жалбата. Претендира присъждането на деловодни разноски.

 

След като се запозна с твърденията и становищата на процесуалните представители на страните, като обсъди и анализира събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното:

 

Жалбата е подадена от надлежна страна-участник в процедура на конкурс за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдени разписания, следователно е допустима. Същата следва да бъде приета като подадена в срок, доколкото решението е изпратено на жалбоподателя с писмо изх.№14.00.3129/12.07.2018 год. и, видно от известието за доставяне, на 16.07.2018 год. е получено от П.П.без доказателства за качеството на лицето в дружеството и за наличието на представителна власт у същото.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

 

С Решение №1068/09.07.2018 год. на инж. М.В.-зам.-кмет, оправомощена със Заповед № 990/26.06.2018 год. на кмета на Община Асеновград, жалбоподателят „Комексмаш - В.П." ЕООД е отстранен от участие в конкурс за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдени разписания, обособени в пакети и самостоятелни линии от общинската, областната и републиканската транспортна схема на Община Асеновград, открит със Заповед № А-2393/14.12.2010 год. на Кмета на Община Асеновград.

Неоснователни са твърденията, че Решение №1068/09.07.2018 год. на инж. М.В.-зам.-кмет не съдържа относими и обосноваващи в достатъчна степен фактически и правни основания.

Решение №1068/09.07.2018 год. на инж. М.В.-зам.-кмет е постановено в изискуемата от закона форма и при спазване на изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК досежно неговото съдържание. Конкурсната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, всеки от които включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от нормативната уредба последователност и при упражняване на правомощията на съответните органи.

Съгласно разпоредбата на чл.17, ал.З, 4 и 5 от Наредба № 2 /15.03.2002 год. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и осъществяване на обществен превоз на пътници, процедурата по възлагане на обществен превоз стартира с решение на общинския съвет № 999 от 27.20.2010 год. С него на Кмета на Общината са делегирани функциите по провеждане на конкурса, свързани с откриване и провеждане на конкурсната процедура, както и сключване на договори със спечелилите кандидати. Съгласно изискванията на Раздел УСЛОВИЯ ЗА УЧАСТИЕ В КОНКУРСА, И. т.12 от конкурсната документация, Възложителят отстранява от участие в процедурата кандидати, които не представят някои от изискуемите документи, не отговарят на изискванията на възложителя, отразени в конкурсната документация, както и на тези по Директива 2001/85/ЕО на ЕП и Съвета, изменението на Директиви 70/156/ЕИО и 97/27/ЕО, Наредба №33/03.11.1999 год. и Наредба №2 на МТ.

Решение №1068/09.07.2018 год. на инж. М.В.-зам.-кмет, с което жалбоподателят е отстранен от участие в конкурса е индивидуален административен акт и като такъв съдържа всички реквизити на чл.59, ал.2 от АПК.

Процесното Решение е издадено от инж. М.В.-зам.-кмет, оправомощена със Заповед № 990 от 26.06.2018 год. от Кмета на Община Асеновград. Следователно решението е издадено от компетентен орган и е валиден административен акт. Решението отговаря на изискванията за форма. Същото съдържа фактическо основание за издаването му- Доклад и протоколи от работата на комисията по провеждане на конкурса и правно основание чл. 44, ал.1, т.7 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с т. VIII на Решение № 999, взето на четиридесет и четвъртото редовно заседание с Протокол № 44/27.10.2010 год. на Общински съвет - Асеновград и Раздел УСЛОВИЯ ЗА УЧАСТИЕ В КОНКУРСА, II. т.12 от конкурсната документация. За проведения конкурс са съставени протоколи и доклад, в които подробно са отразени резултатите от работата на комисията. След приключване работата на комисията   е съставен доклад, представен на Кмета на Общината, в който подробно са изложени мотивите    на Комисията, относно    разглеждането на офертите на всеки един от участниците. Или иначе казано, изцяло е спазена процедурата по провеждане на конкурса за възлагане на обществен превоз на пътници, открит с Решение № 999/27.10.2010 год. на Общински съвет - Асеновград. С оглед на тези доказателства не може да бъде прието за основателно твърдението на жалбоподателя, че административният акт не е мотивиран. Мотивите могат да се съдържат в друг, предшестващ и издаден във връзка с процесния административен акт документ, който компетентния орган е възприел изцяло. В настоящия случай, такива други предшестващи постановяването на акта документи са налични по преписката -     доклада с вх. №14.00.2832/22.06.2018 год. и всички протоколи за резултатите от работата на Комисията назначена  със Заповед № А-546/18.04.2017 год. и допълнена със Заповед № А-1774 от 08.11.2017 год.

С Решение № 999, взето с Протокол №44 от 27.10.20110 год., Общински съвет-Асеновград е решил да поведе конкурс за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдени разписания, обособени в пакети /комбинирани в ефективни и неефективни/ и самостоятелни линии от общинската, областна и републиканска транспортни схеми от квотата на Община Асеновград. Със същото решение са утвърдени критериите, начините на оценка и класиране, като на основание чл.17, ал.5 от Наредба №2 от 15.03.2002 год., е определен и съставът на комисията за провеждане на конкурса.

В изпълнение на посоченото решение на Общинския съвет, Кметът на Общината е издал Заповед № А-2393 от 14.12.2010 год., с която е открил конкурса за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдени разписания, обособени в самостоятелни линии и пакети от общинската, областната и републиканската транспортни схеми. С тази Заповед са определени изискванията към кандидатите и други специфични изисквания, съгласно приложимата нормативна уредба и решението на общински съвет.

Със Заповед № А-95 от 25.01.2011 год. , в изпълнение на Решение № 999, взето с Протокол №44 от 27.10.20110 год. на Общински съвет- Асеновград, Кметът на Общината е назначил комисия за повеждане на процесния конкурс.

С последваща Заповед № А-235 от 18.02.2011 год. Кметът на Община Асеновград е обявил кандидатите, класирани на първите три места и е определил съответния кандидат, класиран на първо място за изпълнител. Тази Заповед е обжалвана пред Административен съд - Пловдив, като са образувани адм. дело № 896/2011 год. и адм. дело № 897/2011 год.

С Решение № 40/07.01.2013 год. на ПАС, постановено по адм.д. № 896/2011год. и потвърдено с Решение № 6791/18.05.2013 год. на ВАС е отменена Заповед № 235/18.02.2011 год. на Кмета на Община Асеновград в частта по т.1 и T.VI, а с Решение № 2037/25.09.2012 год. на ПАС по адм.д. № 897/2011 год., потвърдено с Решение № 1943/11.02.2013 год. на ВАС е отменена Заповед № 235/18.02.2011 год. на Кмета на Община Асеновград в частта по т.П и T.IV, като и с двете решения преписката е върната на Кмета на Община Асеновград за ново произнасяне.

Постановените и цитирани по-горе решения са влезли в сила и вменяват задължение на кмета на Община Асеновград да извърши ново произнасяне, при съблюдаване на дадените с решенията указания по тълкуването и прилагането на закона.

Със Заповед № А-546/18.04.2017 год. и допълнена със Заповед № А-1774 от 08.11.2017 год. на кмета на Община Асеновград е назначена комисия със задача да разгледа, оцени и класира постъпилите предложения, при спазване изискванията на Наредба №2/15.03.2002 год. на МТСИТ, Решение № 999/27.10.2010 год. на Общински съвет - Асеновград и в съответствие с дадените указания с Решение №40 от 07.01.2013 год., постановено по адм. дело № 896/2011 год. на ПАС и Решение № 2037/25.09.2012 год., постановено по адм. дело №897/2011 год. на ПАС.

На заседанието на Комисията, проведено на 22.11.2017 год. е предоставена цялата документация по провеждане на конкурса за възлагане на превози по автобусни линии и разписания от общинската, областната и републиканската транспортни схеми, ведно с постъпилите предложения. Видно от входящия регистър за участие в конкурса оферти са подадени от следните участници:„АНКО ИМЕКС" ООД; "АС БУС" ООД; "ПЛОВДИВ ЕКСПРЕС 2000" ООД; ЕТ "С. и син – Д. С." и "КОМЕКСМАШ-В.П." ЕООД. Комисията установила, че към документацията са присъединени и заявления за оттегляне на подадените предложения за участие в конкурса от следните участници:„АНКО ИМЕКС" ООД; „Пловдивекспрес 2000" ООД и „АС БУС" ООД;

С оглед направените констатации, Комисията е извършила разглеждане само на офертите подадени от ЕТ "С. и син – Д. С." и "КОМЕКСМАШ-В.П." ЕООД. Установено е, че срокът на валидност на подадените от тях предложения е изтекъл. Видно от Заявленията за участие в конкурса /по образец от документацията/ участниците са съгласни и се придържат към представените от тях предложения за срок, който отдавна е изтекъл.

С оглед законосъобразното провеждане на процедурата по конкурса, Комисията е решила, че е необходимо от участниците ЕТ "С. и син – Д. С." и КОМЕКСМАШ-В.П." ЕООД да бъде изискано да потвърдят валидността на представените от тях предложения за участие в конкурса за възлагане на превозите по автобусни линии и разписания от общинската, областна и републиканска транспортни схеми и да удължат валидността им до приключване на конкурсната процедура.

Срокът на валидност на офертите е времето през което участниците са обвързани с условията на представените от тях предложения. Изтекъл и неподновен срок на валидност на офертите означава, че участникът не поддържа подадената оферта, т.е. той не е обвързан с предложението. Действително в Наредба №2/15.03.2002 год. на МТСИТ-нормативният акт, който урежда процедурата по процесния конкурс, не е регламентирано „удължаването на срока за валидност на офертите", но при извършване на аналогия с чл.13 от ЗЗД „Предложителят е обвързан с предложението до изтичането на срока, който е определен в него". Това обстоятелство е и изрично заявено от жалбоподателя в представеното от него заявление за участие в конкурса, в което същият е декларирал, че „е съгласен да се придържа към това предложение за срок от 190 дни от датата на обявяване на конкурса".

Ето защо, неоснователни са и изложените от жалбоподателя доводи, че неправилно и незаконосъобразно от участниците е изискано да удължат срока на валидност на подадените от тях предложения за участие в конкурса.

При разглеждане на подадените предложения за участие, Конкурсната комисия е установила, че видно от Заявленията за участие в конкурса /по образец от документацията/ участниците са съгласни и се придържат към представените от тях предложения за срок, който отдавна е изтекъл, т.е. няма как комисията да разглежда и оценява предложения, с които участниците вече не са обвързани. Поради тази причина от тях е поискано да потвърдят валидността на подадените оферти за участие в конкурса.

Жалбоподателят е потвърдил в цялост подаденото от него предложение за участие в конкурса, но при извършена проверка, комисията е установила несъответствие на представената от него информация. И тук не става въпрос само за липса на валидни застраховки „Гражданска отговорност" и „Злополука на пътниците в обществения транспорт", което от своя страна е задължително условие към участниците в процесния конкурс, а и липса на достатъчен брой автобуси за изпълнение на превозите. При предоставяне на официална информация, по искане на комисията от Областен отдел „Автомобилна администрация" - Пловдив е установено, че няколко от предложените за участие в конкурса автобуси на жалбоподателя са включени в лиценза на друг превозвач, т.е. тези автобуси не са на негово разположение и с тях не може да осъществява превоз на пътници.

И в тази връзка следва да отбележа, че съгласно изискванията на утвърдената документация за участие в конкурса „Комисията по всяко време може да изисква оригиналите или нотариално заверени копия от същите, както и може по всяко време да проверява заявените от участниците данни. Тъй като няма поставени ограничения относно реда за извършване на проверка на заявените от участниците данни, Комисията е използвала всички възможни способи за установяване на предоставената от участниците информация, както чрез проверка на обстоятелствата достъпни чрез публични безплатни регистри и информационни системи, така и чрез изискване на информация от други органи и лица.

Следва да се отбележи, че процесния конкурс е за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдени разписания, обособени в пакети и самостоятелни линии от общинската, областната и републиканската транспортна схема на Община Асеновград. Основен приоритет и отговорност за организирането на мрежата за обществен превоз, предмет на провеждания конкурс, е гарантирането на безопасни, ефективни и висококачествени услуги за превоз на пътници, чрез регулирана конкуренция, като се гарантират също прозрачността и изпълнението на обществените услуги за пътнически превоз. Именно поради тази причина, комисията няма как да допусне до участие, кандидати, които не могат да осигурят необходимия брой автобуси за изпълнение на превозите и които нямат сключена застраховка „Гражданска отговорност" и „Злополука на пътниците в обществения транспорт" и такива, които не отговарят на изискванията както на конкурсната документация, така и на действащата нормативна уредба.

От представеното от пълномощника на жалбоподателя, в проведеното на 11.02.2019 год. съдебно заседание становище, с приложени към него застрахователна полица за застраховка „Злополука на пътниците в обществения транспорт" и актуален списък на застрахованите автобуси е видно, че сключеният застрахователен договор „Злополука на пътниците в обществения транспорт" е с дата 18.09.2018 год., т.е. след образуване на настоящото производство. Това обстоятелство потвърждава факта, че към момента на издаване на оспорения в настоящото производство административен акт, тези застраховки не са били налични и административния орган правилно и законосъобразно е отстранил офертата на жалбоподателя от процесния конкурс. Нещо повече, сключването на застрахователния договор на по-късен етап не може да се приеме като обстоятелство, на което жалбоподателят се позовава, за да докаже, че е изпълнил конкурсните изисквания.

Ето защо, жалбата на „Комексмаш - В.П." ЕООД срещу Решение № А-1068/09.07.2018 год. на инж. М.В.-зам.-кмет, с което участникът е отстранен от участие в конкурс за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдени разписания, обособени в пакети и самостоятелни линии от общинската, областната и републиканската транспортна схема на Община Асеновград, открит със Заповед № А-2393/14.12.2010 год. на Кмета на Община Асеновград е изцяло неоснователна и недоказана и поради тази причина следва да бъде оставена без уважение.

Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2, предл. Последно от АПК, съдът

                                                                                           

Р  Е   Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на „***”ЕООД, с ЕИК ******, със седалище и адрес на управление: *******, представлявано от В.И.П.против Решение № А-1068/09.07.2018 г. на Зам. Кмет на Община Асеновград.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховния административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: