Решение по дело №2821/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 552
Дата: 23 март 2023 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20227180702821
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

 

Номер     552                 23.03.2023г         Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, Първо отделение,І състав в публично заседание на двадесет и трети февруари  през две хиляди двадесет и трета  година в състав :

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря К.Р.,

като разгледа докладваното от съдия  Дарина Матеева  адм. дело № 2821 по описа за 2022год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

        

Производството е по реда на чл. 145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 125, ал.1, т.4 от Закона за министерство на вътрешните работи /ЗМВР/.

 

Образувано е  по жалба на „А.М.Б.86“ ЕООД, с адрес гр. ***, представлявано от управителя М.Б.К.-Б.чрез адв. Б.Б. с адрес ***, срещу Разпореждане № ПР-ПБЗН-ПД2-7-45/14.10.2022 год., издадено от инспектор при Втора Районна служба пожарна безопасност и защита на населението - Пловдив, с което е разпоредено да се възстанови техническото състояние на сградата, съгласно състоянието, при което същата е въведена в експлоатация, съгласно изискванията на чл. 14, ал. 1 от „Наредба № 8121з-647/2014 год. за правилата и нормите за пожарната безопасност при експлоатация на обектите“.

По подробно изложени съображения в жалбата се иска от настоящия съдебен състав да бъде отменено процесното разпореждане, като неправилно и незаконосъобразно. Поддържа се също така, че установената от административния орган фактическа обстановка не съответства на обективното положение,като изцяло се оспорват фактическите и правни квалификации и констатации в оспорения административен акт.Претендират с разноски по делото.

Ответникът по жалбата -инспектор V степен в група ДПК в 02 РСПБЗН - Пловдив - А.М.И.,счита жалбата за неоснователна.

Административен съд Пловдив,Първо отделение,І състав, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намира жалбата за процесуално ДОПУСТИМА, подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал.1 от АПК от надлежна страна, адресат на индивидуален административен акт ,като дружеството-жалбоподател е собственик на обекта,в сградата,в която е констатирано нарушение по чл.125,ал.1,т.4 от ЗМВР, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна се установява следното.

От представените НА за покупко-продажба № 150,том IV,нот.дело № 655/2017г. на Нотариус Б.Т.с район на действие ПРС и НА № 82,том 1,нот.дело № 75/2020г. на нотариус С.П.с район на действие ПРС , се установява,че „А.М.Б.86“ ЕООД е собственик на два самостоятелни обекта ,заемащи 7 етаж на сграда,находяща се в гр.Пловдив,ул.“Горно Броди“№41,вх.Б,ет.7,ап.16А и ап.17А.

На 01.09.2022г. инспектори от Втора РСПБЗН - Пловдив са извършили проверка на адрес: гр. Пловдив, ул. „Горно Броди" №41Б. Проверката е извършена по  сигнал на Е.К.К.с вх.№ 732200-511/15.08.2022г.

При извършена проверка е констатирано,че е изградена стена от алуминиева дограма(състояща се от прозорец и врата), чрез която се присвоява етажната площадка на седми жилищен етаж, като част от апартамента и се създава директен достъп от апартамента до стълбищната клетка на сградата. Прието е от проверяващите,че същите стена и врата нямат необходимата огнеустойчивост за стени и отвори, които имат директен достъп до стълбищна клетка ,с което е  нарушен чл.47, ал.1 т. 3 от „Наредба №1з-1971 /2009 г. за строителнотехническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар", като същата стена не е предвидена в проектната документация на сградата - нарушен е чл. 14, ал.1 от „Наредба № 8121з - 647 / 2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите".

Именно с оглед горните констатации е издадено и оспореното в настоящото производство Разпореждане № ПР-ПБЗН-ПД2-7-45/14.10.2022 год., издадено от инспектор при Втора Районна служба пожарна безопасност и защита на населението - Пловдив, с което е разпоредено да се възстанови техническото състояние на сградата, съгласно състоянието, при което същата е въведена в експлоатация, съгласно изискванията на чл. 14, ал. 1 от „Наредба № 8121з-647/2014 год. за правилата и нормите за пожарната безопасност при експлоатация на обектите“.

В настоящото производство по делото е приобщена административната преписка.

В съдебно заседание жалбоподателят представя Протокол за проведено общо събрание на собствениците на жилищна сграда и обекти в нея,находяща се в гр.Пловдив,ул.“Горно Броди“№41,вх.Б с 18 броя самостоятелни обекта.От същия се установява,че действително собственикът на имотите,находящи се на 7 етаж на процесната сграда,респективно управителя на дружеството-жалбоподател е ограничил достъпа на останалите живущи до покрива.Не се установява твърдяното от жалбоподателя обстоятелство,че останалите собственици са се съгласили и отстъпили правото на ползване на етажната площадка на 7 етаж на „А.М.Б.86“ ЕООД срещу задължението за поддръжка и ремонт на покривната част на сградата от дружеството.

Жалбоподателят не оспорва факта,че по проектната документация на сградата не е налична процесната стена с врата,както и че същата е поставена от жалбоподателя.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените от жалбоподателя оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното от правна страна:

Разпореждането ,предмет на съдебна проверка ,е издадено за отстраняване на нарушение, на основание  чл. 125, ал. 1, т. 4 от ЗМВР. Съгласно тази разпоредба, при упражняване на държавен противопожарен контрол органите по пожарна безопасност и защита на населението: издават писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани. Аналогична е разпоредбата и на чл. 22 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол (Наредба № 8121з-882/2014 г.), според която за изпълнение на правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите органите за ПБЗН, осъществяващи ДПК, издават писмени разпореждания (Приложение № 4). Оспореното разпореждане е издадено по образеца, съгласно Приложение № 4 към Наредба № 8121з-882/2014 г., като същото е издадено от компетентен орган. Издалият го служител на РСПБЗН заема длъжността "инспектор V-та степен  в група ДПК и ПД" в 02 РСПБЗН-Пловдив,

Видно от Заповед № 7322з-26/18.05.2022г. на Началника на  02 РСПБЗН-Пловдив са определени специализираните участъци на служителите,осъществяващи държавен противопожарен контрол от 02 РСПБЗН-Пловдив,като на териториалния участък,в който се включва и улица „Горно Броди“в гр.Пловдив, инспектор V степен в група ДПК в 02 РСПБЗН - ПЛОВДИВ - А.М.И. осъществява държавен противопожарен контрол.

Във връзка с компетентността на органа следва да се съобрази и следната нормативна уредба.

Според чл. 125, ал. 1, т.1 и т.4 от ЗМВР, при упражняване на държавен противопожарен контрол органите по пожарна безопасност и защита на населението извършват проверки за спазване на правилата и нормите за пожарна безопасност при проектиране, строителство и експлоатация на обекти и издават писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани.

С Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол /обн., ДВ, бр. 100 от 05.12.2014 г./ се регламентира организирането и осъществяването на държавен противопожарен контрол (ДПК) от органите за пожарна безопасност и защита на населението (ПБЗН) на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" при Министерството на вътрешните работи (ГДПБЗН - МВР).

Според чл. 2, ал. 3 от Наредба № 8121з-882, Районните служби "Пожарна безопасност и защита на населението": 1) организират и осъществяват ДПК на територията на определения им район на действие; 2) организират, ръководят и контролират дейността на подчинените им участъци "Пожарна безопасност и защита на населението" (УПБЗН) по осъществяване на ДПК; 3) изпълняват указанията на СДПБЗН/РДПБЗН при осъществяване на ДПК.

Държавният противопожарен контрол включва: 1) контрол за спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност при проектиране, строителство и експлоатация на обектите, при тяхната реконструкция, основно обновяване, основен ремонт или промяна на предназначението, както и при поставяне и експлоатация на преместваеми обекти по чл. 56 от Закона за устройство на територията (ЗУТ); 2) контрол за съответствието на влаганите в строежите и обектите продукти с нормативните изисквания за пожарна безопасност; 3) контрол по спазване на изискванията за пожарна безопасност, определени с наредбите по чл. 125, ал. 4 от ЗМВР, както и в други, предвидени в закони случаи /чл. 14, ал. 1 от Наредба № 8121з-882/. При осъществяване на тази дейност органите за ПБЗН, съобразно тяхната компетентност, издават писмени разпореждания за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани /чл. 14, ал. 2, т.4 от Наредба № 8121з-882/.

За осъществяване на дейността по чл. 14, ал. 1 органите за ПБЗН извършват следните проверки: 1) комплексни; 2) контролни; 3) за контрол по изпълнение на предписаните мероприятия; 4) тематични; 5) сертификационни и други проверки за издаване на удостоверителни документи; 6) за допускане на земеделската техника до участие в жътвена кампания; 7) по сигнали по чл. 125, ал. 1, т. 2 ЗМВР и предложения по чл. 107, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), свързани с нарушения на правилата и нормите за пожарна безопасност в обектите или строежите. /чл. 15 от Наредба № 8121з-882/.

Контролни проверки на обектите се извършват за установяване съответствието им с изискванията на Наредба № 8121з-647 от 2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите (ДВ, бр. 89 от 2014 г.), а на строежите - за установяване съответствието им с приложимите към строежа строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар /чл. 17, ал. 1 от Наредба № 8121з-882/. Контролни проверки се извършват от служител на изпълнителска или по-висока длъжност най-малко веднъж в годината на обектите по чл. 16, ал. 4 и 5, в това число сградите на държавните институции на централно и областно ниво /чл. 17, ал. 2 вр. ал. 5 от Наредба № 8121з-882/. Резултатите от извършените контролни проверки на обекти в експлоатация се отразяват в констативен протокол с минимален обхват съгласно приложение № 2, при условие че липсват обстоятелства, налагащи издаването на други административни актове /чл. 17, ал. 6 от Наредба № 8121з-882/.

За изпълнение на правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите органите за ПБЗН, осъществяващи ДПК, издават писмени разпореждания по образец - приложение № 4 /чл. 22 от Наредба № 8121з-882/.

С Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите /обн., ДВ, бр. 89 от 28.10.2014 г./, са определени правилата и нормите за пожарна безопасност (ПБ) при експлоатацията на обектите в урбанизираните, земеделските, горските и защитените територии и в нарушените територии за възстановяване, наричани за краткост "обекти".

По смисъла на §1, т. 4 от ПЗР на Наредба № 8121з-647/2014 г., "обекти" са всички недвижими имоти, в т.ч. поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в тях, съоръжения, инсталации и преместваеми обекти с гъвкаво покритие.

Съгласно чл. 5 от Наредба № 8121з-647/2014 г. собствениците или ръководителите на обектите носят отговорност за осигуряване на изискващите се пожаротехнически средства по чл. 15 от същата/.

При така изложеното,видно е ,че оспореното разпореждане представлява административен акт и е издаден от компетентен орган,като при издаване на разпореждането е спазена изискуемата форма – писмена, както и изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 1 – 3 и т. 5-7 от АПК. При това положение се установява, че е спазена процедурата по осъществяване на държавния противопожарен контрол и не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до незаконосъобразност на акта.Относно твърденията на жалбоподателя за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила дотолкова доколкото не му е дадена възможност за писмени обяснения,то съдът намира,че тези нарушения не са съществени,още повече,че своите възражения дружеството е направило в настоящото съдебно производство и правото му на защита не е нарушено.

 Спорът основно е досежно материалната законосъобразност на оспореното разпореждане.

При преценката за съответствието с материалноправните норми и целта на закона, съдът съобрази, че от страна на оспорващия не бяха оборени фактите и обстоятелствата, отразени в констативната част на процесното разпореждане

За да се издаде оспореното разпореждане,органът е констатирал,ч е  е изградена стена от алуминиева дограма(състояща се от прозорец и врата), чрез която се присвоява етажната площадка на седми жилищен етаж, като част от апартамента и се създава директен достъп от апартамента до стълбищната клетка на сградата. Същите стена и врата нямат необходимата огнеустойчивост за стени и отвори, които имат директен достъп до стълбищна клетка - нарушен е чл.47, ал.1 т. 3 от „Наредба №1з-1971 /2009 г. за строителнотехническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар", като същата стена не е предвидена в проектната документация на сградата - нарушен е чл. 14, ал.1 от „Наредба № 8121з - 647 / 2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите".

Жалбоподателят твърди, че чл. 47, ал.1, т. 3 от „Наредба №1з-1971/2009 г. за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар" е неотносим към настоящият случай, тъй като според същият обекта му е „класифициран" от категория по пожарна опасност Ф5В, към която не спадат жилищните обекти.

 Съгласно чл. 47, ал.1, т.3 от „Наредба №1з-1971/2009 г. за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар" евакуационните стълбища се отделят в стълбищни клетки посредством стени с огнеустойчивост съгласно табл. 3 от Наредбата и със защита на входа в стълбището, както следва:

-при директен достъп от помещения в надземни и полуподземни етажи от категория по пожарна опасност Ф5В и всички помещения от други класове на функционална пожарна опасност, в които се употребяват и/или съхраняват горими вещества и материали - чрез самозатваряща се врата с огнеустойчивост, равна на половината от необходимата огнеустойчивост на стените на стълбището, но не по-малка от EI 30;

Жалбоподателят безспорно се установява,че е усвоил стълбищната площадка и тя е станала  част от апартаментите,които притежава ,като съхранявайки горими вещества и материали в нея, попада в обхвата на изискванията на чл. 47, ал.1, т. 3 от „Наредба №1з-1971/2009 г. за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар".Същественото в случая е,че  при директен достъп от помещения в надземни и полуподземни етажи  НЕ САМО от категория по пожарна опасност Ф5В ,а и ВСИЧКИ помещения от други класове на функционална пожарна опасност ,в които се употребяват и/или съхраняват горими вещества и материали ,следва да бъдат обезопасени чрез самозатваряща се врата с огнеустойчивост, равна на половината от необходимата огнеустойчивост на стените на стълбището, но не по-малка от EI 30.В конкретния случай това не е така.Ето защо, съдът намира,че  се установява твърдяното от ответника нарушение.Ирелевантно е обстоятелството как и по какъв начин е станало това усвояване на етажната площадка ,но не са налице доказателства за твърденията,че същото е станало със съгласието на останалите собственици.Напротив ,дружеството е ограничило достъпа на съседите си до покрива,който се явява обща част на сградата ,за което сочи и представения от жалбоподателя  протокол от общо събрание на собствениците на сградата.

Налице е и второто  нарушение по  чл. 14, ал.1 от „Наредба № 8121з - 647 / 2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите",като изградената на място  стена с врата  не е предвидена в проектната документация на сградата .Това обстоятелство  не се оспорва от жалбоподателя.

.Жалбоподателят твърди, че не са нарушени изискванията на чл. 14, ал.1 от „Наредба №8121з-647/2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите", тъй като Наредбата е в сила от 01.01.2014г.. а въвеждането на сградата в експлоатация е от 20.03.2013г.

В конкретния случай, сградата е приета по реда на „Наредба №1з-1971/2009 г. за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар", като нарушението на изискванията на тази Наредба по време на експлоатация, води до нарушението на чл.14, ал.1 от „Наредба №8121з-647/2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите".Нарушението е констатирано понастоящем при действието на Наредба №8121з-647/2014 г.Следва да се посочи , че по „Наредба №1з-1971/2009 г. за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар" чл. 14, ал.1 е в същата редакция.

При това положение разпореждането се явява правилно, законосъобразно и съответно на целта на закона. В горния смисъл не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото с разпореждането не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на контролните органи.

Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма при спазване на процесуалните правила, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна

 От страна на ответника не се претендират разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата  на „А.М.Б.86“ ЕООД, с адрес гр. ***, представлявано от управителя М.Б.К.-Б.чрез адв. Б.Б. с адрес ***, срещу Разпореждане № ПР-ПБЗН-ПД2-7-45/14.10.2022 год., издадено от инспектор при Втора Районна служба пожарна безопасност и защита на населението - Пловдив

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

 

 

                                                     СЪДИЯ: