Решение по дело №3167/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2533
Дата: 23 декември 2019 г.
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20197050703167
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер………………….       Година 2019                                                   град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд                                    седми касационен състав

на дванадесети декември                                     година две хиляди и деветнадесета

в публично заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :Борислав Милачков

            ЧЛЕНОВЕ: Мария Желязкова

Таня Димитрова

 

секретар Миглена Петкова

прокурор Иванов

като разгледа докладваното от съдия Милачков

К.Д. №3167 по описа на съда за 2019 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по касационна жалба на ОО“ Автомобилна администрация“ – Варна, представлявана от гл. експерт – пълномощник И.Г., подадена срещу Решение № 1897 от 24.10.2019 г. по АНД № 4430/2019 г. на Варненски районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 23-0000429/02.08.2019год. на началника ОО „АА” гр. Варна, с което на „ТРАНСМАР 57“ ЕООД, със седалище: гр. Долни чифлик, ул. „Опълченска“ 2, представлявано от Н.Д.Й.за нарушаване нормата на чл. 91в, т.3 от Закона за автомобилните превози е било наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 /пет хиляди/лв. на основание чл.97, ал.1, пр. последно от същия закон, като незаконосъобразно.

В жалбата, депозирана от процесуалния представител на ОД на ИАА, са формулирани касационни основания- чл. 348, ал., т.1 и 2 от НПК,  подробно аргументирани. Молбата към съда е за отмяна на решението на въззивната инстанция и потвърждаване на процесното НП.

В съдебно заседание, касатора редовно призован не се явява, не се представлява.

Ответникът, редовно призован не се явява, не се представлява. Процесуалният му представител, в писмена молба оспорва жалбата, въз основа на аргументите посочени в отговора срещу касационната жалба.

Представителят на ВОП изразява мнение за неоснователност на жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, както и становището на страните намира за установено следното:

Касационната жалба е постъпила в срок и е от надлежна страна, поради което се явява допустима за разглеждане. Наведените аргументи представляват касационни основания по смисъла на чл.348, ал.1,т. т.1 от НПК, приложим по препращане от чл.84 от ЗАНН.

Разгледана по същество същата се явява основателна.

За да се произнесе по спора ВРС е намерил от фактическа страна, че        на дружеството – жалбоподател „ТРАНСМАР 57“ ЕООД, ЕИК ********* била извършена комплексна проверка от длъжностни лица към Областен отдел “Автомобилна администрация”  гр. Варна, сред които и инсп.К.Калоянчев. На 20.03.2019. до дружеството била изготвена Покана изх.№80-00-10-130/20.03.2019г. от Началника на ОО“АА“-Варна. Поканата била изготвена на основание чл.91б т.1 от ЗАвП във връзка с чл.12, ал.4 и ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС и била адресирана до управителя на дружеството. Тя съдържала писмено разпореждане в 7-дневен срок, да предостави в ОО “АА” гр. Варна документи във връзка с проверка на документацията относно транспортната дейност на дружеството за периода от  01.07.2018г. до 31.12.2018г..  В цитираната покана подробно бил изложен списък с исканите документи сред които и „Пътни листи /при превози за собствена сметка – заповед на ръководителя на предприятието/, товарителници и тахографски листи за периода по дати във възходящ ред за всяко използвано МПС " /раздел I, т.5 от поканата приложена по преписката/, както и била упомената отговорността, която се носи при непредставяне на изискуемите документи.  Поканата била връчена лично на управителя на дружеството Н.Й.на 22.03.2019г. Въпреки горното, до изтичане на 7-дневния срок-29.03.2019г. /петък работен ден/ визиран в горепосочената наредба за представяне на изисканите документи, въззивното дружество не представило в административната сграда на ОО“АА“-Варна пътните листи, издадени за товарен автомобил марка "Рено", от кат. N3, с peг. № В****ВА, с който са извършвани обществени превози на товари, за периода от 23.07.2018 г. до 31.07.2018 г. В хода на проверката било констатирано, че за периода от 23.07.2018 г. до 31.07.2018 г. с горепосоченото МПС са изминати общо 1495 км, видно от представените тахографски листи и товарителници. До приключване на проверката тези пътни листи не били представен в администрацията на ОО „АА“-Варна.

       При горните констатации на 14.06.2019 год. инсп.К.К. съставил срещу въззивното дружество АУАН, в който било посочено, че същото е нарушило разпоредбата на  чл.91в, ал.1, т.3 от ЗАвП, като актосъставителят приел, че нарушението е извършено на 30.03.2019 год., която дата се явява денят следващ датата, на която е изтекъл 7- дневният срок. Актът бил предявен и връчен още същия ден на представляващия въззивното дружество, който го подписал без възражения, с отбелязване, че пътните листи се съхраняват, но в момента не могат да бъдат представени. В срока по чл.44 от ЗАНН не били подадени писмени възражения пред АНО.

     Впоследствие въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното понастоящем НП на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, в което били възприети изцяло фактическите и правните констатация дадени от актосъставителя, като на основание чл. 97, ал.1, пр. последно от ЗАвП наложил на проверяваното дружество административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000  /пет хиляди/ лева за нарушение на чл.91в, ал.1, т.3 от ЗАвП.

За да отмени процесното НП, въззивния съд е приел, че при извършено и доказано нарушение, АНО неправилно е квалифицирал същото, като такова по чл.91в, ал.1 т.3 от ЗАП. Възприел е това, като неправилно приложение на материалния закон, съпроводено със съществено нарушение на процесуалните правила, водещо до отмяна на НП.

            Така постановеното решение на ВРС е неправилно.

Изводите на въззивния съд не се споделят от настоящата касационна инстанция, тъй като не отговарят на установените по делото факти.

Не се споделят мотивите на въззивния съд за неяснота на обвинението. За да отмени НП, въззивния съд е приел, че не става ясно дали дружеството е наказано за непредставяне на документите изобщо, или за непредставянето им в посочения в поканата 7-мо дневен срок.

Подобна неяснота би била налице, ако дружеството все пак беше представило исканите пътни листи, макар и не в посочения в поканата срок. При положение, че дружеството не е предало пътните листи и при наличното възражение вписано в АУАН, че листите се съхраняват, но не могат да бъдат предоставени, то настоящият състав намира, че от една страна наказаното лице е било наясно с вмененото му нарушение, а от друга страна това нарушение е доказано по категоричен начин. Посоченият от АНО неспазен 7-мо дневен срок, от една страна действително е въведен с чл.12, ал.4 от Наредба №Н-14/2009 г., но тази наредба касае по-скоро организацията на проверките. От друга страна съдът възприема посочването на този срок, като въвеждане на добра практика, в отговор на съдебната такава, за отмяна на НП при непосочване на точната дата на извършване на нарушението. Определяйки срок за предоставяне на документите, АНО от една страна дава възможност на проверяваното лице да спази задълженията си по закон и да представи исканите документи, а от друга страна осигурява възможност за точно и конкретно определяне на дата след която бездействието на лицето ще се възприема, като административно нарушение.

Правилна е и квалификацията на нарушението. Чл.91в, ал.1 т.3 от ЗАП изрично вменява в задължение на превозвачите от една страна да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и от друга страна да предоставят за проверка от контролните органи освен тахографските листове от аналогови тахографи; информацията, извлечена от паметта на дигиталния тахограф и от картата на водача и  пътните листове.

А чл.97, ал.1 пр. последно предвижда санкция в абсолютен размер от 5000 лв. за лицата които … не представят за проверка свързани с превозната дейност документи, каквито безспорно се явяват пътните листи.

Предвид гореизложеното, настоящият касационен състав счита, че решението на ВРС е неправилно и незаконосъобразно, налице са основания за отмяната му, съответно НП следва да бъде потвърдено, поради което и на основание чл.84 ЗАНН, вр.чл.221 от АПК, Административен съд – гр. Варна, Седми касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 1897 от 24.10.2019 г. по АНД № 4430/2019 г. на Варненски районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 23-0000429/02.08.2019год. на началника ОО „АА” гр. Варна, с което на „ТРАНСМАР 57“ ЕООД, със седалище: гр. Д., представлявано от Н.Д.Й.за нарушаване нормата на чл. 91в, т.3 от Закона за автомобилните превози е било наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 /пет хиляди/лв. на основание чл.97, ал.1, пр. последно от същия закон.

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 23-0000429/02.08.2019год. на началника ОО „АА” гр. Варна, с което на „ТРАНСМАР 57“ ЕООД, със седалище: гр. Д., представлявано от Н.Д.Й.за нарушаване нормата на чл. 91в, т.3 от Закона за автомобилните превози е било наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 /пет хиляди/лв. на основание чл.97, ал.1, пр. последно от същия закон.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            ЧЛЕНОВЕ:1.                                     2.