Решение по дело №165/2021 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 260104
Дата: 7 юни 2021 г. (в сила от 20 юли 2021 г.)
Съдия: Иван Георгиев Шейтанов
Дело: 20215310200165
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

                             Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

                      Година

 07.06.2021г.

 

                Град     

Асеновград

                     

                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Асеновградският районен

съд   

   Трети наказателен

състав

 

На

Десети май

      

 

      Година

2021

 

В публично заседание в следния състав:

                           Председател:  

Иван Шейтанов

 

Секретар:

Мария Ацалова

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

Наказателно адм. характер дело номер

165

  по описа за    

2021

    година.

 

  

                                       Р   Е   Ш   И:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 20-0239-001477/17.12.2020г. издадено от Началник РУП към ОДМВР Пловдив, РУ Асеновград,  ОД на МВР-Пловдив, упълномощен с МЗ №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР,  с което на Т.З.Б., с ЕГН********** ***, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.183 ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП, чл.183, ал.4,т.7, пр.1 от ЗДвП и чл.185 от ЗДвП, са наложени: административни наказания –„ГЛОБА” в размер на 10 / десет/ лева, за нарушение по чл.100, ал.1,т.1 от ЗДвП, „ГЛОБА” в размер на 50 /петдесет / лева,  за нарушение по чл.137а, ал.1 от ЗДвП и  ГЛОБА” в размер на 20 /двадесет / лева,  за нарушение по чл.147, ал.1 от ЗДвП, като на основание Наредба № Із-2539 на МВР са й били отнети и 6 контролни точки.

 

Решението може да бъде обжалвано в 14 дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

                                               

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

 

            Обжалвано е НП № 20-0239-001477/17.12.2020г. издадено от Началник РУП към ОДМВР Пловдив, РУ Асеновград,  ОД на МВР-Пловдив, упълномощен с МЗ №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на МВР,  с което на Т.З.Б., с ЕГН********** ***, , на основание чл.53 от ЗАНН и чл.183 ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП, чл.183 ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП и чл.185 от ЗДвП, са наложени: административни наказания –„ГЛОБА” в размер на 10 / десет/ лева, за нарушение по чл.100, ал.1,т.1 от ЗДвП, „ГЛОБА” в размер на 50 /петдесет / лева,  за нарушение по чл.137а, ал.1 от ЗДвП и  „ГЛОБА” в размер на 20 /двадесет / лева,  за нарушение по чл.147, ал.1 от ЗДвП, като на основание Наредба № Із-2539 на МВР са й били отнети и 6 контролни точки.

Жалбоподателката не се явява по делото. Чрез подадената жалба счита, че обжалваното НП следва да бъде отменено изцяло, като неправилно и   незаконосъобразно, а освен това постановено в нарушение на закона.

АНО редовно призован, не изпраща представител.Според представеното писмено становище, обжалваното НП е правилно и законосъобразно и като такова следва да се потвърди. Алтернативно, при неговата отмяна, моли за намаляване на присъдените разноски до предвидения минимум в Наредба № 1 от 2004г. на Висшия адвокатски съвет.         

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

Със съставен на 24.08.2020г. АУАН №517817 от св. С.К.К.-ПИ при РУ Асеновград е установено, че на същата дата в 11.30 часа на бул. „България“ срещу №65 е била извършена проверка спрямо Т.З.Б., с ЕГН********** ***, която по същото време управлявала лек автомобил „Хонда Акорд“ с ДК№ РВ 6703СХ. При проверката се установило, че водачката е без сложен обезопасителен колан, като същата  не носела в себе си Контролен талон към СУМПС. От стикера залепен на предното обзорно стъклото се установило, че автомобила не е представен на технически преглед в срок от една година от предходно извършения му такъв. Св. К. счел, че водачката Б. е извършила три нарушения по ЗДвП,а именно по чл.147, ал.1 от ЗДвП, чл.137а, ал.1 от ЗДвП и по чл.100, ал.1,т.1 от ЗДвП за което съставил акт за установяване на административно нарушение, връчен срещу подпис и без възражения на нарушителя. Въз основа  на съставения АУАН, било издадено атакуваното наказателно постановление.

Описаното в АУАН и НП нарушение се установява и се подкрепя изцяло от събраните по делото писмени и гласни доказателства. 

 Съдът намира жалбата за допустима, а разгледана по същество, изцяло за неоснователна.

Безспорно по делото се установи, че на 24.08.2020г. в 11.30 часа движейки се по бул. „България“ срещу №65 в гр. Асеновград, Т.З.Б., е управлявала лек автомобил „Хонда Акорд“ с ДК№ РВ 6703СХ. Към онзи момент автомобила е бил собственост на В.И.Т. от гр. Пловдив. Безспорно се установява и това, че срещу №65 на бул. „България“, водачката е била спряна за проверка от служители в РУ Асеновград, които са установили и трите описани в АУАН и НП нарушения.Безспорно по делото се установи, че при извършената проверка Б., като водач на МПС, тя не е представила изисканият й  Контролен талон към СУМПС. С това тя е осъществила съставите на първото от трите й вменени нарушения, а имено това визирано в нормата на чл.100, ал.1,т.1 от ЗДвП.

По отношение на определянето и налагането на административно наказание – глоба  в размер на 10лв., за нарушението по чл.100, ал.1,т.1 от ЗДвП, очевидно е, че  АНО се съобразил изцяло с разпоредбите на чл.183, ал.1,т.1 пр.2 от ЗДвП. Същия текст предвижда да се наложи глоба в размер на 10лв. на водач, който не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство.

Безспорно по делото се установи, че Б. е осъществила и състава на второто вменено й нарушение, а именно това по чл.137а, ал.1 от ЗДвП, тъй е като управлявала лек автомобил и в същото време не е използвала обезопасителния колан с който е било оборудвано превозното средство.  По време на проверката се е установило, че тя е извършила вмененото й нарушение, като същата не е имала никакви възражения при съставяне и връчване на акта. Правилно същото е било квалифицирано, като такова по чл.137а, ал.1 от ЗДвП, като не са налице предпоставките по ал.2 за отпадане на отговорността на нарушителя. Правилно тя е била ангажирана на основание чл. 183, ал.4, т.7 от ЗДвП. По отношение на наложеното наказание „Глоба”  съдът намира, че неговия размер е бил напълно съобразен с текста на чл. 183, ал.4,т.7 от ЗДвП който предвижда , че се наказва се с глоба в размер на 50 лв. водач, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан. В случая за АНО не е имало възможност да определи по различен размер от предвиденото в закона.

Безспорно по делото се установи, че управляваното от Б.  МПС, в случая лек автомобил, не е било представено в срок за технически преглед. Правилно и третото нарушение е било квалифицирано като такова по чл.147, ал.1 от ЗДвП, който текст гласи, че регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на мотопедите, самоходните машини, колесните трактори и ремаркетата, теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи. За МПС от категорията която е бил управляваният от нарушителката лек автомобил периодичността на прегледа е на една година. От установеното в хода на административно наказателното производство се установява ,че управлявания от Б. лек автомобил не е бил представен в едногодишния срок. След като автомобила не е минал съответен преглед към датата на проверката 24.08.2020г. то е очевидно, че нарушението е било налице.

 По отношение на наложеното административно  наказание- „Глоба” в размер на 20 лева, за нарушението по чл.147, ал.1 от ЗДвП, съдът е на становище, че при определянето му, АНО се е съобразил в пълна степен с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗАНН, като е отчел в достатъчна степен тежестта на нарушението. Становището на съдът е, че АНО правилно е определил наказанието и е приложил чл.185 от ЗДвП. Правилно АНО е счел, че Б. следва да понесе съответната административнонаказателна отговорност като водач. Правилно и в случая глобата е била определена по чл. 185 от ЗДвП. Същия текст гласи, че за нарушение на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба 20 лв.

Отнемането на контролните точки, при констатирани нарушения, не представлява налагане административно наказание, като въпреки това, съдът  извърши проверка и по отношение на това обстоятелство. Отнемането на общо 6 к.т. на жалбоподателката е извършено на основание чл.157, ал.3 от ЗДвП във вр.чл.6, ал.1, т.9 от Наредба №Із-2539/17.12.2012г. на МВР.  Съгласно чл.157, ал.3 от ЗДвП „Министърът на вътрешните работи определя с наредба първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение”.

Отнемането на контролните точки за нарушението по чл.137а, от ЗДвП е извършено на основание чл.6, ал.1, т.9 от Наредба №Із-2539/17.12.2012г. на МВР за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно средство, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, Съгласно този текст, се отнемат 6 КТ за неизпълнение на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска (т.е. при нарушения свързани с чл. 183, ал. 4, т. 7 ЗДвП).  Предвид извършеното нарушение, то е очевидно че отнемането на общо 6 КТ се явява основателно.

  При служебната проверка на обжалваното НП и АУАН въз основа на който, то е издадено не се установиха съществени процесуални нарушения, налагащи неговата отмяна.  

 

       Мотивиран от горното, Съдът постанови решението си.

                                  

 

                                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: