р
е ш е
н и е
№
гр.
Плевен, 18.11.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,VІІ – ми наказателен състав, в
публичното заседание на първи ноември през
две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТОСЛАВА ЦОНЕВА
и при
секретаря ДАНИЕЛА ТОДОРОВА и в присъствието на
Прокурора
като разгледа докладваното от съдията ЦОНЕВА НАХдело № 1107 по описа за 2019 г., и за да се произнесе, съобрази следното:
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59
от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № НП-140 от 27.12.2018 година на Председателя на Националния
съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти / НСЦРЛП/,
с което на основание чл.291 ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в
хуманната медицина/ ЗЛПХМ/ на ***, със седалище и адрес на управление ***,
представлявано от ***, ЕГН ********** е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 15 000 лв. за извършено административно нарушение по чл. 5
ал. 1 и ал. 4 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените
продукти във вр. чл. 289 ал. 1 ЗЛПХМ/ Закона за лекарствените продукти в
хуманната медицина.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ - редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. В
жалбата си, депозирана по реда на чл. 59 ЗАНН навежда доводи за материална и
процесуална незаконосъобразност на наказателното постановление поради липса на
извършено нарушение, тъй като към 07.09.2017 година не е бил в сила и не е бил обявен и
публикуван по надлежният новият Позитивен лекарствен списък с отразена, нова
цена на посоченият в акта и постановлението продукт „ ***“ и то по – ниска от
първоначалната, поради което и дружеството не е реализирало никаква надценка.
На тези основания моли съда да приеме, че нарушение по чл. 5 от Наредбата не е
извършено и да постанови решение, с което да отмени наказателното
постановление. Алтернативно пледира за изменение на наложената санкция като се
приложи влезлият в сила нов по – благоприятен текст на закона а именно тази на
чл. 291 ЗЛПХМ.
ОТВЕТНИКЪТ по жалбата редовно призован не се представлява . В писмен
становище моли съда да постанови решение, с което да потвърди изцяло
наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Като се позовава
на представените по делото писмени доказателства и събраните гласни такива,
обективирани в показанията на разпитаните свидетели по установяване на
нарушението намира, че наказателното постановление е правилно и
законосъобразно, издадени в съответствие както с материалния, така и с
процесуалният закон.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в
тяхната съвкупност и като взе предвид изложеното в жалбата и
становището на жалбоподателя и ответника по жалбата, съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивния срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и
материя орган. Съгласно разпоредбата на чл. 289, ал.3 ЗЛПХМ. Председателя на
НСЦРЛП е овластен да издава наказателни постановления за следните нарушения –
продажба на лекарствени продукти по цени, различни от образуваните по реда на
този закон /чл.289, ал.1 от ЗЛПХМ/ и неизпълнение на задължение, определено с
наредбата по чл. 261а, ал.5 от притежател на разрешение за употреба – чл.289,
ал.2. от ЗЛПХМ.
Видно от приложената по делото в заверено копие Заповед № РД –
10-73/19.08.2015 година на Председателя на НСЦРЛП, издадена на основание чл.
7 ал. 1 от Устройственият правилник на Националния съвет по реимбурсиране на
лекарствените продукти и неговата администрация, в производството по
установяване на административно нарушение са участвали старши инспектори в
Дирекция „ Аналитични дейности и
контрол“ към съвета, които имат материалната компетентност за това.
На 18.06.2018 година, инспектори от НСЦРЛП извършили проверка в аптека, находяща се в ***,
стопанисвана от *** със седалище и адрес на управление ***. Проверката била извършена въз основа на
постъпил сигнал за реализирана продажба на дребно от страна на търговеца на
лекарствен продукт „ ***“, film coated tablets, 90 mg/400 mg x 28 на цена, по – висока от утвърдената пределна цена и
отчетена като такава за заплащане към НЗОК.
В хода на проверката били изискани
редица писмени документи. Въз основа на тях било установено, че на 07.09.2017
година търговецът на дребно отпуснал лекарствен продукт„ ***“, film coated
tablets, 90 mg/400 mg x 28 на *** с ЕГН ********** въз основа на рецепти №
********** и № ********** и протокол № 9862, издадени от ***. Било
констатирано, че в рецептурна бланка на НЗОК била вписана за изплащане от НЗОК
сума в размер на 35 841,55 лева
с ДДС, която надвишавала утвърдената с Решение № НСР- 13262/20.07.2017 година
пределна цена на конкретният медикамент, вписан в Позитивният лекарствен
списък, а именно 33 754,84 лева
с ДДС. Направен е извод, че в резултат на горното, лекарствените продукти били
платени от НЗОК/РЗОК/ на по – висока цена, като разликата в същата възлиза на
2 116,71 лева.
На 24.08.2018 година в присъствието на упълномощено от ***я на дружеството
лице бил съставен акт за извършено от страна на същото, нарушение по чл. 5 ал.
1 и ал. 4 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените
продукти във вр. чл. 289 ал. 1 ЗЛПХМ/ Закона за лекарствените продукти в
хуманната медицина. Пълномощникът подписал акта без възражения.
Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно постановление, което
санкционира *** със седалище и адресна управление *** с имуществена санкция в
размер на 15 000 лв.
Горната фактическа обстановка се
установява по несъмнен начин от представените по делото писмени доказателства:
наказателно постановление №
НП-140 от 27.12.2018 година на Председателя на НСЦРЛП; акт за установяване на
административно нарушение от 24.08.2018 година на старши инспектор при НСЦРЛП;
възражение с регистрационен № 111-8326 от 19.11.2018 година; писмо с входящ №
56-00-375 от 20.12.2017 година; писмо с регистрационен № 111-2780 от 10.04.2019
година, ведно с известие за доставяне; писмо с входящ № 111-5342 от 25.07.2018
година от *** - *** на *** до НСЦРЛП във връзка с погрешно получени покани за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение;
справка-извлечение от НАП относно лицата по трудово правоотношение с „П.“ ООД;
констативен протокол № 4 от 28.11.2018 година за неоснователно получена сума и
кредитно известие № ********** към финансов отчет № ********** от 15.08.2017
година, ведно с придружително писмо; сигнал от НЗОК до НСЦРЛП от 28.03.2017
година, заедно с приложен към него списък на търговци на дребно; отговор от
НЗОК, предоставен по искане на Софийски районен съд по НАХД № 5635 от 2019
година относно факта на уведомяване на търговците на дребно за актуализацията
на позитивния лекарствен списък и актуализация на същия; справка от интернет
страницата на НЗОК с актуализация на файла, който съдържа актуалните цени, по
които аптеката трябва да отпуска лекарствените продукти от позитивния
лекарствен списък на 16.09.2017 година; заверено копие от Решение № 4991 от
03.04.2019 година на ВАС, постановено по НАХД № 8169 от 2018 година по описа на
същия съд; заверено копие от Решение № 5415 от 10.04.2019 година на ВАС,
постановено по НАХД № 8124 от 2018 година по описа на същия съд; заверено копие
от Решение № 229 от 08.07.2019 година на Районен съд - София, постановено по
НАХД № 278 от 2019 година по описа на същия съд, както и типов договор на НЗОК
с дружествата - търговци на дребно на лекарствени продукти ; сигнал с
регистрационен № 111-2147 от 28.03.2018 година, подаден от НЗОК относно
констатирани неправомерни по-високи цени, ведно с приложения към него; Заповед
№ РД-13-08 от 15.06.2018 година на Председателя на Съвета за определяне на
комисия за извършване на проверка във връзка с подадения сигнал; Решение №
НСР-13262 от 20.07.2017 година; известие чрез електронна поща за доставяне на
решението; известие чрез електронна поща относно уведомяване на търговците на
едро, както и известие чрез електронна поща относно уведомяване на търговците
на дребно ; извлечение от Приложение № 1 и Приложение № 4 към ПЛС и актуализирани
съответно на 02.08.2017 година и до 02.09.2017 година; Протокол № 4 от
28.11.2017 година от РЗОК - Плевен за неоснователно получени суми; кредитно
известие № ********** от 15.12.2017 година към финансов отчет № ********** от
15.08.2017 година; писмо с входящ № 56-00-375 от 20.12.2017 година на РЗОК -
Плевен; извлечение от данните, поддържани от БФС по чл. 41 ал. І от Наредбата
за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на
лекарствените продукти относно цената на лекарствения продукт „***“;
констативен протокол за извършена проверка № 0000443 от 18.06.2018 година на
старши инспектор в Дирекция АДК при НСЦРЛП; рецептурна бланка от 04.09.2017
година; фактура № ********** от 05.07.2017 година с получател „П.“ ООД и доставчик
***; рецептурна бланка от 08.08.2017 година; фактура № ********** от 10.08.2017
година с получател „П.“ ООД и доставчик ***; Разрешение за търговия на дребно №
3549-3 от 18.12.2013 година с лекарствени продукти, с изключение на приготвяни
по магистрална и фармакологична рецептура; писмена покана от РЗОК - Плевен до „П.“
ООД с изходящ № 56-00-367 от 06.12.2017 година; финансов отчет № ********** от
15.08.2017 година; история за местни плащания от 17.07.2018 година, 9:41 часа;
спецификация за отпуснати лекарствени продукти по договор № 151171 към финансов
отчет № ********** от 15.08.2017 година; финансов отчет № ********** от
15.09.2017 година; история за местни плащания от 17.07.2018 година, 9:44 часа;
спецификация за отпуснати лекарствени продукти по договор № 151171 към финансов
отчет № ********** от 15.08.2017 година; финансов отчет № ********** от
30.09.2017 година; история за местни плащания от 17.07.2018 година, 9:46 часа;
спецификация за отпуснати лекарствени продукти по договор № 151171 към финансов
отчет № ********** от 30.09.2017 година; спецификация за отпуснати лекарствени
продукти по договор № 151171 към финансов отчет № ********** от 31.08.2017
година; писмо с регистрационен № 111-4988 от 13.07.2018 година, ведно с
известие за доставяне; писмо с регистрационен № 111-6583 от 11.09.2018 година,
ведно с известие за доставяне; писмо с регистрационен № 111-7592 от 24.10.2018
година, ведно с известие за доставяне; писмо с регистрационен № 111-7596 от
24.10.2018 година, ведно с известие за доставяне; писмо с регистрационен №
РД18020878ВН_001ВН от 23.11.2018 година.
В подкрепа на така възприетата от съда
фактическа обстановка са и показанията на свидетелката Д.Б., разпитана
непосредствено в съдено заседание.
При така приетото
за установено от фактическа страна съдът намери жалбата за основателна по
следните съображения:
*** със седалище и
адрес *** притежава разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти в
аптека, находяща се в *** и същата е изпълнител по индивидуален договор № 151171 от 01.04.2016
година с НЗОК.
През периода 22
-28.11.2017 година, въз основа Заповед на Директора на РЗОК била извършена нова
проверка в горната аптека Съставен е протокол за неоснователно получени
суми № 4/28.11.2017 година относно
установено несъответствие в данните от полеучената фактура. Констатирано е, ме
на 07.09.2017 година в горната аптека било отпуснат лекарствен продукт с код
НЗОК JF569- 1 опаковка, на цена 35 841,55 лева по рецептурна
бланка № 27357 за Здравно осигуреното лице с ЕГН **********. Същитя продукт бил
получен от *** с фактура № **********/05.09.2017 година на цена 33 724,84 лева. Лекарственият
продукт, отпуснат от аптеката по рецептурна бланка № 27357 бил отчетен през периода 01-15.09.2017 година. РЗОК е заплатила сумата
по искане с бюджетно нареждане от 23.10.2017 година. Като е констатирана сума,
получена без правно основание в размер
на 2 116,71 лева.
В хода на
административно наказателното производство е представено и прието към
доказателствата по делото писмо изх. № Ф – 11 – 163/01.11.2017 година, с което
доставчикът на конкретния лекарствен продукт, *** уведомило търговците на
дребно за необходимостта от отстраняване на несъответствие при фактуриране на цената
на доставеният с фактура № **********/05.09.2017 година лекарствен продукт
***“, film coated tablets,
90 mg/400 mg x 28. Посочено е, че съгласно Позитивният лекарствен списък,
актуален от 02.08.2017 – 02.09.2017 година цената на същият продукт е
35 841,55 лева с ДДС а не с некоректно фактурираната стойност
33 724,83 лева с ДДС. По тази причина към фактурата за доставен лекарствен
продукт ***“, film coated tablets, 90 mg/400 mg x 28 било издадено дебитно
известие за сумата от 2 116,72 лева. Именно тази сума, инспекторите от Националния
съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти приели за неоснователно
получена от аптеката, находяща се в *** от РЗОК, с което и бил осъществен
състава на нарушение по чл. 5 Наредбата а именно: отпускане и продажба на
лекарствен продукт на цена, по – висока от утвърдената пределна цена съгласно
Позитивния лекарствен списък.
Съгласно чл. 2 от
Наредбата цена на лекарствен продукт, включван в ПЛС и заплащан с публични
средства, е цената в български левове, утвърдена от Съвета. Същата е и пределна
цена на лекарствените продукти при продажбата им на дребно.
Разпоредбата на чл.
5 от Наредбата установява,
че лекарствен продукт може да се продава на цена, не по-висока от утвърдената
цена по чл. 2, ал. 1, от пределната цена по чл. 2, ал. 3 или от регистрираната
цена по чл. 2, ал. 4.
За лекарствените
продукти, включени в ПЛС по чл. 262, ал. 6, т. 1 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ) с ниво на заплащане 100 на сто, не се
начислява надценка за търговец на дребно при отпускането им в аптека.
Доказателствата по
делото установяват по категоричен начин, че лекарствения продукт ***“, film
coated tablets, 90 mg/400 mg x 28, отпуснат на клиент на 07.09.2017 година в
град Плевен е бил доставен на *** от *** с фактура № **********/05.09.2017 на цена от 33 724,83 лева с ДДС. Несъмнено е и
обстоятелството, че същият лекарствен продукт е бил вписан и отчетен от
търговеца през периода 01-15.09.2017 година пред НЗОК, пред която в рецептурна
бланка е вписал за изплащане от същата сума
в размер на 35 841,55 лева с ДДС, която е по – висока от утвърдената
такава с Решение НСР -13262/20.07.2017 година на НСЦРЛП, а именно 33 754,84 лева с ДДС. Пряко
релевантно в случая е кога същото решение е влязло в законна сила и е било
сведено до знанието на търговеца.
Съгласно
разпоредбата на чл. 43 ал. 11 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените
продукти решенията на Съвета за промяна на утвърдена цена на лекарствен продукт
подлежат на обжалване по реда на чл. 40 ал. 3
от същата пред Комисията по прозрачност. Същата се произнася с решение,
което подлежи на обжалване пред административният съд по реда на АПК.
Решение НСР -13262/20.07.2017 година на НСЦРЛП
е прието на 20.07.2017 година. По делото е приложена разпечатка със заглавие
над таблицата с цените на лекарственият продукт, че това е „ Списък с
лекарства, които НЗОК изплаща по реда на Наредба № 10 от 24.03.2009 година за
условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262 ал. 6 т. 1 от
ЗЛПХМ, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели /
обн. В ДВ бр. 24 от 2009 година/ - в сила от 01.09.2017 година.
Видно от
приложената разпечатка Приложение № 1 по ПЛС – от 16.09.2017 година, списъкът
вече е актуализиран към 02.09.2017 година и цената на конкретният лекарствен
продукт вече е 33 724,84 лева в сила от 16.09.2017 година. Същата
разпечатка носи като заглавие над таблицата с цените на лекарственият продукт,
че това е „ Списък с лекарства, които НЗОК изплаща по реда на Наредба № 10 от
24.03.2009 година за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по
чл. 262 ал. 6 т. 1 от ЗЛПХМ, на медицински изделия и на диетични храни за
специални медицински цели / обн. В ДВ бр. 24 от 2009 година/ - в сила от 16.09.2017
година.
Предвид горното
съдът приема, че Решение НСР -13262/20.07.2017 година на НСЦРЛП, прието на
20.07.2017 година е влязло в сила и въз основа на това публикувано в сайта на
НСЦРЛП, считано от на 16.09.2017 година. Към датата на констатираната
реализирана продажба на лекарствен
продукт ***“, film coated tablets, 90 mg/400 mg x 28, отпуснат на клиент на
07.09.2017 година, новата цена на продукта от 33 724,84 лева не е била в сила,
въпреки, че решението е издадено на 20.07.2017 година.Влизането му в сила като
необжалвано се публикува на интернет страницата на НСЦРЛП където изрично е
посочено, че промяната е в сила от 16.09.2017 година. Съгласно чл. 13 от
условията и реда за сключване на договори за отпускане и заплащане на
лекарствени продукти по чл. 262 ал. 6 т. 1 от ЗЛПХМ, на медицински изделия и
диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от
НЗОК, приети от НЗОК ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТГ публикува на интернет страницата на НЗОК
основните изисквания към софтуеъра, обработващ рецептурните бланки,
задължителните номенклатури и формата на отчетните електронни документи и
указанията, предвидени в Наредба № 4 и Наредба № 10. Съгласно чл. 13 ал. 2 от
същите условия ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ ПУБЛИКУВА на интернет страницата на НЗОК
актуализиращи файлове данните които са задължителни за изпълнителя.
Актуализациите влизат в сила на1 –во или
16-то число на месеца. Когато възложителят не изпълни задълженията си по
цитираните разпоредби, изпълнителят не носи отговорност.
В горната насока е
и разпоредбата на чл. 7 от
сключеният индивидуален договор №
151171 от 01.04.2016 година с НЗОК, а именно: “При промени в приложение № 1 на
ПЛС и в списъците с МИ и ДХ, Възложителат публикува на интернет страницата на
НЗОК актуализиращи файлове към номенклатурите на посоченият софтуеър, във
формат, определен от НЗОК, данните в които са задължителни за изпълнителя.
Актуализациите влизат в сила от 1-во или 16- то число на месеца“..
При така изложените правни и фактически съображения съдът
намери, че атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно и обосновано,
издадено в съответствие в разрез с материалния закон. Същото санкционира
деяние, което не осъществява признаците на нарушение по чл. 5 ал. 1 и ал. 4 от
Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените
продукти, поради което и следва да бъде отменено изцяло
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № НП-140 от 27.12.2018 година на Председателя на Националния
съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти / НСЦРЛП/, с което на
основание чл.291 ал. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната
медицина/ ЗЛПХМ/ на ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано
от ***, ЕГН ********** е наложено административно наказание имуществена санкция
в размер на 15 000 лв. за извършено административно нарушение по чл. 5 ал. 1 и
ал. 4 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените
продукти във вр. чл. 289 ал. 1 ЗЛПХМ/ Закона за лекарствените продукти в
хуманната медицина.
Решението може да се обжалва
в 14-дневен срок от съобщението до страните за
изготвянето му пред Административен съд – Плевен.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :