Решение по дело №322/2024 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 148
Дата: 15 октомври 2024 г.
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20241840200322
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 148
гр. Ихтиман, 15.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на втори октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Радослава М. Йорданова
при участието на секретаря Лиана Цв. Тенекева
като разгледа докладваното от Радослава М. Йорданова Административно
наказателно дело № 20241840200322 по описа за 2024 година
производство по чл. 58д и сл. от ЗАНН
Б. Г. Х. ЕГН ********** от гр. С.,ул. „Г. М.“ № **, вх. *, ет. *, ап. ** е обжалвал
електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от
Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на основание чл. 187а, ал. 5 ЗДвП, вр. чл. 179, ал.
3а ЗДвП, е наложена глоба в размер на 1800 лева.
В жалбата се твърди, че електронният фиш е незаконосъобразен, тъй като е издаден
извън сроковете по чл. 34 ЗАНН. В допълнително становище се навеждат доводи за това, че
не е допустимо за извършването на нарушението да бъде издаден електронен фиш, както и
за непропорционалност на наложеното административно наказание.
Въззиваемата страна, чрез юрк. К., оспорва жалбата.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 18 НПК, приема за установено следното:
На 19.07.2022 г. в 03,38 часа с устройство № 20032, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
монтирано на АМ „Тракия“, км 65+150 е бил заснет товарен автомобил с рег. № ********,
който се е движел с посока намаляващ километър. Електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП е регистрирала автомобила, тъй като по електронен път
е отчела, че за него няма подадена тол декларация за преминаването, нито пък е закупена
маршрутна карта.
Впоследствие е установен собственикът на автомобила, като на основание чл. 179,
ал. 3б, вр. чл. 187а, ал. 1, т. 3 ЗДвП на „Т.“ ООД е наложена имуществена санкция в размер
на 2500 лева за нарушение по чл. 102, ал. 2 ЗДвП – за това, че за превозното средство не е
била заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата.
1
От страна на законния представител на „Т.“ ООД е била подадена декларация по чл.
187а, ал. 4 ЗДвП, с която той е посочил, че към момента на извършване на нарушението
товарният автомобил е бил управляван от Б. Г. Х..
Във връзка с подадената декларация издаденият електронен фиш срещу „Т.“ ООД е
бил анулиран и е издаден процесният електронен фиш № **********.
От представеното извлечение от доклад от електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП се установява, че системата е отчела, че за товарен
автомобил с рег. № ******** нямало получена тол декларация за сегмента на рамката, от
която е отчетено нарушението.
От представената в табличен вид информация относно движението на товарен
автомобил с рег. № ******** се установява, че за 19.07.2022 г. отделни сегменти е била
подадена тол декларация.
Съобразно изисканата справка от Национално тол управление дължимата тол такса
за сегмента, в който е установено нарушението, е в размер на 1,22 лева.
С оглед възприетото от фактическа страна съдът достигна до следните правни
изводи:
Съдът приема, че жалбата е допустима, тъй като е спазен предвиденият в чл. 189ж,
ал. 5 ЗДвП 14-дневен срок от получаването на издадения електронен фиш - той е връчен на
19.06.2024 г., а жалбата е подадена на 25.06.2024 г.
Електронният фиш е издаден от териториални и материално компетентен орган
съобразно чл. 189е, ал. 1 ЗДвП.
Неоснователно е оплакването на жалбоподателя за незаконосъобразност на издадения
електронен фиш поради обстоятелството, че чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП не предвижда подобна
възможност. Вярно е, че цитираната разпоредба в редакцията си към момента на извършване
на нарушението препраща към единствено към чл. 179, ал. 3 ЗДвП, но при систематичното
тълкуване на чл. 189ж, ал. 7, вр. чл. 167а, ал. 4 ЗДвП се установява, че законът не забранява
констатирани нарушения по чл. 179, ал. 3а и 3б ЗДвП да бъдат санкционирани чрез
издаването на електронен фиш.
По отношение на възражението за погасяване на отговорността по давност следва да
се има предвид, че в производството по установяване и наказване на административни
нарушения чрез електронен фиш сроковете по чл. 34 ЗАНН са неотносими, тъй като
тримесечният срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН от откриване на нарушението се отнася до
съставяне на акт за установяване на административно нарушение, а шестмесечният срок по
чл. 34, ал. 3 ЗАНН се отнася до издаването на наказателното постановление, а при
производството при установяване ни наказване на нарушение чрез електронен фиш не се
съставя АУАН и не се издава НП. В този смисъл моментът на издаване на фиша е без правно
значение след като не се изтекли общите давностни срокове по чл. 80 и 81 НК (приложими
по силата на препращащата разпоредба на чл. 11 ЗАНН) от датата на извършване на
нарушението.
По същество обаче, съдът приема, че жалбата е основателна.
В Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата е въведена смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства - винетни такси и
такси на база време и изминато разстояние, като са предвидени съответно и различни
санкционни последици за нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.
За движение на пътните превозни средства с обща допустима максимална маса над
3,5 тона се дължи заплащане на тол такса. В чл. 10б, ал.1 и 2 от Закона за пътищата е
предвидено, че тол таксите се диференцират в зависимост от техническите характеристики
2
на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно
средство и броя на осите, екологичните му характеристики и се определят за всеки отделен
път или пътен участък, като контролът при навлизане и излизане на пътно превозно средство
по платената пътна мрежа, отчитането на изминатото разстояние, както и заплащането на
тол таксата се извършват чрез Електронна система за събиране на тол такси. Съгласно чл.
10б, ал. 3 от Закона за пътищата тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на
пътното превозно средство за всички пътни превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3,5 тона, като заплащането дава право на пътното
превозно средство, за което е заплатена, да измине определено разстояние между две точки.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП електронната система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по чл.
179, ал. 3 - 3в ЗДвП, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите, заедно с
приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и
мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
В чл. 179, ал. 3а ЗДвП е предвидено, че водач, който управлява пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се наказва
с глоба в размер 1800 лв.
В случая от обективна страна се установи, че на 19.07.2022 г. електронната система за
събиране на пътните такси е засекла товарен автомобил с рег. № ********, който се е движел
по АМ „Тракия“, на км 54-150, който участък е част от платената пътна мрежа и е създала
доклад за извършено нарушение, тъй като за преводното средство няма подадена тол
декларация за преминаването, нито валидна маршрутна карта и автомобилът е бил
управляван от жалбоподателя Х...
Настоящият състав приема, че макар и обективно да е било допуснато нарушение на
чл. 179, ал. 3а ЗДвП, тъй като не е била заплатена дължимата тол такса според категорията
на автомобила, собственост на жалбоподателя, при преминаването през платената пътна
мрежа, то деянието е малозначително, поради което и не следва да бъде санкционирано по
административен ред.
За да достигне до този извод съдът съобрази обстоятелството, че предвидения в чл.
179, ал. 3б ЗДвП размер на наказанието противоречи на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО на
Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси
от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури (Директива
1999/62/ЕО). Цитираният текст от Директива 1999/62/ЕО въвежда задължение за държавите-
членки установените наказания за нарушение на директивата да бъдат ефективни,
съразмерни и възпиращи. Съгласно практиката на съда на Европейския съюз (съединени
дела C-497/15 и C-498/15) чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО трябва да се тълкува в смисъл, че
предвиденото в този член изискване за пропорционалност не допуска система от наказания,
която предвижда налагането на фиксирана глоба за всички нарушения на правилата относно
задължението за предварително заплащане на таксата за ползване на пътната
инфраструктура, независимо от характера и тежестта им.
В българския закон - чл. 179, ал. 3а ЗДвП, санкцията е абсолютно определена, т.е.
3
фиксирана и не предвижда възможност за преценка на конкретните факти и тежестта на
нарушението – размерът на наказанието е еднакъв без да се прави разлика дали е налице
технически проблем при отчитане на изминатото разстояние, има частично плащане или
плащането се отнася до различен маршрут, какво е отклонението от заплатения маршрут,
дали е заплатена за различна категория, екологични характеристики и пр.
Нещо повече – самият законодател с изменението на чл. 10б, ал. 7 от Закона за
пътищата (ДВ, бр. 13/2024 г.) е предвидил, че не се образува административнонаказателно
производство в случаите, когато при частично или пълно недеклариране на тол данни в
рамките на един календарен ден и собственикът или ползвателя заплати дължимата такса
след получаване на надлежно уведомление от страна на доставчика на услуга за пътно
таксуване. Вярно е, че посоченото изменение на закона е след извършване на нарушението,
но същото следва да бъде ценено в контекста на законосъобразното реализиране на
административнонаказателната отговорност на съответното лице.
От представените от страна на наказващия орган доказателства се установява, че
размерът на дължимата тол такса е незначителен (1,22 лева) и след като бъде съотнесен към
размера на наложената глоба е налице очевидна непропорционалност.
В този смисъл според настоящият състав предвиденото в чл. 179, ал. 3а ЗДвП
наказание противоречи на чл. 9а от Директива 1999/62 поради нарушение на изискването за
пропорционалност. Както е известно при нетранспониране в срок на директива или при
неправилното й транспониране се поражда директен ефект, който позволява непосредствено
приложение на съответните текстове на директивата.
В националната ни съдебна практика е изяснено, че спазването на принципа за
пропорционалност се осъществява чрез преценката по чл. 28 ЗАНН, който урежда
процедурата при извършването на маловажни административни нарушения.
Тук обаче следва да се има предвид разпоредбата на чл. 189з ЗДвП, съгласно който за
нарушенията по този закон не се прилагат чл. 28 и 58г от Закона за административните
нарушения и наказания.
Затова и настоящият състав приема, че с цел преодоляване на противоречието с
общностното право предвид непропорционалния размер на предвидената санкция следва да
приложи чл. 9, ал. 2 НК на основание чл. 11 ЗАНН. Това е така, защото допуснатото от
нарушение въздейства върху реда на държавно управление (вж. чл. 6 ЗАНН) в толкова ниска
степен, че използването на административнонаказателната принуда е обществено
неоправдано.
В този смисъл според настоящия състав, след като извършеното административно
нарушение е малозначително, то атакуваният електронен фиш е незаконосъобразен, поради
което и следва да бъде отменен.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №
**********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд София област.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
4
5