Определение по дело №10754/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 261094
Дата: 21 февруари 2023 г.
Съдия: Росен Бориславов Димитров
Дело: 20171100110754
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

           СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, І ГО, 13 с-в, в закрито заседание на …21.02..……две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                  

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСЕН ДИМИТРОВ

 

        като разгледа докладваното от съдията гр.д. 10754  по описа на СГС за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството по делото е образувано по искова молба, вх. № 110432 от 23.08.2017 г., уточнена със заявление, вх. № 138438 от 18.10.2017 г.;  заявление, вх. № 161345 от 30.11.2017 г.; заявление, вх. № 145492 от 07.11.2018 г.; заявление, вх. № 71615 от 31.05.2019 г.; заявление, вх. № 99526 от 05.08.2019 г.; заявление, вх. № 128569 от 21.10.2019 г; заявление, вх. № 60528 от 26.06.2020 г; заявление, вх.  № 279568 от 15.02.2021 г.; заявление, вх. № 322044 от 28.05.2021 г.; писмена молба, вх. № 298998 от 05.08.2022 г. и писмена молба, вх. № 314973 от 09.12.2022 г., подадени от Р.Д.С., О.Д.П., А.А.Б. и Д.Я.С., срещу Държавата, представлявана от министъра на финансите.

В сезиращата съда искова молба, ищците излагат твърдения за допуснати нарушения на норми на общностното право, позовавайки се на чл.6, § 1 ЕКЗПЧОС, чл. 13 ЕКЗПЧОС, чл. 1 от Протокол № 1 към ЕКЗПЧОС. Конкретизират във връзка с тези твърдения, че с окончателен съдебен акт, постановен от Върховен административен съд – Определение № 2224 от 22.02.2017 г.  по адм.д.№ 1830 по описа за 2017 г., е нарушено правото им на справедлив съдебен процес в неговата цялост, така, както е установено с нормата на чл. 6, § 1 ЕКЗПЧОС. Сочат, че поради преграждането на процеса с постановяване на цитираното определение е преградено правото им на достъп до съд, на справедливо и публично гледане на делото в разумен срок, като е нарушен и принципът на равнопоставеност. Релевират се и твърдения за нарушение на чл. 13 ЕКЗПЧОС във връзка с доводите за отказ от правосъдие. Изтъква се в исковата молба още, че като не е допуснал до съдебен контрол подадените от наследодателя на ищците жалби срещу Заповед  № РД – 18-13/17.01.2017 г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър / АГКК /, ВАС е нарушил правото на наследниците да се ползват мирно от иначе възстановената им собственост върху земеделски земи, находящи се в землището на гр. Банкя – нарушение на чл. 1 от Протокол № 1 към ЕКЗПЧОС.

 Освен от действията на Върховния административен съд, в качеството му на правораздавателен орган, ищците твърдят са претърпели вреди и от действията на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, изразили се в неиздаване на скици за част от възстановените имоти, както и порочни действия по попълване на кадастралната карта и кадастралния регистър с оспорената в производството пред ВАС Заповед  № РД – 18-13/17.01.2012 г. Излагат се в уточнителната молба от 18.10.2017 г. твърдения, че умишлено не са отразени в кадастъра  коректни данни, което е довело до липса на приемственост между стари номера в предхождащите кадастрални карти и изработената и одобрена нова кадастрална карта. По посочената причина издаването на годни скици било възпрепятствано повече от 15 години, вследствие на което, ищците не могат да се ползват в нарушение на чл. 1 от Протокол № 1 към ЕКЗПЧОС от собствеността си, както и да извличат плодове от нея. Допълнително се релевират и твърдения, че АГКК е изработила, съхранила и използвала множество документи с невярно съдържание, с които вещите лица по допуснати експертизи от съда са работили и от това са произлезли необосновани, неправилни и нарушаващи материалния закон съдебни решения; че от Изпълнителния директор на АГКК умишлено не са отразени реституционните промени относно земите на ищците в новоизработения кадастрален план, одобрен със Заповед  № РД – 18-13/17.01.2012 г.; че в основата на нанесените им щети и вреди са некоректните действия на АГКК, отразяваща реституираните им обекти с нови идентификационни номера с цел въвеждане в заблуждение и създаване на условия за извършване на редица измами.

Съгласно писмена молба, вх. № 298998 от 05.08.2022 г., съставляваща уточнение на исковете, се претендира солидарното осъждане на Върховен административен съд и Агенцията по геодезия, картография и кадастър за вреди, претърпени вследствие на нарушения на посочените  норми на общностното право.

          При тези твърдения следва да се приеме, че искът  е по чл. 4, § 3  от ДЕС и има за предмет обезщетяване на вреди, причинени от действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица при Агенцията по геодезия, картография и кадастър и от правораздавателна дейност, осъществена от Върховния административен съд с окончателното Определение № 2224 от 22.02.2017 г.  по адм.д.№ 1830 по описа за 2017 г., с които са допуснати нарушения на правото на Европейския съюз.

               Исковете са предявени  през 2017 г. -  преди приемане на разпоредбата на чл.2в ЗОДОВ (ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г.).  В тази връзка с Определение № 26 от 01.06.2021 г. по гр. д. № 20/2017 г., 5 членен състав на ВКС И ВАС и Определение № 27 от 01.06.2021 г. по гр. д. № 12/2017 г., 5 членен състав на ВКС и ВАС, постановени в производства по подсъдност, е изяснено, че нормата на чл. 2в ЗОДОВ няма обратно действие, а съгласно § 6, ал. 1 от ПЗР на ЗИДЗОДОВ /ДВ, бр. 94 от 2019 г./ този закон се прилага за предявените искови молби, подадени след влизането му в сила. Според § 6, ал. 2  от ПЗР на ЗИДЗОДОВ неприключилите до влизането в сила на този закон производства се довършват от съдилищата, пред които са висящи, включително при последвало въззивно и касационно обжалване. Приложим е следователно, общият ред.

            Съгласно чл. 128, ал. 1, т. 6 от АПК /предишна т. 5 - ДВ, бр. 74 от 2016 г., доп., бр. 94 от 2019 г./ на административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния административен съд, а съгласно чл. 203, ал. 3 АПК /нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г./ по реда на тази глава /глава единадесета "Производства за обезщетения"/ се разглеждат и исковете за обезщетения за вреди, причинени от достатъчно сериозно нарушение на правото на Европейския съюз, като за имуществената отговорност и допустимостта на иска се прилагат стандартите на извъндоговорната отговорност на държавата за нарушение на правото на Европейския съюз.

            С оглед на изложеното, СГС не е компетентен да разгледа предявените искове, тъй като постановеното решение би било процесуално недопустимо. Ето защо производството по настоящото дело следва да се прекрати и да се изпрати за разглеждане на Административен съд - София град, на който съд е подведомствено.

Водим от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

        

         ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. № 10754/2017 г. по описа на СГС, І ГО,13 с-в.

         ИЗПРАЩА делото за разглеждане по компетентност на Административен съд – София град.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в едноседмичен срок от връчването му на страните пред САС.

 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: