Решение по дело №592/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 169
Дата: 27 април 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700592
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2022 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 27.04.2023 г.

 

Административен съд - Кърджали, в публично съдебно заседание на двадесет и седми март две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова                               

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 592/ 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 215 от Закона за устройство на територията ( ЗУТ).

Образувано е по жалби на: С.С.Х. от ***, чрез пълномощник и община Кърджали, чрез упълномощен от кмета, юрисконсулт срещу Заповед № ДК-11-К-4/ 18.11.2022 г. на началника на РДНСК - Кърджали, с която са отменени PC № 180/ 02.11.2022 г. на главния архитект на община Кърджали и одобрения технически проект към него за: „Изместване на ВЛНН изв.1, ТП1 „***“ в участъка между Ст.* и Ст.*, преминаваща през УПИ ***, кв. **, собственост на С.С.Х.,*** с обща дължина на трасето 141 м, с възложители С.С.Х., „Електроразпределение Юг“ ЕАД и Община Кърджали.

В жалбата на С.С.Х. са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед, като постановена в противоречие с материалния закон и в нарушение на административнопроизводствените правила, както и поради липса на мотиви.

Оспорват се, като неправилни, изводите на издателя на оспорената заповед, че С.С.Х. няма качество на възложител по смисъла на чл. 161, ал. 1 от ЗУТ. Твърди се, че в отмененото Разрешение за строеж изрично е посочено, че се разрешава изместването на въздушна линия ниско напрежение, която преминава през и е ситуирана вътре в границите на имот УПИ ***, кв.**, собствен на жалбоподателя. След като инвестиционният проект предвижда извършване на строително-монтажни работи в посочения имот и извеждането на кабелната линия извън неговите граници, жалбоподателя като собственик на процесния имот, следва да фигурира като възложител в издаденото разрешение.

Следващото основание за незаконосъобразност на заповедта на РДНСК е твърдението в жалбата за неправилен изводи в оспорения административен акт относно нарушение на чл.З, ал.2, т.1 от Наредба №8/1999г. Посочва се, че този извод е напълно голословен и не е подкрепен с конкретни аргументи и доказателства.

Оспорва се и мотива в заповедта за отмяна, че с комплексния доклад №27/22.07.2022г., изготвен от „***“ЕООД, за оценка съответствието със съществените изисквания на инвестиционния проект, била извършена в нарушение на чл.142, ал.5, т.1 от ЗУТ. В това отношение заповедта на РДНСК-Кърджали липсвали мотиви в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК.

Твърди се, че заповедта за отмяна е немотивирана и по отношение на твърдените в нея нарушения на разпоредбите на ЗУТ, допуснати както при одобряване/съгласуване на инвестиционния проект, така и  при издаване на разрешението за строеж.

Искането е да се отмени оспорената заповед и да се присъдят деловодни разноски в полза на този жалбоподател. В съдебно заседание, чрез пълномощници, поддържа жалбата си по изложените съображения, доразвити и в представена писмена защита.

В жалбата на община Кърджали се твърди, че заповедта на началника на РДНСК е незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалния закон и при допуснати нарушения на производствените правила, както и при липса на мотиви.

Оспорват се, като неправилни и необосновани, мотивите на административния орган, издал оспорената заповед, за отмяна на Разрешение за строеж № 180/ 02.11.2022 г. на Главния архитект на община Кърджали и одобрения технически инвестиционен проект към него за: „Изместване на ВЛНН изв.1, ТП1 „***“ в участъка между Ст.* и Ст.*, преминаваща през УПИ ***, кв. **, собственост на С.С.Х.,*** с обща дължина на трасето 141 м, с възложители С.С.Х., „Електроразпределение Юг“ ЕАД и Община Кърджали.

Изложени са доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, идентични с тези в жалбата на С.С.Х.

Прави се искане да се отмени обжалваната заповед на началника на РДНСК – Кърджали и се претендират деловодни разноски. В съдебно заседание община Кърджали не се представлява. От пълномощник е представена писмена защита.

Ответникът – ДНСК, София, редовно призована, чрез процесуален представител по пълномощие, изразява становище за нeоснователност на жалбите. В представена писмена защита подробно мотивира твърденията си законосъобразност на оспорената заповед.

Заинтересованата страна – главен архитект на община Кърджали, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбите.

Заинтересованата страна „Електроразпределение Юг”  ЕАД, ***, редовно призована, не се представлява и не взема становище по жалбите.

След проверка на събраните по делото доказателства съдът приема следното от фактическа страна:

По заявление, вх. № АС-ОП-478/ 27.10.2022 г. на С.С.Х., „Електроразпределение Юг“ ЕАД и община Кърджали, в полза на същите, е било издадено РС № 180/ 02.11.2022 г. на главния архитект на община Кърджали за: „Изместване на ВЛНН изв.1, ТП1 „***“ в участъка между Ст.* и Ст.*, преминаваща през УПИ ***, кв. **, собственост на С.С.Х.,*** с обща дължина на трасето 141м.“. В РС е отбелязано, че на 02.11.2022 г. е одобрен проект на основание чл.142, ал. 5 от ЗУТ и представен Комплексен доклад за съответствието на инвестиционен проект за съществените изисквания на строежите, изготвен от „***“ ЕООД.

При упражнен контрол за законосъобразност на основание чл. 156, ал. 3 от ЗУТ, началникът на РДНСК – Кърджали е издал оспорената Заповед № ДК-11-К-4/ 18.11.2022 г., с която отменил РС № 180/ 02.11.2022 г. на главния архитект на община Кърджали и одобрения технически проект към него.

В мотивите на заповедта е записано, че съобразно графичната част на Подробен устройствен план - специализирана план схема за обект „Изместване на ВЛНН изв.1, ТП1 „***“ в участъка между Ст.* и Ст.*, преминаваща през УПИ ***, кв. **, собственост на С.С.Х.,***, одобрен с Решение № 50/ 31.03.2022 г. на Общински съвет Кърджали, съществуващата въздушна линия ниско напрежение между стълб № * и стълб № * преминава през тротоара на улицата и не преминава през УПИ ***, кв. **, собственост на лицето С.С.Х. Предвид на това е направен извод, че С.С.Х. не притежава качеството на възложител по смисъла на чл. 161, ал. 1 от ЗУТ, поради което е прието, че инвестиционния проект е издаден в нарушение на чл. 144, ал. 1 от ЗУТ.

По-нататък в заповедта е записано, че инвестиционния проект, в нарушение на чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредба № 8/ 28.07.1999 г. за правила и норми за разполагане на технически проводи и съоръжения в населени места, предвижда въздушната кабелна линия да се измести като се разположи под уличното платно. Това е прието на като нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, във вр. с чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, във вр. с чл. 3, ал. 2, т. 1 от цитираната наредба.

Също така е изложен и довод, че с комплексния доклад №27/22.07.2022г., изготвен от „***“ ЕООД, за оценка съответствието с основните изисквания на инвестиционния проект, е извършена оценка в нарушение на чл. 142, ал.5, т. 1 от ЗУТ.

Направен е краен извод за незаконосъобразност на издаденото разрешението за строеж, поради нарушаване на следните разпоредби на: чл.142, ал. 5, т. 1 от ЗУТ, чл. 144, ал. 1 от ЗУТ, чл. 148, ал. 4 от ЗУТ във връзка с чл. 161, ал. 1 от ЗУТ, чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, във връзка с чл.137, ал.З от ЗУТ, във връзка с чл.З, ал.2, т.1 от Наредба № 8 от 28 юли 1999г. за правила и норми за разполагане на технически проводи и съоръжения в населени места.

Заповед, № ДК-11-К-4/ 18.11.2022 г. на началника на РДНСК - Кърджали е съобщена на: 1. Главния архитект на община Кърджали (писмо, получено на 23.11.2022 г.); 2. Кмет на община Кърджали (писмо, получено на 23.11.2022 г.); 3. „Електроразпределение Юг“ ЕАД, *** (писмо, получено на 23.11.2022 г.); 4. С.С.Х. (връчена на 12.12.2022 г., чрез пълномощник)

По делото е приета административната преписка по издаване на отмененото разрешение за строеж. От съдържанието й се установява, че съгласно приложен по делото Нотариален акт за продажба на недвижим имот №**, том **, рег. №**, дело №**/*** г., жалбоподателя С.Х. е собственик на поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Кърджали, с обща площ 397 кв.м.

Установява се също така, че със Заповед №1198/25.11.2016г. на Кмета на Община Кърджали е одобрено изменение на ПУП-ПРЗ на УПИ ***, УПИ *** и УПИ ***, кв. ** по плана на кв. „***“, гр. Кърджали, като са образувани два нови урегулирани поземлени имота, както следва: УПИ *** с площ 299 кв.м. и УПИ *** с площ 688 кв.м. и се изменят регулационните граници на ПИ с идентификатор ***. С цитираната заповед в новообразуваното УПИ *** е определен начина и характера на застояване в имота, специфична за съответната устройствена територия – жилищна с малко височина до 3 етажа или 10 м., с предвидени параметри за застрояване – Плътност на застояване – 60 %, Интензивност Кинт. – 1.2, Озеленяване – 40 %.

По делото, без оспорване от страните, е прието заключение на съдебно-техническа експертиза. Съгласно заключението на ВЛ, съществуващата въздушна линия за ниско напрежение изв.1, ТП 1 „***“, в участъка между стълб * и стълб *, не попада в даден урегулиран поземлен имот по действащия регулационен план на кв. „***“, а попада в поземлени имоти по действащата и одобрена кадастрална карта на гр. Кърджали, както следва: стълб № ** и ** попадат в ПИ с идентификатор №***, а стълб №** - в ПИ с идентификатор №***. Вещото лице уточнява, че улично-регулационните граници на УПИ *** по действащият регулационен план на гр. Кърджали и границите на ПИ №*** по одобрената КККР на гр. Кърджали, не са идентични (не се припокриват), поради това, че уличната регулация не е приложена. В заключението се посочва, че улицата, представляваща публична общинска собственост, предвидена по действащият регулационен план на кв. „***“ за движение (транспорт), не е прокарана (реализирана) в съответните си граници.

В заключението е описано в какво се изразява подмяната на съществуващата ВЛНН извод 1, ТП 1 „***“ между стълбове № ** и № **, а именно: 1. Изграждане на нова подземна-кабелна електропроводна линия с обща дължина 38 метра от стълб** на извод 1 на ТП1 „***“ до нов кабелен разпределителен шкаф (КРШ), разположен на имотна граница с УПИ ***, кв.** с челна част към тротоар и улица. Кабелната линия и новия кабелен разпределителен шкаф ще се разположат в тротоарната част по уличната регулация, при условие на сближение с подземно изградените електронни съобщителни кабели в същия тротоар, собственост на БТК-ЕАД София. 2. Изграждане на нова подземна-кабелна електропроводна линия с дължина 38 метра от нов КРШ до стълб** на извод 1 на ТП „***“, като е предвидено кабелната линия да се разположи в тротоарната част по уличната регулация, отново при сближение с подземно изградените електронни съобщителни кабели в същия тротоар, собственост на БТК-ЕАД София. 3. Изграждане на нова подземна-кабелна електропроводна линия с дължина 76 метра от стълб** до стълб** на извод 1 на ТШ „***“, като новата подземна-кабелна електропроводна линия е електрическо захранване на улично осветление и ще се разположи в тротоарната част по уличната регулация, отново при условие на сближение с подземно изградените електронни съобщителни кабели в същия тротоар, собственост на БТК-ЕАД София.

Според вещото лице, в инвестиционния проект за разрешения строеж е допусната грешка, по отношение на имота през, който преминава ВЛНН изв. 1, ТП 1 кв. „***“ в участъка между стълб № ** и № **, като вместо посоченото УПИ ***, кв. ** по регулационния план на кв. „***“, е следвало да бъде записано, че съществуваща ВЛНН преминава през ПИ с идентификатор №*** по одобрената КККР на гр. Кърджали. В съдебно заседания на въпрос на пълномощника на жалбоподателя С.Х., ВЛ уточнява, че така допусната грешка не нарушава предвижданията на действащия ПУП.

Вещото лице посочва, че при посещение на място е установено, че липсва реализиран и съществуващ тротоар. Сочи, че според  инвестиционният проект по част „Електрическа“, се предвижда разположението на въздушната линия за ниско напрежение да бъде подменена и да се изгради последователно нова подземно-кабелна електропроводна линия от стълб №** до нов кабелен разпределителен шкаф (КРШ) и нова подземно-кабелна електропроводна линия от нов кабелен разпределителен шкаф (КРШ) до стълб №**, изцяло в тротоарната част на уличната регулация на кв. „***“, съобразено с условията на сближаване с подземно изградените електронни съобщителни кабели в същия тротоар, собственост на „БТК“ ЕАД София.      

Жалбите са допустими, като подадени от лица с права по чл.149, ал.2, т.1 от ЗУТ и в 14-дневния срок по чл.215, ал.4 от ЗУТ. Съдът приема, че С.С.Х. е заинтересовано лице по смисъла на чл.149, ал.2,т.1 от ЗУТ, поради следното: С РС № 180/ 02.11.2022 г. на гл.архитект на община Кърджали е разрешено строителството на обект „Изместване на  ВЛНН изв.1, ТП1 „***“ в участъка между Ст.* и Ст.*, преминаваща през УПИ ***, кв. **, собственост на С.С.Х.,*** с обща дължина на трасето 141 м. Съгласно обяснителна записка към технически проект за изместване на ВЛНН, т.II Техническо решение – За реализиране на искането за изместване на енергийни съоръжения от УПИ ***, кв.**, собственост на С. Х. се предвижда да се демонтира електрически стълб № ** и монтираното на него електромерно табло за абонатно отклонение към УПИ ***, кв.** (л.50 д.). Съгласно Обяснителна записка (л.37 д.) имотната граница на УПИ ***, кв.** на кв. ***, гр. Кърджали и тази по кадастрален план, не съвпадат. Електрически стълб № **, извод 1 на ТП „***“, който се намира в УПИ ***, кв.** на кв. *** в гр. Кърджали, отстои на 1 метър от границата на имота с улицата в посока „север“. Според заключението на СТЕ стълб № ** е разположен в ПИ № *** по КККР на гр. Кърджали, а не в УПИ ***, кв.**. Улично-регулационните граници на УПИ ***, кв.** по действащия регулационен план на гр. Кърджали и границите на ПИ № *** по КККР на гр. Кърджали не са идентични (не се припокриват), тъй като уличната регулация не е приложена. Съгласно отговор на ВЛ в съдебно заседание в Приложение № 1 към СТЕ стълб № ** се намира между уличната регулация и реализираната на място. На въпрос на пълномощник на жалбоподателя, какво материализира показаната на снимка № 10 ажурна оградна телена мрежа ВЛ е отговорило, че това са имотните граници на ПИ, № *** по КККР на гр. Кърджали, собственост на жалбоподателя С. Х.. При тези доказателства меродавно според разпоредбата на чл. 149, ал. 2, т. 1 ЗУТ е да са налице права върху "поземлен имот", в който е разрешено строителството, а не върху "урегулиран поземлен имот", ако границите им не се припокриват, както е в настоящия случай. Поради изложеното съдът приема, че С.Х. е заинтересовано лице по издаденото РС № 180/ 02.11.2022 г. на гл.архитект на община Кърджали, отменено с оспорената в настоящото производство заповед на началник РДНСК – Кърджали.

За да се произнесе по същество на жалбите съдът взе предвид следното:

Обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган предвид разпоредбата на чл.156, ал.5 от ЗУТ и Заповед № РД-13-047/ 04.02.2022 г. на началника на ДНСК, град София.

Жалбите са основателни поради следните съображения:

Съгласно посоченото в заповедта на началника на РДНСК – Кърджали РС № 180/ 02.11.2022 г. на главния архитект на община Кърджали е незаконосъбразно, защото е издадено в нарушение на чл.142, ал.5, т.1 от ЗУТ, чл. 144, ал. 1 от ЗУТ, чл. 148, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 161, ал. 1 от ЗУТ, чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, във връзка с чл.137, ал.3 от ЗУТ, във връзка с чл.3, ал.2, т.1 от Наредба № 8 от 28 юли 1999г. за правила и норми за разполагане на технически проводи и съоръжения в населени места.

Относно приетата незаконосъобразност на РС като издадено в противоречие на чл. 142, ал.5, т.1 от ЗУТ в обжалваната заповед липсват мотиви. Посочено е единствено, че с комплексния доклад №27/22.07.2022г., изготвен от „***“ ЕООД, за оценка съответствието с основните изисквания на инвестиционния проект, е извършена оценка в нарушение на чл.142, ал.5, т.1 от ЗУТ. Съгласно тази норма, Оценката обхваща проверка за съответствие с предвижданията на подробния устройствен план. Поради липсата на фактически основания за приетото нарушение не може да се провери дали правилно в оспорената заповед на началника на РДНСК, Кърджали е прието, че РС на гл.архитект е издадено в нарушение на разпоредбата на чл.142, ал.5, т.1 от ЗУТ.

Следващо посочено нарушение в обжалваната заповед е на нормата на чл.144, ал.1 от ЗУТ. То е мотивирано с обстоятелството, че С.С.Х. не притежава качеството на възложител по смисъла на чл.161, ал. 1 от ЗУТ, тъй като не се строи в неговия имот, няма учредено право на строеж в чужд имот (улицата е общинска собственост) и няма право да строи в чужд имот по силата на закон („Електроразпределение Юг“ ЕАД по Закона за енергетиката). Поради изложеното по-горе в решението относно наличието на качество на заинтересувано лице по смисъла на чл.149, ал.2, т.1 от ЗУТ по отношение на С.С.Х.,*** приема, че не е доказано и това нарушение на разпоредбата на чл.144, ал.1 от ЗУТ. Тук следва да се посочи, че процедурата по съгласуване и одобряване на инвестиционния проект, съответно – по издаване на разрешението за строеж е инициирана освен от С.Х. като собственик на ПИ № *** по КККР на гр. Кърджали, в който се намира подлежащия на демонтиране стълб № ** (УПИ ***, кв.** по плана на кв. *** на гр. Кърджали) и от община Кърджали, като собственик на улица, тротоар и „Електроразпределение Юг“ ЕАД, ***, като собственик на енергиен обект. Т.е. спрямо община Кърджали и „Електроразпределение Юг“ ЕАД, *** РС не е издадено в нарушение на чл.144, ал.1 от ЗУТ, дори да се приемат констатациите в оспорената заповед, касаещи неприложимост на разпоредбата на чл.144, ал.1 от ЗУТ спрямо С.С.Х. Изложените мотиви са относими и за приетото нарушение на чл. 148, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 161, ал. 1 от ЗУТ.

Като следващо основание за незаконосъобразност на отмененото разрешение за строеж, издадено от гл. архитект на община Кърджали, в оспорената заповед на началника на РДНСК – Кърджали е прието нарушение на чл.145, ал.2 от ЗУТ, във връзка с чл.137, ал.3 от ЗУТ, във връзка с чл.3, ал.2, т.1 от Наредба № 8 от 28 юли 1999г. за правила и норми за разполагане на технически проводи и съоръжения в населени места. В заповедта на началник РДНСК – Кърджали описаните нарушения са мотивирани с констатацията, че инвестиционният проект предвижда въздушната кабелна линия да се измести като се разположи под уличното платно, което е в нарушение на чл.3, ал.2, т.1 от Наредба № 8 от 28 юли 1999г. за правила и норми за разполагане на технически проводи и съоръжения в населени места. Цитираната разпоредба предвижда в населени места подземните силнотокови кабели за ниско напрежение - до 1 KV, задължително да се разполагат под тротоарите.

Така приетите нарушения на посочените правни норми са необосновани тъй като са оборени от наличните доказателства, включително СТЕ. Съгласно т.6 от СТЕ в инвестиционният проект по част „Електрическа“ е упоменато, че разположението на въздушната линия за ниско напрежение се предвижда да бъде подменена и да се изгради последователно нова подземно-кабелна електропроводна линия от стълб №** до нов кабелен разпределителен шкаф (КРШ) и нова подземно-кабелна електропроводна линия от нов кабелен разпределителен шкаф (КРШ) до стълб №**, изцяло в тротоарната част на уличната регулация на кв. „***“, съобразено с условията на сближаване с подземно изградените електронни съобщителни кабели в същия тротоар, собственост на БТК-ЕАД София.

От изложеното следва, че жалбите са основателни и трябва да се уважат, като се отмени оспорената заповед на началника на РДНСК – Кърджали.

При този изход на спора е основателно заявеното искане за присъждане на деловодни разноски в полза на жалбоподателя С.Х.. Доказани са такива в размер на 10 лв. – внесена държавна такса, 500 лв. – възнаграждение за вещо лице по приетата СТЕ и 2000 лв. – адвокатско възнаграждение съгласно ДПЗС с дата 15.12.2022 г. Предвид възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение същото следва да се определи в размер на 1250 лв. съгласно чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1/ 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. При определяне на този размер на възнаграждение съдът взе предвид, че делото е разгледано в две съдебни заседания, от пълномощниците на жалбоподателя не са представяни нови доказателства, направено е типичното за този вид дела искане за назначаване на СТЕ, като част от задачите са поставени и от съда.

На основание чл.143, ал.1 от АПК ДНСК, град София следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя С.С.Х. деловодни разноски в размер на 1760 лв.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед № ДК-11-К-4/ 18.11.2022 г. на началника на РДНСК – Кърджали, с която са отменени PC № 180/ 02.11.2022 г. на главния архитект на община Кърджали и одобрения технически проект към него за: „Изместване на ВЛНН изв.1, ТП1 „***“ в участъка между Ст.* и Ст.*, преминаваща през УПИ ***, кв. **, собственост на С.С.Х.,*** с обща дължина на трасето 141 м, с възложители С.С.Х., „Електроразпределение Юг“ ЕАД и Община Кърджали.

Осъжда Дирекция за национален строителен контрол, град София да заплати на С.С.Х. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 1760 лв. ( хиляда седемстотин и шестдесет лева).

Решението подлежи на обжалване, с касационна жалба, пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.

            

 

                                                                                         Съдия: