Решение по дело №289/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 327
Дата: 26 ноември 2019 г. (в сила от 26 ноември 2019 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20197270700289
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 26.11.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на двадесет и осми октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                               Председател: Кремена Борисова

                                                      Членове: Христинка Димитрова

                                                                      Маргарита Стергиовска

 

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Д. Димитров при Окръжна прокуратура – Шумен, като разгледа докладваното от административен съдия М. Стергиовска КАНД № 289 по описа за 2019г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството по делото е по реда на  чл. 70 - 73, във вр. с чл.84 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. с чл.419 и сл. от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК).

Образувано е въз основа на депозирано от  прокурор в Районна прокуратура-Шумен  предложение на  осн. чл.72, ал.1 вр. с чл.70, б. «д» от ЗАНН, за възобновяване на административното производство, по което е издадено НП № 2/22.01.2019 г. на Началника на РУ- гр. Шумен, влязло в законна сила на 03.04.2019 г. и на осн. чл. 84 от ЗАНН, във вр. с чл. 425, ал. 1, т. 2 от НПК да бъде отменено това НП, в частта, с която е наложено административно наказание на Ж.И.Д. за нарушение на чл. 264, ал. 2 от ЗМВР, а административно-наказателното производство, образувано въз основа на АУАН № 2/25.12.2018 г. да бъде прекратено, досежно установеното с акта нарушение.

Заявено е, че във връзка с воденото ДП №1558/18 г. по описа на ШРП, образувано на 25.12.2018 г. по реда на чл.212 ал.2 от НПК, за престъпление по чл.325 ал.1 от НК, към настоящият момент са събрани достатъчно доказателства за това, че Ж.И.Д. е извършител на престъпление по чл.131 ал.2 пр.4 т.3 във вр. с чл.130 ал.1 от НК, а именно: на 25.12.2018 г. около 03.20 ч. в гр. Шумен, на кръстовището на ул.“Цар Освободител“ с ул.“Янтра“ причинил на лице от състава на МВР – мл. Автоконтрольор П. П. лека телесна повреда, изразяваща се във временно разстройство на здравето, неопасно за живота по повод изпълнение на службата – извършване на полицейска проверка по ЗДП.

Сочи се, че образуваното административното производство, по което е издадено НП № 2/22.01.2019 г. на Началника на РУ- гр. Шумен, влязло в законна сила на 03.04.2019 г., въз основа на АУАН № 2/25.12.2018 г. представлява пречка за реализиране на наказателна отговорност срещу същото лице.

В предложението е посочено, че предвид, колизията между административнонаказателното и воденото наказателно производство, това налага необходимостта от предприемане на действия по възобновяване на административнонаказателното производство и отмяна на влязлото в сила НП по правилата на ЗАНН.

Ответникът по предложението за възобновяване, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по същото.

Ответникът по предложението за възобновяване – Ж.Д., чрез адв. С., ШАК, счита, че не са налице законовите предпоставки за възобновяване на административнонаказателното производство.

Становището на контролиращата страна, ШОП е за основателност на направеното предложение от наблюдаващия прокурор по реда на чл.72, ал.1 вр. с чл.70, б. «д» от ЗАНН.

Предложението на надблюдаващия прокурор е направено от надлежен орган и в законоустановения срок – чл. 24, ал. 4 от НПК, поради което е ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество, то е ОСНОВАТЕЛНО.

Хипотезите, при които законодателят е допуснал възобновяване на адми-нистративно-наказателни производства, по които наказателните постановления и съдебните решения са влезли в сила са изчерпателно изброени в чл. 70 от ЗАНН. Тъй като се касае за своеобразна проверка на един стабилен, влязъл в сила акт и най-вече за правна дисциплина, изброените основания за възобновяване следва да се считат за изчерпателно изброени и да се прилагат стриктно. Основанието за предложението е буква "д" от цитираната норма – в редакциите им от ДВ, бр. 63/2017 г., в сила от 05.11.2017 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 1 б. "д" от ЗАНН, административно-на-казателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както решените и прекратените от съда дела във връзка с обжалване на наказателните постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Съпоставяйки предмета на двете производства (административнонаказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на  чл. 70 б. "д" от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.

В светлината на изложеното е явно, че лицето е подложено на т. н. "двойна наказуемост", поне що се отнася до фактите, въз основа на които е обвинено. Несъмнено е, че производствата са свързани, явно се третират едни и същи факти, обсъжда се едно и също поведение на дееца.

При идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.

Неспазването на това правило може и следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на производството. В случай, че административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл. 72, ал. 1 от ЗАНН и да се отмени издаденото по него НП.

С това се избягва нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също нещо, залегнала в чл. 4, т. 1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство съгласно новоприетите изменения на чл. 24 и чл. 25 от НПК, в сила от 05.11.2017 г.

В този смисъл са и мотивите в цитираното ТР № 3/2015 г. Съобразно които "Последиците на повторно наказателно преследване на едно и също лице за едно и също деяние, за което по отношение на извършителя е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на Конвенцията, могат да бъдат елиминирани чрез последователно приложение от система от правни институти, регламентирани в действащото законодателство, които към момента на постановяване на ТР са били следните: 1. /прекратяване на основание чл. 4 § 1 от Протокол № 7 по реда на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК на второто по ред наказателно производство образувано и/или проведено срещу дееца след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер за същото деяние, респ. с отмяната на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4 § 1 от Протокол № 7; 2/ възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство при наличие на предпоставките по чл. 70 б. "в" от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН и 3/. възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал. 1, т. 3 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4 § 1 от Протокол № 7".

След постановяването на посоченото ТР са извършени и цитираните по-горе законодателни промени, като към настоящия момент редът за възобновяване е този по  чл. 70 б. "д" от ЗАНН.

Що се касае до преценка през призмата на разпоредбата на чл. 4 параграф 2 от Протокол № 7, следва да се отбележи, че съгласно същата, "Разпоредбите на предходната точка /има се предвид чл. 4 § 1/ не представляват пречка за възобновяването на процеса съгласно закона и наказателната процедура на съответната държава, ако има свидетелства за нови факти или новооткрити обстоятелства или за съществен порок на предидущия процес, които са повлияли на неговия ход. "

Съгласно също Тълкувателно решение № 3/22.12.2015 г., постановено по т. д. № 3/2015 г. на ОСНК на ВКС, новооткритите обстоятелства или доказателства са факти, които са възникнали след приключване на съответното производство или които са съществували преди или по време на разглеждането му, но не са били известни на решаващия орган, защото в материалите по делото са липсвали указания за съществуването им. Според тълкувателното решение, настъпилият след приключване на административнонаказателното производство по-тежък резултат от деянието, който дава основания за квалифицирането му като престъпление, съставлява ново обстоятелство, неизвестно на административнонаказващия орган или на съда във фазата по обжалване. Новооткритите обстоятелства и доказателства не се изчерпват само с онези факти, които променят основно или частично фактическата обстановка на деянието, а отмяна по реда на възобновяването се налага всякога, щом новооткритите факти поставят под съмнение правилността на съдебния акт или на наказателното постановление. Прието е още, че като новооткрит може да се обсъжда и фактът, че по повод на същото деяние, предмет на разглеждане в административнонаказателното производство, е образувано наказателно производство, за което обстоятелство органите в административнонакателното производство не са разполагали със служебно достъпна информация.

Разяснено е в мотивите, че "наличието на наказателно производство за същото деяние съставлява абсолютна пречка по чл. 33 от ЗАНН за образуване и развитие на административнонаказателното производство и обуславя липса на материална компетентност на административнонаказващия орган, който на практика недопустимо е "иззел" правомощията на прокурора. Щом новооткритите факти сочат на некомпетентност на органа, разгледал и решил делото, те не могат да бъдат игнорирани като основание за възобновяване на делото. От това следва, че нарушението на чл. 33 от ЗАНН при образуването и развитието на административнонаказателно производство с характер на наказателно производство по смисъла на Конвенцията може да бъде коригирано по реда на възобновяването, без да се свързва непременно само със съществено нарушение на процесуалните правила, каквото основание за възобновяване не е предвидено в ЗАНН. Такава логика на разсъждения е застъпена още в ТР № 25 от 1.03.1957 г. по н. д. № 16/57 г. на ОСНК на ВС, в което се приема, че някои въпроси само "на пръв поглед" са от процесуален характер, но последиците им могат да засегнат и делото по същество. ".

Изложеното налага възобновяване на производството, отмяна на НП и прекратяване на образуваното административнонаказателно производство.

Воден от горното, съдът,

Р Е Ш И

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № 2/22.01.2019 г. на Началника на РУ- гр. Шумен, с което е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 лева на Ж.И.Д. за нарушение на чл. 264, ал. 2 от ЗМВР.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 2/22.01.2019 г. Началника на РУ- гр. Шумен, с което е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 лева на Ж.И.Д. за нарушение на чл. 264, ал. 2 от ЗМВР, като ПРЕКРАТЯВА образуваното административнонаказателно производство.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                       2.

 

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 26.11.2019 г.