Решение по дело №2354/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2385
Дата: 9 декември 2019 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20197050702354
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№.................../   .12. 2019г.,  гр.Варна

            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Десети касационен състав в съдебно заседание на четиринадесети ноември  две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:         ЕВГЕНИЯ БАЕВА 

ЧЛЕНОВЕ:       1.РАЛИЦА АНДОНОВА

       2. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

при секретаря  Анна Димитрова при участието на прокурора Александър Атанасов като разгледа докладваното от съдия Наталия Дичева касационно адм. дело № 2354/2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Община Аксаково против Решение № 1227/19.06.2019 година, постановено по НАХД № 857/2019 година по описа на Районен съд – Варна, с което е изменено Наказателно постановление № НЯСС-332/25.07.2018 година на заместник-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Аксаково е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите като е намален размерът на наложената имуществена санкция на 1000 лв.

В касационната жалба се поддържа, че решението на ВРС е постановено при съществено нарушение на съдопроизводствените правила и при неправилно приложение на материалния закон – отменително основание по чл.348, ал.1 от НПК. Сочи се, че неправилно ВРС е се е произнесъл по фактическата обстановка, която е подкрепена с доказателствен материал. Изтъква се, че доказателствата са ценени неправилно поотделно и в съвкупност, с което е допуснато нарушение на съдопроизводствените правила. Моли за отмяна на решението на ВРС и за отмяна на  НП.

Ответната страна Държавна агенция за метрологичен и технически надзор оспорва жалбата.

Представителят на ВОП счита жалбата за основателна.

След преценка на изложените от страните доводи и извършената по реда на чл.218 от АПК проверка, съдът намира жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна, против подлежащ на касационен контрол съдебен акт, а разгледана по същество тя е  неоснователна.

С обжалваното Наказателно постановление № НЯСС-332/25.07.2018 година на заместник-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, на Община Аксаково е наложена имуществена санкция на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите за нарушение на чл.138а, ал.3, т.2 от ЗВ.

За да измени наказателното постановление, ВРС приема, че при провеждане на АНП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в законоустановения срок.

ВРС приема следната фактическа обстановка:

С констативен протокол № 69/12.10.2017г. на комисията за ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, назначена със заповед № РД-17-7706-123/07.04.2017г. на областният управител на област Варна, на Община Аксаково като собственик на язовир „Ботево” находящ се в поземлен имот № 001250 в землището на с. Ботево, община Аксаково - Акт за публична общинска собственост № 402/31.08.2000г. били дадени предписания да се извършат ремонтно - възстановителни работи на новоизградения преливник и да се приведе в експлоатационно състояние като бил определен срок на изпълнение - 30.03.2018г. Протоколът бил получен в Община Аксаково на 15.11.2017год.

На 10.04.2018г. служители на ДАМТН извършили проверка на язовир „Ботево" находящ се в поземлен имот № 001250 в землището на с. Ботево, община Аксаково, Акт за публична общинска собственост № 402/31.08.2000г. собственост на община Аксаково като констатациите от проверката били обективирани в КП № 05-01-7/10.04.2018г. В хода на проверката, чрез визуален оглед на място било установено, наличие на водотеч в стика между преливника и лявото крило на преливната стена, пукнатини от недобре уплътнен бетон в преливен ръб на 0.5 м под ръба, пукнатини и паднала замазка от сглобяемата част от дясното крило на преливната стена.

Констатирано било, че Община Аксаково не е изпълнила предписанията дадени й от комисията за ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, назначена със заповед № РД-17-7706-123/07.04.2017г. на областният управител на област Варна и на 08.05.2018год. срещу въззивника Община Аксаково бил съставен АУАН № 05-009/08.05.2018год. в който било посочено че същият е нарушил разпоредбата на чл. 138а, ал.3, т.2 от ЗВ.

АНО издал атакуваното НП като е приел изцяло фактическите констатации изложени в него, приел е че Община Аксаково е нарушила разпоредбата на 138а, ал.3, т.2 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т.39 от същия закон e наложил съответната санкция.

За да измени  НП ВРС приема, че АНО е приложил правилно материалния закон, след като е констатирал нарушението по чл.138а, ал.3, т.2 от ЗВ, като е съотнесъл фактите към хипотезата на правната норма. Приема, че Община Аксаково е осъществила от обективна страна състава на административното нарушение по чл. 138а, ал.3, т.2 от ЗВ. В качеството на собственик на язовира на Община Аксаково са били дадени предписания на 12.10.2017год. с констативен протокол № 69 -  да се  извършат ремонтно възстановителни работи на новоизградения преливник и да се приведе в експлоатационно състояние в срок до 30.03.2018г. На 10.04.2018 година е констатирано, че предписанията не са изпълнени от Община Аксаково. Не се спори, а и по категоричен начин от приложената по делото обратна разписка се установява, че предписанията са доведени до знанието на представителя на Община Аксаково, респ. до отговорните длъжностни лица. Въпреки задължителния си характер, тези предписания не са били изпълнени в определения срок.

Обжалваното решение е  правилно  като постановено при  отсъствието   на наведеното  с жалбата касационно  основание  по чл.348,ал.1,т.1  от НПК – нарушение на материалния закон.

Съгласно нормата на чл.138а, ал.3, т.2 от ЗВ в редакцията към 2018год. областните управители назначават комисии за ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, които предписват на собствениците на язовирните стени и/или на съоръженията към тях изпълнението в определен срок на необходимите действия за осигуряване на техническата им изправност и безопасната им експлоатация.

Същото правомощие е предвидено и след изменението на закона през 2018год. /чл. 138а, ал.3, т.5 от ЗВ/ като именно собствениците следва да изпълняват и тези предписания.

Касаторът счита, че неправилно е наложена административната санкция, защото в закона липсва санкционна разпоредба. Твърдението е неправилно. Нормата на чл. 200, ал.1, т.39 от ЗВ предвижда административно наказание „Глоба“ или „Имуществена санкция“ в размер от 1 000 до 20 000 лв. за  нарушение на чл. 138 ал.3 т.2 от ЗВ /в сила към датата на нарушението/, което ВРС е изменил на минималния размер. Следва да се посочи , че с изменението на материалната разпоредба на ЗВ нарушението вече е квалифицирано по чл. 138 ал.3 т.5 от ЗВ и е наказуемо отново по чл.200 ал.1 т.39 от ЗВ със същото наказание.

Касаторът не е спазил посочената разпоредба на закона, поради което правилно му е наложена имуществена санкция, която ВРС е изменил към минимума.

При извършената от касационния съд служебна проверка не се констатираха пороци относно допустимостта и валидността на обжалваното решение, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд,  на основание чл.221, ал.2 от АПК

РЕШИ :

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1227/19.06.2019 година, постановено по НАХД № 857/2019 година по описа на Районен съд – Варна.

Решението е окончателно.

Председател:                                                Членове:      1……                               

           2………