Решение по дело №7199/2014 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1872
Дата: 18 ноември 2015 г. (в сила от 3 юни 2019 г.)
Съдия: Петър Богомилов Теодосиев
Дело: 20141100907199
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 24 октомври 2014 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№..........................

гр.София, 18.11.2015г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-15 с-в в публично съдебно заседание на двадесет и трети септември две хиляди и петнадесета година в състав:

 

                                                                СЪДИЯ: ПЕТЪР ТЕОДОСИЕВ

 

при секретаря Г.С., разгледа търговско дело № 7199 по описа за 2014г. и взе предвид следното:

Производството е по предявен от С.О. иск за признаване за установено по отношение на М.О.С. и водите, че ищецът не дължи възстановяване на сумата 1 038 556,69 лв. – финансова корекция по договор за безвъзмездна финансова помощ №DIR-592113-С001/27.07.2011г., наложена с писмо изх. №08-00-1411/11.04.2014г. от Дирекция „Кохизионна политика за околна среда” към МОСВ за суми, получени за изпълнение на договор №РД-55-430/26.08.2011г.

Ответникът оспорва исковете с възражения за неизпълнение на задълженията на ищеца за спазване на правилата на ЗОП при определяне на изпълнители за осъществяване на проекта, за който е сключен договорът за безвъзмездна финансова помощ.

Сключването и съдържанието на процесния договор за безвъзмездна финансова помощ, изпълнението на останалите задължения на ищеца по договора (извън задълженията за спазване на правилата на ЗОП, посочени като нарушени в цитираното писмо изх. №08-00-1411/11.04.2014г.), както и извършването от ищеца на разходите, за които е сключен договорът за финансова помощ, не са спорни между страните, поради което и по аргумент от обратното на чл. 153 ГПК не се нуждаят от доказване в производството.

Безспорни между страните са и фактите относно проведените процедури по ЗОП, посочени в цитираното писмо изх. №08-00-1411/11.04.2014г. като основание за налагане на финансова корекция относно сумите за изпълнение на договор №РД-55-430/26.08.2011г., а именно: в обявлението на ищеца за обществена поръчка за сключване на договора са въведени изисквания към участниците за формиран оборот за последните три финансови години (2007г., 2008г. и 2009г.) на стойност не по-малка от 30 000 000 лв., както и за формиран положителен финансов резултат през последните три финансови години (2007г., 2008г. и 2009г.), като за случаите, при които участниците са обединения от лица, първото изискване е въведено като обща стойност по отношение на лицата в обединението, а второто изискване е въведено по отношение на всяко от лицата в обединението.  

Спорът между страните касае въпроса представляват ли така въведените изисквания нарушения на чл. 25, ал. 5 ЗОП, респективно основание по чл. 68, ал. 4 от общите условия на договора за безвъзмездна финансова помощ за налагане на финансова корекция.

Според текста на цитираната разпоредба на чл. 25, ал. 5 ЗОП (редакция към датата на обявяване на обществената поръчка, въз основа на която е сключен №РД-55-430/26.08.2011г.) възложителите нямат право да включват в обявлението условия или изисквания, които да дават предимство или необосновано да ограничават участието на лица в обществените поръчки.

В настоящата редакция на чл. 25, ал. 5 ЗОП (обн. ДВ, бр. 40 от 2014г.) е добавено, че забраната касае условия и изисквания, които не са съобразени с предмета и количеството или обема на обществената поръчка.

Новата редакция на чл. 25, ал. 5 ЗОП не е израз на промяна във възгледите на законодателя относно пределите на противоправността на въвеждането на ограничителни условия при провеждане на обществени поръчки, а воля за нормативно предвиждане на критерии, при които въведените от възложителя изисквания към участниците в обществената поръчка, макар да изключват възможността за участие на определени лица, не представляват дискриминационни ограничения по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 3 ЗОП.

Изменението на разпоредбата не създава правило, различно от предходното й съдържание, а запълва празнота в закона относно критериите, при които ограниченията към кандидатите са обосновани, поради което и приложението на изрично предвидения след изменението критерий „съобразяване на изискванията към кандидатите с предмета и количеството или обема на обществената поръчка“ не може да бъде отречено и по отношение на процедурите по възлагане на обществени поръчки, проведени преди влизане в сила на ЗИДЗОП (обн. ДВ, бр. 40 от 2014г.).   

Следва да се посочи, че и преди изричното регламентиране на цитирания критерий, възможността на възложителя да определя минимални изисквания относно финансовото и икономическото състояние на кандидатите е изрично предвидена в чл. 25, ал. 2, т. 6 ЗОП, а систематичното тълкуване на разпоредбата с разпоредбата на чл. 25, ал. 5 ЗОП предпоставя единствения извод, че не всяко ограничаване на възможността на определен кръг лица да участват в обществената поръчка (което винаги ще е налице при предвиждане на определени изисквания към кандидатите) представлява нарушение на чл. 25, ал. 5 ЗОП. Нарушение на чл. 25, ал. 5 ЗОП е налице, когато определените минимални изисквания към кандидатите не са съобразени с целта, посочена в чл. 1 ЗОП, като единият от критериите за това (нормативно предвиден със ЗИДЗОП, обн. ДВ, бр. 40 от 2014г.) е съобразяване на изискванията с премета и обема на обществената поръчка.

В контекста на изложеното, част от предвидените от ищеца изисквания към участниците в процесната обществена поръчка, с които е мотивирана наложената финансова корекция, несъмнено ограничават възможността на определен кръг лица да участват при провеждането й, но в противовес на доводите на пълномощниците на ответника само по себе си това обстоятелство не предпоставя извод за нарушение на чл. 25, ал. 5 ЗОП.

От значение е дали предвидените от възложителя изисквания към кандидатите създават условия или пречки за изпълнение на целта на чл. 1 ЗОП (ефективно разходване на бюджетни и останалите видове средства, посочени в разпоредбата), а преценката за това по изложените по-горе съображения следва да бъде извършена на първо място при съобразяване на предмета и обема на обществената поръчка.

Безспорно е по делото, но се и установява от приетите писмени доказателства, че предметът на процесната обществена поръчка е „Строителство на Първи етап от Проект „Изграждане на интегрирана система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци на С.О. – депо за неопасни отпадъци „Садината““ с прогнозна стойност 34 000 000 лв. и срок за изпълнение 28 месеца.

Предвиденото от ищеца изискване към кандидатите за формиран оборот за последните три финансови години на стойност не по-малка от 30 000 000 лв. за всяка от годините поначало не ограничава кръга лица, които могат да участват в процедурата по обществената поръчка, тъй като и по отношение на лицата с оборот с по-ниска стойност от посочения или с осъществена стопанска дейност в период по-кратък от посочения съществува възможността да участват в процедурата чрез организиране на обединение по смисъла на чл. 9 ЗОП, а както се посочи по-горе изискванията за формиран финансов период за определен период от време са въведени с обявлението за процесната обществена поръчка като общ критерий за кандидатите, участващи като обединение, а не като индивидиуален критерий по отношение на всяко от лицата, включени в обединението.

По същественото в случая е, че предвидените от ищеца изисквания относно размер на минимален финансов оборот и период, в който е реализиран този оборот, са в пълна степен съотносими с прогнозната стойност на предмета на обществената поръчка и предвидения срок за изпълнението му от гледна точка на интереса на възложителя от обезпечаване изпълнението на проекта, за който е обявена процедура по обществената поръчка. Размерът на изискания оборот за всяка от трите предходни финансови години не надхвърля общата прогнозна стойност на проекта, а самият период от три години, за който е предвидено изискването, е и нормативно предвиден като срок, подходящ да удостовери възможностите на кандидадите да изпълнят обществената поръчка съобразно критериите на чл. 25, ал. 2, т. 6 ЗОП (виж напр. чл. 51, ал. 1, т. 1 и 8 ЗОП, които макар да касаят критерии по чл. 25, ал. 2, т. 6 ЗОП, различни от финансовото състояние на кандидатите, са достатъчна опора за извод, че поставяне на изисквания към кандидатите за период от три години преди обявяване на обществената поръчка не представлява нарушение на ЗОП, като следва да се отбележи, че цитираните разпоредби в редакциите им към обявяването на процесната обществена поръчка предвиждат и по-дълги срокове).

Второто изискване в обявлението за процесната обществена поръчка, с което ответникът мотивира налагане на финансова корекция, касае необходимостта от формиран положителен финансов резултат от кандидатите през последните три финансови години преди обявяване на обществената поръчка.

Финансовият резултат е обективен критерий за възможностите на лицата, осъществяващи стопанска дейност, да организират тази дейност по начин, че да изпълнят задълженията, поети към трети лица. В случай, че финансовият резултат за предходен период представлява отрицателна величина, това обективно предполага извод, че липсват гаранции за изпълнение на бъдещите задължения на субекта, включително задълженията по договора за обществена поръчка. Както се посочи по-горе тригодишният период, за който е предвидено изискването по чл. 25, ал. 2, т. 6 ЗОП, е подходящ и необходим за удостоверяване на възможността на кандидатите да изпълнят предмета на обществената поръчка, а оттам и за гарантиране на изпълнението на целта, посочена в чл. 1 ЗОП.

По изложените съображения съдът приема, че въведените с обявлението за процесната обществена поръчка изисквания относно финансовото и икономическото състояние на кандидатите, не представляват дискриминационно ограничение по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 3 ЗОП и не нарушават забраната на чл. 25, ал. 5 ЗОП, респективно не пораждат право на ответника за налагане на финансова корекция по чл. 68, ал. 4 от общите условия на договора за безвъзмездна финансова помощ, сключен между страните.

Предявеният отрицателен установителен иск се явява основателен и следва да бъде уважен, което предпоставя основателност и на претенцията на ищеца за присъждане по реда на чл. 78, ал. 1 ГПК на разноските, които е направил за производството по делото.

Така мотивиран, Софийски градски съд

 

Р Е Ш И :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, че С.О. с ЕИК **** и адрес гр. ******** не дължи на М.О.С. и водите с ЕИК *** и адрес гр. ************ възстановяване на сумата 1 038 556,69 лв. – финансова корекция по договор за безвъзмездна финансова помощ №DIR-592113-С001/27.07.2011г., наложена с писмо изх. №08-00-1411/11.04.2014г. от Дирекция „Кохизионна политика за околна среда” към МОСВ за суми, получени за изпълнение на договор №РД-55-430/26.08.2011г.

ОСЪЖДА М.О.С. и водите с ЕИК *** и адрес гр. ************ да заплати на С.О. с ЕИК **** и адрес гр. ******** на основание чл. 78, ал. 1 ГПК сумата 87 479,03 лв. – разноски за съдебното производство.

Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му.

 

 

 СЪДИЯ: