Решение по дело №324/2018 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 54
Дата: 15 март 2019 г. (в сила от 13 юли 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20187280700324
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2018 г.

Съдържание на акта

                                              Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 54/15.3.2019г.                                           гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На  шести март                                                                         2019 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                              

Секретар  В.  Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В.Драганов

Административно дело № 324  по описа на 2018 година.

            За да се произнесе, взе предвид следното:          

            Производството по делото е  образувано  по жалба на   А.М.Г., в качеството му на ЕТ “А.М.Г.“ с адрес с. Иречеково, общ. Стралджа, ***и съдебен адрес ***, чрез адв. Р.В. *** против  мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София да издаде индивидуален административен акт по искане с вх. № 02-280-1600/956#5 от 16.11.2018г.

         В първоначалната жалба са направения три различни искания към съда: 1. Да бъде отменен мълчаливият отказ на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“, както и да се реши въпроса по същество, като се издаде съдебно решение, заместващо неиздадения административен акт; 2. Предявен е  иск на основание чл.128, ал.2 от АПК, с цел установяване, че оспорващият има право да получи пълния размер на помощта за земеделски стопани по мярка 10 „Агроекология и климат“; 3. Направено е алтернативно искане в случай, че не се приеме наличието на законови основания по искания 1 и 2, да бъде задължен административният орган и му бъде определен срок да издаде индивидуален административен акт с изрично волеизявление за изплащане на дължимата субсидия за кампания 2014 – 2015 г. в общ размер на 56531.45 лева. С допълнителна молба с вх.№ 458/27.02.2019г./л. 63 от делото/ процесуалния представител на оспорващия е оттеглил искането по точка 1 и точка 2 от първоначалната жалба и е конкретизирал искането, което се изразява в отмяна на мълчаливия отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ да издаде индивидуален административен акт в административно производство, инициирано по чл.24 от АПК и с вх. № 02-280-1600/956*5 от 16.11.2018 г., като бъде върната преписката на Директора на ДФЗ с указания за изричното му произнасяне с административен акт, съдържащ волеизявление на административния орган в изпълнение на съдебни решения по адм. дело № 121/2016 г. по описа на Административен съд – Ямбол и адм. дело № 12530/2016 г. по описа на ВАС, както и да бъдат дадени задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, включително и определяне на срок по чл.174 от АПК.

         В съдебно заседание оспорващия редовно призован  изпраща процесуалния си представител адв. В., която поддържа жалбата и направеното  в конкретизацията на същата искане. Претендира присъждане на направените по делото разноски, съгласно представения списък на същите. Допълнително представя писмени бележки в които оспорва доводите на процесуалния представител на ответника в пледоарията му по същество.

      Ответната страна -   изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр.София  изпраща процесуален представител ст.юрисконсулт Д. Б., която пледира за неоснователност на жалбата. Твърди, че с оглед конкретизацията, направена от процесуалния представител на жалбоподателя, в случая предмета на спора е мълчалив отказ, а такъв по дефиниция  е налице при непроизнасяне в срок, съгласно чл.58, ал.1 от АПК, т.е. налице е бездействие на администрацията в случаите, когато административният орган има задължението да се произнесе по направеното пред него искане. Сочи, че в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения административният орган, съобразявайки се изцяло с дадените в тях указания, относно незаконосъобразността на отменения административен акт, се е произнесъл, като е издал уведомително писмо от 28.03.2018 г., с което е одобрил кандидата за участие по процесната мярка и е приел, че за същия възниква поет многогодишен ангажимент.  За административния орган  обаче не е налице задължение за заплащане на исканото финансово подпомагане, тъй като това е въпрос по целесъобразност и същият не може да бъде задължен с указанията и решенията на съда да извърши плащането. Процесуалния представител на ответника сочи също, че на 05.04.2018 г. жалбоподателят е отправил изрично искане до административния орган да бъде извършено  плащане за кампания 2015 г. по процесната мярка, с оглед издаденото в предходния месец уведомително писмо. Административният орган на 12.06.2018 г. е изпратил уведомително писмо до жалбоподателя,  което същият е получил и с което го е уведомил изрично, че открива производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен ангажимент, тъй като при поемането на този вид ангажименти допустимостта на площите, с които същият кандидатства за финансово подпомагане, се  проверяват дали са такива, годни за подпомагане всяка година и съответно дали следва да бъде извършено плащане. Твърди в тази връзка, че  не е налице бездействие от страна на административния орган, след като пред него вече веднъж е поискано да извърши плащане, тъй като същият е проявил достатъчна активност като е уведомил жалбоподателя, че предприема действия по прекратяване на ангажимента, като в тази връзка и жалбоподателят се е възползвал от предоставеното му право и възможност да направи възражение и да оспори съответните актове, с които административният орган го уведомява дали приема възражението му за основателно. Налице е едно висящо административно производство по прекратяване на ангажимента, което е обвързано с отказа на административния орган да извърши плащане по процесната мярка и направление. Счита, че не е налице мълчалив отказ на административния орган, тъй като същият няма задължение да се произнесе относно исканото плащане и моли за отхвърляне на жалбата с присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като прави и възражение за прекомерност на заплатеното от оспорващия адвокатско възнаграждение.

      ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища на страните прие за установено следното:

         Видно от доказателствата по делото ЕТ “А.М.Г.“ е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 643002 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е подал  Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН)  УИН:28/150615/75604  за кампания 2015г., по мярка 10 „Агроекология и климат“ с направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1), от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г.-2020 год.  Заявените  парцели са  с обща площ 354.26 ха

       С Уведомително писмо изх.№ 02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, жалбоподателя е бил уведомен че е одобрен за участие по исканото направление, като одобрените и неодобрените площи са посочени в таблица №1 на писмото, а парцелите които изцяло или частично не са одобрени , както и причините за това са описани в таблица №2.

       По жалба на търговеца в ЯАС е образувано адм. дело № 121/2016г.,  с Решение № 102/21.09.2016г. по което е отмененоУведомително писмо № 02-280-2600/956 от 19.05.2016 год. на Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”-гр.София, в частта в която по Таблица 2 изцяло или частично не са одобрени за участие заявените от ЕТ”А.М.Г.”, парцели по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” от мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020 год. и преписката в отменената й част е изпратена на ДФЗ-РА-София за ново произнасяне при съобразяване с дадените от съда указания по прилагането на закона. Така постановеното решение е оставено в сила с Решение № 482/12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г. по описа на ВАС.

       С писмо изх. № 84/19.01.2018г. преписката в отменената й част е изпратена на ДФЗ-РА-София за ново произнасяне, съобразно изложеното в Решение № 102/21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г.

       В изпълнение на дадените указания адм. орган е издал Уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981  от 28.03.2018 г., с което е одобрил кандидата за участие по процесната мярка, като одобрената площ е 364,26 ха/цялата заявена/ и е приел, че за същия възниква поет  петгодишен ангажимент.

       Със заявление  с вх. № 02-280-6500/1871 от 05.04.2018г.  жалбоподателя е поискал изплащане на дължимите суми, съгласно влезлите в сила съдебни решения и присъдените със същите съдебни разноски, като са му били изплатени само последните.   

       На 12.06.2018 г. административният орган е изпратил Уведомително писмо с изх.№ 01-6500/4868  до жалбоподателя,  с което го е уведомил изрично, че открива производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 10 ”Агроекология и климат” по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” от ПРСР 2014-2020 год./л.38-46/. Писмото е получено от жалбоподателя на 29.06.2018г., който е изготвил възражение с вх.№02-283-6500/707 от 03.07.2018г.

      С  Уведомително писмо с изх.№ 02-283-6500/707 от 23.10.2018г. на  Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, жалбоподателя е бил уведомен, че възражението му е неоснователно, а  Уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981  от 28.03.2018 г., с което е одобрен кандидата за участие по процесната мярка е издадено именно в изпълнение на Решение № 102/21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС, оставено в сила с Решение № 482/12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г. по описа на ВАС.

 Жалбоподателят е възприел Уведомително писмо с изх.№ 02-283-6500/707 от 23.10.2018г. за ИАА и е обжалвал същото пред ЯАС. Образуваното адм. дело №289/2018г. е прекратено с Определение № 530/19.12.2018г. и жалбата на  ЕТ”А.М.Г.” е оставена без разглеждане,  поради липса на годен за оспорване административен акт. Така постановено определение е оспорена с частна касационна жалба пред ВАС, като към настоящият момент производството е висящо/л.67-68/.

     На 16.11.2018г. оспорващият е депозирал искане по чл. 24 от АПК с вх. № 02-280-1600/956#5 до Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София/л.15-16/ относно изпълнение на Решение № 102/21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС, оставено в сила с Решение № 482/12.01.2018г. по адм. дело № 12530/2016г. по описа на ВАС и издаване на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 от АПК, с който да бъде разпоредено изплащане на субсидия  по процесната мярка за кампания 2014/2015г. в общ размер на 56 531,45 лева, представляващи левовата равностойност на 28 904,07 евро, ведно със законната лихва върху сумата от 30.06.2016г. до момента на изплащането и.

        Жалбата на ЕТ “А.М.Г.“  в която се твърди, че не е получил отговор на посоченото искане е депозирана директно в АС-Ямбол с вх. № 2527/14.12.2018г.

        С оглед така установената фактическа обстановка, ЯАС, трети състав  прави следните правни изводи: жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал.2 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.  Разгледана по същество, жалбата е  неоснователна по следните съображения:

       Предмет на осъществявания съдебен контрол е  мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София да издаде индивидуален административен акт по искане  на ЕТ “А.М.Г.“  с вх. № 02-280-1600/956#5 от 16.11.2018г.

       Съгласно чл. 58, ал. 1 от  АПК непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът. За да бъде гарантирано правото на защита на гражданите срещу незаконосъобразното забавяне на администрацията за произнасяне по подаденото заявление, законодателят е приравнил изричния отказ с непроизнасянето в срок. Тъй като мълчаливият отказ винаги е в нарушение на изискването за форма и на изискването за мотиви на административния акт, проверката за законосъобразността на мълчаливия отказ се извършва само относно материалната законосъобразност на същия.

        Настоящият съдебен състав счита, че в настоящия случай не е налице мълчалив отказ по смисъла на чл.58, ал.1 от АПК. За да е налице мълчалив отказ по смисъла на посочената правна норма, е необходимо да се установи, че е подадено искане за издаване на административен акт, но е налице бездействие на административния орган при нормативно установено задължение да се произнесе по искането, с което е сезиран. Съществуването на такова задължение е обусловено от наличие на законово регламентирана компетентност за органа да разгледа и да се произнесе по подаденото искане. Следователно не всяко непроизнасяне на административния орган по искане, с което е сезиран, може да бъде разглеждано като мълчалив отказ по смисъла на закона. Законовата фикция е относима и приложима при непроизнасяне в срок по въпрос, по отношение на който органът има правомощие да издаде съответния административен акт. Само тогава липсата на волеизявление се приравнява на отказ да се издаде акт с регламентирано от закона съдържание, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК.

     Видно от съдържанието на  искането  на ЕТ “А.М.Г.“  с вх. № 02-280-1600/956#5 от 16.11.2018г. до Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София, оспорващия претендира издаване на индивидуален административен акт в изпълнение на процесните съдебни решения, както и изплащане на субсидия  за кампания 2014/2015г. От една страна в случаите на отмяна от съда на първоначално издадения акт и връщане на преписката за ново разглеждане при непроизнасяне на органа не е налице мълчалив отказ като административен акт, а неизпълнение на влязло в сила съдебно решение. С оглед прецизност следва да се посочи, че средството за защита срещу това неизпълнение е чрез предприемане на процедура за налагане на наказание за неизпълнение на актове на съда по реда на чл.304 и сл. АПК. Безспорно настоящия случай не е такъв, тъй като от доказателствата по делото се установява, че след  влизането в сила на 12.01.2018г. на Решение № 102/21.09.2016г. по адм. дело № 121/2016г. на ЯАС и изпращането му на 19.01.2018г. на адм. орган за ново произнасяне, последния е издал на 28.03.2018 г. Уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981, с което е одобрил жалбоподателя за участие по процесната мярка, като одобрената площ  е цялата посочена в заявлението за подпомагане. Изложеното налага извода, че не е налице бездействие от страна адм. орган.

      Съдът счита, че не е налице мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София и в останалата част  на искане с вх. № 02-280-1600/956#5 от 16.11.2018г.,  за изплащане на субсидия   по мярка 10 ”Агроекология и климат” по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” от ПРСР 2014-2020 год. за кампания 2014/2015г. в общ размер на 56 531,45 лева, представляващи левовата равностойност на 28 904,07 евро, ведно със законната лихва върху сумата от 30.06.2016г. до момента на изплащането и. Искането е направено на 16.11.2018г., след като адм. орган е открил на 12.06.2018 г. производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишния му ангажимент по мярка 10 ”Агроекология и климат”, за което обстоятелство

жалбоподателя  е уведомен изрично с Уведомително писмо с изх.№ 01-6500/4868  от 12.06.2018г. Тук е мястото да се посочи, че по делото липсват доказателства, отказа на адм. орган да изплати претендираната субсидия по заявление  с вх. № 02-280-6500/1871 от 05.04.2018г., т.е. преди откриване на производството за прекратяване на многогодишния  ангажимент по процесната мярка, да е бил обжалван. В тази връзка неоснователни са доводите на процесуалния представител на ответника, че така откритото производство и доказателствата в тази насока са неотносими към спора по делото, тъй като касаят прекратяване на ангажимент за кампания 2016г., а се претендира изплащане на субсидия  за кампания 2015г.

         Условията и реда за подпомагане на земеделските производители по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение” са уредени в Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Съгласно чл. 8, ал.1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.  агроекологичните дейности по направленията по чл.3, сред които е и поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение се прилагат за период от пет последователни години. Съгласно ал.2 на същия текст, срокът по ал. 1 започва да тече от началото на годината на подаване и на одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и „Заявление за плащане“.  През всяка следваща година до изтичане на срока по ал. 1 кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане". В случая поетия  от жалбоподателя 5 годишен ангажимент по мярката е започнал да тече от 2015г., когато е   подадено Заявление за подпомагане с  УИН 28/150615/75604, което се установява и от издаденото Уведомително писмо изх.№ 01-6500/1981  от 28.03.2018 г.

    Съгласно чл.75 § 2 от Регламент № 136/2013г. и чл. 52 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.  изплащането на годишната финансова помощ  се осъществява след  извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности. Видно от Уведомително писмо с изх.№ 01-6500/4868  от 12.06.2018г.  при  извършване на административни проверки

 по подадено от жалбоподателя Заявление за подпомагане с  УИН 28/090616/80695 за кампания 2016г. по мярка 10 „Агроекология и климат“, адм. орган е констатирал нередности по чл. 20, ал.4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г., който са дали основание за откриване на производство по прекратяване на агроекологичния ангажимент, което е висящо и в което жалбоподателя би могъл да защити правата си в пълен обем.

     Съгласно  чл.18, ал.3, т.3  от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, прекратява агроекологичния ангажимент по съответното направление и земеделските стопани възстановяват 100 % от получената финансова помощ, когато не са изпълнили изискванията на чл. 20, ал.2 и ал.4.

    Видно от изложеното за ответника по делото не е съществувало нормативно определено задължение към 16.11.2018г. да се произнесе с изричен акт по искането на оспорващия с  вх. № 02-280-1600/956#5, т.е. не е налице мълчалив отказ по смисъла на чл. 58 от АПК.

     По изложените съображения жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

     При този изход на делото и съобразно правилото на чл. 143, ал.4 от АПК на ответната страна следва да бъде присъдено  юрисконсултско възнаграждение в размер на  100 лева, определен съгласно разпоредбата на чл.  78, ал. 8 от ГПК, приложима с оглед препращането по чл. 144 от АПК и чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, 

 

            Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

         

           ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на   ЕТ “А.М.Г.“ с ЕИК *  против  мълчалив отказ на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие“ гр.София да издаде индивидуален административен акт по искане с вх. № 02-280-1600/956#5 от 16.11.2018г.

 

         ОСЪЖДА ЕТ “А.М.Г.“ с ЕИК *  и адрес с. Иречеково, общ. Стралджа, ***да заплати на  Държавен фонд ”Земеделие” – Разплащателна агенция, гр.София сумата от 100/сто/ лева, представляваща направени разноски по делото.

 

       Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете