Решение по дело №1131/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 517
Дата: 16 юни 2022 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20217150701131
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

517 / 16.6.2022г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на двадесети май, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                                 Председател: Георги Видев

 

при секретаря Радослава Цоневска, като разгледа докладваното от съдия Георги Видев административно дело № 1131, по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, във връзка с чл. 27, ал. 3 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители, във връзка с чл. 166, ал. 2 от ДОПК и е образувано по жалба на И.А.М.,*** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 13/06/1/0/01075/3/01/04/01 от 13.09.2021 г., издаден от директора на Областна дирекция на Държавен Фонд “Земеделие“, с който му е отказана изцяло одобрената финансова помощ по сключения Административен договор между жалбоподателя и ДФ “Земеделие“, прекратен е договора и му и му е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер 24 447,50 лв., представляващо полученото първо плащане на 15.11.2019 г. по Договор № BG06RDNP001-6.001-0723-C01 от 21.10.2019 г.

С жалбата се моли да бъде отменен обжалваният акт. Излагат се доводи за неговата незаконосъобразност. Съображенията от жалбата се поддържат и в проведените открити съдебни заседания и в представено писмено становище от процесуалните представители на жалбоподателя. Жалбоподателят претендира присъждане на разноски.

Ответникът – директорът на Областна дирекция – Пловдив на ДФ “Земеделие“ оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде потвърден обжалвания акт. Счита за правилни констатациите залегнали в него. На свой ред претендира разноски, като възразява за прекомерност на насрещната претенция.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят е имал сключен административен договор за финансово подпомагане № BG06RDNP001-6.001-0723-C01 от 21.10.2019 г. по подмярка 6.1. “Стартова помощ за млади земеделски стопани от мярка 6 “Развитие на стопанства и предприятия“ по ПРСР 2014-2020 г. С Решение за изплащане на финансова помощ от 19.12.2019 г. е извършено първото плащане по договора в размер на 24 447,50 лв. По повод подадено от жалбоподателя на 18.03.2021 г. искане за второ плащане е извършен преглед (проверка) на административната преписка и подадените документи. При проверката е констатирано нарушение на чл. 6, ал. 1, т. 12 от договора, във връзка с т. 5.19. от Раздел 1 от Условията за изпълнение, във връзка с т. 5.8.2 от Раздел 27 от Условията за кандидатстване. В тази връзка с писмо от 18.06.2021 г. ответникът е открил производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане, като е определил на жалбоподателя срок за представяне на възражения. Такова е постъпило но не е уважено и е издаден оспореният акт за установяване на публично държавно вземане.

Като фактическо основание за издаване на акта е посочено обстоятелството, че жалбоподателят е назначил втори ръководител на земеделското си стопанство – упълномощеното лице С.К.. Според ответника в предоставеното на К. пълномощно жалбоподателят (бенефициера) му е предоставил значителни по обем представителни функции, включващи извършването на действия от името и за сметка на бенефициера: “да организира търговската и земеделската дейност на стопанството, да се разпорежда с активите, да извършва финансови операции от и за сметка на земеделското стопанство, като действа в качеството си на пълномощник на ползвателя“, да използва неговия КЕП. Освен това ответникът е констатирал, че в определени случаи С.К. е упражнил предоставените му с пълномощното права, а именно: Подписал е допълнително споразумение за удължаване на договора за наем на стартовия за стопанството поземлен имот с № 223111. Присъствал е на проверката (вместо жалбоподателя) и е подписал Доклад за контрол от сертифициращата фирма, във връзка с извършена инспекция на стопанството на 19.05.2021 г. На 23.02.2021 г. и на 30.11.2020 г. пълномощникът с вноски на каса е захранил сметката на жалбоподателя със суми равни на задълженията му по два договора за извършване на механизирани услуги и за закупуване на посадъчен материал. Предвид тези фактически констатации ответникът е приел, че жалбоподателят е нарушил задължението си да не установява втори ръководител на земеделското стопанство, като от правна страна е приел, че са нарушени чл. 6, ал. 1, т. 12 от административния Договор № BG06RDNP001-6.001-0723-C01 от 21.10.2019 г., във връзка с т. 5.19. от Раздел 1 от Условията за изпълнение, във връзка с т. 5.8, параграф 2 от Раздел 27 от Условията за кандидатстване.

Констатациите на административния орган се установиха по безспорен начин по делото. Действително жалбоподателят е упълномощил С.К. да го представлява в качеството му на земеделски производител с множество съществени права, свързани с кандидатстване и изпълнение на проекти пред ДФ “Земеделие“, пред други органи и учреждения, пред физически и юридически лица, сключване на всякакви договори, свързани с дейността му на земеделски производител, подписване на всякакви документи от името на жалбоподателя, включително с електронен подпис. При предоставяне с пълномощното на такъв широк кръг правомощия е безспорно, че жалбоподателят е овластил (установил) втори ръководител на земеделското си стопанство. Даденото в раздел 27.Допълнителна информация от Условията за изпълнение определение на понятието „Втори ръководител на земеделско стопанство“ изрично предвижда, че такова „е лице, различно от бенефициента …, което организира търговската и земеделската дейност на стопанството, разпорежда се с активите и/или извършва финансови операции от и за сметка на земеделското стопанство … действа в качеството си на пълномощник на бенефициента“. Тоест широката представителна власт, дадена от жалбоподателя на пълномощника позволява на последния да извършва ръководство на земеделското стопанство наред с жалбоподателя и по смисъла на даденото в Условията за изпълнение определение безспорно го легитимира като „Втори ръководител на земеделско стопанство“. В тази връзка е неоснователно възражението на жалбоподателя, че е „санкциониран само заради теоретичната възможност“ упълномощеното лице да организира и ръководи стопанската дейност на земеделското му стопанство. Дори и да се приеме, че реално не е извършвано такова ръководство, (какъвто не е настоящият случай), то отново е налице нарушение. Чл. 6, ал. 1, т. 12 от административния Договор (и т. 5.19. от Раздел 1 от Условията за изпълнение) въвежда задължението за бенефициента „до изтичане на пет години от сключването на договора да не установява втори ръководител на земеделското стопанство. Терминът „установяване“ несъмнено се свързва с понятията назначаване, овластяване, въвеждане т.е. със самото предвиждане на възможността друго лице да ръководи земеделското стопанство, а не с реализацията на тези правомощия.

Независимо от това в настоящия случай са налице доказателства, че пълномощникът К. е упражнил множество от пълномощията, за които е бил овластен. Той е извършвал захранване на банковите сметки на земеделския производител и е извършвал и други стопански операции от негово име (закупуване на посадъчен материал) и т.н. Пълномощникът го е представлявал на 19.05.2021 г. при извършване на инспекция на стопанството от сертифициращата фирма и е подписал изготвения доклад. Сключил е и допълнително споразумение към договор за наем на поземлен имот (и то като е договарял сам със себе си). Всички тези правни действия безспорно навеждат на извода, че вторият ръководител на земеделското стопанство на жалбоподателя не само е бил „установен“, а и в определени случаи реално е ръководил същото вместо жалбоподателя. Тоест на още по-голямо основание следва да се приеме, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си да не установява втори ръководител.

Неоснователни са и останалите възражения на жалбоподателя.

Не е необходимо процесният Акт за установяване на публично държавно вземане да бъде предхождан от друг административен акт, от който да възниква публичното държавно вземане. Разпоредбата на чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП, която е едно от правните основания за издаване на процесния акт, предвижда следното: „Дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс“. В настоящия случай е нарушено „друго задължение“ от страна на бенефициента, залегнало в административния договор, а именно, задължението да не установява втори ръководител на земеделското си стопанство, за което разпоредбите на чл. 27, ал. 1, т. 18 и чл. 30, ал. 1, т. 7 от Наредба № 4 от 30.05.2018 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители предвиждат пълен или частичен отказ от изплащането на финансовата помощ, както и нейното пълно или частично оттегляне, както и изискване на нейното възстановяване. Следователно законът предвижда нарушаването на задължението на бенефициента да се установява със самия Акт за установяване на публично държавно вземане, а не с друг предхождащ административен акт.

Несъстоятелен е и доводът, че процесното пълномощно, като издадено през 2018 г. е неотносимо към сключения през 2019 г. административен договор. Както е посочено по-горе пълномощното предоставя широки права за ръководство на земеделското стопанство и представителство пред ДФ “Земеделие“, включително „във връзка с подаване на проектно предложение по подмярка 6.1 от ПРСР 2014-2020“. Действително пълномощното е издадено преди сключването на административния договор но същото не е оттеглено след сключването му, т.е. вторият ръководител на земеделското стопанство на жалбоподателя е продължил да бъде такъв и след сключването на договора, който изрично забранява наличието на такъв втори ръководител. Освен това, (както е посочено по-горе) същият реално е упражнявал някои от пълномощията, предвидени в пълномощното и то по време на действието на административния договор.

Следователно, оспореният Акт за установяване на публично държавно вземане е законосъобразен, като издаден в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби. Освен това същият е издаден от компетентен административен орган, при спазване на установената форма и при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като е съобразен и с целта на закона. Затова актът е законосъобразен, а жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото е основателно искането на жалбоподателя за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, което следва да бъде в минималния предвиден в закона размер от 100 лв.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на И.А.М.,*** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 13/06/1/0/01075/3/01/04/01 от 13.09.2021 г., издаден от директора на Областна дирекция – Пловдив на Държавен Фонд “Земеделие“, с който му е отказана изцяло одобрената финансова помощ по сключения Административен договор между жалбоподателя и ДФ “Земеделие“, прекратен е договора и му и му е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер 24 447,50 лв., представляващо полученото първо плащане на 15.11.2019 г. по Договор № BG06RDNP001-6.001-0723-C01 от 21.10.2019 г.

Осъжда И.А.М.,*** да заплати на Областна дирекция – Пловдив на Държавен Фонд “Земеделие“ разноски по делото в размер на 100 лв. (сто лева).

Решението може да бъде обжалвано пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                    

                                                                          Съдия: /п/