Решение по дело №72/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 74
Дата: 10 август 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Татяна Станчева Станчева Иванова
Дело: 20202130200072
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                           № 74 / 10.8.2020г.                                 град Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Карнобатският районен съд                                                І състав

На двадесет и трети юли две хиляди и двадесета година

В публичното заседание в следния  състав :

 

                                           Председател :   ТАТЯНА СТАНЧЕВА

                           Съдебни заседатели :    1.

                  

                                                                  2.

Секретар ВЕСКА ХРИСТОВА

Прокурор ………...........................                                               

като разгледа докладваното от съдията Станчева

АНД № 72 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по реда на чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

Обжалвано е наказателно постановление № 282а-48/03.11.2019 година на началника на РУ-Карнобат, с което на Н.В.Ж., ЕГН-**********,*** на основание чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС, за нарушение на 16а, ал.2 от ЗЗШОС е наложена глоба в размер на 500 лева. Твърди се незаконосъобразност на наказателното постановление.

Жалбоподателят редовно призован не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен адвокат, който поддържа жалбата.

Наказващият орган РУ-Карнобат, редовно призован не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Жалбата е подадена в предвидения от закона седемдневен срок от лице, което има правен интерес, предвид което е допустима.

Съдът, след като разгледа жалбата и изложените в нея твърдения и се запозна със събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

 На 12.09.2019г. Н.В.Ж. празнувал раждането на второто си дете. Същата вечер поканил гости в дома си, находящ се в гр.Карнобат, ул.Освобождение № 24. Домакинът и гостите празнували в двора на горепосочения имот. Музиката била висока, тъй като домакинът - Н.В.Ж. ползвал озвучителна техника. Същата вечер около 23,50 часа, адресът бил посетен от полицейски служители по повод подаден сигнал да висока музика. Компанията била предупредена да не смущава спокойствието на съседите и квартала. Въпреки предупреждението по-късно същата вечер е получен нов сигнал за висока музика отново за адреса на Н.В.Ж.. Около 00,10 часа полицейските служители отново извършили проверка на адрес гр.Карнобат, ул.Освобождение № 24 и установили че музиката е висока, за което същият ден – на 13.09.2019г. срещу Н.В.Ж. бил съставен АУАН за нарушение на чл.16, ал.2 от ЗЗШОС за това, че на 13.09.2019 година около 00:10 часа в гр.Карнобат, ул.Люлин от страната на улицата озвучава с озвучително устройство на открито в зона предназначена за жилищно строителство. В АУАН-а е отразено, че озвучаването е в двора на имот, находящ се в гр.Карнобат, ул. Освобождение № 24;

На 03.11.2019г. началникът на РУ-Карнобат издал наказателно постановление № 282а-48/03.11.2019 година с което на жалбоподателя за нарушението по чл.16, ал.2 от ЗЗШОС на основание чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

В резултат на проведената служебна проверка и контрол настоящата съдебна инстанция счита, че при съставяне на акта и издаване му са допуснати съществени процесуални нарушения. Както в НП, така и в АУАН липсва точно и ясно описание на установените факти и въз основа на какво се приема, че е осъществено соченото нарушение.

         На основание чл.11, т.5 от ЗЗШОС е издадена Наредба № 6 от 26.06.2006г. за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението. С нея се определят показателите за шум в околната и жизнената среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието; граничните стойности на показателите за шум в околната и жизнената среда; методите за оценка на стойностите на показателите за шум в околната и жизнената среда и на вредните ефекти от шума върху човешкото здраве; граничните стойности на нивата на проникващ шум в помещенията на жилищни сгради, сгради със смесено предназначение и обществени сгради, включително обекти с обществено предназначение; методите за оценка на нивата на проникващ шум в помещенията на жилищни сгради, сгради със смесено предназначение и обществени сгради, включително обекти с обществено предназначение. В тази връзка, актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление не съдържат точно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Липсват данни за нивото на шума,  устройствената зона, в която попада процесния обект, което е от значение за еквивалентното ниво на шума в dB /A/ в посочената  времева част от денонощието. При това положение за жалбоподателя липсва яснота коя зона на гранични нива на шум му се вменява, което ограничава в сериозна степен правото му на защита.

Предвид гореизложеното следва изводът, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване на наказателното постановление са допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в липса на описание на обстоятелствата, при които е било извършено нарушението – чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Този пропуск препятства правото на защита на жалбоподателя да узнае какво нарушение му се вменява за да организира защитата си, поради което обжалваното постановление е незаконосъобразно и подлежи на отмяна.

Съгласно чл.36 и 37 от ЗЗШОС актовете, с които се установяват административните нарушения по този закон, се съставят от длъжностни лица, определени от компетентните органи по чл.17 - 22, а   

 

 

 

наказателните постановления по този закон се съставят по реда на ЗАНН и се издават от компетентните органи по чл.17 - 22. Обжалваното наказателно постановление е издадено от началника  на РУ –Карнобат.   Разпоредбата на ЗЗШОС предвижда, че контрола върху шума в околната среда, причинен от локални източници на шум, се осъществява от министъра на здравеопазването, директорите на регионалните здравни инспекции и държавните здравни инспектори, определени със Закона за здравето, осъществяват по ред, определен по този закон. Министърът на вътрешните работи или определени от него длъжностни лица осъществяват контрол върху пътните превозни средства, движещи се по пътищата, отворени за обществено ползване, по отношение на излъчвания от тях шум в околната среда в съответствие със Закона за движението по пътищата и подзаконовите нормативни актове по прилагането му и за спазване изискванията на чл.16а, ал.2 и 3, съгласно чл.19 от ЗЗШОС. Разглеждания случай не попада в посочените хипотези, поради което следва да се приеме, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган и следва да бъде отменено и на това основание, без да се разглежда спора по същество.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р      Е     Ш     И   :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 282а-48/03.11.2019 година на началника на РУ-Карнобат, с което на Н.В.Ж., ЕГН-**********,*** за нарушение на 16а, ал.2 от ЗЗШОС и на основание чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС е наложена глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Бургас в 14-дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: