Решение по дело №395/2018 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 82
Дата: 20 септември 2019 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Спас Маринов Стефанов
Дело: 20183430200395
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

82

 

гр. Тутракан, 20.09.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

        Тутраканският районен съд в публично заседание на двадесети май, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : СПАС СТЕФАНОВ

 

при секретаря Людмила Петрова, като разгледа докладваното от Председателя АНД № 395 по описа за 2018 год., за да се произнесе взе предвид  следното :

Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.

          С Наказателно постановление № 18-0362-000543 от 26.09.2018 г.  на Началника на РУ на МВР гр. Тутракан е наложил на Х.М.С., с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 21, т. 1 от ЗДвП и на основание чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП и чл. 53 от ЗАНН административно наказание „глоба” в размер на 750.00 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от три месеца.

Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят С., който го обжалва в срок и моли съдът да го отмени като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна – Началникът РУ на МВР гр. Тутракан не се явява, не се представлява в съдебно заседание и не взима становище по съществото на спора.

Районна прокуратура гр. Тутракан, не се представлява и не взима становище по спора.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

Актосъставителят мл. автоконтрольор Г.С.Г. и свидетелите И.Л. и Д.Р.  са служители в РУ на МВР гр. Тутракан.

На 07.05.2018 г. С. И.-младши автоконтрольор при РУ на МВР-Тутракан, изпълнявал служебните си задължения на територията на Община Главиница, обл. Силистра, като осъществявал контрол по ЗДвП със система за видеоконтрол TFR1 – М в с. Зафирово, обл. Силистра, по ул. „Трети март“, до ЗК „Ген. Атила Зафиров“, в посока Силистра – Русе. В 09:28 часа системата е фиксирала нарушение на максимално допустимата скорост от лек автомобил БМВ Х5“ с рег. ***, собственост на жалбоподателя. При максимално допустима скорост на движение до 50 км/ч. системата за контрол установила движение на МПС със скорост  109 км/ч.

След обработка на заснетите от АТСС клипове,за извършеното нарушение, актосъставителят Г., в качеството си на служител на РУ на МВР гр. Тутракан, съставил на жалбоподателя С. АУАН № 590 /серия Д бл. № 174639/ от 13.09.2018 г. за допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Акта бил съставен в присъствието на жалбоподателя и на свидетелите Д.Й.Р. и И.Д.Л.. Жалбоподателят е бил запознат със съдържанието на АУАН, подписал го е и е получил препис от същия.

По образуваното със съставения на 13.09.2018 г. АУАН административно-наказателно производство, Началникът на РУ на МВР гр. Тутракан е издал Наказателно постановление № 18-0362-000543 от 26.09.2018 г., като е възприел изцяло отразената в АУАН фактическа обстановка. Той приспаднал възможната допустима от техническото средство грешка в размер на 3 км/ч в конкретния случай и приел,че превишението на максимално допустимата скорост за движение на МПС е 56 км/ч.  Посочвайки нарушената разпоредба - чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,на основание чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП и чл. 53 от ЗАНН,АЕНО е наложил на жалбоподателя Х.С. административно наказание „глоба” в размер на 750.00 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от три месеца.

На 25.10.2018 г. жалбоподателят е получил препис от НП.

Горните обстоятелства се подкрепят изцяло от показанията на разпитаните актосъставител Г.С.Г. и свидетелите Д.Й.Р. и И.Д.Л., както и от приложените писмени доказателства,които съдът кредитира изцяло,като логични,непротиворечащи си и взаимно допълващи се.

Във връзка с отправено искане от страна на жалбоподателя, съдът е назначил Автотехническа експертиза, заключението на която е приета като доказателство по делото.

Анализирайки доказателствата, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и от лице страна в административно-наказателното производство и като такава е допустима. Разгледана по същество,съдът намира същата за неоснователна.

Видно от приложената служебна бележка от ОД на МВР гр. Силистра, НП е издадено от Началника на РУ на МВР гр. Тутракан, имащ съответните правомощия.

Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на АУАН от компетентно лице,притежаващо съответните правомощия.Същия е бил съставен по правилата на закона и притежава всички изискуеми от чл. 42 от ЗАНН реквизити.АУАН е бил подписан надлежно от нарушителя и същия е получил препис от него по установения от закона ред.Административното нарушение е доказано със съответните допустими от закона доказателствени средства.Техническото средство е преминало съответната изискуема метрологична проверка. 

Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен административно наказващ орган,редовно упълномощен да извършва такава дейност. Същото притежава всички изискуеми от чл. 57 ал. 1 от ЗАНН реквизити. НП е било връчено по надлежния ред на жалбоподателя.

Съдът намира, че в административно наказателното производство, не само процесуалните норми са били приложени в съответствие със закона, но и материалния закон е бил приложен правилно. Квалификацията на деянието е правилна.Наказанията, които предвижда разпоредбата на чл. 182 ал. 1 т. 6 от ЗДвП, са фиксирани по вид и размер. Както АНО, така и съдът нямат законова възможност да наложат по свое преценка друго по вид или размер наказание.

На следващо место съдът не може да отмени или измени наказателно постановление, когато същото е издадено в съответствие с изискванията на закона и правилно е бил приложен материалния закон.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за изтекъл срок по чл.34 ал. 1 от ЗАНН.Нарушението е извършено и заснето на 07.05.2018г., а АУАН е съставен на 13.09.2018г.Съгласно разпоредбата на чл.34 ал. 1 от ЗАНН,не се образува административнонаказателно производство,ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриването на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.В конкретния случай не е изтекъл предвидения едногодишен срок от датата на извършване на нарушението до съставяне на АУАН.Не е изтекъл и тримесечния срок,предвиден от същия текст на закона каквото е твърдението на жалбоподателя.Началото на този срок е датата на установяване на нарушителя,а не датата на извършване на нарушението,каквото е твърдението на жалбоподателя.В конкретния случай извършителя на нарушението е станал известен за контролните органи от попълването на декларацията от жалбоподателя,което е станало на 13.09.2018г.

Твърдението на жалбоподателя за неспазване на разпоредбата на чл.8 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. съдът намира за голословно и неподкрепено с доказателства.Ноторно известно обстоятелство за съда е,че стопанския двор на ЗК „Атила Зафиров” с.Зафирово се намира на не-по-малко от километър от поставения знак Д 11,с който е обозначено началото на населеното место с.Зафирово по посока на гр.Силистра.Това разстояние значително надвишава техническите възможности на измерителя на скоростта на АТСС.  

Неоснователно е твърдението на жалбоподателя за несъставен протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532.Такъв е съставен и приложен към административнонаказателната преписка.Следва да се отбележи,че нарушението,за което е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя,е установено с мобилна АТСС,за която правната регламентация за използването й досежно протокола за използване на АТСС,се съдържа в чл.10 ал. 1 от Наредбата.Този текст от закона не предвижда направата на снимка на разположението на мобилната АТСС.Такава да бъде направена се предвижда при работа с временно разположена на участък от пътя АТСС-чл.10 ал. 3 от Наредбата. Следва да се уточни,че от сравнителния прочит на ал. 1 и 3  на чл.10 от Наредбата,е видно,че се прави разлика между мобилна АТСС и временно разположена на участък от пътя АТСС.

Несъответстващо на обективната истина е твърдението касаещо техническата годност на АТСС,посредством което е установено процесното нарушение.Видно от приложение към преписката протокол № 2-43-18,на 15.02.2018г. АТСС с идентификационен № 593/12, е преминала успешно проверка в лаборатория за проверка на радарни скоростомери.

Неподкрепено с доказателства е твърдението на жалбоподателя за неспазването на разпоредбата на чл.165 ал. 1 т.1 от ЗДвП. Какви ли доказателства следва да ангажира АНО,за да обори едно такова голословно твърдение?

Неоснователно е и твърдението за непредставяне на информация /в кой ли момент на административнонаказателното производство е следвало да се представи тази информация на нарушителя,понастоящем жалбоподател?/ за служителите,осъществяващи контрол дали са притежавали към 07.05.2018г. необходимите знания,опит и квалификация за осъществяваната от тях дейност и дали същата е в рамките на техните правомощия,както и сектора,при който изпълняват трудовите си задължения. Ноторно известно обстоятелство за съда е,че с.Зафирово се намира на територията на РУ на МВР-Тутракан,чиито служители са посочените по-горе.Протоколите за съответните проверки на знанията,опита и квалификацията на служителите,осъществяващи контрол на движението по пътищата, са вътрешноведомствени документи и не подлежат на огласяване.Тези въпроси са от компетентността на ръководството на съответното РУ на МВР и не подлежат на проверка и доказване по какъвто и да е начин по едно административнонаказателно производство за извършено административно нарушение на ЗДвП.След като ръководството на съответното РУ на МВР е възложило на съответните свои служители да извършват,такава дейност,означава,че те притежават съответните знания,квалификация и опит.

Съдът намира за неоснователно и следващото възражение на жалбоподателя за несъответствие на автоматизираната система за контрол на движението на МПС с изискванията в тази насока на ТР № 1 от 2014г. на ВАС. Вярно е,че тълкувателните решения на ВАС и ВКС са задължителни за съдилищата и органите на управление,но е необходимо те да са актуални.Тълкувателно решение № 1 на ВАС е издадено във връзка със съществувалата в миналото противоречивата практика на съдилищата относно приложимостта на издаването на ЕФ по отношение на мобилните системи за контрол на скоростта на движението на МПС.След негово издаване са извършени промени в ЗДвП, внасящи необходимата яснота в тази насока. Достатъчно е да се прочетат разпоредбите на чл.189 ал. 4 от ЗДвП и § 6 т.65 от ДР на ЗДвП.

Съдът намира за неоснователно и твърдението,че жалбоподателя не е могъл да възприеме поставения знак Д 11 /начало на населено място/. Наистина пред поставения знак,на 18.80 м.,в нарушение на чл.14 ал. 2 т. 3 от Наредба № 18 от 23.07.2001г. за сигнализацията на пътищата с пътни знаци, има поставена информационна табела  „Т 17”.От заключението на изготвената по време на съдебното следствие, по искане на жалбоподателя автотехническа експертиза, е видно,че знакът е видим от около 50 м.,което съгласно изразеното в съдебно заседание становище на вещото лице,е било напълно достатъчно жалбоподателя да възприеме пътния знак и приведе скоростта на МПС от 90-100 км/ч до 50-60 км/ч.Казано по друг начин в конкретния случай няма пряка връзка между неспазването от стопанина на пътя на цитираната разпоредба на Наредба № 18 и допускането на нарушението.Тук следва да се има предвид и съдебната практика за задълженията на водача,когато навлиза в населено место с управляваното от него ППС, дори и в случаите, когато то не е обозначено като такова с пътен знак.

Ето защо съдът намира,че следва да потвърди атакуваното наказателно постановление,като законосъобразно и обосновано.

Водим от горното, съдът

   

Р     Е     Ш     И:

 

ПОТВЪРЖАДАВА  наказателно постановление 18-0362-000543 от 26.09.2018 г., с което ВПД Началник РУ на МВР гр. Тутракан е наложил на Х.М.С., с ЕГН ********** ***, на основание чл. 53 от ЗАНН и 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП, за допуснато административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, административни наказания „глоба” в размер на 750.00 /седемстотин и петдесет/ лева и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от три месеца,като законосъобразно и обосновано.

 

 РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от датата на съобщаването за изготвяне на решението, пред Административен съд гр. Силистра, по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: