О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1717/18.10.2021г.
Административен съд-Пазарджик, осми състав, в закрито
заседание, проведено на осемнадесети
октомври две хиляди двадесет и първа година по АД № 1060 по описа на съда за 2021 година,
председателствано от
СЪДИЯ
: СВЕТОМИР БАБАКОВ
за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145-178 от АПК.
Образувано по жалба на „ПЛУВЕН КЛУБ ДЕЛФИНИТЕ“-
ВЕЛИНГРАД, ЕИК ********* против РЕШЕНИЕ от 27.07.2021 г. на УС на БФПС, гр.
София, с което е прекратено членството на сдружението.
В жалбата се сочи, че атакуваното решение е
неправилно, необосновано и постановено при съществено нарушение на
производствените правила. Излагат се конкретни доводи.
Ответникът- БФПС в писмена молба излага доводи за
недопустимост на жалбата и моли съдебното производство да бъде прекратено.
Съдът намира че жалбата е процесуално недопустима,
като съображенията за това са следните:
Съгласно чл.2 от Устава на БФПС, федерацията
представлява сдружение с нестопанска цел, което обединява плувните клубове и
техни сдружения, регистрирани като ЮЛ на територията на Р. България.
Разпоредбата на чл. 1 от АПК очертава предмета на действие на кодекса, а чл. 128, ал.1, т.1 АПК регламентира кои административни актове са
подведомствени на административните съдилища - всички дела по искания за
издаване, изменение или отмяна на административни актове (индивидуални, общи и
подзаконови нормативни административни актове).
Съгласно чл. 21, ал.1 от АПК, индивидуален административен акт е изричното
волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на
административен орган или на друг овластен със закон за това орган или
организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се
засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или
организации, както и отказът да се издаде такъв акт.
Разпоредбата на чл. 159, т.1 от АПК предвижда, че когато актът не подлежи на оспорване,
подадената срещу него жалба до съда се оставя без разглеждане и се прекратява
съдебното производство, ако е образувано такова. Преценката дали актът подлежи
на оспорване задължително се свързва с изследване характера на оспорения акт и
по-специално дали има белезите на индивидуален административен акт по смисъла
на чл. 21 от АПК.
Съдът намира, че РЕШЕНИЕ от 27.07.2021 г. на УС на
БФПС, гр. София не представлява годен за оспорване административен акт.
Разпоредбата на чл. 23, ал.1 и ал.2 от ЗЮЛНЦ определя Общото събрание на сдружението с нестопанска
цел като негов върховен орган, а Управителния съвет - като управителен орган,
представляващ дружеството. В този смисъл актовете на управителния съвет като
управителен орган на сдружението могат да бъдат оспорени по реда, предвиден в чл. 25, ал.1, т.12 от ЗЮЛНЦ - пред общото събрание на сдружението. Съгласно чл. 25, ал.5 от ЗЮЛНЦ решенията на органите на сдружението, които са взети
в противоречие със закона, устава или предходно решение на общото събрание,
могат да бъдат оспорвани пред общото събрание по искане на заинтересуваните
членове на сдружението или на негов орган, отправено в едномесечен срок от
узнаването им, но не по-късно от една година от датата на вземане на решението.
От друга страна решенията на общото събрание подлежат на съдебен контрол
относно тяхната законосъобразност и съответствие с устава, като споровете могат
да бъдат повдигани пред съда по регистрацията на сдружението от всеки член на
сдружението или на негов орган, или от прокурора в едномесечен срок от
узнаването им, но не по-късно от една година от датата на вземане на решението
(чл. 25, ал.4 и ал.6 от ЗЮЛНЦ). Следователно, законът (чл. 25, ал.1, т.12, ал.4, ал.5 и ал.6 от ЗЮЛНЦ) предвижда специален ред за защита срещу актовете на
органите на сдруженията с обществено полезна дейност. Управителният съвет на
сдружение с нестопанска цел не е административен орган, същият не е овластен с
властнически правомощия и отношенията му с членовете на сдружението не са
такива на власт и подчинение. Следователно, приеманите от него решения не са
волеизявления на орган на държавна власт, нямат административен характер и не
попадат в кръга на актовете по чл. 21 от АПК. В този смисъл са Определение № 9999 от 29.09.2015 на ВАС по адм. Д.
10271/2015 на ВАС, Определение № 14958
от 11.12.2014 г. на ВАС по адм. д. № 15095/2014 г., V отд.; Определение № 11646
от 03.10.2014 г. на ВАС по адм. д. № 11489/2014 г., V отд.; Определение № 28 от
05.04.2012 г. на ВАС по адм. д. № 2/2012 г., 5-членен с-в.
Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална
предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно-административно
производство от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи
служебно. Липсата му обосновава извод за недопустимост на търсената съдебна
защита.
Ето защо и на основание чл. 159 т.1
от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на „ПЛУВЕН КЛУБ ДЕЛФИНИТЕ“- ВЕЛИНГРАД, ЕИК
********* против РЕШЕНИЕ от 27.07.2021 г. на УС на БФПС, гр. София, с което е
прекратено членството на сдружението.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. 1060/21г. по описа на Административен съд Пазарджик.
Определението подлежи на обжалване в 7 дневен срок
пред ВАС.
СЪДИЯ:/П/