Решение по дело №705/2020 на Окръжен съд - Ловеч

Номер на акта: 260048
Дата: 11 март 2021 г.
Съдия: Поля Стоянова Данкова
Дело: 20204300500705
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 10 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

                                              

                                                  

                                     В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 ЛОВЕШКИ ОКРЪЖЕН СЪД гражданско отделение в публично заседание на двадесет и трети февруари през две хиляди  двадесет и първа година  в  състав:

 

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИЛЕНА ВЪЛЧЕВА

                           ЧЛЕНОВЕ:1. ПОЛЯ ДАНКОВА

                                               2. ПЛАМЕН ПЕНОВ

 

като разгледа при участието на секретаря Цветомира Баева докладваното от съдия Данкова в.гр.д.№ 705 по описа на съда за 2020 година и за да се произнесе съобрази:

 

            Производство  с  правно основание чл. 258 и сл. от ГПК

             Постановено е решение № 260033/04.11.2020 год. на Тетевенския районен съд, постановено по гр.дело № 320/2020 год., с което са отхвърлени като неоснователни и недоказани, предявените от И.В.Д. *** ИСКОВЕ по чл.344,ал.1,т.1 и чл.344,ал.1,т.3,във в-ка с чл.225 от КТ-за отмяна на уволнение с Акт/Заповед/ на работодателя №15/29.04.2020г.,на основание чл.328,ал.1,т.2 от КТ-поради съкращаване на щата в Общинска администрация-Тетевен и за заплащане на обезщетение за времето на оставане на ищцата без работа,поради незаконно уволнение в размер на 3 954.00 лева,като исковете срещу ответника Кмет на Община-Тетевен отхвърля,като недопустими, поради липса на пасивна легитимация на ответника и прекратява производството по делото,в тази му част. Осъдена е на основание чл.78,ал.8,във в-ка с ал.3,в-ка с чл.37 от ЗПП и чл.25 от НЗПП, И.В.Д.,ЕГН:********** ***,представлявана от Кмета д-р М. Бояджиева сумата от 150.00/сто и петдесет/лева,представляваща юристконсултско възнаграждение.    

              По делото е постъпила въззивна жалба вх. № 261478/17.11.2020 г. от И.В.Д., с ЕГН **********, с адрес *** тел. ********** чрез адв. Р.Д. процесуален представител по делото срещу решение № 260033/04.11.2020 год. на Тетевенския районен съд, постановено по гр.дело № 320/2020 год. на основание чл. 258 и сл. от Гражданския процесуален кодекс. Посочват, че не са доволни от постановеното решение и молят на основание чл. 271, ал. 1 от ГПК съдът да отмени обжалваното решение и постанови ново, с което да уважи предявеният от И.Д. иск по чл. 344, ал. 1, т. 1от Кодекса на труда (КТ) като признае уволнението й за незаконно и отмени заповед №15/29.04.2020 г. на Кмета на Община Тетевен като незаконосъобразна, както и да уважи предявения иск по чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ, във връзка чл.225, ал. 1 и ал. 2 от КТ и чл. 86 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) като й бъде присъдено обезщетение за оставането и без работа, поради незаконно уволнение, в размер на сумата от 3 954.00 лева, представляващи 6 (шест) брутни работни заплати, считано за времето от 01.05.2020 г. до 01.11.2020 г. (период от шест месеца, считано от датата на уволнението), а наред с това присъдите на доверителката ми и направените разноски по делото и за двете инстанции. Поради допуснато процесуално нарушение на първоинстанционния съд, а именно липсата на изготвен подробен доклад с разпределение на доказателствената тежест молят да бъде допусната до изслушване съдебно-икономическа експертиза със задача да даде заключение относно еднородни (еднакви или подобни, сходни) длъжности в Община Тетевен с тази, която е заемала И.В.Д..

               В законоустановения срок по делото не е постъпил отговор от ответната страна.

В съдебно заседание И.Д. ,редовно призована се явява лично и с проц. представител адв. Д.. Посочва, че поддържа въззивната си жалба и моли предявените искове да бъдат уважени.

Община-Тетевен, редовно призована се представлява от юрисконсулт Й.В.. Изтъква доводи в подкрепа на законосъобразност на  съдебното решение,с което са отхвърлени исковете по чл.344, ал.1, т.1 и т.3 от КТ. Заявява,че въззивната жалба на Д. е неоснователна и недоказана и следва да бъде оставена без уважение.

От представените доказателства по гражданско дело № 320/20 година на Тетевенски районен съд,извлечение от трудова книжка на И.Д.-/стр.22-23/, от заключението на съдебно-икономическите експертизи, от становището на представителите на страните, поотделно и в тяхната взаимна връзка и обусловеност, съдът приема за установени следните фактически обстоятелства:

                Трудовите правоотношения между страните са възникнали по силата на трудов договор №38/23.03.2012 година ищцата И.В.Д. ***. Договорът е срочен за определено време до 29.09.2012 г., относно длъжност „технически сътрудник“,Звено „техническо и експертно осигуряване към Общински съвет“,с код по НКПД-41102005,НКДИ-8411. Работодателят е предложил други длъжности на И.Д. и е сключено допълнително споразумение №99/07.03.2018г за длъжност „специалист „Обща канцелария“, „Обща администрация“,НКПД-33433008, а по допълнително споразумение №20/17.03.2020г е определен размер на основната и месечна заплата-на 659 лева. На 07.03.2018   г. на Д. е връчена длъжностна характеристика на длъжност „Обща канцелария", утвърдена на 05.05.2017 г от Секретар на Община Тетевен. В Допълнително споразумение № 99/ 07.03.2018 г длъжността на Д. е с код по НКПД 33433008, а същият код има и длъжността „Административно и информационно обслужване".

                      Кметът на Община-Тетевен е предложил на Общински съвет-Тетевен,да бъде взето решение за одобряване на обща численост на администрацията в Общината от 134 бр. / при 134 бр. и по щатното разписание от 15.04.2016 г./,както и да бъде задължен на Кмета на Общината да утвърди длъжностно щатно разписание- предложение №126/20.03.2020г. Общински съвет-Тетевен е взел решение № 94 по Протокол №6/31.03.2020 година като е одобрил щатната численост/щатна численост и структурата на Общинската администрация-Тетевен/,съгласно предложението на Кмета на Общината,задължил е Кмета на Община-Тетевен да утвърди длъжностно щатно разписание. В представеното утвърдено по заповед №258/27.04.2020 г. на Кмета на Община- Тетевен длъжностно разписание на Общинска администрация-Тетевен/ сила от 01.05.2020 година/ фигурират 134 длъжности, като една длъжност е съкратена,но броя общо длъжности е запазен.Установява се, че звено „Обща администрация“ е разделено на два отдела-„Административно и правно обслужване“ и „Информационно  обслужване“. От звено „ОБща администрация“ са отпаднали 6 бр. длъжности, от които 5 бр. са включени в звено „Специализирана администрация“, а една длъжност „специалист „Обща администрация“ е съкратена. В Звено „служители ,заемащи експертни функции със спомагателни функции 1 бр. –длъжността „изпълнител-гробар“ е прехвърлена в структура „Обреден дом“.Съдът констатира, че в трудовите задължения  на И.В.Д. преди уволнението по Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария" е предвидено:

5.1. Предоставя информация за административните услуги, които се предоставят в Община-Тетевен.

5.2.Подпомага заместник - кметовете, секретаря и директорите на дирекции при работата им с постъпили жалби, сигнали и предложения на граждани и организации.

5.3. Отговаря на запитвания от общ характер и насочва въпросите по компетентност до звената в администрацията, както и към други административни органи.

5.4.Поддържа публичния регистър, съгласно чл.2, ал.4 от Наредба № РД-02-20-8 за създаване и поддържане на сдруженията на собствениците в сгради в режим на етажна собственост на хартиен и електронен носител.

5.5.Публикува на електронната страница данните по чл.2, ал.З от Наредба № РД-02-20-8 за създаване и поддържане на сдруженията на собствениците в сгради в режим на етажна собственост и промените в тях в 14-дневен срок от вписването в регистъра.

5.6-Подава ежемесечни и ежегодни справки до министъра на регионалното развитие и благоустройството, съгласно от Наредба № РД-02-20-8 за създаване и поддържане на сдруженията на съсобствениците в сгради в режим на етажна собственост.

5.7.Приема заявления и регистрира устни запитвания по Закона за достъп до обществена информация.

5.8.Участва в изготвянето на мотивирани решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до обществена информация.

5.9.Изготвя и поддържа регистъра на заявленията за достъп до обществена информация, както и изготвя годишен отчет за постъпилите заявления за достъп до обществена информация, съгласно чл.15, ал. 2 от ЗДОИ. Организира публикуването им на официалната интернет страница на Община Тетевен..

5.10. Изготвя наказателни постановления за нарушения по Наредбата за опазване на обществения ред и сигурност на гражданите на територията на Община Тетевен.

5.11.Връчва актове за установяване на административни нарушения и наказания, Наказателни постановления, призовки, съобщения и други книжа, издадени от други общини и институции.

5.12.Осъществява връзката с останалите звена от администрацията по повод административното обслужване. Предоставя исканите документи.

5.13. Полага старание за вежливо отношение към клиента, поддържа позитивни отношения с всички клиенти /вътрешни и външни/, като зачита правата и уважава интересите им.

5.14.Изпълнява и други задачи в рамките на професионалната му компетентност, разпоредени му от Началник на отдел АПИО, Директор на Дирекция „Обща администрация" Секретар, ресорен Заместник-кмет и Кмета на Общината.

При съпоставка на длъжностната характеристика на И.Д. и три от цитираните по-долу длъжности, се установява ,че част от трудовите функции на  И.В.Д. са включени в длъжностните характеристики  на :

Специалист „Административно обслужване /АО/" -Лидия В. Петкова/длъжностна характеристика връчена на 02.06.2020 г./:

5.4. Предоставя информация на потребителите за издаваните актове и услуги при осъществяването на административното обслужване на достъпен и разбираем език.

/т.5.1. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

5.5. Отговаря на запитвания от общ характер и насочва въпросите по компетентност до звената в администрацията, както и към други административни органи,компетентни по съответния въпрос.

/т.5.3. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

5.8. Приема заявления и регистрира устни запитвания по Закона за достъп до обществена информация.

/т.5.7. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

5.11. Осъществява връзката с останалите звена от администрацията по повод административното обслужване.

5.12. Предоставя исканите документи, включително издадените индивидуални административни актове и други документи, данни и информация, които са резултат от осъществено административно обслужване.

/т.5.12. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

5.17. Полага старание за вежливо отношение към клиента, поддържа позитивни отношения с всички клиенти /вътрешни и външни/, като зачита правата и уважава интересите им. /т.5.13. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

Главен специалист „Административно обслужване /АО/- Т.Ц.С.-Длъжностна характеристика връчена на 01.06.2020 г и Р. Михайлова Райкова- Длъжностна характеристика връчена на 15.05.2020 г:

5.4. Предоставя информация на потребителите за издаваните актове и услуги при осъществяването на административното обслужване на достъпен и разбираем език.

/т.5.1. от Длъжностна характеристика за специалист „Обша канцелария"/

5.5. Отговаря на запитвания от общ характер и насочва въпросите по компетентност до звената в администрацията, както и към други административни орган и, компетентни по съответния въпрос. /т.5.3. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

5.8. Приема заявления и регистрира устни запитвания по Закона за достъп до обществена информация.

/т.5.7. от Длъжностна характеристика за специалист ..Обща канцелария"/

5.11. Осъществява връзката с останалите звена от администрацията по повод административното обслужване.

5.12. Предоставя исканите документи, включително издадените индивидуални административни актове и други документи, данни и информация, които са резултат от осъществено административно обслужване.

/т.5.12. от Длъжностна характеристика за специалист „Обша канцелария"/

5.19. Полага старание за вежливо отношение към клиента, поддържа позитивни отношения с всички клиенти /вътрешни и външни/, като зачита правата и уважава интересите им. /5.13. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

5.24. Изпълнява и други задачи в рамките на професионалната му компетенстност, разпоредени му от Началник на отдел АПИО, Директор на Дирекция „Обща администрация" Секретар, ресоренЗаместиик-кмет и Кмета на Общината.

/5.14. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"/

„Технически сътрудник"-Цветелина Ц. Борисова. Длъжностна характеристика връчена на 15,05,2020 г"

5.4.Осигурява технически функции за осъществяване дейността на кмета-телефонни връзки, посрещане на официални лица и гости, граждани.

/т.5.2. от Длъжностна характеристика за специалист ..Обща канцелария"- частично/

5.12. Осъществява връзката с останалите звена от администрацията .

/т.12. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария"- .Осъществява връзката с останалите звена от администрацията по повод административното обслужване. Предоставя исканите документи./

5.13. Полага старание за вежливо отношение към гражданите, поддържа позитивни отношения с всички граждани, като зачита правата и уважава интересите им.

/т.13. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/

5.18. Изпълнява и други задачи в рамките на професионалната му компетенстност, разпоредени му от Началник на отдел АПИО, Директор на Дирекция „Обща администрация" Секретар, ресоренЗаместник-кммет и Кмета на Общината.

/т.14. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/

„Технически сътрудник"-Маргарит Христов Стоянов, Длъжностна характеристика връчена на 15,05.2020 г"

5.5. Предоставя информация за административните услуги, които се предоставят в Община Тетевен.

/т.5.1. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/

5.6. Отговаря на запитвания от общ характер и насочва въпросите по компетентност до звената в администрацията, както и към други административни органи.

/т.5.3. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/

5.8. Осъществява връзката с останалите звена от администрацията по повод административното обслужване. Предоставя исканите документи.

/т.5.12, от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/

5.9. Полага старание за вежливо отношение към клиента, поддържа позитивни отношения с всички клиенти /вътрешни и външни/, като зачита правата и уважава интересите им.

/т.5.13. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/

5.14. Изпълнява и други задачи в рамките на професионалната му компетенстност, разпоредени му от Началник на отдел АПИО, Директор на Дирекция „Обща администрация" Секретар, ресорен Заместник-кмет и Кмета на Общината.

/т.5.14. от Длъжностна характеристика за специалист „Обща канцелария/.

     При съпоставка на трудовите функции на посочените служители по дл.характеристики по щатното разписание в сила от 01.05.2020 г. и дл.характеристика на И.Д. преди уволнение съдът счита, че се установява, че не се касае до реално съкращаване в щата, а до реорганизация на дейността на работодателя, тъй като голяма част от тр.задължения съвпадат.

        От заключението на съдебно –икономическата експертиза №260765/15.02.2021 г. съдът констатира, че към датата на уволнение на Д. трудовите функции по дл.характеристика „Специалист „обща канцелария“ и по дл.характеристика на дл. „технически сътрудник“ в Община-Тетевен са били напълно идентични и различия в тях няма.

                     Кметът на Община-Тетевен е издал писмен документ без заглавие в титулната част  №15/29.04.2020г,с който Кмета на Община-Тетевен,с който  е прекратил трудовото правоотношение с ищцата,на основание чл.328,ал.1,т.2 от КТ,във връзка с чл.326,ал.1изр.1 от КТ,чл.220,ал.1,чл.335,ал.2,т.2 от КТ,считано от 01.05.2020гна основание „съкращаване на щата“. И.Д. е получила екземпляр от документа на  30.04.2020г. срещу подпис.

Въззивната инстанция счита,че уволнението на И.Д. по писмен документ №15/29.04.2020 г. е незаконосъобразно, тъй като е нарушена разпоредбата на чл.329,ал.1 от КТ и не е извършен подбор между лицата заемащи длъжностите “специалист „Обща канцелария” и „технически сътрудник“ . Съдът счита,че се касае до две еднакви по трудови функции длъжности, които са конкретизирани по щатното разписание преди уволнението. Съдът не възприема позицията на работодателя, че са налице различни длъжности, а тъй като при съпоставка на трудовите функции по дл.характеристика на длъжностите такова разграничение  не съществува. Съдът приема,че след като се е касаело за еднакви длъжности по щатно разписание работодателя е бил длъжен при съкращаването в щата да извърши  подбор между служителите. Такъв подбор не е осъществен и в този смисъл е позицията на работодателя.

Съдът обсъди представените заключения по съдебно-икономическите експертизи като обективно и професиално изготвени и ги съобразява при формиране на фактическите и правни изводи по казуса. В хипотезата при еднородни дейности на две длъжности подбора  на работодателя по чл.329,ал.1 от КТ трябва да предхожда уволнението и липсата на това действие води до незаконосъобразност на уволнението на служителя. Съдебният контрол за законосъобразност включва и преценка на законосъобразността на извършения подбор, а при еднакви длъжности подбор от работодателя е негово задължение-Тълкувателно решение № 3 от 16.01.2012 г. на ВКС по т. д. № 3/2011 г., ОСГК. Неосъществяването на такъв подбор като елемент от трудовоправната защита на служителя определя и незаконността на уволнението.

Ловешки окръжен съд намира, че от представените писмени доказателства не се доказва позицията на работодателя за реално съкращаване в щата. Прави впечатление, че в докладната записка  №49/12.03.2020 г.,в която се обосновава необходимостта от изменение в организационната структура на Общинска администрация никъде не фигурира съкращаване на длъжност „специалист „Обща администрация“, заемана от И.Д.. Дори напротив обосновава се необходимост от разкриване на нови длъжности и обособяване отделно адм. звено „Информационно обслужване“,създаване на ново звено „Общински инспекторат“.При съпоставка на щатните разписания съдът установи, че броя на служителите по щатните разписания е еднакъв- 134 бр.   Предвид тези фактическите изводи, разпределението на трудовите функции на И.Д. спрямо други служител и прекратяването единствено на нейния трудов договор, съдът счита, че не е била реално осъществена хипотезата на чл. 328,ал.1,т.2 от КТ.

При тези съображения съдът приема,че искът, предявен от И.Д. *** с правно основание  чл.344,ал.1,т.1 от КТ за отмяна като незаконосъобразно на уволнение от 01.05.2020 г. е основателен и доказан и следва да бъде уважен.

Въззивната инстанция е сезирана по исковата  молба от №2555/26.06.2020 г. на И.Д. с иск по чл.225,ал.1 от КТ, в размер на сумата 3954 лева за времето от  01.05.2020 г. до 01.11.2020 г. В настоящата инстанция са представени надлежни доказателства, че И.Д. не е получавала трудово възнаграждение по друг тр.договор за периода от 01.05.20 г. до 31.08.2020 г.За времето от 01.09.2020 г. до 01.11.2020 г. въззивницата е работила при друг работодател –„Витаком“-ООД-Тетевен – извл. от тр.книжка на И.Д.-стр.22-23 на длъжност „касиер-счетоводител“ с трудово възнаграждение в размер на 610 лева. Съдът възприема като обосновано заключението по съдебно-счетоводните експертизи, в които са конкретизирани брутните трудови възнаграждения на въззивницата Д. .От тях се установява ,че за периода от 01.09.20 г. до 01.11.20 г. се дължи сумата 98 лева, а за останалите 4 месеца от 01.05.20г. до 31.08.2020 г. – сумата 2636 лева Следователно предявеният иск е основателен и доказан до размер на сумата 2734 лева-обезщетение за периода от 01.05.20 г. до 01.11.2020 г. Мораторната лихва върху тази сума, с оглед липсата на покана за доброволно изпълнение до работодателя и на основание Тълкувателно решение №3/1996 г. следва да се определи от датата на предявяване на иска до окончателно изплащане.

Община-Тетевен следва да бъде осъдена да заплати на И.Д. на основание чл.225,ал.1 от КТ сумата 2734 лева-обезщетение за периода от 01.05.20 г. до 01.11.2020 г.  , ведно със законна лихва върху тази сума, начиная от 26.06.2020 г. до окончателно изплащане.

Предвид изложените доводи Ловешки окръжен съд, действащ като въззивна инстанция намира,че решаващият извод на двете инстанции относно основателност на обективно съединените искове с правно основание чл.344,ал.1,т.1 и т.3 от КТ не съвпада и съдебният акт следва да бъде отменен, а исковете да бъдат уважени в посочения по-горе смисъл.

Съдебното решение № 260033/04.11.2020 год. на Тетевенския районен съд, постановено по гр.дело № 320/2020 год., с който е отхвърлил обективно съединените искове за отмяна на уволнение и присъждане на сумата 2734  лева-обезщетение по чл.225,ал.1 от КТ,ведно със законна лихва върху тази сума, начиная от 26.06.20 г. до окончателно изплащане е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а исковите претенции уважени.

 При този изход от процеса Община-Тетевен следва да заплати на И.Д. съдебно-деловодни разноски в размер на сумата 800 лева за двете инстанции.

Воден от горните мотиви съдът

 

 

 

 

 

   Р    Е    Ш  И:

 

ОТМЕНЯ съдебно решение № 260033/04.11.2020 год. на Тетевенския районен съд, постановено по гр.дело № 320/2020 год.,изцяло и вместо  него постанови:

ОТМЕНЯ,като незаконосъобразно,уволнението с правно основание чл.328,ал.1,т.2 от КТ –поради съкращаване в щата на И.В.Д., ЕГН:********** *** по писмен документ /ненаименован/ № 15/29.04.2020 г. на Кмета на Община-Тетевен.

ОСЪЖДА Община – Тетевен, ЕИК *******,гр. Тетевен, пл. „С.М.“№9 да заплати на И.В.Д.,с горните данни обезщетение на основание чл.344,ал.1,т.3 от КТ във връзка с чл.225,ал.1 от КТ за шестмесечен срок от 01.05.20 г. до 01.11.2020 г. в размер на сумата 2734 лева /две хиляди седемстотин тридесет и четири лева / ведно със законна лихва върху тази сума,начиная от 26.06.2020 г. до окончателно изплащане.

ОСЪЖДА Община – Тетевен,с горните данни, да заплати на И.В.Д.,с горните данни, съдебно-деловодни разноски в размер на сумата 800 лева/осемстотин лева/ за двете инстанции.

Решението подлежи на обжалване  пред ВКС в едномесечен срок  от съобщението на страните, че е изготвено заедно с мотивите.

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                    ЧЛЕНОВЕ:        1.

 

                                                                  2.