Определение по дело №1877/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1807
Дата: 24 август 2020 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20207050701877
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

   ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

         №............./.............2020 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти август две хиляди и двадесета година в състав

 

СЪДИЯ  ЕВЕЛИНА ПОПОВА

                

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1877/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Тони шик“ ЕООД, предявена чрез пълномощника на дружеството адвокат А., срещу заповед № 214-ФК/13.08.2020 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

С жалбата е съединено искане за спиране на изпълнението на заповедта, на основание чл. 166 ал. 1 АПК, а в случай, че написаното в заповедта по съществото си представлява допускане на предварително изпълнение – за неговото спиране, на основание чл. 166 ал. 1 и 4 АПК.

По така съединените с оспорването искания съдът намира следното:

С издадената на основание чл. 186 ал. 3 ЗДДС заповед № 214-ФК/13.08.2020 г. началникът на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е постановил на „Тони шик“ ЕООД да се наложи принудителна административна мярка по чл. 186 ал. 1 ЗДДС запечатване на стопанисвания от дружеството търговски обект – снек-бар барбекю “Шатра“ в к. к. „Карвуна“, местност Иканталъка, община Каварна, като е забранил достъпа до него за срок от 14 дни.

В заповедта изрично е посочено, че запечатването следва да се извърши в срок до 15 дни от датата на връчването в конкретен ден и час, които ще се определят от връчителя при самото връчване.

Изрично разпореждане, с което на основание чл. 60 ал. 1 АПК да е допуснато предварително изпълнение на заповедта, няма.  

Съгласно чл. 188 ал. 1 ЗДДС принудителната административна мярка по чл. 186 ал. 1 ЗДДС подлежи на предварително изпълнение при условията на чл. 60 ал. 1 – 7 АПК, което ще рече, че предварителното й изпълнение се допуска не по силата на закона, а по разпореждане на административния орган при наличието на някоя от изброените в чл. 60 ал. 1 АПК материално-правни предпоставки за това.

Отсъствието в случая на изрично разпореждане на административния орган за допускането на предварително изпълнение на наложената със заповедта ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС, означава, че по отношение на нея такова не е налице, поради което е приложимо общото правило на чл. 166 ал. 1 АПК, според което оспорването на административния акт спира неговото изпълнение – т. н. суспензивен ефект на жалбата, за настъпването на който не е необходимо волеизявление от страна на съда, тъй като този ефект настъпва по силата на самия закон.  

Фактът, че в заповедта е посочено, че запечатването следва да се извърши в срок до 15 дни от датата на връчването й не променя този извод, тъй като при липсата на изрично разпореждане за допускане на предварително изпълнение на мярката, така посоченият определяем срок за запечатването на обекта би бил приложим единствено в случай, че заповедта не е оспорена по съдебен ред. В случая такова оспорване е предприето от адресата на заповедта, при това в преклузивния срок по чл. 149 ал. 1 АПК вр. чл. 186 ал. 4 ЗДДС, поради което от момента на предявяването на жалбата до съда е спряно ex lege изпълнението на оспорения административен акт, с който е наложена процесната ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС. Извършването при това положение на фактически действия по запечатването на обекта би било лишено от основание и защитата срещу тези действия следва да се реализира по реда на глава ХV, раздел І АПК.

          В целостта си изложеното сочи на процесуална недопустимост на предявените искания за спиране, на основание чл. 166 ал. 1 АПК, на изпълнението на обжалваната заповед по чл. 186 ал. 3 ЗДДС и за спиране на допуснатото с нея предварително изпълнение, поради липсата на техен предмет, а оттук и липсата на правен интерес от предявяването им. Като процесуално недопустими те следва да се оставят без разглеждане.

Воден от изложеното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ съединените с жалбата на „Тони шик“ ЕООД срещу заповед № 214-ФК/13.08.2020 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП искания за спиране на изпълнението на заповедта, на основание чл. 166 ал. 1 АПК, а в случай, че написаното в нея по съществото си представлява допускане на предварително изпълнение – за спирането му, на основание чл. 166 ал. 1 и 4 АПК.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС РБ в седемдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

СЪДИЯ: