Решение по дело №46/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 август 2020 г. (в сила от 10 август 2020 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700046
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е     №41

гр.Силистра, 10.08.2020 година

 

В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на осми

юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:Маргарита Славова

         ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                                  Елена Чернева

при секретаря Антония Стоянова,с участието на прокурор при ОП гр.Силистра Стефка Ганчева, като разгледа докладваното от съдия М.Славова КАНД №46 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С Решение №16/16.03.2020г., постановено по АНД №173/20г.,Дуловският районен съд е изменил Наказателно постановление №2/24.11.19г.,издадено от Началника на Районно управление на МВР гр.Дулово, с което на Б.Ф.Х. ***, на основание чл.193 ал.1 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия /ЗОБВВПИ/, е наложено административно наказание по вид “глоба” в размер на 1000 лева, за извършено нарушение на чл.98 ал.1 ЗОБВВПИ, като е намалил размера на глобата на 100 лева.

Настоящото производство е образувано по касационна жалба на Районно управление на МВР гр.Дулово, при ОД МВР гр.Силистра,представлявано от началника гл.инспектор М.Р., подадена чрез упълномощен представител гл.юрисконсулт А., с искане да бъде отменено решението на ДРС и, след произнасяне по същество от настоящата инстанция, да бъде потвърдено изцяло процесното пред ДРС наказателно постановление. В условията на алтернативност е заявено искане за намаляване на наложеното наказание с НП до законоустановения минимум с чл.193 ал.1 ЗОБВВПИ. Оплакванията в жалбата са съсредоточени върху довод за неправилно приложение на материалния закон,тъй като макар и фактите да са субсумирани под релевантната санкционна разпоредба, последната изрично предвижда границите на наказанието от 500 до 1000 лв. и, без каквито и да юридически аргументи,съдът го е намалил под законоустановения минимум - на 100 лв.Възразява се срещу изложените съображения за наличие на предпоставките за приложение на чл.28 ЗАНН,което според касатора е неправилно,защото счита,че липсват данни за каквато и да е отлика на процесния случай от типичните нарушения на чл.93 ЗОБВВПИ. Въпреки това, дори при приемане на случая за „маловажен“, постановеният съдебен резултат е в противоречие със закона, защото съгласно чл.28 ЗАНН „За маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може:а) да не наложи наказание []“, а не в грубо нарушение на нормативната забрана от чл.27 ал.5 ЗАНН,да определи наказанието под законовия минимум. Ето защо се настоява да бъде отменено оспореното съдебно решение и потвърдено НП,а алтернативно - да бъде намалена наложената с него глоба до нормативно определения минимален размер. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в хипотезата на чл.63 ал. 3 и ал.5 ЗАНН (нова-ДВ,бр.94/19г.) по реда на чл.37 от Закона за правната помощ.

Ответникът по касация - Б.Ф.Х., в писмен отговор на касационната жалба и в съдебно заседание, лично и чрез упълномощен представител адв.Б. ***,изразява становище за неоснователност на жалбата. Излага подробни съображения в подкрепа на решаващите изводи на ДРС,като твърди,че касаторът не може да черпи благоприятни за себе си последици от собственото си пасивно и незаконосъобразно поведение,акцентирайки върху довод, че щом АНО не е събрал доказателства от кръга на задължителните по чл.102 т.3 НПК, във връзка с чл.27 ал.2 и ал.3 ЗАНН,е действал в нарушение на правния регламент,а преценката на съда на депозираните пред него такива, е съответна на закона и следва да бъде потвърдена от касационната инстанция. Също претендира присъждане на разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура гр.Силистра дава заключение, че обжалваното решение на ДРС е постановено в противоречие със закона,поради което жалбата се явява основателна. Предлага да бъде отменен оспорения съдебен акт и след решаване на делото по същество от касационната инстанция - да бъде намален размера на глобата до нормативния минимум.           

          Производството е по реда на Глава ХІІ /чл.208 и сл./ АПК,врчл.63 ал.1 ЗАНН. Силистренският административен съд, след обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие за установено следното: Касационно основание по чл.348 ал.1 НПК, приложим от препращането на чл.63 ал.1 ЗАНН, жалбоподателят поддържа на терена на неправилното приложение на материалния закон от въззивната инстанция, тъй като последната недопустимо е намалила размера на наложената глоба под законоустановения минимум. На самостоятелно основание твърди материална незаконосъобразност на съдебния акт като счита, че не са налице пред поставки изобщо за преосмисляне и редуциране на наложеното наказание, с оглед на което настоява за потвърждаване на процесното пред ДРС наказателно постановление.За съответствието на релевирания акт с материалния закон,АС следи и служебно по аргумент от чл.218 ал.2 от АПК.

          Правилно Дуловският районен съд е установил и възприел фактическата обстановка по делото.Страните не са спорили по факта, че ответникът по касация към момента на проверката, извършена от полицейски служители от Служба „КОС“, в дома му в с.Раздел, на 17.01.2019г. около 13:00 часа, е държал/съхранявал ловната си пушка „Тоз-34“, кал.12, №8931605 и 52 броя боеприпаси, кал.12, в една от стаите, извън металната каса за съхранение на огнестрелното оръжие. Безспорно е било и въведеното задължително изискване за мястото и начина на съхранение с чл.98 ал.1 ЗОБВВ ПИ.Ето защо, съдът е приел за установено с категоричност релевираното нарушение.

Спорът се е съсредоточил върху обстоятелствата с правно значение за индивидуализиране на административното наказание. Съдът е обсъдил представеното в съдебния процес ЕР №713/15.03.17г. на ТЕЛК при „МБАЛ-Силистра“АД,удостоверяващо 71% трайно намалена работоспособност на ответника по касация, който не разполага с други доходи, извън отпуснатата му инвалидна пенсия в удостоверения /л.7 от АНД на ДРС/ размер от 252.34 лева. Преценил е тези факти за правнозначими при определяне на административното наказание,с оглед на което,крайно противоречиво, е изложил мотиви, че случаят е маловажен, извън контекста на чл.93 т.9 НК и ТР №1 /12.12. 2007г. по т.д.№1/07г. ОСНК на ВКС, какъвто той не е, както основателно възразява АНО касатор.Затрудненото материално състояние на нарушителя, както и не-доброто му здраве, възраст, семейно положение и др., имат значение при определяне на наказанието,с оглед постигане на целите от чл.12 ЗАНН,но не могат да рефлектират върху съставомерността на деянието и степента на неговата обществена опасност, в контекста на чл.28 ЗАНН.Ако беше продължил правораздавателната си дейност в тази посока, съдът е следвало да отмени изобщо процесното пред него НП, а не да определя размера на наказанието на произволен принцип, извън регулацията от чл.27 ал.2-ал.5 ЗАНН.Независимо от това следва да бъдат споделени изводите на ДРС за наличие на смекчаващи отговорността на нарушителя обстоятелства, намерени в коментираните по-горе факти, свързани с личността му и нейното битие,какъвто е регламента и от чл.27 ал.2 пр.“посл.“ЗАНН.Допуснатата техническа грешка при из-писване на датата на съставяне на АУАН и дата на неговото предявяване и връчване на ответника е без правно значение за спора, тъй като е незначителна и не може да даде отражение нито на сроковете от чл.34 ЗАНН, нито за други правнозначими изводи.

Не така стои въпросът, обаче, с датата на издаване на Наказателното постановление, която е значително след нормативно определения шестмесечен срок от съставянето на АУАН, по аргумент от чл.34 ал.3 ЗАНН. Съгласно Тълкувателно постановление №1 от 27.02.2015г. на ВКС по т.д.№1/2014г.,ОСНК и ОСС на Втора колегия на ВАС, горният срок е давностен по своя характер и съблюдаването му е въпрос на прилагане на материалния закон, за което настоящата инстанция следи и служебно.С изтичане на давностните срокове по чл.34 ЗАНН се погасява възможността за реализиране на административнонаказателната отговорност на ответника. Следователно, изключва се реализацията на материалното санкционно правоотношение изобщо. Давността е материалноправен институт с посочените по-горе процесуални последици, което означава, че 10 месеца след съставяне АУАН, органът касатор не е разполагал с правомощие да издаде процесното пред ДРС наказателно постановление, а е следвало, при точно приложение на закона, да прекрати производството щом до 21. 07.2019г. не е бил издаден релевираният юрисидикционен акт.

         Доколкото настоящият касационен контрол е иницииран по жалба на АНО следва да бъде отбелязано още:Забраната за reformation in pejus е процесуална гаранция на правото на защита на санкционираното лице. От нея не може да се ползва АНО, който е dominus litis на цялата досъдебна фаза на производството по ЗАНН, като ръководи производството по установяване и санкциониране на административното нарушение. Осъществявайки тези свои функции административнонаказващият орган не само е овластен, той е длъжен да съблюдава и прилага правилно закона, включително чл.34 ал.3 ЗАНН. Ето защо, в настоящия случай, не следва изобщо да се обсъжда забраната за влошаване положението на подалия касационна жалба административнонаказващ орган, който не защитава свои лични интереси и права,а по силата на закона е задължен да действа в обществен интерес, доминиран от стриктно спазване на действащите нормативни актове.Полезно в тази насока може да бъде Тълкувателно решение №2/07.10.2002г. на ВКС по т.н.д.№2/02г. ОСНК, по т.1.

         Предметът на настоящия касационен контрол е детерминиран от жалбата на административнонаказващия орган,което налага казусът да бъде обсъден и в процесуален аспект,тъй като фактически се оспорва съдебния акт в частта му за изменение на санкционния елемент от НП, макар и да е предявено искане за цялостната му отмяна. Съдът е формирал верни изводи относно извършването на нарушение,но неправилно, игнорирайки въпроса за давностния срок от чл.34 ал.3 ЗАНН е приел, че пренесеният за разрешаване пред него спор във връзка с процесното административнонаказателно производство,развило се недопустимо след изтичане на 6-те месеца от съставяне на АУАН, следва да бъде разрешен по същество. С разпоредбата на чл.347 ал.1 НПК, пределите на касационната проверка в наказателния процес са ограничени и е регламентирана възможност за частична отмяна на атакувания по касационен ред съдебен акт, но това не дава основание да се приеме,че същият влиза в сила частично по отношение на неоспорената му част.Това е така,защото от една страна, е налице нормативно регулирана служебна намеса на касационната инстанция съгласно чл. 347 ал.2 НПК,респ. чл.218 ал.2 АПК,който ред е приложимият в случая; както и при констатиране на някои от абсолютните отменителни основания от чл.348 ал.3 т.2-т.4 НПК,респ. чл.218 ал.2 АПК-за валидността и допустимостта на съдебния акт.Освен това, разпоредбата на чл.412 НПК не съдържа регламент за частично влизане в сила на съдебен акт,като понятието „части“ на последния се употребява във връзка с пределите на проверка на контролиращите инстанции.Само когато отделните части на съдебното решение,макар и да са свързани,биха могли да имат отделно съществува- не, е допустимо самостоятелното им влизане в сила /напр:адхезионен наказателен процес по отношение на наказателната и на гражданската му част/,какъвто обаче не е настоящият случай, защото определянето на наказанието е иманентно присъща част на правораздавателния акт,с който се приема,че е извършено административно нарушение;че същото е наказуемо и кой следва да понесе административнонаказателната отговорност,респ. каква по вид и размер да е тя.Изцяло в такъв смисъл е Тълкувател- но решение №5/21.05.2018г. на ВКС по т.д.№ 5/2017г. ОСНК,в частта му по т.4,както и Решение №13/14.02.2019г. по н.д.№24/19г., I НО на ВКС, от по-новата казуистична съдебна практика.

Ето защо, отменяйки процесното по делото решение на ДРС, настоящият състав, в периметъра на служебната проверка за съответствие на въззивния акт с материалния закон, следва да приложи чл.34 ал.3 ЗАНН, като отмени изцяло наказателното постановление и прекрати административнонаказателното производство. При този изход на процеса не следва да бъдат присъждани разноски на никоя от страните, без значение в чия полза изглежда,че е постановеният резултат, тъй като същият е плод на служебна интервенция на касационния състав по повод на подадената жалба от касатора, но извършена независимо от доводите в същата, в пределите на разпореденото с чл.218 ал.2 АПК. Последното ирелевира изцяло каквито и да е съображения за дължимост на сторените от страните съдебни разноски.Така мотивиран и на основание чл.221 ал.2 изр.1 АПК, във вр. с чл.222 ал.1 АПК и във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН , Административният съд гр.Силистра

 

                                               Р Е Ш И :

 

    ОТМЕНЯ Решение №16/16.03.2020г.,постановено по АНД №173/19г. по описа на Дуловския районен съд, като вместо това постановява:

  ОТМЕНЯ Наказателно постановление №2/24.11.2019г.,издадено от Началника на РУ-Дулово при ОД на МВР гр.Силистра,с което на Б.Ф.Х. ***, на основание чл.193 ал.1 ЗОВВПИ, е наложено административно наказание, по вид „глоба“ в размер на 1000 лева, за извършено нарушение на чл.98 ал.1 ЗОБВВПИ, изцяло и

  Прекратява производството, образувано с Акт за установяване на административно нарушение №2/21.01.2019г., съставен от мл.инсп. М.Х.Д.против Б.Ф.Х. с ЕГН:********** ***.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:1.                                                                                 2.