Решение по дело №1074/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 268
Дата: 28 февруари 2022 г. (в сила от 29 март 2022 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20217040701074
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 268                                      28.02.2022 година                                    гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на втори февруари две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Галина Драганова, с участието на прокурор Христо Колев от Окръжна прокуратура- Бургас, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1074 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и е образувано по повод постъпила жалба от „СИД-Кръстеви 14“ ЕООД с ЕИК 20314026, със седалище и адрес на управление: обл. Бургас, гр. Карнобат, ул. „Алеко Богориди“ № 28, представлявано от пълномощника адв. Д.Й. ***, против Акт за установяване на публично държавно вземане № 02/04/1/0/02636/4/01/04/01 от 09.04.2021 г., издаден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. С обжалвания акт е определена подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ в размер на 466 741.29 лева, получена от жалбоподателя въз основа на административен договор № 02/04/1/0/02636 от 16.03.2016 г., сключен с Държавен фонд „Земеделие“ по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, поради съществени нарушения на административнопроизводствени правила и противоречие с материалноправни разпоредби. В нея се сочи, че в уведомителното писмо за започване на административното производство липсва описание на нарушението и правната му квалификация, размера на финансовата корекция и данни за начина на изчисляването ѝ. Отбелязано е, че административният орган не се е произнесъл относно сроковете за давност, посочени в чл. 3 от Регламент № 2988/95. Наведени са доводи за неизпълнение от административния орган на задължението му да установи в хода на производството релевантните обстоятелства. Оспорва се методът на извършване на проверка на обработваемата земя за установяване спазването на договорните задължения. Твърди се, че от заявените площи неправомерно са извадени площите за обслужване на селскостопанската дейност, като необработваеми. Твърди се също, че финансираният стопански инвентар обслужва изцяло производството на култури от група ІІ, а установеното несъответствие в площите касае културите от група І. Оспорват се констатациите на административния орган за пълно неизпълнение на заложените в бизнес плана параметри, като се сочи, че през първата година са добити 2000 кг люцерна, която не е реализирана, а през втората година са добити 90 кг бадеми, 4000 кг домати и 3500 кг люцерна, и този добив е намерил отражение в счетоводството на дружеството. Въведени са твърдения, че е налице тенденция за подобряване дейността на земеделското стопанство и не е налице приетото неизпълнение съобразно чл. 15, ал. 2, т. 1 и т. 2 от договора. Относно размера на задължението се сочи, че санкционната норма не е била в сила към момента на сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ, поради което е неприложима за проверявания проект. По същество се иска отмяна на обжалвания акт.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на обжалвания акт, като сочи, че е санкциониран за неизпълнение на несъществуващи задължения, доколкото бизнес планът има прогнозен характер, а и заложените в него количества продукция са определени не в тонове, както е прието от административния орган, а в килограми, т.е. погрешно е разчетена десетичната запетая на прогнозните количества за относимите периоди и това от своя страна води до погрешни изводи относно наличието на основания за санкциониране на дружеството. Подробни съображения по съществото на спора развива в писмена защита, в която сочи, че производството следва да се развие по реда на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, т.е. да приключи с издаване на решение за налагане на финансова корекция, а не с АУПДВ, издаден по реда на ДОПК. Счита, че параметрите на бизнес плана представляват индикатори и неспазването им представлява нередност по смисъла на чл. 73, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ. Наред с това, сочи, че приложените от органа Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. са нищожни, като издадени от некомпетентен орган- изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, поради което не следва да се прилагат. Претендира разноски.

Пълномощникът на ответната страна заявява становище за неоснователност на жалбата. Представя административната преписка и ангажира допълнителни доказателства. Моли за отхвърляне на жалбата. Претендира разноски, като прави възражение за прекомерност за извършените от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че оспореният акт е законосъобразен, тъй като реализираните приходи не съответстват на заложените в бизнес плана.

Жалбата е подадена от надлежна страна в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

На 16.03.2016 г. между Държавен фонд „Земеделие“ и жалбоподателя „СИД-Кръстеви 14“ ЕООД е сключен договор № 02/04/1/0/02636/16.03.2016 г. (л.109) за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), за осъществяване на проект № 02/04/1/0/02636 с наименование „Създаване на интензивна овощна градина от бадеми отглеждани по биологичен начин и модернизиране на земеделското стопанство“. Проектът включва създаване на трайни биологични насаждения- бадеми; изграждане на склад за съхранение на земеделска продукция; изграждане на ограда; закупуване на агротехника с прикачен инвентар. Предвиден е краен срок за изпълнение на проекта- 16.03.2019 г. (36 месеца от подписване на договора при проекти с вкл. строително-монтажни работи или създаване на трайни насаждения, съгласно чл. 6, ал. 1 и ал. 2 от сключения договор). Според клаузите на сключения договор финансовата помощ е в размер до 65% от одобрените и реално извършени разходи, свързани с осъществяването на проекта. Проектът е с приоритет по следните критерии за подбор, съгласно приложение № 2 към договора: проекти с инвестиции и дейности насочени в сектор „плодове и зеленчуци“- 10 точки; проекти с инвестиции и дейности от стопанства за производство на биологични продукти и/или стопанства в преход към биологично производство на суровини и продукти- 15 точки; проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции и дейности води до осигуряване на допълнителна заетост в земеделските стопанства- 5 точки; проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на селски райони в страната- 10 точки. Част от одобрените разходи са за закупуване на агротехника, определена окончателно с Анекс № VІ от 24.06.2020 г. (л.172) и Приложение 1 към него, а именно: култиватор за лозя в овощни градини INDUSTRIAS DAVID на стойност 6494.80 лева; свредел за почва TMC CANCELA на стойност 4627.49 лева; трактор RASQUALI на стойност 52 975.00 лева; вентилаторна пръскачка RICOSMA на стойност 10 417.68 лева; диск за косене на трева около дънерите GALDERONI на стойност 2745.76 лева; машина с отклоняваща се секция GALDERONI на стойност 11 732.76 лева; челен товарач-BONATTI на стойност 6018.01 лева; ремарке BERNARDI на стойност 8424.00 лева; и плуг NOLI на стойност 10 778.86 лева. Одобрен е бизнес план, изготвен от ползвателя на помощта. С него е заявено от дружеството, че ще обработва земеделска земя в общ размер 84.86 дка в селски район, от които 61 дка- бадеми, 18.865 дка- обикновена (мека) пшеница, и 5 дка- полски домати. В т. ІІІ.2. „Финансово икономически статут- приходи и разходи“ от бизнес плана е приложена „Производствена програма“ (таблица 3, предоставена на електронен носител- на л.92), съгласно която са заявени за първата производствена година- производство на 0.00 т. и приходи в размер на 00.00 лева от бадемова градина, производство от 7545.60 т. (преизчислени на 7544.00 т.) и приходи в размер на 2188.22 лева от пшеница (мека) и производство от 12 500.00 т. и приходи в размер на 18 750.00 лева от домати, или обща стойност на приходите- 20 938.22 лева (преизчислени на 20 937.76 лева); за втора производствена година-производство на 0.00 т. и приходи в размер на 00.00 лева от бадемова градина, производство от 7545.60 т. (преизчислени на 7544.00 т.) и приходи в размер на 2188.22 лева от пшеница (мека) и производство от 12 500.00 т. и приходи в размер на 18 750.00 лева от домати, или обща стойност на приходите- 20 938.22 лева (преизчислени на 20 937.76 лева); за трета производствена година- производство на 12 200 т. и приходи в размер на 00.00 лева от бадемова градина, производство от 7545.60 т. (преизчислени на 7544.00 т.) и приходи в размер на 2188.22 лева от пшеница (мека) и производство от 12 500.00 т. и приходи в размер на 18 750.00 лева от домати, или обща стойност на приходите- 20 938.22 лева (преизчислени на 20 937.76 лева). За останалите производствени години (до 10-та) в програмата е предвидено едно и също количество производство на пшеница и домати и идентични приходи от тях с предходните години, а относно бадемовата градина е предвидено нарастване на производството, както и повишаване на приходите (ІV година- 12 200 т. и приходи 146 400.00 лева; V година- 14 640 т. и приходи 175 680.00 лева; VІ година - 14 640 т. и приходи 175 680.00 лева; VІІ година- 17 080.00 т. и приходи 204 960.00 лева; VІІІ година- 17 080.00 т. и приходи 204 960.00 лева; ІХ година- 19 520.00 т. и приходи 234 240.00 лева; и Х година- 21 960.00 т. и приходи 263 520.00 лева).

По сключения договор е оторизирана и изплатена на „СИД-Кръстеви 14“ ЕООД сумата от общо 466 741.29 лева. Извършени са две авансови плащания по договора, въз основа на заявки от 19.07.2016 г. (л.1327) и 24.11.2017 г. (л.652) на обща стойност 300 748.82 лева, видно от приложеното по делото (на л.1012) решение за изплащане на финансова помощ от 15.01.2018 г. Заявка за окончателно плащане е подадена на 20.12.2017 г. (л.183), като заявената сума е оторизирана и изплатена на 12.03.2018 г., според данните от уведомително писмо от 19.03.2018 г. (л.1181).

След окончателното плащане, със Заповед № 397983/20.03.2020 г. (л. 1189), издадена от началник отдел на Регионален технически инспекторат към ДФ „Земеделие“, е възложена проверка на място на финансираната дейност. За резултатите от проверката е изготвен контролен лист (л. 1190 и сл.), с приложен опис на документите, въз основа на които е извършена проверката (л.1201). Представени са от ползвателя и допълнителни доказателства- счетоводен баланс към 31.12.2019 г. (л.1235), отчет за приходите и разходите за 2019 г. (л.1239), справка за нетекущите (дълготрайни) активи към 31.12.2019 г. (л.1245), отчет за собствения капитал за 2019 г. (л.1249), отчет за паричните потоци за 2019 г. (л.1250), инвентарна книга на ДМА (л.1251), счетоводен баланс към 03.2020 г. (л.1253), отчет за приходите и разходите от 01.2020 г.- 03.2020 г. (л.1255), амортизационен план, справка за трудови договори (л.1259), справки за производство в „СИД- Кръстеви 14“ ЕООД за 01.01.2018 г.- 31.12.2018 г. и 01.01.2019 г. - 31.12.2019 г. (л.1257 и 1258). С декларация (л.1260) е заявено от жалбоподателя, че парцелите са измерени по посочени от него граници. В нея е отбелязано, че в дворно място в с. Церковски кв. 25 се отглеждат домати, въпреки че същото не е заявено по програма за директни плащания, а част от парцелите с люцерна вече са затревени площи и угари, в резултат на пропадане. Посочено е още, че за 2018 г. няма добив на люцерна, тъй като същата е новозасадена. В справки за производство за периодите 01.01.2018 г. - 31.12.2018 г. и 01.01.2019 г. - 31.12.2019 г. (л.1257 и 1258), изготвени от „СИД- Кръстеви 14“ ЕООД, е отразено, че през 2018 г. са реализирани 0.00 кг. бадеми, 0.00 кг. люцерна, 0.00 кг. домати, а през 2019 г.- 90.00 кг. бадеми за собствено потребление, 3500.00 кг. люцерна за собствено потребление, и 4000.00 кг. домати за местния пазар и реализирани приходи от домати през годината в размер на 10 000.00 лева.

В резултат на извършената проверка на място и по документи е установено, че жалбоподателят обработва земя с обща площ от 8.4066 ха с култури от І и ІІ група по договор, което представлява 0.93% по-малко обработвана земя от заявената от 8.486 ха (л.1205). Установено е, че в землището на гр. Карнобат 6.2996 ха са засадени с култури от ІІ група-бадеми, а по документи са посочени 6.1 ха, 1.208 ха са засадени с култура от І група- люцерна, а по документи са посочени 1.6826 ха, 0.2489 ха са засадени с култури от ІІ група- бадеми, а по документи са посочени 0.3 ха. В землището на с. Церковски са установени два стопанисвани имота, като за единия- с площ по документи 0.5 ха, са констатирани при измерването насаждения от ІІ група -домати върху 0.4284 ха, а за втория имот- с площ по документи от 0.25 ха, са установени насаждения от І група- люцерна върху площ от 0.2217 ха. Прието е, че периодът за мониторинг на проекта е до 12.03.2021 г. За първата производствена година е определен период 20.12.2017 г.- 19.12.2018 г. (л.1207), като при сравнение със заявените производствени показатели в бизнес плана и установените данни за реализирано производство през периода е установено, че са изпълнени 0% от заявените приходи и количество продукция. За втората производствена година е определен период 20.12.2018 г. - 19.12.2019 г., като за този период са произведени 90.00 кг бадеми от заявени с бизнес плана 0.00 кг и реализирани приходи 0.00 лева, произведено количество пшеница 0.00 кг при заявени 7545.00 кг. и реализирани приходи- 0.00 лева при заявени 2188.22 лева, произведено количество домати 4000 кг при заявени 12500.00 кг и реализирани приходи 10 000 лева при заявени 18 750.00 лева. Добита е люцерна от 3500 кг, която не е взета предвид при изчисляване процента на изпълнение. При тези данни е формиран извод, че произведеното количество продукция представлява 38 % изпълнение от заявеното с бизнес плана за съответната година и 48 % изпълнение по отношение на заявените приходи за периода.

За резултатите от проверката е изготвена докладна записка  от 30.03.2020 г. (л.1266) до директор Дирекция „Технически инспекторат“ на ДФ „Земеделие“. На жалбоподателя е изпратено уведомително писмо с изх. № 01-282-2600/24 от 31.03.2020 г. от началника на отдел РТИ- Ямбол, за установените при извършената проверка на място несъответствия, с възможност за възражения.

Със заповед № 398118/18.05.2020 г. (л. 1284), издадена от началника на сектор „Контролни проверки“ към Технически инспекторат към ДФ „Земеделие“ е възложено извършване на нова проверка на място на финансираната дейност. За резултатите от проверката е изготвен контролен лист (л. 1285 и сл.), подписан от проверяващия служител и представител на жалбоподателя. В хода на проверката е извършено измерване с GPS, при което е констатирано, че от заявените площи с насаждения от І група култури- 1.886 ха, се ползват 1.4297 ха, което представлява 24.2 % намаляване на площите спрямо заявените, а от заявените площи с насаждения от ІІ група култури- 6.6 ха, реално се ползват 6.5074 ха, т.е. налице е намаление на площите спрямо заявените с 1.4%. За разлика от предходната проверка, е установено, че в имот № 080014, в землището на гр. Карнобат, са засадени 0.2078 ха от заявените 0.3 ха с култури от ІІ група- бадеми (при предходната проверка са установени - 0.2489 ха). Установено е още, че по визуализация за 2019 г. в парцел с площ от 5 дка в с. Церковски не се отглежда култура от домати, а през 2020 г. парцелът вече е с тревни смески-житни. Констатирано е, че в същия парцел към 20.03.2020 г. няма следи от агротехнически мероприятия, а към 15.05.2020 г. същият е засят с тревни смески-житни по декларация на ползвателя. В забележка към контролния лист са посочени отглежданите от ползвателя култури по вид и заемани площи в парцели в землището на с. Церковски към момента на извършване на проверката-0.040 ха са засети с домати (в ранен стадии на вегетация), 0.0017 ха-картофи и лук, 0.1552 ха- тревна смеска- житна, парцел със заявена площ от 0.25 ха, а останалата част от парцела (до заявената площ от общо 0.30ха) представлява смесена овощна градина. В имот № 080014 (с площ от 0.3 ха) са измерени само култура- бадеми, а в парцели № 166064 и № 166065- две насаждения с бадеми и люцерна с площ съответно 1.0348 ха и 3.7958 ха. Относно постигнатите производствени показатели и заявени в бизнес плана приходи, при проверката са установени идентични данни с предходната проверка по отношение на първа производствена година за периода 20.12.2017 г.- 19.12.2018 г., т.е. 0.00 % изпълнение на показателите. Относно втората производствена година, в хода на настоящата проверка е констатирано изпълнение на заложените производствени показатели от 18% и изпълнение заявените приходи- 0.00%. Констатирано е произведено количество през периода от 90.00 кг. бадеми, без отразени приходи от реализацията им. Не е признато заявеното производство от 4000 кг домати и реализирани от тях приходи, по съображения, че издадените фактури с № 02/09.10.2019 г., 03/11.10.2019 г. 04/14.10.2019 г., 05/15.10.2019 г. и 06/16.10.2019 г. (л.) са с предмет доставка на домати, но в тях е отбелязано плащане по банков път без посочване на контрагент. Констатирано е още, че сумите от фактурите са отразени в ГДД за 2020 г. При тези констатации е прието, че към момента на проверката не е спазено задължението за поддържане на минимални площи земя по договора и ползвателят на помощта не е постигнал повече от 50% заложените в бизнес плана производствени и приходни параметри.

С писмо изх. № 01-2600/339 от 15.01.2021 г. (л.25) от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ жалбоподателят е уведомен, че ДФ „Земеделие“ открива производство по установяване на публично държавно вземане, във връзка с констатациите от извършените проверки на място след окончателно плащане. Писмото е връчено на представител на дружеството на 20.01.2021 г. (л.30). В него е отбелязано, че се обработват 14.297 дка земи с култури от група І и 65.074 дка с култури от група ІІ, което води до намаляване на земеделската земя, заявена за отглеждане на култури от група І, с повече от допустимите 5%, а именно с 24.2%. Посочено е, че намаленият размер на обработваемите площи спрямо заявените представлява нарушение на чл. 16, т. 1 от договор 02/04/1/0/02636/16.03.2016 г. (л.109), с което кандидатът се е задължил да обработва земеделска земя в общ размер на 84.86 дка, върху които на площ от 18.86 дка да отглежда една или няколко култури от група І и на площ от 66 дка да отглежда една или няколко култури от група ІІ. Жалбоподателят е уведомен, че на основание чл. 20, ал. 2 от сключения договор, във връзка с чл. 60, ал. 1, т. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., дължи обезщетение за установеното нарушение в размер на 24.2% или 29 754.62 лева от изплатената финансова помощ за земеделска техниката техника, необходима за обработката на площите с отглежданите култури по договора, а именно: култиватор за лозя в овощни градини INDUSTRIAS DAVID на стойност 6494.80 лева; свредел за почва TMC CANCELA на стойност 4627.49 лева; трактор RASQUALI на стойност 52 975.00 лева; вентилаторна пръскачка RICOSMA на стойност 10 417.68 лева; диск за косене на трева около дънерите GALDERONI на стойност 2745.76 лева; машина с отклоняваща се секция GALDERONI на стойност 11 732.76 лева; челен товарач – BONATTI на стойност 6018.01 лева; ремарке BERNARDI на стойност 8424.00 лева; и плуг NOLI на стойност 10 778.86 лева, на обща стойност 122 952.96 лева.

Жалбоподателят е уведомен също, че е установено в хода проверката неизпълнение на заложените в бизнес плана параметри относно прогнозираните производствени количества продукция и приходи от реализацията, като за първата производствена година изпълнението е 0.00 % от заложени количествени показатели в общ размер на 20 045.60 тона и за втората производствена година- 0.00% изпълнение от заложените в бизнес плана количествени показатели в общ размер на 20 045.60 тона, т.е. за двете производствени години неизпълнение на повече от 50% от заложените параметри. В писмото е посочено, че установеното нарушение представлява неизпълнение на чл. 15, ал. 1 от сключения договор, поради което на основание чл. 23 от договора, във връзка с чл. чл. 57, ал. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. и чл. 6 от „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г.“ (обн. в ДВ бр. 77, на 01.09.2020 г.) и доколкото неизпълнението е за повече от една година, за същото следва да се наложи санкция в размер на 100 % от получената финансова помощ, а именно 466 741.29 лева. На същия е разяснено, че на основание чл. 11 и чл. 12 от „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г.“, за подлежаща на възстановяване следва да се приеме размера на изплатената помощ, а именно 466 741.29 лева, поради обстоятелството, че същата е по-голяма от двете установени санкции. Предоставена е възможност за писмени възражения в 14- дневен срок от получаване на писмото.

На 04.02.2021 г. е депозирано писмено възражение от жалбоподателя с вх. № 01-2600/339 (л.31), с което е заявено несъгласие с направените в писмото констатации. В него е отбелязано, че при проверката незаконосъобразно е използван метод за изчисляване на обработваемата земя, посредством GPS, като при прилагането му неправилно са изключени от общите обработваеми площи такива, предвидени за обслужване на насажденията, представляващи временни пътеки. Посочено е още, че използваният метод противоречи на утвърдените способи в Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за доказване на обработваните площи. Въведени са твърдения, че при кандидатстването е представена на административния орган одобрена технологична карта, както и че е одобрена дейност по проекта „доставка на механизирани услуги за създаване и поддържане на градина от биобадеми“ в размер на 61 дка. Наведени са доводи за неправилно определяне размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ. Отбелязано е също, че разходите, въз основа на които е определена санкцията, касаят площи, засегнати от отглеждането на култури от група І, а установените несъответствия се отнасят за заявени площи с култури от група ІІ. Твърди се, че при изчисляване процента на изпълнение на заложените в бизнес плана параметри, не е отчетено обстоятелството, че през първата производствена година са добити 2000 кг люцерна, представляваща култура от група І, заместваща пшеницата. Твърди се още, че неправилно в хода на проверката не са взети предвид представените документи за производство на биологична продукция- бадеми и люцерна, и не са признати приложени фактури за реализация на 4000 кг домати през втората производствена година. Оспорва се начина на изчисляване на санкцията относно нарушението по чл. 15 от сключения договор. Развити са доводи за наличие на основания за прилагане на чл. 15, ал. 2, т. 1 и т. 2 от договора. Към възражението са представени допълнителни доказателства- справка за изписани материали; справка за приключване на сметка 611 „Разходи от основната дейност“; справка за разпределяне на разходите на сметка 612 „Разходи за спомагателна дейност“; справка за разпределяне на разходите за заплати и амортизации; ГДД-2019 г.; документи собственост и право на ползване на заявена земеделска земя; два броя фактури за реализация на домати през 2020 г. с общо количество 1500 кг на обща стойност 3600 лева (с вкл. ДДС); два броя фактури за реализация на бадеми на ядки през 2020 г. с общо количество 343 кг на обща стойност 6585.60 лева (с вкл.ДДС); един брой фактура за реализация на люцерна от 3 тона на обща стойност 2400 лева (с вкл.ДДС); сертификати за съответствие № 375/2020/22, № 100/2019/01 за производство на биопродукти- бадеми и люцерна. Жалбоподателят е представил още и анкетни карти за стопански години 2017/2018, 2018/2019 и 2019/2020 г., подавани пред Министерство на земеделието, храните и горите. Видно от посочените карти и приложените към тях справки за дейността, изготвени от МЗХГ през стопанска година 2017/2018 г. от жалбоподателя са заявени за обработване площи от общо 8.4361 ха в землището на с. Царковски и гр. Карнобат, от които отредени за люцерна- 1.9326 ха и за бадеми- 6.5035 ха (л.83); за стопански години 2018/2019 г. са заявени същите площи (л.79); за стопанска година  2019/2020, след извършено изменение от м.05.2020 г. са заявени за обработване площи от общо 8.5390 ха в землището на с. Царковски и гр. Карнобат, от които отредени за люцерна- 1.200 ха, за бадеми- 6.5500 ха, за други фуражи- 0.7390 ха и за домати- 0.0500 ха (л.70), същите площи са заявени и за ст.година 2020/2021, с тази разлика, площите отредени за домати са трансформирани в площи за други фуражи (л.66).

Въз основа на резултатите от извършената проверка е издаден оспореният акт с изх. № 01-2600/339/2 от 09.04.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който е установено публично държавно вземане на „СИД-Кръстеви 14“ ЕООД в размер на 466 741.29 лева, ведно с дължимата лихва. Предвид установената разлика в обработваната от ползвателя земя за култури от група І спрямо заложената в договора, е прието от административния орган, че е допуснато нарушение на чл. 16, т. 1 от договора, което на основание чл. 20, ал. 2 от същия и чл. 60, ал. 1, т. 2 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. е основание за връщане на изплатени суми, равняващи се на 24.2% от заплатените разходи за техника, необходима за обработване на земеделски площи с отглежданите култури, т.е. 29 754.62 лева от одобрените разходи в размер на 122 952.96 лева за закупуване на 10 броя агротехника (подробно описани в уведомителното писмо). Прието е също, че констатираното неизпълнение на 100 % от заложените в производствената програма параметри за първата (20.12.2017 г. - 19.12.2018 г.) и втората (20.12.2018 г. - 19.12.2019 г.) година, представлява неизпълнение на договорно задължение по чл. 15, ал. 1 от сключения договор, според което в периода на мониторинг на проекта ползвателят трябва да достигне минимум 50% от заложените в бизнес плана параметри, поради което е прието, че не са спазени „други задължения“ съгласно „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г.“ (обн. в ДВ бр. 77, на 01.09.2020 г.). За неоснователни са приети възраженията на жалбоподателя. На основание чл. 23 от договора, във връзка с чл. 6 и чл. 11 и чл. 12 от посочените правила, е определена на жалбоподателя санкция в размер на цялата заплатена безвъзмездна финансова помощ- 466 741.29 лева.

От заключението на извършената по делото съдебно-счетоводна експертиза се установява, че в бизнес плана за първата (20.12.2017 г. - 19.12.2018 г.) и втората (20.12.2018 г. - 19.12.2019 г.) производствени години са заложени идентични по вид и количество култури, а именно пшеница- 7 545 тона и домати- 12 500 тона. При извършена проверка в счетоводството на дружеството е констатирано от вещото лице, че през периода 20.12.2017 г. - 19.12.2018 г. няма произведени и реализирани количества, а през периода 20.12.2018 г. - 19.12.2019 г. е отразена от дружеството продажба на 4000.00 кг (4 тона) домати през м. 10.2019 г. на стойност 10 000 лева, като изпълнението през втората производствена година представлява 0.032 % от заложените в бизнес плана количества. В заключението е посочено, че през първата година неизпълнението на параметрите от бизнес плана е 100%, а през втората година- 99.97%. Отбелязано е, че установеното намаление на размера на заявената земя от 24.2% представлява 29 754.62 лева от изплатената субсидия за придобиване на активи на стойност 122 952.96 лева. Констатирано е от вещото лице, че освен придобитите с помощта активи, жалбоподателят е извършил разходи и за активи, които не са финансирани от ДФ „Земеделие“, а именно: фотоволтаична система с цена на придобиване 93 178.00 лв.; система за капково напояване с цена на придобиване 8 502.00 лв.; бензинова коса с цена на придобиване 857.50 лв.

От заключението на извършената съдебна агротехническа експертиза се установява, че минималната необходима площ за обработка и обслужване на посевите (за обособяване на просеки) е общо 4.275 дка за заявените от жалбоподателя площи, в т.ч.: поземлен имот (в м. „Борчлията“, имоти 166065 и 166064) с обща площ от 55.864 дка, от които площ за просеки и застроена площ за стопанска сграда и бетонна площадка- 3.360 дка, при засети култури бадеми и люцерна; поземлен имот (в м. „Ахмачевски път“, имот 113015) с обща площ от 24.00 дка, от които площ за просеки- 0.720 дка, при засети култури бадеми; поземлен имот (в м. „Дереджика“) с обща площ от 2.200 дка, от които площ за просеки- 0.066 дка, при засети култури бадеми; поземлен имот (з.с. Церковски) с обща площ от 4.312 дка, от които площ за просеки- 0.130 дка, към 2019 г. имот е бил с предназначение отглеждане на домати. Констатирано е от вещото лице, че са извършени от дружеството разходи за активи по проекта, които не са финансирани от ДФ „Земеделие“, а именно: фотоволтаична система с цена на придобиване 93 178.00 лв.; система за капково напояване с цена на придобиване 8 502.00 лв.; бензинова коса с цена на придобиване 857.50 лв.; 2 броя сондажи с дълбочина от 44-50м, извършени с личен труд; машина за премахване на външната обвивка на бадемите; косачка с отклоняваща се секция с ширина от 2 м за косене на междуредията в градината; система за генератор за ток и филтри за почистване на водата, използвана за капковото напояване. Вещото лице сочи, че закупените активи основно се ползват за работа в бадемовата градина. В съдебно заседание разяснява, че всички имоти, засегнати от проекта, са оградени, като между оградата и насажденията има средно около 3.5 м. за преминаване на техника. Отбелязва, че не е възможно да се добият изискваните количества от площите, стопанисвани от жалбоподателя, като счита че в бизнес плана цифрово са заложени килограми, а не тонове.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

С изменението на ЗПЗП, в сила от 28.06.2019 г., са приети ал. 6 и ал. 7 на чл. 27, според които дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, представляващо основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал.1, т.1-9 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията ал. 6 от ЗПЗП, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. С цитираните норми изрично са разграничени двете хипотези, като при наличие на основания за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1-9 от ЗУСЕСИФ се провежда производство по чл. 73 от ЗУСЕСИФ и се издава решение за налагане на финансова корекция, а в останалите случаи- се провежда производство по ДОПК и се издава акт за установяване на публично държавно вземане.

В разглеждания случай фактическо основание за издаване на оспорения АУПДВ е неизпълнението на финансовите показатели на одобрения с договора бизнес план, въз основа на които проектът е преценен за допустим, като за двете производствени години неизпълнението възлиза на повече от 50% от заложените параметри. С бизнес плана е заявено от жалбоподателя отглеждане на обикновена пшеница (мека), бадеми и домати, при следните количествени показатели, посочени в Таблица 3: за първата производствена година- производство на 0.00 т. и приходи в размер на 00.00 лева от бадемова градина, производство от 7545.60 т. (преизчислени на 7544.00 т.) и приходи в размер на 2188.22 лева от пшеница (мека) и производство от 12 500.00 т. и приходи в размер на 18 750.00 лева от домати, или обща стойност на приходите- 20 938.22 лева (преизчислени на 20 937.76 лева); за втора производствена година- производство на 0.00 т. и приходи в размер на 00.00 лева от бадемова градина, производство от 7545.60 т. (преизчислени на 7544.00 т.) и приходи в размер на 2188.22 лева от пшеница (мека) и производство от 12 500.00 т. и приходи в размер на 18 750.00 лева от домати, или обща стойност на приходите- 20 938.22 лева (преизчислени на 20 937.76 лева); за трета производствена година- производство на 12 200 т. и приходи в размер на 00.00 лева от бадемова градина, производство от 7545.60 т. (преизчислени на 7544.00 т.) и приходи в размер на 2188.22 лева от пшеница (мека) и производство от 12 500.00 т. и приходи в размер на 18 750.00 лева от домати, или обща стойност на приходите- 20 938.22 лева (преизчислени на 20 937.76 лева). При извършените проверки на място и по документи е установено, че през първата производствена година (20.12.2017 г. - 19.12.2018 г.) не са добити заложените в бизнес плана култури- пшеница, домати и бадеми. В счетоводството на дружеството не е отразен добив на посочените култури, респ. реализирани приходи от тях. Добитата люцерна- 2000 кг е за лични нужди и от нея не са генерирани приходи, т.е. налице е пълно неизпълнение на производствената програма за първата година. През втората производствена година (20.12.2018 г. - 19.12.2019 г.) са добити 90 кг бадеми и 3500 кг люцерна, от които не са реализирани приходи. При проверка на място през м.март 2020 г. е установено, че са добити и реализирани 4000 кг домати на стойност 10000 лева, като тази продукция е отразена в счетоводството на дружеството и са отчетени приходи от реализация през м.10.2019 г. В приложения контролен лист от проверката през м.05.2020 г. се съдържат констатации, че в УПИ-ІІ в кв. 25 на з.с. Церковски не са установени следи от отглеждане на домати, а данни за насаждения в ранен стадий са установени в друг обработван парцел в з.с. Церковски. Не са представени от жалбоподателя доказателства, че осчетоводеното количество домати е добито в имотите, за които е предоставена безвъзмездната финансова помощ, а според данните от приложените към бизнес плана таблици, УПИ-ІІ, кв. 25 в з.с. Церковски с площ от 0.5 ха, в който са отглеждани домати, не е включен в проекта. Тези данни сочат 100% неизпълнение и през втората производствена година.

Неизпълнението на установените в бизнес плана финансови показатели, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ от ПРСР, представлява неизпълнение на одобрени индикатори по смисъла на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ (в този смисъл решение № 8311 от 08.07.2021 по адм.д. № 1394/2021 на ВАС, решение № 13796/6.11.2020 г. по адм. д. № 12488/2019 г. на ВАС и др.). Следователно, на основание чл. 27, ал. 6 ЗПЗП дължимостта на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ следва да се установи с издаване на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от ЗУСЕСИФ. При наличие на основание за издаване на решение за финансова корекция, АУПДВ не следва да се издава съгласно чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП. В случая не е налице хипотезата на § 12 от ПЗР на ЗИДЗПЗП (ДВ бр. 2/2018 г.) за издаване на АУПДВ на основание чл. 166 от ДОПК, доколкото преходната разпоредба е приложима при започнали към датата на влизането и́ в сила производства, а производството по издаване на оспорения акт е започнало на 15.01.2021 г., с изпращане на уведомителното писмо по чл. 26 от АПК. Ето защо съдът приема, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон, поради което следва да се отмени.

С оглед формирания извод за основателност на жалбата и своевременно направеното искане, следва да се присъдят на жалбоподателя направените разноски по делото, в т.ч. разноски за адвокатско възнаграждение и депозити за експертизи. Съдът намира за основателно направеното от ответната страна възражение за прекомерност на извършените от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 7000 лева. Предвид обема на изследваните доказателства и преди всичко правната сложност на заявения спор, съдът счита, че следва да се присъдят на жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 800 лева (при минимален размер от 500 лева, посочен в нормата на чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба 1/09.07.2004 г.), както и разноски в размер на 400 лева- заплатени депозити за експертизи.

Мотивиран от изложеното, съдът

 

                                        Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № 02/04/1/0/02636/4/01/04/01 от 09.04.2021 г., издаден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който е определена на „СИД-Кръстеви 14“ ЕООД с ЕИК 20314026 подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ в размер на 466 741.29 лева, получена въз основа на административен договор № 02/04/1/0/02636 от 16.03.2016 г., сключен с Държавен фонд „Земеделие“ по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на „СИД-Кръстеви 14“ ЕООД с ЕИК 20314026  сумата от 1200 (хиляда и двеста) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от връчване на съобщението.

                                               

СЪДИЯ: