РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1332
гр. Пловдив, 07 юли 2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет и втори юни през две хиляди двадесет и втора
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ
ЧЛЕНОВЕ:
ТАТЯНА ПЕТРОВА
ПЕТЪР КАСАБОВ
при
секретаря Б.К. и участието на прокурора ЙОРДАНКА ТИЛОВА, като разгледа докладваното от чл.
съдията ТАТЯНА ПЕТРОВА к. а. н. дело
№ 1203 по описа за 2022 год.,
за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбите и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1,
пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.
2.
Образувано е по
касационна жалба предявена от В.М.И., с ЕГН **********,***, чрез пълномощника си адвокат С.П.,
против Решение № 652 от 29.03.2022 г. на Пловдивски районен съд, ІV наказателен
състав, постановено по а.н.дело № 8132 по описа на същия съд за 2021 г., потвърждаващо
Наказателно постановление (НП) № 21-1030-007062/27.07.2021 г. на Началник група
към ОД на МВР гр. Пловдив, Сектор „Пътна полиция“, с което на жалбоподателя, на
основание чл. 182, ал. 1, т. 6 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), са
наложени административни наказания ГЛОБА в размер на 750 лв. и лишаване
от право да управлява МПС за срок от три месеца за извършено нарушение на чл.
21, ал. 1 от същия закон и са отнети общо 12 точки на основание Наредба №
Із-2539 на МВР.
Поддържаните касационни основания се субсумират
в изводите, че атакуваното решение е постановено в нарушение на закона.
Иска се обжалваното решение на
Пловдивски районен съд и издаденото НП да бъдат отменени. Претендира присъждане
на разноски за двете съдебни инстанции.
3. Ответникът по касационната жалба – ОД
на МВР гр. Пловдив, Сектор „Пътна полиция“, не взема конкретно становище
относно допустимостта и основателността на касационната жалба.
4.
Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че
жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен
интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ.
За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от В.М.И., срещу НП № 21-1030-007062/27.07.2021 г. на Началник
група към ОД на МВР гр. Пловдив, Сектор „Пътна полиция“, с което каза се, на
основание чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП, са
й наложени административни наказания – ГЛОБА в размер на 750 лв. и лишаване от
право да управлява МПС за три месеца, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия
закон и са му отнети общо 12 точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР.
НП
е издадено въз основа на АУАН № АА974789 от 08.07.2021 г., съставен от С.Г.В. – полицейски
инспектор към ОД на МВР гр. Пловдив, сектор ПП.
Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:
На
20.12.2020 г. в 13.30 ч., в гр. Пловдив на бул. „Цариградско шосе – пътен възел
„Скобелева майка“, южно платно, посока изток, И. като водач на лек автомобил МЕРЦЕДЕС
Ц 220 ЦДИ, с рег. № ***, лична собственост, управлява лекия автомобил със
скорост от 113 км/ч при максимално разрешена скорост за движение в населено
място 50 км/ч. При отчетен толеранс от минус 3% наказуемата скорост е 109 км/ч.
Посочено е още, че нарушението е установено с АRН САМ S1 № 11743СА и снимка № 0426721,
който е съставен на основание чл. 53 от ЗАНН след попълнена декларация от
собственика на МПС на
08.07.2021 г., в която той посочва себе си за водач.
Направен
е извод, че с това деяние И.
виновно е нарушила чл. 21, т. 1 от ЗДвП.
Процесното
административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка,
която е възприета и възпроизведена в спорното НП.
7. За да потвърди процесното НП
районният съд е приел, че от обективна и субективна страна жалбоподателят е
осъществил състава на вмененото му административно нарушение по чл. 21, ал. 1, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП, като при издаване на АУАН и НП не са
допуснати съществени процесуални нарушения.
IV. За правото:
8. Решението е неправилно.
9.
Настоящият съдебен състав не споделя изложените съображения на
първоинстанционния съд относно началната дата, от която започва да тече
тримесечния срок, предвиден в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗАНН в случаи от
категорията на процесния.
В тази
връзка е необходимо да се отбележи, че нормата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН е ясна
и небудеща съмнение – “Не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в
продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една
година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, екологични и валутни
нарушения, както и по Изборния кодекс, Закона за политическите партии, Закона
за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за пазарите на финансови
инструменти, Закона за дружествата със специална инвестиционна цел и за
дружествaта за секюритизация, Закона за прилагане на мерките срещу пазарните
злоупотреби с финансови инструменти, Закона за дейността на колективните
инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, част
втора, част втора "а" и част трета от Кодекса за социално
осигуряване, Кодекса за застраховането и на нормативните актове по прилагането
им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години.”.
Спазването
на предвидените в закона срокове за ангажиране административнонаказателната
отговорност на нарушителя е особено важна предпоставка за законосъобразното
развитие на производството по реализирането й, като законодателното отношение
по този въпрос личи от систематичното място на разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН в
закона. Това е така с оглед целите на тази разпоредба, а именно - да се избегне
едно евентуално продължително бездействие на държавните органи при
осъществяване на техните правомощия, което би създало неоправдано положение на
несигурност в правния мир. Следователно, неспазването на установените срокове
за иницииране на производството по налагане на административно наказание е
винаги съществено процесуално нарушение, доколкото се явява абсолютна пречка за
развитието на административно-наказателно производство, и води до отмяна на
постановения в едно такова производство акт.
10. Материалноправната
презумпция, съдържаща се в чл. 188, ал. 1 ЗДвП за административнонаказателно
отговорното лице, изключва необходимостта от извършването на каквито и да било
други действия за откриване на нарушителя освен следните:
На основание
чл. 40, ал. 2 от ЗАНН и по аргумент от чл. 186, ал. 4 от закона, при нарушения,
установени с техническо средство или системи, заснемащи или записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, на собственика, на когото е регистрирано превозното средство, а
когато то е собственост на юридическо лице - на управителя му, следва да се
изпрати покана с препоръчано писмо с обратна разписка (или по друг подходящ
начин), да се яви в съответната служба за контрол в едномесечен срок от
получаването й, за съставяне на акт за установяване на административно
нарушение или за да посочи лицето, на което е предоставило управлението на
моторното превозно средство, с което е извършено нарушението. При неявяване в
определения срок или при непосочване писмено на лицето, на което е предоставено
управлението на моторното превозно средство, на собственика или на управителя
на юридическото лице - собственик на моторното превозно средство, се издава АУАН
в негово отсъствие.
Доколкото в Закона
за движение по пътищата, не са предвидени специални правила относно съставянето
на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления, на
основание чл. 189, ал. 14 от ЗДвП, приложение намират разпоредбите на Закона за
административните нарушения и наказания. Това от своя страна означава, че и
процесният АУАН е следвало да бъде съставен в преклузивните срокове предвидени
в чл. 34, ал. 1 ЗАНН.
От
доказателствата събрани в хода на първоинстанционното производство и
съображенията изложени по-горе, се обосновава извода, че нарушението и
нарушителя в случая са били открити по смисъла на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН още на 20.12.2020
г., а АУАН № АА974789 е съставен едва на от 08.07.2021 г. Ясно е при това
положение, че АУАН е съставен след
изтичане на преклузивния тримесечен срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.
11. Изложеното до тук, не е съобразено от
първоинстанционния съд при постановяването на обжалваното в настоящото
производство решение, поради което въпросният съдебен акт се явява неправилен и
като такъв ще следва да бъде отменен, като наред с това се постанови и отмяна
на потвърденото с него наказателно постановление.
V. За разноските:
12. При посочения изход на спора, на
основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 228 и чл. 143, ал. 1 от АПК,
на касатора се дължат сторените по производството разноски за двете съдебни
инстанции. Те се констатираха в общ размер на 900 лв. (600 лв. адвокатско
възнаграждение заплатено за процесуално представителство пред РС и 300 лв. за
настоящата съдебна инстанция).
Мотивиран от изложеното и на основание
чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Пловдивският
административен съд, ХІХ касационен състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 652 от 29.03.2022 год. на
Пловдивски районен съд, ІV наказателен състав, постановено по АНД № 8132 по
описа на същия съд за 2021 год., като вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ
Наказателно
постановление № 21-1030-007062/27.07.2021 г. на Началник група към ОД на МВР
гр. Пловдив, Сектор „Пътна полиция“, с което на В.М.И., с ЕГН **********,***, на основание
чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП, са наложени административни наказания ГЛОБА в
размер на 750 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца за
извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон и са отнети общо 12 точки
на основание Наредба № Із-2539 на МВР.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР гр. Пловдив
да заплати на В.М.И.,
с ЕГН **********,***, сумата в размер на 900
лв., представляваща разноски за двете съдебни инстанции.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.