Решение по дело №106/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 280
Дата: 27 май 2020 г. (в сила от 10 декември 2020 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20207150700106
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 280 / 27.5.2020г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на двадесет и седми април през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                                Председател:    Георги Видев

                                                               

при секретаря Д. Г., като разгледа административно дело № 106 по описа на съда за 2020 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Делото е образувано по жалба на „Хромакс - Трафик“ ООД, ЕИК *********  против  Ревизионен акт № Р-16001319002294-091-001/19.08.2019 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който не е признат на жалбоподателя данъчен кредит в размер на 18 625,80 лв., с прилежащи лихви от 5 750,02 лв., изменена е декларираната данъчна загуба за 2015 г. с 20 700 лв., и допълнително е установен корпоративен данък за 2016 г. и 2017 г., съответно в размер на 4 097,82 лв. и 1 421,54 лв. с прилежащи лихви 1 032,51 лв. и 213,25 лв.

Жалбоподателят претендира пълна отмяна на ревизионния акт. Излага съображения за постановяването му в противоречие с относимите материалноправни разпоредби и административнопроизводствените правила. Не изпраща представител в проведеното съдебно заседание.

Ответникът – директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП – оспорва жалбата чрез процесуален представител в писмена молба, подадена преди проведеното съдебно заседание, както и в подадена след него писмена защита. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното:

На жалбоподателя е извършена ревизия за установяване на задълженията му за ДДС за периода 01.01.2015 г. – 31.12.2017 г. и за корпоративен данък за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2017 г. Ревизията е възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001319001697-020-001 / 20.03.2019 г., издадена от началник сектор при ТД на НАП Пловдив. От ревизиращите органи е съставен Ревизионен доклад № Р-16001319001697-092-001 / 29.08.2019 г., срещу който жалбоподателят е подал възражение в срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК. Възражението не е уважено и ревизията е завършила с издаването на обжалвания ревизионен акт.

Определените задължения ревизираното лице е обжалвало по административен ред. С Решение № 724/23.12.2019 г. директорът на Дирекция "ОДОП" – Пловдив, по същество изцяло е потвърдил ревизионния акт, като го е отменил единствено в минимален размер, а именно – в частта на установения размер на задължението/дължима сума за м. 11/2017 г. - 0.30 лв. и лихви 0,05 лв.

В хода на съдебното дирене от ответника е представена и приета административната преписка по съставяне и оспорване на ревизионния акт. Представени и приети като доказателства са и 1 бр. CD-R диск, съдържащ справки от публичния регистър на електронни подписи.

Съдът като взе предвид констатациите в обжалвания ревизионен акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Жалбата е подадена от лице с надлежна легитимация, след изчерпване на фазата на административния контрол, в рамките на преклузивния срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК. От външна страна същата отговаря на изискванията на чл. 149 от ДОПК и като такава е процесуално допустима за разглеждане по същество.

В настоящото производство и съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. След служебно извършена проверка съдът установи, че обжалваният ревизионен акт е валиден, като издаден от оправомощен орган, в съответствие с разпоредбата на чл. 119, ал. 2 от ДОПК. Ревизията е приключила в срока по чл. 114, ал. 2 от ДОПК и РД е съставен в срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК. Ревизионният акт е издаден в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му.

В съдържанието на всички заповеди за възлагането и изменението на ревизията, ревизионния доклад и ревизионния акт, е отразено, че са издадени чрез информационна система "Контрол" като електронен документ, подписан с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за електронния документ и електронния подпис (ЗЕДЕП, в съответната редакция на закона към момента на издаване на документите) електронен подпис е всяка информация в електронна форма, добавена или логически свързана с електронното изявление, за установяване на неговото авторство, но според чл. 13, ал. 4 от ЗЕДЕП само квалифицираният електронен подпис има значението на саморъчен подпис. Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗЕДЕП квалифициран електронен подпис е този усъвършенстван електронен подпис, който е придружен от издадено от доставчик на удостоверителни услуги удостоверение за квалифициран електронен подпис, отговарящо на изискванията на чл. 24 от ЗЕДЕП и удостоверяващо връзката между автора и публичния ключ за проверка на подписа и е създаден посредством устройство за сигурно създаване на подписа. Според чл. 28, ал. 1 от ЗЕДЕП доставчикът на удостоверителни услуги води електронен регистър, в който публикува удостоверенията за електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик, издадените удостоверения и списъка на прекратените удостоверения. Последната разпоредба е доразвита в чл. 37, ал. 2 от Наредба за дейността на доставчиците на удостоверителни услуги, реда за нейното прекратяване и за изискванията при предоставяне на удостоверителни услуги, според която регистърът съдържа: 1. удостоверенията за квалифициран електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик на удостоверителни услуги; 2. списък на издадените удостоверения за квалифициран електронен подпис; 3. списък на прекратените удостоверения; 4. удостоверения за време за представяне на електронен подпис, създаден за определен електронен документ, в случаите, когато такива се издават от доставчика на удостоверителни услуги; 5. информация по чл. 28, ал. 3 от ЗЕДЕП. Следователно публичния електронен регистър на доставчика съдържа информация относно действащите и прекратените удостоверения за квалифицираните електронни подписи, издадени от същия.

В случая  от направената служебна справка на представения от ответната администрация CD-R и в публичния регистър на електронните подписи е видно, че лицата са имали валидни квалифицирани електронни подписи към датата на издаване на съответния документ и изброените ЗВР, РД и РА са подписани с квалифициран електронен подпис от лицата, които са посочени. Следователно, не се установяват пороци, касаещи формалната законосъобразност и обоснованост на РА, както и компетентността на издателите му. Съдът намира, че процедурата по издаване на оспорения ревизионен акт е съобразена с приложимите за случая процесуални норми на ДОПК и не са налице процесуални нарушения, засягащи неговата законосъобразност в цялост.

Във връзка с проверката за правилното приложение на материалноправните норми съдът намира следното:

През ревизирания период във връзка с осъществяване на основната си дейност жалбодателят е приспаднал данъчен кредит по фактури, подробно описани в ревизионния акт, които са издадени от 16 преки доставчици, като предмет на доставките са стоки и услуги. Органите по приходите са приели, че по тези фактури доставки реално не са извършени, поради което и на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС не са признали на жалбоподателя данъчен кредит по тях в общ размер на 18 625,80 лв.

При тази фактическа обстановка органите по приходите са приели че е приложима разпоредбата на чл. 70, ал. 5 от ЗДДС, която предвижда следното:

Ограничения на правото на приспадане на данъчен кредит

Чл. 70. (5) Не е налице право на данъчен кредит за данък, който е начислен неправомерно.

Според ревизиращите органи разпоредбата е приложима, поради установената нереалност на доставките. От своя страна нереалността е доказана с различните проверки, извършени от органите по приходите. На всички 16 доставчици са извършени насрещни проверки, приключили с издаването на съответни протоколи. Петнадесет от доставчиците не са представили никакви документи. Единствено „Алфа 17 БГ“ ЕООД е представило само фактури и счетоводни регистри. От жалбоподателя също са изискани доказателства във връзка с доставките, включително – обяснения относно обстоятелството за какви доставки, осъществени от него са използвани получените от шестнадесетте дружества доставки. Същият не е представил никакви доказателства, нито обяснения с изключение само на доставките, извършени от доставчиците му „Диоген къмпани“ ООД и „Аргана“ ЕООД. За периода на ревизията жалбоподателят е имал сключен договор със „Сън сити София“ ЕООД, като изпълнител за изграждане, разработка, въвеждане, експлоатация и поддръжка на софтуеърна обработка на данни за нарушения на скоростта , заснети с технически средства и обработка на трафика от правоприлагащите органи с тъговско наименование Traffic Solutions, който договор е неотносим към стоките и услугите, за които се твърди, че са доставени от шестнадестте преки доставчици.

Поради това е правилен изводът на ревизиращите, че липсата на документи за произхода на стоките, кадрова обезпеченост и наличие на търговски обекти на доставчиците, приемно-предавателни протоколи, транспортни документи и доказателства за извършено разплащане, в своята съвкупност установяват липсата на реални доставки. Изводът е подкрепен и с документираната проверка в масивите на НАП относно декларирани от доставчиците данни. При нея е установено, че част от дружествата не са подали ГДД, а в подадените от останалите такива не се съдържат данни за начислени амортизации. Доставчиците не са декларирали наличие на търговски или производствени обекти. От тук, правилно следват и изводите, че дружествата не притежават активи. Видно от подаваните декларации във връзка с осигуряването е, че в някои от дружествата нямат назначени работници и служители, а ако имат такива – те са заемали длъжности, които са напълно неотносими към твърдените доставки на стоки и услуги. Доколкото към фактурите, издадени от „Еуро Грос“ ЕООД, „Диоген къмпани“ ООД и „Аргана“ ЕООД са представени касови бележки е установено, че същите нямат регистрирани в НАП касови апарати.

По отношение на доставките „наем на автомобили“ по сключени договори между„Диоген къмпани“ ООД и „Аргана“ ЕООД, като наемодатели и жалбоподателя като наемател е установено, че автомобилите са собственост на физически лица, на които също са извършени насрещни проверки и които не са представили доказатества за отдаване под наем на автомобилите им, нито са декларирали доходи от наем за съответните години.

Следователно, действително реалността на доставките по процесните фактури не е подкрепена с никакви доказателства, а напротив, органите по приходите са събрали множество доказателства установяващи нереалност на доставките. Затова правилно е отказан данъчния кредит на жалбоподателя и съответно не са му признати съотвените разходи по реда на ЗКПО.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя.

Несъстоятелен е доводът за съществено нарушение на административнопроизводствените правила поради необсъждане в ревизионния акт на възраженията на жалбоподателя. Напротив, в акта е цитирано възражението, като е направен изводът, че жалбоподателят не е представил нови доказателства. Обсъдено е и e отвърлено и възражението, за невръчване на доказателствата към ревизионния акт.

Ирелевантно е възражението, че органите по приходите не са събрали доказателства дали жалбоподателят и доставчиците им са са платили данъка по доставките, в който случай данъкът не е следвало да се търси от него. В случая с ревизионния акт на жалбоподателя не се признава правото на възстановяване на данъчен кредит, като основанието за това не е неплащането на данъка, а нереалността, т.е. липсата на доставки. В същата връзка ирелевантни са и доводите за приложимост на чл. от ЗДДС, които предвиждат следното:

Отговорност на лицата в случаи на злоупотреби

Чл. 177. (1) (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 1.01.2013 г.) Регистрирано лице - получател по облагаема доставка, отговаря за дължимия и невнесен данък от друго лице, доколкото е ползвало право на приспадане на данъчен кредит, свързан пряко или косвено с дължимия и невнесен данък.

(2) Отговорността по ал. 1 се реализира, когато регистрираното лице е знаело или е било длъжно да знае, че данъкът няма да бъде внесен, и това е доказано от ревизиращия орган по реда на чл. 117 - 120 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

В настоящия казус жалбоподателят не отговаря за неплащането на ДДС от страна на доставчиците му при ползван от него данъчен кредит. За него изобщо не е възникнало такова, тъй като то и контрагентите му не са реализирали доставки.

Несъстоятелен е и доводът, че е възможно една реална доставка да не може да бъде доказана, “тъй като в търговския оборот често съставянето им (на документи) се пропуска от контрагентите”. Преди всичко в случая липсват не само документи, а и всякакви други доказателства – декларации, обяснения за реалността на доставките и са налице доказателства за тяхната нереалност. Освен това документалната обоснованост е важен принцип, залегнал в данъчните закони и пълното му нарушаване в настоящия случай безспорно означава, че доставките не са реално осъществени.

Неоснователни са доводите, че не е доказано от ревизиращите органи, знанието на жалбоподателя, че сделките са част от извършена от доставчика данъчна измама. В случая нереалността на доставките, т.е. извършването само на привидни  сделки е реализирано съвместно между жалбоподателя и доставчиците, т.е. не би могло изобщо да се говори за липса на знание от първия.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията за разноски на ответника. Следва да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер съобразно материалния интерес, а именно – в размер на 2 085,23 лв.

Предвид гореизложеното съдът

 

                Р  Е  Ш  И:

 

Отхвърля жалбата на „Хромакс - Трафик“ ООД, ЕИК *********  против  Ревизионен акт № Р-16001319002294-091-001/19.08.2019 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който не е признат на жалбоподателя данъчен кредит в размер на 18 625,80 лв., с прилежащи лихви от 5 750,02 лв., изменена е декларираната данъчна загуба за 2015 г. с 20 700 лв., и допълнително е установен корпоративен данък за 2016 г. и 2017 г., съответно в размер на 4 097,82 лв. и 1 421,54 лв. с прилежащи лихви 1 032,51 лв. и 213,25 лв.

Осъжда „Хромакс - Трафик“ ООД, ЕИК *********  да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – Пловдив при Централно управление на Националната агенция за приходите разноски по делото в размер на 2 085,23 лв. /две хиляди и осемдесет лева и двадесет и три стотинки/.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия:  /П/

 

С решение № 15340 от 10.12.2020 г. по адм. дело № 8211/2020 г. на ВАС -ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 280/27.05.2020 г., постановено по адм. дело № 106 по описа на Административен съд /АС/ - Пазарджик за 2020 г. ОСЪЖДА „Хромакс - Трафик“ ООД гр. Пещера ЕИК ********* да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ - Пловдив при Централно управление на Националната агенция за приходите разноски по делото в размер на 2 085,23 лв. /две хиляди осемдесет и пет лева и двадесет и три стотинки/ разноски за касационната инстанция.
Решението не подлежи на обжалване.