Решение по дело №283/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260234
Дата: 11 декември 2021 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Васил Петров Ганов
Дело: 20211420200283
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Враца, 11.12.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, II-ри наказателен състав, в публично заседание на дванадесети април, две хиляди, двадесет и първа година в състав:

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: ****

 

при участието на секретаря ****

и като разгледа докладваното от съдията

н.а.х.д. №283/2021 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН.                                    

Образувано е по жалба на Инвест пропърти АДСИЦ, гр. Враца, чрез ИД ****, срещу Наказателно постановление (НП) №Р-10-136/24.02.2021 г., издадено от председателя на КФН, с което на основание чл.221, ал.8, т.7,, пр.1 ЗППЦК, за нарушение по чл.221, ал.6, вр. чл.212а, ал.1, т.1 ЗППЦК, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000,00лв.

В жалбата се твърди, че НП е неправилно и незаконосъобразно, тъй като не е извършено нарушение. При това се моли за отмяна на санкционния акт.

В с.з. жалбоподателят се представлява от адв. ****, който поддържа жалбата и моли НП като неправилно и незаконосъобразно да бъде отменено.

Въззиваемата страна се представлява от юрк. ****, който заявява позиция за неоснователност на жалбата и прави искане НП, като правилно и законосъобразно, да бъде потвърдено, а жалбата да се остави без уважение.

 

 

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

С Решение 475-ДСИЦ от 25.06.2020 г. на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” спрямо „Инвест Пропърти” АДСИЦ е приложена ПАМ по чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК със следната разпоредителна част: „Задължавам „Инвест Пронърти“ АДСИЦ. гр. Враца в срок до 31.07.2020 г. да разкрие публично, чрез предоставяне на обществеността, по реда на чл. 100т, ал.3 от ЗППЦК, а именно посредством информационна агенция или друга медия, коригиран годишен финансов отчет за дейността на дружеството за 2019 г. по чл.100н, ал.1 ЗППЦК, със съдържание по чл.100н, ал.4 ЗППЦК”.

В Решението са изложени следните фактически и правни основания за издаване на акта: Съгласно чл.100н, ал.1, вр. чл.100т, ал.1, изр. 1-во, предл. 2-ро от ЗППЦК, емитентът е длъжен да представи на обществеността годишен финансов отчет за дейността си в определен от закона срок. Съгласно чл.100н, ал.4 ЗППЦК, ГФО следва да съдържа:

1.заверен от регистриран одитор финансов отчет по Закона за счетоводството, както и доклад на одитора;

2. годишен доклад за дейността;

3. декларация от одитора, заверил ГФО на дружеството емитент на ценни книжа, с посочване на неговите имена и адрес за кореспонденция, удостоверяваща, че:

а) финансовият отчет, съставен съгласно приложимите счетоводни стандарти, отразява вярно и честно информацията за активите и пасивите, финансовото състояние и печалбата или загубата на емитента;

б) информацията, отнасяща се до сделките със свързани лица, е надлежно оповестена и разкри та съгласно приложимите счетоводни стандарти;

в) информацията, отнасяща се до съществените сделки за публичното дружество за съответния отчетен период, е надлежно разкрита в приложенията към финансовия отчет;

4.декларации от отговорните в рамките на емитента лица с посочване на техните имена и функции, удостоверяващи, че доколкото им е известно:

а) финансовият отчет, съставен съгласно приложимите счетоводни стандарти, отразява вярно и честно информацията за активите и пасивите, финансовото състояние и печалбата или загубата на емитента и на дружествата, включени в консолидацията;

б) докладът за дейността съдържа достоверен преглед на развитието и резултатите от дейността на емитента. както и състоянието на емитента и дружествата, включени в консолидацията, заедно с описание на основните рискове и несигурност, пред които е изправен;

- друга информация, определена с наредба, в конкретния случай;

- Приложение №11 от Наредба №2 от 17.09.2003 г. за проспектите при публично предлагане и допускане до търговия на регулиран пазар на ценни книжа и за разкриването на информация;

- годишни справки по образец, определен от заместник-председателя;

- доклад за политика за възнагражденията, съгласно чл.12, ал.1 от Наредба №48 от 20.03.2013 г. за изискванията към възнагражденията (Наредба №48), със съдържание съгласно чл.12, т.2 и чл.13 от Наредба №48.

След справка на интернет страницата на „Българска фондова борса" АД за емитенти, които разкриват регулирана информация, е установено, че „Инвест Пронърти АДСИЦ използва за оповестяване на дължимата информация пред обществеността интернет портала на „Инвестор.БГ“ АД, достъпен на адрес https://www.invGstor.bg/. Справка в масивите на портала сочи, че „Инвест Пропърти“ АДСИЦ е представило на 17.03.2020 г. ГФО за дейността на дружеството за 2019 г., който не е със съдържанието по чл.100н, ал.4 ЗППЦК. изискуемо за ГФО, тъй като не са предоставени следните елементи:

- пояснителни приложения, представляващи обобщение на по-важните счетоводни политики, друга пояснителна информация и сравнителна информация по отношение на предходния период, с посочване на изменения на съответните международни стандарти за финансово отчитане (МСФО), включващи международни счетоводни стандарти (МСС), новите МСФО и разяснения към тях във връзка с изискванията на МСС 1 „Представяне на финансови отчети", в които да е включена подробна информация относно оценката на недвижимите имоти съгласно изискването на чл.20, ал.2 ЗДСИЦ и конкретна информация за размера на всяка сделка със свързани лица, ведно с посочване на конкретното свързано лице;

- доклад на одитора, в който да е отразена информация относно спазване на изискването на чл.247а, ал.2 от Търговския закон ТЗ), когато чистата стойност на имуществото на дружеството спадне под размера та вписания капитал и относно свръхзадлъжнялост на дружеството.

Във връзка с дадените указания, от страна на дружеството са предприети мерки за изпълнение на указанията и на 14.07.2020 г. публично е обявен в „Инвеститор.БГ“ коригиран ГФО, който е представен и на наказващият орган.

При извършена през м.Октомври 2020 г. последваща документна проверка на „Инвест Пропърти" АДСИЦ, св. Ч. е установила, че в коригирания ГФО липсва обобщение на по-важните счетоводни политики, друга пояснителна информация и сравнителна информация по отношение на предходния период с посочване на изменения на съответните МСФО, включващи МСС, новите МСФО и разясненията към тях във връзка с ММС1 „Представяне на финансови отчети“. Липсва и информация относно спазването на изискванията на чл.247а, ал.2 ТЗ, когато чистата стойност на имуществото на дружеството спадне под размера на вписания капитал и относно свръхзадлъжнялост на дружеството. При това тя приела, че дружеството не е изпълнило приложена спрямо него с Решение №475-ДСИЦ от 25.06.2020 г. на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” (заместник-председателя), принудителна административна мярка по чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК. Затова на 20.10.2020 г. св. М. Ч. съставила на дружеството АУАН, в които посочила, че е извършено нарушение по чл.221, ал.6, вр. чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК, което е извършено на 01.08.2020 г. в гр. Враца.

Въз основа на така съставения АУАН, при идентично словесно описание на извършеното деяние и посочване като нарушена разпоредбата на чл.221, ал.6, вр. чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК, е издадено атакуваното наказателно постановление, с което  на основание чл.221, ал.8, т.7, пр.1-во ЗППЦК на дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000.00 лв.

Изложената фактическа обстановка се установява от разпитаните свидетели М. Ч., както и от писмените материали по делото. От показанията на св. М. Ч. се установява какво е възприела по време на извършената проверка и за какво и при какви обстоятелства е съставен АУАН. От писмената доказателствена съвкупност пък се установява какви са били  дадените в ПАМ по чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК указания и срокове. Съдът кредитира доказателствата в цялост. Но доколкото същите са непротиворечиви по отношение на релевантните за доказване факти, настоящата инстанция няма да ги анализира по-прецизно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че АУАН е съставен при спазване на предвидена в чл.40 и чл.43 ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл.42 ЗАНН реквизити. Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл.57, ал.1 ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаните нарушения кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. И АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които са извършени нарушенията, начина на констатиране на същите, подробно и точно е описана правната им квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Описанието, така както е направено по никакъв начин не накърнява правото на нарушителя да разбере срещу какво именно нарушение да организира защитата си. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН.

Изследвайки материално-правната законосъобразност на НП, съдът установи, че от доказателствено обезпечената фактология по категоричен начин се установява, че с Решение 475-ДСИЦ от 25.06.2020 г. на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” спрямо „Инвест Пропърти” АДСИЦ е приложена ПАМ по чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК със следната разпоредителна част: „Задължавам „Инвест Пронърти“ АДСИЦ. гр. Враца в срок до 31.07.2020 г. да разкрие публично, чрез предоставяне на обществеността, по реда на чл. 100т, ал.3 от ЗППЦК, а именно посредством информационна агенция или друга медия, коригиран годишен финансов отчет за дейността на дружеството за 2019 г. по чл.100н, ал.1 ЗППЦК, със съдържание по чл.100н, ал.4 ЗППЦК”. Установява се и това, че са предприети мерки за изпълнение на указанията и на 14.07.2020 г. дружеството е обявило публично в „Инвеститор.БГ“, достъпен на адрес https://www.invGstor.bg/, коригиран ГФО, който е представен и на наказващия орган. Установява се също, че при направена през м.Октомври 2020 г. проверка, св. Ч. е установила, че в ГФО липсва обобщение на по-важните счетоводни политики, друга пояснителна информация и сравнителна информация по отношение на предходния период с посочване на изменения на съответните МСФО, включващи МСС, новите МСФО и разясненията към тях във връзка с ММС1 „Представяне на финансови отчети“. Липсва и информация относно спазването на изискванията на чл.247а, ал.2 ТЗ, когато чистата стойност на имуществото на дружеството спадне под размера на вписания капитал и относно свръхзадлъжнялост на дружеството. При това на практика дружеството не е изпълнило изцяло приложена спрямо него с Решение №475-ДСИЦ от 25.06.2020 г. на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” (заместник-председателя), принудителна административна мярка по чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК. С това е нарушена нормата на чл.221, ал.6, вр. чл.212а, ал.1, т.2 ЗППЦК.

Въпросът за субективната страна на нарушението не следва да бъде обсъждан, тъй като съгласно чл.83 ЗАНН отговорността на едноличния търговец е обективна и безвиновна. При това не следва да се прави анализ за липсата, респективно наличието на вина у представляващия дружеството или у други лица, свързани с осъществяване на дейността му, нито да се определя нейната форма.

  Въпреки изложеното до момента, съдът счита, че наказващият орган неправилно е пристъпил към налагането на санкция по чл.221, ал.8, т.7, пр.1-во ЗППЦК. Видно е, че още през м. Юни 2020 г. дружеството е предприело действия по изпълнение на дадените му с Решение №475-ДСИЦ от 25.06.2020 г. на заместник-председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност” (заместник-председателя) задължителни указания. В тази връзка ГФО е коригиран и на 14.07.2020 г. коригираният ГФО е обявен публично в „Инвеститор.БГ“, достъпен на адрес https://www.invGstor.bg/, като същият е представен и на наказващия орган. Наказващият орган още тогава е имал възможността да установи, че вписаната в Решение №475-ДСИЦ от 25.06.2020 г. принудителна административна мярка не е изцяло изпълнена и да прецени дали новият ГФО отговаря на изискванията, съответно да уведоми дружеството за констатациите си. Вместо това АНО е предприел нова проверка едва през м. Октомври 2020 г. и без да отчете предприетите, макар и непълни според наказващия орган, действия от страна на дружеството, е наложил санкция в средния предвиден от законодателя размер от 10 000.00 лв. Съдът счита, че така наложеното наказание е не просто прекомерно и несъответстващо на извършеното, ами в случая намира приложение нормата на чл.28 ЗАНН. Видно е, че не се касае за бездействие от страна на дружеството по отношение на приложената му ПАМ, а за действия, които са приети за недостатъчни от АНО. Видно е също, че от нарушение не са настъпили каквито и да е вредни последици и то се явява първо такова от този вид. При това извършеното се явява с по-ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от същия вид. Ето защо, поради наличието на основания за приложението на чл.28 ЗАНН, атакуваното НП следва да се отмени.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.2 ЗАНН Врачанският районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №№Р-10-136/24.02.2021 г., издадено от председателя на КФН, с което на основание чл.221, ал.8, т.7,, пр.1 ЗППЦК, за нарушение по чл.221, ал.6, вр. чл.212а, ал.1, т.1 ЗППЦК, на Инвест пропърти АДСИЦ, гр. Враца, чрез ИД ****, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000,00 лв.

  РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. Враца в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

                             

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: