Решение по дело №5910/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2014
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 28 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитър Василев Кацарев
Дело: 20195330205910
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№214

 

гр.Пловдив, 05.11.2019г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав в публично заседание на  двадесет и осми октомври, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КАЦАРЕВ

 

и секретар: ВЕЛИЧКА ИЛИЕВА,

като разгледа  докладваното от съдията АНД № 5910 по описа за 2019 година на  ПРС и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващи от  ЗАНН.

 

            Обжалвано е наказателно постановление № 51 от 30.05.2019г. на инж.П. ***, съгласно Заповед № РД-09-764/27.05.2019г. на Кмета на Община „Марица“  с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.46, във вр. с чл.45, ал.2, т.3 и чл.3, т.4 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територията на Община „Марица“, приета с Решение № 41, Протокол №6/29.02.2000г. на Общински съвет „Марица“ на Ж.Д.Р. ***, с ЕГН ********** са наложени глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл.3, т.2 от Наредбата и глоба в размер на 50 лева за нарушение по чл.3, т.3 от Наредбата.

           С жалбата се прави искане за отмяна на издаденото НП като  незаконосъобразно и неправилно.  Излагат се доводи за неизвършителство на нарушението по чл.3, т.2 от Наредба № 1 на Община „Марица“, както и се оспорва извършването на нарушение по чл.3, т.3 от Наредба № 1 на Община „Марица“. С жалбата се сочи не наличие на конкретизирани действия и поведение от страна на жалбоподателката, както и на факти които дават основание да се приеме че са извършени не едно, а две нарушения. С жалбата се прави искане за приложение на цялата административна преписка.

           В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от адв.Л.М. който поддържа жалбата и искането за отмяна на издаденото наказателното постановление. В пледоарията си адв.М. излага доводи по същество на искането си към съда за отмяна на издаденото НП.

           Административнонаказващия орган редовно призован, в съдебно заседание не се представлява. По делото не е представено становище относно жалбата на Ж.Р..

 

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените основания от страните, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

 

           Атакуваното НП е издадено въз основа на съставен на 09.05.2019г. от свидетел П.А.И., полицейски служител на длъжност ****при РУ –Труд на ОДМВР Пловдив, акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ против жалбоподателката Ж.Р. за това, че на 09.05.2019г. около 13:00 часа на главен път I-8 км.214 извършва действия непристойни и неморално поведение не съвместимо с обществените норми на поведение с което е нарушила чл.3, т.2 и т.3 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистота и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територия на Община Марица, област Пловдив.   Актът е съставен в присъствието на жалбоподателката, която го е подписала след като е вписала в графата за възражения и обяснения „не“. Актът е подписан от посочените в него лица, включително и от жалбоподателката . На датата на неговото съставяне е връчен препис от него на жалбоподателката съгласно разписка, неразделна част от акта. В законоустановения три дневен срок пред контролните органи не са били представени писмени възражения от жалбоподателката относно нарушението посочено в акта. 

            На основание съставения АУАН е издадено и атакуваното НП с което е ангажирана административната отговорност на жалбоподателката за това, че на 09.05.2019г. около 13:00 часа, на главен път I-8 км.214 , извършва непристойни действия и има неморално поведение несъвместимо с обществените норми на поведение – проституира, с което е нарушила чл.3, т.2 и т.3 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистота и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територия на Община Марица, приета с Решение № 41, Протокол №6/29.02.2000г. на Общински съвет „Марица“, като и са наложени две административни наказания глоба всяка по 50 лева за нарушение по чл.3, т.2 от Наредба № 1 на Община Марица и за нарушение по чл.3, т.3 от Наредба № 1 на Община Марица. Издаденото НП е било връчено лично на жалбоподателката на 02.09.2019г.  В срок пред РС Пловдив е било обжалвано издаденото НП.

           Разпитан като свидетел в съдебно заседание актосъставителят П.И. потвърди авторството на съставения АУАН и приложен по преписката, както и че е съставен въз основа на снето писмено обяснение от лицето, срещу което е съставен. По отношение на посоченото в акта нарушение посочи, че действията на нарушителката посочена в акта се изразявали в неприлични жестове към водачите на преминаващите по пътя автомобили, и така се предполага за сексуални намеци. Свидетелят посочи, че на посоченото в акта място често установяват нарушения, при което нарушителите ги карат в полицейското управление където съставят актовете. Свидетелят посочи, че лицето посочено в акта като свидетел е негов колега, с когото при изпълнение на служебните им задължения са установили нарушението, както и че е бил свидетел при съставянето на акта против жалбоподателката. Поради не наличие на основание за критика съдът кредитира показанията на свидетелят като обективни, логични и непротиворечиви с другите приети по делото доказателства.

         Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на приложените и приобщени към делото по реда на чл.283 НПК писмени доказателства – АУАН, НП,  както и от изслушването на актосъставителя И..

          При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

           По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.    Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

            За да се произнесе по съществото на правния спор /по основателността на жалбата/, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно - наказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субекта на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Разбира се при налагане на имуществена санкция  на  Еднолични търговци или  Юридически лица се касае за обективна  невиновна отговорност  и съответно  в тези случаи е достатъчно  доказването  на извършване на нарушението от обективна страна, като не се изследва въпрос за вина. Същата се определя като психично отношение на дееца към деянието и резултата от него и по тази причина подобно психично   отношение не може да бъде формирано от ЕТ или ЮЛ. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на Наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно наказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятията „неправилно” и „незаконосъобразно” наказателно постановление.  Когато АУАН или НП не са издадени от надлежен орган или не са издадени в установените законови срокове или не съдържат изискуемите от закона реквизити или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на НП, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Тук следва да се посочи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено  административно нарушение. Именно административно наказващия орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение /такова, каквото е описано в акта/ и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и  се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпроса за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението/ само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция  може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона/.

            Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав на Районен съд гр.Пловдив намира, че атакуваното наказателно постановление е издадено при допуснати съществени нарушения на установените в ЗАНН процесуални правила, поради което и следва да бъде отменено поради следното:

             Съгласно чл.36 ал.1 от ЗАНН със съставянето на АУАН се поставя началото на административнонаказателното производство, в хода на което длъжностното лице следва да установи факта на извършено административно нарушение, с неговите обективни признаци, които следва да намерят отражение в съставения акт. Така се открояват две от известните от теорията функции на акта - констатираща /установителна/ и обвинителна, чрез която спрямо субекта се повдига конкретно обвинение за извършено нарушение. В конкретния случай  жалбоподателката Ж.Р. е обвинена в извършването на две нарушения - по чл.3, т.2 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистота и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територия на Община Марица, съгласно която „ За осигуряване на нормални условия на труд и отдих на гражданите СЕ ЗАБРАНЯВА извършване на действия, противни на добрите нрави, нарушаващи обществения ред:

             Непристойно и неморално поведение, което се изразява с действия, жестове и словесни изрази, несъвместими с обществените норми на поведение“ , както и по чл.3, т.3 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистота и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територия на Община Марица, съгласно която „ За осигуряване на нормални условия на труд и отдих на гражданите СЕ ЗАБРАНЯВА извършване на действия, противни на добрите нрави, нарушаващи обществения ред:

            Демонстративни действия и поведение на обществени места, несъвместими с обществените норми на поведение, накърняващи личността и националните чувства“ и  по време на цялото производство по установяване на нарушението се е защитавала срещу това обвинение. Със съставянето на акта за нарушение фазата по установяване на нарушението е приключила. Той се явява предпоставка за издаване на наказателното постановление, в която част на производството наказващият орган не установява ново нарушение, нито има право да изменя същото чрез включване на нови квалифициращи признаци, а разглежда законосъобразността на акта и налага съответното наказание.

          В конкретния случай наказващият орган е санкционирал жалбоподателката Ж.Р. не по предявено с акта обвинение и в противоречие със функциите на наказателното постановление е вменил нов квалифициращ признак на деянието – проституира. Съдът намира, че от представените по делото писмени доказателства и от показанията на свидетел И. не се установява по несъмнен и безспорен начин наличието на виновно извършено от жалбоподателката Р. нарушение а именно че проституира, като АНО не ангажира доказателства в подкрепа на установената в НП фактическа обстановка. Съдът намира, че НП е издадено при неизяснена фактическа обстановка на извършените нарушения.  Така наказващият орган е нарушил задълженията си на чл.52, ал.2 от ЗАНН, като съществено е нарушена и  разпоредбата на чл.42, ал.1, т.5 от ЗАНН.

          Допуснатото не може да се счита за „нередовност в акта” по смисъла на чл.53, ал.2 от ЗАНН, защото условието „…да е установено по безспорен начин извършването на нарушението….” не е изпълнено. Допуснатото влече незаконосъобразност на наказателното постановление и е основание за отмяната му.

          При така посоченото съдът намира, че вмененото на жалбоподателката нарушение не е категорично и безспорно доказано от представените по делото доказателства. В производството по ЗАНН тежестта на доказване лежи единствено и само върху Административнонаказващия орган и недоказването на извършването на административното нарушение от санкционираното лице е винаги предпоставка за отмяна на НП.

          Водим от изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И :

 

           ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 51 от 30.05.2019г. на инж.П. ***, съгласно Заповед № РД-09-764/27.05.2019г. на Кмета на Община „Марица“  с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.46, във вр. с чл.45, ал.2, т.3 и чл.3, т.4 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територията на Община „Марица“, приета с Решение № 41, Протокол №6/29.02.2000г. на Общински съвет „Марица“ на Ж.Д.Р. ***, с ЕГН ********** са наложени глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл.3, т.2 от Наредбата и глоба в размер на 50 лева за нарушение по чл.3, т.3 от Наредбата.  

 

            Решението  не е окончателно и подлежи на обжалва пред Административен съд Пловдив от страните  в 14-дневен срок  от получаване на съобщението по реда на Глава ХІІ от АПК.

             

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.