Решение по дело №116/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 270
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 9 юни 2021 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20217170700116
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 270

гр.Плевен, 20.05.2021год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд-гр.Плевен, първоинстанционен тричленен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми април две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                                                                                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

                                                                               СНЕЖИНА И.

при секретаря Цветанка Дачева, като разгледа докладваното от съдия И. адм.дело № 116 по описа за 2021 год. на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

            Производството е по реда на чл.179 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Делото е образувано по жалба от Ц.Д.И.,***, Г.Х.И.,***, Д.Д.И.,***, П.Ц.И.,*** и М.И.М.,*** срещу заповед № РД-29-06/19.06.2018 година на областен управител на област Плевен, с която се отказва да бъде направено предложение на Общински съвет-Кнежа да приеме решение за провеждане на местен референдум в кметство с. Лазарово за отделяне на с.Лазарово от Община Кнежа и присъединяване към Община Червен бряг.

В жалбата се посочва, че  оспорената заповед следва да бъде отменена, като преписката се върне на областния управител със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, тъй като  инициативният комитет е внесъл в ОбС Кнежа всички изискуеми документи: 1. Протокол на учредители на инициативния комитет. 2. Искане на основание чл.28, ал.1, т.1 от ЗАТУРБ, придружено с подписка от най-малко 25 на сто от избирателите на с.Лазарово ведно с предложение: ОбС Кнежа да даде съгласие за провеждане на местен референдум сред жителите на с.Лазарово, с въпрос: „Съгласни ли сте село Лазарово да се отдели от община Кнежа и да се присъедини към община Червен бряг?“. 3. Уведомление на основание чл.28, ал.2, т.2 от ЗПУГДВМС /Закон за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление/ от името на инициативния комитет за съгласуване на общодостъпни места, където ще се събират подписите. 4. Уведомление на основание чл.28, ал.2, т.З от ЗПУГДВМС от името на инициативния комитет за започването на подписката и за поставения за гласуване на референдум въпрос. 5. Становище на кмета на с.Лазарово, изготвено на основание чл.28, ал.1, т.1 от ЗАТУРБ. 6. Подписка за провеждане на местен референдум изготвена на основание чл.28, ал.1, т.1 от ЗАТУРБ. Намират, че не е налице липса на данни относно минимален брой на избирателите на населеното място, тъй като тази информация следва да се изиска служебно и да се установи съответния брой от органа. Считат, че само Общински съвет Кнежа следва да изпрати подписката за служебна проверка до ГРОА,но не и Общински съвет Червен бряг и решението на Общински съвет Червен бряг не страда от сочените от областен управител пороци. Считат, че  е налице съгласуване с кмета на общината на местата за провеждане на референдума. Молят за отмяна на заповедта и връщане на преписката.

С решение № 1663/09.02.2021 година по адм. дело № 2420/2020 г ВАС –Трето отделение е отменил решение № 675/08.11.2018 година по адм. дело № 658/2018 година и е върнал делото за ново разглеждане от друг състав на съда, тъй като е приел, че оспорената заповед има характер на общ административен акт и следва да бъде разгледана по реда на чл. 179  и сл. от АПК.

Съдът с оглед указанията на ВАС и чл. 182 от АПК е конституирал страните с определение от 04.03.2021 г – оспорващите и органът, издал процесната заповед.

В съдебно заседание оспорващите – Ц.Д.И.,***, Г.Х.И.,***, Д.Д.И.,***, П.Ц.И.,*** и М.И.М.,***, не се явяват, не се представляват.

 В съдебно заседание ответникът – Областен управител на област Плевен, не се явява, не се представлява.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите  на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

На 12.04.2018 г. е учреден инициативен комитет за иницииране на подписка за провеждане на местен референдум за отделяне на с.Лазарово от община Кнежа и присъединяването му към община Червен бряг, видно от протокола на л.9, като настоящите оспорващи са членове и председател на този комитет.

До Кмета на община Кнежа е изпратено писмо вх.№9400-228-1/16.04.2018 г. /л.4/, с което „съгласувам с вас общодостъпни места, където ще се събират подписите“. Председателят на ОбС и кметът на община Кнежа са били уведомени за започването на подписката с уведомление от 17.04.2018 г. /л.61/.

В ОбС Кнежа на 30.04.2018 г. е внесено искане /л.л.64-65/, придружено с подписите на 95 души /л.л.69-78/, както и становище от кмета на с.Лазарово /л.л.62-63/.

С писмо от 22.05.2018 г. Председателят на ОбС Кнежа е изпратил до председателя на инициативния комитет писмо /л.л.79,80/, с което се иска да се отстранят нередовности - да се представи подписката в структуриран електронен вид, и да се представи в оригинал. Видно от писмото на л.81, на 23.05.2018 г. подписката е представен в електронен вид, като е представен и оригинал от последната.

До председателя на инициативния комитет на 30.05.2018 г. е изпратено писмо от председателя на ОбС /л.92/, в което се иска да се отстранят нередностите в подписката, които не са в съответствие с чл.28, ал.4 от ЗПУГДВМС поради констатации на постоянна комисия по икономическо развитие, бюджет, финаси , данъчна политика, общинска собственост и здравна политика.

 Същото е получено на 01.06.2018 г. /л. 166/.

На 31.05.2018 г. е проведено заседание на ОбС Кнежа, за което е представен протокол №58 /л.л. 167-180/.

С решение № 623 /л.176, гръб/ е прието 1. Да се иска отстраняване на нередовностите - изискването на чл.28, ал.4 от ЗПУГДВМС, като това стане от председателя на ОбС, а с т.2 е отложено разглеждането на искането до представяне на коригирана подписка. Във връзка с новото искане за отстраняване на нередовностти са представени исканите допълнителни данни с писмо от 18.06.2018 г. /л.л. 181-183/.

С решение № 964 от заседание на 28.05.2018 г. /л.л. 14,15/, ОбС Червен бряг е дал мотивирано съгласие с.Лазарово да бъде присъединено към община Червен бряг.

На 19.06.2018 година е постановена процесната заповед от областният управител , в която се посочва, че след запознаване с постъпилите при него протокол от заседание от 28.05.2018 г. на ОбС Червен бряг и протокол от 31.05.2018 г. на ОбС Кнежа, отказва да предложи на ОбС Кнежа да приеме решение за произвеждане на местен референдум. Мотиви за отказа са  липсата на данни за общия брой гласоподавателите, поради което не е ясно дали са налице подписите на 25 на сто от избирателите, неспазване  на чл.28, ал.2 и ал.7 от ЗПУГДВМС, тъй като в подписката не се съдържа предложение за произвеждане на референдум с формулиране на въпроса за гласуване, трите имена, ЕГН, постоянен адрес и подписите на членовете на инициативния комитет и адрес на контакти с инициативния комитет. Посочва се, че липсва съгласуване с кмета на общината на общодостъпните места за събиране на подписи, а само писмено уведомление за започване на подписката и за поставения за гласуване на референдума въпрос, като и Общински съвет Червен бряг и Общински съвет Кнежа не са изпратил подписката на ГРАО.

На 29.06.2018 г. е проведено заседание на ОбС Кнежа, на което е приобщен протокол №59 /л.л.208-219/. С оглед заповедта на областния управител, ОбС е запознат с последната, като не е приел решение. Видно от протоколите от заседания на комисии на ОбС /л.л. 187-202/, в същите е посочено, че „има нови обстоятелства на по-вишестоящ орган и затова се налага оттегляне на материалите“ /л.192/. Приобщени са и 4 заявления на лица /л.л.204-207/, които сочат, че са били подведени, неграмотни или без очила, когато са се подписвали в подписката за референдум.

Представени са списъци с лицата, които са подкрепили предложението за провеждане на местен референдум по въпроса „Съгласни ли сте село Лазарово да се отдели от Община Кнежа и да се присъедини към Община Червен бряг?“, както  и протоколи от заседания на постоянни комисии при Общински съвет Червен бряг и Общински съвет Кнежа за обсъждане на предложението.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, доколкото заповедта е съобщена на 22.06.2018 г. /обратна разписка на л.57/ а жалбата е подадена на 04.07.2018 г., видно от вх.№ на органа /л.2/, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима .

Разгледана по същество е основателна.

Заповедта е издадена от компетентен орган – областен управител на Област Плевен съгласно чл. 28, ал.1, т. 3 от ЗАТУРБ, съгласно който  областният управител в двуседмичен срок проверява законосъобразността на искането и на решенията на общинските съвети.

Съдът намира че е актът е издадена в установената писмена форма, но при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и материалния закон.

По делото не са ангажирани данни относно дата на изпращане на решенията на Общински съвет Червен бряг и Общински съвет Кнежа относно искането за провеждане на местен референдум за отделяне на с.Лазарово до областен управител на област Плевен, за да може да се извърши преценка относно спазване на срока по чл. 28, ал. 1, т. 3 от ЗАТУРБ.

Съгласно нормата на чл. 28, ал. 1 от ЗАТУРБ промяна на границите на община, поради отделяне на населено място и присъединяването му към съседна община на територията на една област, с която има обща граница, се извършва след провеждане на местен референдум по следния ред: 1. искане за провеждане на референдум за отделяне на населеното място от съответната община и присъединяването му към съседна община, изразено чрез подписка от най-малко 25 на сто от избирателите на населеното място до съответния общински съвет; искането се придружава с аргументирано становище на кмета на населеното място, което се изпраща на заинтересуваните общински съвети; 2. общинските съвети в едномесечен срок се произнасят задължително с мотивирано решение относно исканата промяна и го изпращат на областния управител; 3. областният управител в двуседмичен срок проверява законосъобразността на искането и на решенията на общинските съвети; 4. при положително решение на общинския съвет на приемащата община, областният управител в двуседмичен срок предлага на общинския съвет на общината, от чиято територия се иска отделянето, да приеме решение за произвеждане на референдум в съответното населено място; 5. референдумът се произвежда при условия и ред, определени със закон; 6. при положителен вот на избирателите, областният управител в едномесечен срок внася писмен доклад в Министерския съвет относно исканата промяна; 7. Министерският съвет приема решение, с което предлага на президента на Република България да утвърди исканата промяна.

По отношение на първия елемент – искането, съдът счита следното: Искането за провеждане на референдум за отделяне на населеното място с.Лазарово от Община Кнежа и присъединяването му към Община Червен бряг е изразено чрез подписка, организирана от Инициативен комитет на граждани с избирателни права от с. Лазарово. Проверката на подписката представлява елемент от цялостната преценка на законосъобразността на искането, която законодателят е вменил в задължение на Областния управител по чл. 28, ал. 1, т. 3 от ЗАТУРБ. Същият не го е изпълнил, а вместо това се е ограничил да  посочи , че липсват данни  и в двата общински съвета за общия брой на избирателите от населеното място , като същият  не е събрал данни относно това обстоятелство  и е следвало служебно  с оглед проверката, която е задължен да извърши , да установи дали искането е подкрепено от необходимия брой избирателите на населеното място, съгласно изискванията на  чл. 28, ал. 1, т. 1 от ЗАТУРБ, като независимо, че към искането е приложено и становище от Ц.Д.–***-229-1/30.04.2018 г  л. 62 по делото, в подкрепа на мотивите в подписката, т. е. налице е аргументирано становище на кмета на населеното място, то не може да се установи, дали искането е законосъобразно.

От доказателствата по делото  не се установява и втория елемент – мотивирано решение на Общински съвет Кнежа по искането на инициативния комитет. Искането е подадено на 30.04.2018 година, като в едномесечен срок до 30.05.2018 година не е налице произнасяне на Общинския съвет. От представените доказателства, се установява, че е даден срок на оспорващите да представят допълнително данни и отстранят нередовности на искането, но липсва мотивирано произнасяне на Общински съвет Кнежа относно искането за отделяне на  с.Лазарово чрез провеждане на местен референдум. При липсата на мотивирано решение, то и областен управител не може да провери законосъобразността на решението. По делото е представено мотивирано решение на Общински съвет Червен бряг, но в оспорената заповед не е извършена проверка на законосъобразността му, а само се приема, че и двата общински съвета не са извършили проверка в ГРАО, каквато следва да извърши областният управител именно с установяване на валидност на искането. В случая областен управител се произнася  при липса на мотивирано решение на Общински съвет Кнежа по искането , което представлява съществено нарушение на административно-производствените правила и прави процесната заповед незаконосъобразна.

Предвид горното съдът намира, че заповедта следва да бъде отменена като постановена при съществено нарушение на административно-производствените правила и материалния закон, като следва в установените в ЗАТУРБ срокове Общински съвет Кнежа да разгледа искането  и да се произнесе с мотивирано решение относно исканата промяна, да изпрати решението на областния управител и същият да се произнесе след наличие на всички изискуеми в ЗАТУРБ предпоставки. В случая не е налице основание за връщане на административната преписка на областен управител на област Плевен за произнасяне, тъй като не е налице решение на Общински съвет Кнежа, който следва да се произнесе с мотивирано решение, на което да бъде  извършена проверка за законосъобразност от областен управител на област Плевен.

Воден от горното, първоинстанционен тричленен състав Административен съд-Плевен

 

РЕШИ :

 

Отменя заповед № РД-29-06/19.06.2018 година на областен управител на област Плевен, с която се отказва да бъде направено предложение на Общински съвет-Кнежа да приеме решение за провеждане на местен референдум в кметство с. Лазарово за отделяне на с.Лазарово от Община Кнежа и присъединяване към Община Червен бряг.

Решението да се съобщи на страните.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/                         ЧЛЕНОВЕ:1.  /п/     2. /п/