Решение по дело №338/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 84
Дата: 8 юни 2023 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20227270700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                               

№.......

 

гр. Шумен, 08.06.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд- гр. Шумен, в публично заседание на дванадесети май през две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

                                                                                     Съдия: Бистра Бойн

 

при участието на секретаря Ив.Велчева, като разгледа докладваното от съдията АД № 338 по описа за 2022г. на Административен съд– гр.Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Съдебното производство е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, във връзка с чл.118 ал.3 КСО.

        Делото е образувано по жалба на Е.Й.А.- К. с ЕГН: ********** *** срещу Решение № 2153-27-191/14.10.2022г. на Директора на ТП– Шумен на НОИ, с което е оставено в сила Разпореждане № 3/прот. № 01238 от 24.06.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ– гр.Шумен, с което на основание чл.99 ал.1 т.2 буква „д“ от КСО от 13.05.2021г. е изменена пенсията ѝ за осигурителен стаж и възраст и Разпореждане № 4/прот. № 01239 от 04.08.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ– гр.Шумен, с което на основание чл.102 от КСО служебно е преизчислена пенсията на жалбоподателката.

        В жалбата е изразено несъгласие с основанието за изменението и преизчисления размер на пенсията и са изложени твърдения за незаконосъобразност на оспореното решение и на оставените в сила разпореждания. Счита се, че административният орган неправилно е определил преизчисления размер на пенсията без да вземе предвид получените от жалбоподателката суми получени по граждански договор от ЕТ“Б-Б.В.“-гр.Шумен, където осигурената е работила без трудово правоотношение. Излагат се подробни съображения, че осигурителните ѝ вноски като лице, упражняващо свободна професия- преподавателска дейност са били удържани и внасяни в бюджета и с разпореждането за заличаване на информация, Директорът на НОИ я е лишил от възможността да черпи права свързани с осигурителния доход, съгласно чл.41 от Наредба за пенсиите и осигурителния стаж. Въз основа на изложеното, се моли съда да се произнесе с решение, с което да отмени обжалваното решение като незаконосъобразно, да върне преписката за ново разглеждане на административния орган, както  и да ѝ бъдат присъдени  направените по делото разноски.          

       В съдебното заседание оспорващата се представлява лично, като поддържа жалбата, прави доказателствени искания и аргументира становището си за незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Представя писмени бележки.

       Ответникът, Директор на ТП на НОИ– гр. Шумен, се представлява от главен юрисконсулт в ТП на НОИ Шумен- Л.Б.И., която оспорва предявената жалба, като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена по изложени съображения.

       След като съобрази събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания административен акт на основание чл.168 ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, съдът приема за установено следното:

       Жалбата, инициирала настоящото производство, е депозирана от активно процесуално легитимирано лице, което е адресат на издаденото Решение на ответната страна и чиито права и законни интереси са засегнати от същото. Оспорването е осъществено в законоустановения срок по чл.118 ал.2 от КСО/ при решение, връчено на 18.10.2022г. и обжалвано на 01.11.2022г./, същото е надлежно упражнено, поради което подадената жалба е процесуално  допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

       От доказателствата по преписката и събраните по делото писмени доказателства от фактическа страна се установява следното:

       Жалбоподателката Е.Й.А.- К. в релевантния по делото период 2012г.- 2013г. е била самоосигуряващо се лице по смисъла на чл.5 ал.2 КСО. Жалбоподателката е едноличен собственик на ЕООД „Експерт 2002“ с ЕИК: *** с вид осигуряване- за всички осигурени социални рискове, без трудова злополука, професионална болест и безработица до 31.10.2018г., видно от Справка за история на осигуряването като самоосигуряващо се лице на ТД на НАП- Варна, приложена на стр.97 и Справка от персоналния регистър, заверена от ТП на НОИ- Шумен, приложена на стр.114-116 по делото.

       По силата на граждански договори за услуги от 16.05.2012г. и от 11.05.2023г., приложени на стр.200-217г., жалбоподателката в качеството на изпълнител, предоставила услуги на възложителя ЕТ“Б-Б.В.“-гр.Шумен, като преподавател по търговско право, икономика на търговията и бизнескомуникации на обучавани лица и като счетоводител по проект  ОП“ РЧР“BG051РО001-1.1.07-0016 със срок на изпълнение до 30.09.2013г..

        По повод постъпил сигнал от отдел „Пенсии“ при ТП на НОИ, от контролен орган на НОИ била извършена проверка на осигурителя ЕТ„Б-Б.В.“-гр.Шумен по отношение спазване на осигурителното законодателство, относно доходите получени от жалбоподателката за 2012г. и 2013г. Резултатите от проверката били обективирани в Констативен протокол с изх. № КВ- 5- 27-1062695 / 21.01.2022г., приложен на стр. 212- 213 по делото. При проверката било установено, че Е.Й.А.- К. е собственик на „Експерт 2002“ ЕООД- гр.Шумен, с ЕИК ***, като е издадена и заверена осигурителна книжка за 2012г. и 2013г. в качеството ѝ на самоосигуряващо се лице по чл.4 ал.3 т.2 от КСО. Осигурителят ЕТ„Б-Б.В.“-гр.Шумен е подал в регистъра на осигурените лица данни за осигурителен стаж и доход с декларация обр.1 по отношение на жалбоподателката с код за вид осигурен „14“- работещи без трудово правоотношение за периода 11.05.2012г.- 31.12.2013г., която била неправомерно подадена, тъй като осигурителят е нямал задължение да внася осигурителни вноски по сключените граждански договори със самоосигуряващото се лице. На осигурителя  било дадено Задължително предписание  № ЗД-1-27-01062721/21.01.2022г. за заличаване на информацията за за жалбоподателката в РОЛ в срок от 20 работни дни, като същото е приложено на стр.213 по делото. Видно от издадено Удостоверение № 1050-27-17 от 30.05.2022г., приложено на стр.240, Задължителното предписание е връчено на осигурителя по реда на чл.110 ал.4 от КСО, не е обжалвано и е влязло в законна сила на 10.03.2022 г. Според справка в РОЛ, данните за 2012г. и 2013г. от ЕТ „Бобос-Богданка Въчкова“ гр.Шумен са заличени.

         С оглед установеното при извършената проверка, влезлите в сила задължителни предписания и заличените данни, от органът по обществено осигуряване било прието, че по отношение на жалбоподателката не следва да се вземат предвид осигурителен стаж и доход по без трудово правоотношение с ЕТ„Б-Б.В.“-гр.Шумен, а осигурителен стаж и доход следва да бъде зачетен по осигурителна книжка от „Експерт 2002“ЕООД. Издадени били Разпореждане № 3/ прот. № №01238 от 24.06.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което на основание чл.99 ал.1 т.2, буква „д“ от КСО, бил определен осигурителен доход за периода 01.07.1999г. до 12.05.2021г. в размер на 217288,89лв., като не са взети предвид получените суми през 2012г и 2013г. и е изменена пенсията на жалбоподателката за осигурителен стаж и възраст. Издадено било Разпореждане № 4/прот. № №01298 от 04.08.2022г., с което на основание чл.102 от КСО, личната ѝ пожизнена пенсия за осигурителен стаж и възраст е преизчислена служебно от 01.04.2022г..

       Срещу Разпорежданията в законоустановения срок жалбоподателката подала Жалба до Директора на ТП на НОИ- Шумен по реда на чл.117 от КСО с вх.№1012-27-188/15.09.2022г., с която  изразила несъгласие с Разпореждане № 3 само в частта му по отношение на данните за незачетен осигурителен доход за 2012г. и 2013г., а Разпореждане № 4 било обжалвано изцяло по административен ред.

       С оспореното в настоящото производство Решение № 2153-27-191/14.10.2022г. Директорът на ТП на НОИ- Шумен отхвърлил жалбата и потвърдил атакуваните пред него Разпореждания, като изложил мотиви относно липсата на възникнало основание за осигуряване на лицето от страна на ЕТ„Б-Б.В.“-гр.Шумен, съгласно разпоредбите на Наредба за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица (Наредбата). Направил подробен анализ на доказателствения материал по административната преписка, включващ извършена проверка на осигурителя. В мотивите на решението си административният орган приел, че съгласно чл.11 от Наредбата за лицата по чл.4 ал.3 т.1, 2 и 4 от КСО при изплащане на възнаграждение за работа без трудово правоотношение осигурителни вноски не се внасят от възложителя на работата и не се удържат от възнаграждението, като според ал.2 на същият член, самоосигуряващите се лица внасят осигурителни вноски върху доходите от работа без трудово правоотношение по реда на чл.6 ал. 8 от КСО независимо от дейността, за която са регистрирани. В този смисъл и въз основа на горното, обосновал извода си, че жалбата е неоснователна. Недоволна от така постановеното Решение, връчено ѝ на 18.10.2022г., жалбоподателката го обжалвала в законовия срок с Жалба с вх.№2103-27-29 от 01.11.2022г. по описа на ТП на НОИ-Шумен пред Административен съд Шумен, с която инициирала производството по настоящото административно дело.

      По делото е назначена и изготвена съдебно-икономическа експертиза, заключението на която е прието от съда като компетентно дадено и кореспондиращо с доказателствата по делото при оспорване от страна на жалбоподателката, предвид твърдението ѝ за липсващ отговор на въпрос за разлика в осигурителните вноски. СИЕ установява, че размерът на осигурителния доход за осигурителни периоди- 2012г. и 2013г. на внесените в бюджета на НОИ за Е.Й.А.- К. осигурителни вноски за ДОО от възложител по 2 бр. граждански договори за извършване на работа чрез личен труд от ЕТ „Б-Б.В.” през 2012 г. е 6 212.29лв. и през 2013г.- 8 574.95лв., преди заличаването на осигурителния доход в Справка от Персоналния регистър на НОИ за същите осигурителни периоди. На основание чл.6 ал.8 от КСО, осигурителните вноски за лицата по чл.4 ал.3 т.2 са за сметка на осигурените лица и се дължат авансово, като жалбоподателката е внасяла такива в размер на 1 073,52лв. за 2012г. и 1 141,49лв. за 2013г. Окончателният размер на осигурителния доход на жалбоподателката, като самоосигуряващо се лице за 2012г. деклариран в к.7 на Таблица 1 е в размер на 4 608,79лв., а за 2013г. на Таблица I е в размер на 4 680.00 лв. Размерът на удържаните от възнаграждението на жалбоподателката осигурителни вноски за ДОО от възложител по граждански договори ЕТ „Бобос-Богданка Въчкова“ през 2012г. е в размер, деклариран от Е.Й.А.- К. в ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2012г.- 490,79 лв., а за 2013г. същият е в размер на 624,28лв.

      Допълнително са изискани справки от НАП относно декларираните, дължими и внесени осигурителни вноски от жалбоподателката за периода и справки за извършени плащания.

      При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

       Оспореният административен акт, предмет на настоящото производство, е издаден от компетентен по смисъла на чл.118 ал.1, във вр. с чл.117 ал.1 т.2 б.“а“ от КСО орган, в изискуемата писмена форма и при спазване на административно процесуалните правила. Обжалваните Разпореждания № 3/ прот. № №01238 от 24.06.2022г. и Разпореждане № 4/прот. № №01298 от 04.08.2022г. на ръководител по пенсионно осигуряване при ТП на НОИ– Шумен, както и Решение № 2153-27-191/14.10.2022г. на Директора на ТП– Шумен на НОИ са издадени в рамките на установената от закона местна, степенна и материална компетентност– чл.98 ал.1 от КСО, респективно чл.117 ал.1 т.2 б.„а“ от КСО. Спазени са изискванията за форма на разглежданите административни актове, съгласно чл.59 от АПК и липсват пороци във формата или реда за издаване на оспорените разпореждания и решение. Изложени са фактическите основания, поради които е счетено от административния орган, че пенсията на жалбоподателката следва да бъде изменена и преизчислена служебно, съобразно осигурителния доход.

       В депозираната жалба не се оспорват фактическите констатации в мотивите на обжалвания акт относно наличието на граждански договор сключен между жалбоподателката и осигурителя, внасяните осигурителни вноски по периоди и размери, а се оспорва констатацията, че същите са неправилно удържани от възнаграждението ѝ и внасяни от осигурителя. Възразява се и срещу дадените Задължителни предписания на третото лице- осигурител за заличаване на информация в РОЛ. Следователно, единственият правнорелевантен факт, нуждаещ се от доказване по делото, е свързан с въпроса относно законосъобразното осигуряване на жалбоподателката за 2012г. /за месеците от май до декември/ и за 2013г. Административният орган приема, че за посочените периоди, осигурителят неправилно е подавал данни за осигурителен стаж и доход за жалбоподателката с декларация обр.1 с код за вид осигурен „14“ за работещ без трудово правоотношение, като тези данни впоследствие са заличени в регистъра, което е наложило преизчисление на пенсията на Е.К.. Жалбоподателката оспорва този извод. Следователно, спорът е единствено относно тълкуването и приложението на материалния закон.

       Съдът намира, че оспореният административен акт е издаден в съответствие с материално-правните разпоредби, поради следното:      

       Съгласно чл.11 ал.1 и ал.2 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица,  за лицата по чл.4 ал 3 т.1, 2 и 4 от КСО, при изплащане на възнаграждение за работа без трудово правоотношение осигурителни вноски не се внасят от възложителя на работата и не се удържат от възнаграждението, като самоосигуряващите се лица внасят осигурителни вноски върху доходите от работа без трудово правоотношение по реда на чл.6 ал.8 и ал.9 от КСО, независимо от дейността, за която са регистрирани. Тези вноски следва да бъдат включени в справката за определяне на окончателния размер на осигурителния доход към годишната данъчна декларация по чл.50 ал.1 от ЗДДФЛ. Няма спор по делото, и се установява от служебна справка в ТР, че през процесния период на осигуряване и към момента, жалбоподателката е едноличен собственик на капитала и управител на юридическото лице „Експерт 2002“ЕООД. Следователно, е притежавала качеството на лице по чл.4 ал.3 т.2/ отм/ или т.7/действаща към момента/ от КСО– регистрирано като управител на търговско дружество и видно от доказателства по делото е имала издадена и заверена осигурителна книжка. При наличие на качества по чл.4 ал.3 т.2 от КСО, правилно е счетено от административния орган, че по отношение на жалбоподателката, е приложима разпоредбата на чл.11 от Наредбата. Имайки в това си качество задължението на основание чл.11 ал.2 от цитираната наредба да внася осигурителни вноски за изплатените ѝ възнаграждения за работа без трудово правоотношение, жалбоподателката е самоосигуряващо се лице по смисъла на чл.5 ал.2 от КСО. Съгласно тази разпоредба самоосигуряващ се е всяко физическо лице, което е длъжно да внася осигурителни вноски за своя сметка. В процесния казус, от страна на жалбоподателката не са били внасяни осигурителни вноски за полученото по граждански правоотношения възнаграждение.

      В настоящия казус преюдициално спрямо настоящото се явява административното производство по проверка на разходите на общественото осигуряване на работодателя, която установила, че осигурителят неправомерно е подал в РОЛ информация с Декларация Обр.1 за сумите получени от жалбоподателката. Същият е нямал задължение да внася осигурителни вноски, с оглед на което и били издадени влезли в законна сила Задължителни предписания за заличаване на данните за осигуряване на Е.К. за процесните периоди. Отправеното предписание за заличаване на съответните декларирани данни е правовъзстановителна принудителна административна мярка, издадена при констатирано нарушение на осигурителното законодателство при наличие на фактическо и правно основание и съобразно целта на закона– да възстанови нарушеното правно-регламентирано положение и същото правилно е било съобразено при издаване на разпорежданията на ръководител по пенсионно осигуряване.

         Предвид изложеното, съдът счита, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в законоустановената форма, при спазване на процесуалноправните правила, и в съответствие с материалния закон и с целта на закона, поради което е законосъобразен.Това налага извод за неоснователност на жалбата. В този смисъл е налице съдебна практика по сходен казус- Решение № 3521 от 17.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 159/2021 г., VI о., което настоящия съд съобрази.

         Жалбоподателката е направила искане за присъждане на разноски, като предвид изхода на спора, на основание чл.143 ал.3 от АПК, такива не следва да се присъждат.

         Водим от горното и на осн. чл.172 ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

          ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Е.Й.А.- К. с ЕГН: ********** *** срещу Решение № 2153-27-191/14.10.2022г. на Директора на ТП– Шумен на НОИ, с което е оставено в сила Разпореждане № 3/прот. № 01238 от 24.06.2022г. и Разпореждане № 4/прот. № 01239 от 04.08.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ– гр.Шумен.

 

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

          Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал. 1 от АПК.

                                                  

                                            СЪДИЯ: