Решение по дело №334/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 декември 2019 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20197060700334
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

457

 

гр. Велико Търново, 11.12.2019г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, десети състав, в публично заседание на шести ноември две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

                                                                                             Председател: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С. като разгледа  докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 334 по описа на Административен съд Велико Търново за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по чл.145 и сл. АПК.

Образувано е по жалба на А.С.Т. *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2017г., изх. № 02-040-6500/862 от 15.02.2019г., издадено от Заместни изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на лицето е оторизирана за плащане сумата от 0 лева. В жалбата се твърди, че актът е незаконосъобразен, поради допуснати съществени нарушения на формата и неправилно приложение на материалния закон поради противоречие на текстове на Наредба № 1 / 2013г. с Регламент № 889 / 2008г. Моли се за отмяна на атакувания административен акт и присъждане на сторените по  делото разноски.

Ответната страна Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” изразява становище за неоснователност на жалбата с подробни съображения за компетентност на органите, наличие на основание за отказ на подпомагането поради установени при проверка на място нарушения на закона. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на обжалване е Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2017г. с изх. № 02-040-6500/862 / 15.02.2019г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на лицето е оторизирана за плащане сумата от 0 лева.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

А.С.Т. е регистриран земеделски производител. За 2017г. подава заявление за подпомагане за няколко мерки, една от които е мярка 11 „Биологично земеделие“. Към заявлението са представени Стандартен договор № BG-5752/ 2015 за инспекция на биологична селскостопанска продукция, Анекс към него, Сертификазционно писмо от дата на контрол 14.03.2017г., Удостоверение за завършено обучение преминат курс Агроекология. Със Заповед № РД09-889 / 21.11.2017г. е наредено комисия да извърши физическа проверка на четирима оператори, измежду които и А.Т., за спазване на изискванията на Регламент 834 / 2007 и Регламент 889 / 2008г. относно биологичния статус на операторите. На 22.11.2017г. е извършена проверка на място на пчелина на А.Т., при която е установено следното:

1.              В базата данни на производители, преработватели и търговци на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин производителят е отбелязан като подизпълнител на ООД „Апимел органик”. Операторът не е запознат с това обстоятелство и няма сключен договор за подизпълнителски дейности.

2.              Приложената карта, указваща местоположението на кошерите не доказва изпълнението на чл.13 от Регламент 889 / 2008, че в радиус от 3 км от площадката на пчелина източниците на нектар и полен се състоят предимно от биологично отглеждани култури и/или естествена растителност и/или култури, обработвани чрез методи със слабо екологично въздействие. Карта, доказваща местоположението на кошерите по думите на оператора се намира в досието му при контролиращото лице.

3.              Операторът има издадено серитификационно писмо за биологичен продукт с очаквано количество 1,94 т. мед. Съгласно изискванията на чл.40, ал.8 от Наредба № 1 от седми февруари документа по чл.29 параграф 1 от Регламент 834/2007г. следва да съдържа произведените количества.

4.              Операторът е използвал собствен восък за подмяна на восъчните основи във всички кошери, но липсват доказателства за изпълнението на чл.44 от Регламент 889 / 2008г.

Заключението за физическата проверка е връчено лично на А.Т. на 22.11.2017г.

За изпълнението на заповедите за физическа проверка на оператори от заместник министър на земеделието, храните и горите е изготвен доклад до министъра на земеделието, храните и горите, в който по отношение на А.Т. са вписани следните констатации – 1. в документацията на оператора няма приложена карта, указваща местоположението на кошерите не доказва изпълнението на чл.13 от Регламент 889 / 2008, че в радиус от 3 км от площадката на пчелина източниците на нектар и полен се състоят предимно от биологично отглеждани култури и/или естествена растителност и/или култури, обработвани чрез методи със слабо екологично въздействие. Карта, доказваща местоположението на кошерите по думите на оператора се намира в досието му при контролиращото лице.; 2. Операторът има издадено серитификационно писмо за продукт в преход, в който няма вписани количества съгласно изискванията на чл.40, ал.8 от Наредба № 1 от седми февруари документа по чл.29 параграф 1 от Регламент 834/2007г. трябва да съдържа произведените количества и 3. ветеринарномедицинския дневник е заверен от инспектора на контролиращото лице, но липсва дата на заверката. Посочена е само годината 2017г.

Копия от заключенията за извършените проверки са изпратени на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” с писмо изх.№ 10-8/03.01.2018г. С допълнително писмо до заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” изх.№ 10-8 / 17.08.2018г. изрично са конкретизирани установените нарушения на регламента от лицата, на които е извършена физическа проверка през 2017г. По отношение на А.Т. са посочени две нарушения – на чл.78, параграф 1 от Регламент 889 / 2008г. – приложената карта не доказва изпълнението на чл.13 от същия регламент и неспазване на чл.44 от Регламент 889 / 2008г. – липса на доказателства във връзка с използването на собствен восък за подмяна на восъчните основи във всички кошери.

Въз основа на така установеното Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ приема, че не са спазени изисквания за управление, поради което са налице предпоставките на Методика за намаляване и отказване на плащане по мярка 11 „Биологично земеделие“, утвърдена със Заповед № РД 09-233/12.03.2018г. с е оторизирана сума за заплащане 0 лева.

            Предвид установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Оспореният административен акт е издаден от некомпетентен орган.

Безспорно уведомителното писмо по своя характер обективира налагането на санкция за неизпълнение на условия по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г.

Отношенията свързани с предоставяните от Европейския съюз парични средства имат правна регулация на няколко нива – общи и специални регламенти, регламенти по приложение, общ и специален закон и множество подзаконови нормативни актове. Във връзка със средствата, предоставяни за развитие на селските райони намират приложение всички изброени в различни свои части, тъй като предоставяните на трети лица парични средства са в изпълнение на политиката и програмата на Европейския съюз за развитие на селските райони. Общия принцип на разделение на функциите, залегнал в Регламент 1303 / 2013 и възпроизведен в Закона за управление на средствата от Европейските структурни инвестиционни фондове, е за създаването на специални органи – управляващ, сертифициращ и одитиращ. Функциите им са за управление на средствата, чрез предоставянето им на трети лица, сертификация на разходите по проектите и последващ одит  на тези разходи. По отношение на средствата за развитие на селските райони тези органи са управляващ орган, разплащателна агенция и сертифициращ орган. Независимо дали попада под общата или специална регулация отношенията по одобрение на проектите са предоставени в компетентността на управляващия орган. Общия регламент 1303/2013 предвижда право на всяка държава-членка да определи за всяка оперативна програма орган или организация, които да изпълняват функциите на управляващ орган – чл.123, § 1. Специалния регламент 1305 / 2013г. относно подпомагането на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските районни също въвежда задължение за държавите-членки да определят за всяка програма за развитие на селските райони  управляващ орган, който да отговаря за управлението на въпросната програма, разплащателна агенция и сертифициращ орган. Регламент 1305 / 2013г. задължава всяка държава-членка да създаде Програма за развитие на селските райони, като в чл.8 от същия е подробно разписано съдържанието на тази програма. В §1р б.“м“, i на тази норма е посочено определяне от държавата-членка на всички органи, предвидени в чл.65, § 2 и за информация кратко описание на структурата за управление и контрол.

От 22.12.2015г. влиза в сила Закон за управление на средствата от Европейските структурни инвестиционни фондове, като по отношение на Програмата за развитие на селските райони е предвидено функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители и в актовете по неговото прилагане - §4 от ДР на ЗУСЕСИФ.

В закона за подпомагане на земеделските производители е прието в чл.2д  управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. да се определя с решение на Министерския съвет, като съгласно ал.2 той може, след одобрение от министъра на земеделието и храните, да делегира чрез договор част от функциите си по прилагане на програмата на Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция.

При спазване на изискванията на Закона за подпомагане на земеделските производители Министерският съвет приема решение, с което определя управляващ орган - Решение № 792 / 17.12.2013г. в т.2 функциите на управляващ орган на Програмата за развитие на селските райони, съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони се изпълняват от дирекция „Развитие на селските райони“ на Министерството на земеделието и храните.

Законът за подпомагане на земеделските производители не съдържа специални правила за определяне на ръководител на управляващия орган, поради което по отношение на него следва да намерят правилата на общия закон – ЗУСЕСИФ. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Следователно по силата на закона ръководител на управляващия орган е Министъра на земеделието и храните или друго оправомощено от него за ръководител на оперативната програма длъжностно лице. Съгласно представената Заповед № РД09-462 / 26.06.2015г., Министърът на земеделието и храните оправомощава заместник В.Г.– заместник министър на земеделието и храните за ръководител на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони в България за периода 2014 – 2020г. и се потвърждават извършените от същото лице действия като ръководител на управляващия орган.

Съгласно представен Договор за делегация на функции по прилагане на програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. № РД 50-74 / 09.04.2015г. на Държавен фонд „Земеделие“ се възлага изпълнението на дейностите по прилагане на мерките от Програмата съгласно Приложение 1, в което е включена и мярка 11 – Биологично земеделие. След като делегацията на дейностите е на организацията държавен фонд „Земеделие“, то валидно волеизявление може да бъде извършено единствено от представляващия тази организация – в случая Изпълнителен директор.

Оспореното уведомително писмо е издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, като за наличието на правомощия на последния е представена Заповед № 03-РД / 715 / 27.06.2017г., с която се делегират на П.С. – заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ редица правомощия, измежду които и да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнени ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“, мярка 10 „Агроекология и климат“ и мярка 11 „Биологично земеделие“. Правните основания за издаване на заповедта са чл.20, т.2 и т.3 и чл.20а, ал.1, 2 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Настоящият състав намира, че към датата на издаване на оспореното уведомително писмо не съществува правна възможност за делегиране на правата делегирани на Държавен фонд „Земеделие“ от управляващия орган. От една страна в договора за делегация и анексите към него не е предвидена възможността актове по прилагането на мерките да бъдат издавани от упълномощени от изпълнителния директор на фонда лица. От друга страна предвидената в чл.20а, ал.4 от ЗПЗП възможност за делегиране на правомощия е само за тези, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство. Правомощията на фонда за проверка на законосъобразното поведение на бенефециер по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програма за развитие на селските райони произтичат от договор за делегация, а не от закон – национална или европейска норма. Следователно към 27.06.2017г. /датата на издаване на заповедта/ и към 15.02.2019г. /датата на издаване на уведомителното писмо/ делегирането на правомощия по прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ е недопустимо. Към настоящият момент е налице изменение на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП, който гласи следното -  изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Промяната е в сила от 28.06.2019г., което води до извода по аргумент на противното, че преди тази дата е недопустимо делегирането на правомощия произтичащи по договор за делегация от управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони.

От гореизложеното следва липса на надлежно делегиране на правомощия на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ и издаване на административния акт от лице без компетентност, поради което и следва да се обяви нищожността на уведомителното писмо.

Предвид установената нищожност на административния акт, по отношение правилното приложение на процесуалния и материалните закони съдът не следва да се произнася.

Предвид изхода на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, съобразно представен списък и наличие на доказателства за действителното им извършване. Неоснователно е възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, тъй като предвидения в Наредба № 1 / 2004г. минимум по чл.8, ал.2, т.7 възлиза на 500лв., а в конкретния случай се анализират разпоредби от европейското право, което прави спора сложен от правна страна и договореното възнаграждение от 620лв. не се явява прекомерно.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020г. за кампания 2017г., изх. № 02-040-6500/862 от 15.02.2019г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 

ОСЪЖДА  Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на А.С.Т. *** сума в размер на 630лв. / шестстотин и тридесет лева/.

 

ВРЪЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по искането за финансово подпомагане в едномесечен срок от получаване на решението.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

 

                                                                                                   Съдия: