Решение по дело №1784/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2227
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 1 август 2022 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20217180701784
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                    № 2227

 

гр. Пловдив, 19 ноември 2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение ХVІІІ състав в открито заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЙОРДАН РУСЕВ

 

 

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА като разгледа докладваното от съдия Й.Русев административно дело № 1784 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във връзка с чл. 165 от Закона за Министерство на вътрешните работи(ЗМВР).

Н.А.К., ЕГН **********, чрез адв. А.Б.-пълномощник, обжалва Заповед № 8121К-6956/04.06.2021 г. на министъра на вътрешните работи, с която е временно преназначен за срок от 1 година на ръководна длъжност – Началник II степен на Районно управление- Труд, при ОД на МВР-Пловдив. В жалбата се излагат съображения в насока, че актът е издаден в нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие на материалноправни разпоредби- несъответствие с целта на закона. Конкретно се поддържа теза, че не е спазено изискването преназначението да е на съответна или по-висока длъжност, да е на вакантна длъжност или при отсъствие на титуляра й, липсва мотивирана служебна необходимост и преназначаването е за срок от, а не до 1 година. Искането е съдът да отмени обжалваната заповед. Съображения в подкрепа на защитата се представят с писмени бележки.

Ответникът – министъра на вътрешните работи, чрез процесуален представител по пълномощие, намира жалбата за неоснователна и поддържа становище за законосъобразност на обжалваната заповед.  Съображения по същество на спора се доразвиват в представени писмени бележки като с тях се прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. 

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна при следните съображения:

Производството по издаване на обжалваната заповед е започнало с докладна записка № 317р-7220/31.05.2021г. на ВПД директор на ОДМВР-Пловдив до министъра на вътрешните работи. С нея е предложено Главен инспектор Н.А.К.- началник I степен на Шесто РУ-Пловдив при ОДМВР-Пловдив да бъде временно преназначен по служебна необходимост на длъжност началник II степен на РУ-Труд при ОДМВР-Пловдив, със специфично наименование на длъжността – „Главен инспектор“.

Последвало е издаване на процесната Заповед № 8121к-6956 от 04.06.2021г. на министъра на вътрешните работи, с която жалбоподателят поради служебна необходимост е временно преназначен за срок от 1 година от длъжността- началник I степен на Шесто РУ-Пловдив при ОДМВР-Пловдив на длъжност - началник II степен на РУ-Труд при ОДМВР-Пловдив, със специфично наименование на длъжността – „Главен инспектор“, считано от деня, следващ датата на запознаването му със заповедта.

По делото е представено разрешение за достъп до КИ № 3568/29.08.2018г. и личното кадрово досие на жалбоподателя. Видно от него Н.К. е постъпил в системата на МВР по силата на заповед № К-998/25.02.2000г. на министъра на вътрешните работи на длъжност „Разузнавач I степен в група 01 на сектор „Криминална полиция“, звание- лейтенант към Шесто РПУ-Пловдив при РДВР-Пловдив. Последователно е заемал изпълнителски и ръководни длъжности. Със заповед № 8121К-6343/31.07.2017г. на министъра на вътрешните работи е бил преназначен на ръководна длъжност- „Началник I степен на Шесто РУ-Пловдив при ОД на МВР-Пловдив“ със специфично наименование „Главен инспектор“, встъпил на 01.08.2017г.    

Представена е Заповед № 8121з-141/24.01.2017 г.(л.74), многократно изменяна и допълвана, като последно изм. и доп. със Заповед № 8121з-911/21.08.2020г. (л. 100) за прилагане на Класификатора на длъжностите в МВР и служителите по чл. 142, ал. 1, т. 1 и т. 3 и ал. 3 от ЗМВР, като от нейното приложение № 6, т. 7 (стр. 93) става ясно, че началник I степен на Шесто РУ в ОД на МВР-Пловдив и началник II степен на РУ-Труд са ръководни длъжности от равна степен в йерархията на длъжностите за държавни служители в МВР. 

В съдебно заседание по делото от процесуалния представител на ответника са представени доказателства(л.342 до л. 345), че длъжността е била вакантна и на нея от 28.10.2019г. временно е преназначен държавен служител.  

При тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Оспорената заповед е издадена от материално компетентен орган по смисъла на чл. 158, т. 4 от ЗМВР, вр. чл. 14, ал. 1 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014г. за преназначаване на държавните служители в Министерството на вътрешните работи(Наредбата).

 В случая процедурата по преназначаване на жалбоподателя е мотивирана в докладна записка на директора на ОДМВР-Пловдив, поради служебна необходимост. В процесната заповед като мотив за преназначаването е посочено отново служебна необходимост, както и че заповедта се издава на основание  чл. 165, ал. 2 от ЗМВР. При тази хипотеза за органа е налице задължение да изготви мотивирано предложение по реда на чл. 13, ал. 1 от Наредбата и то да се сведе до знанието на засегнатия служител. По делото са налице доказателства за такова предложение/ посочената по-горе докладна записка от директора на ОДМВР-Пловдив/, но не са ангажирани доказателства жалбоподателят да е запознат със съдържанието на предложението. По разбиране на настоящия състав безспорно е допуснато нарушение на чл. 13, ал. 1 от Наредбата, което обаче не е от категорията на съществените такива, тъй като в хипотезата на едностранна промяна на мястото на изпълнение на длъжностните задължения на основание  чл. 165, ал. 2 от ЗМВР, съгласие на засегнатия служител не се изисква.  

Независимо от горното, съдът намира, че оспорената заповед се явява незаконосъобразна, като издадена в противоречие с материалноправни разпоредби, което е основание за отмяната й по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.

В този смисъл съгласно чл. 165, ал. 1 ЗМВР, държавният служител може да бъде временно преназначен на същата или по-висока вакантна длъжност до заемането й или при отсъствие на титуляра над 30 дни по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. В хипотезата на ал. 2 на цитираната разпоредба е предвидено, че в случаите на временно преназначаване при мотивирана служебна необходимост не е необходимо съгласие на служителя. Легална дефиниция на "служебна необходимост" е дадена в § 1, т. 23 от ДР на ЗМВР, която съгласно посочената разпоредба е налице при извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред, нормативни промени и/или промени във функционалните задължения на структурите. Преценката за "служебна необходимост" подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, респ. на мотивите, налагащи временното преназначаване на държавния служител на друга длъжност.

В конкретния случай, видно от съдържанието на оспорената заповед служебната необходимост е мотивирана по следния начин: "длъжността началник II степен на РУ-Труд при ОДМВР-Пловдив е вакантна. РУ-Труд обслужва териториите на община-Марица с 19 населени места и община-Съединение- 9 населени места, в които постоянно живущи са около 50 хиляди души. Силно развитата пътна инфраструктура, свързваща основните пътни направления за градовете Пазарджик, Панагюрище, Карлово, Раковски, Брезово и част от АМ „Тракия“ се характеризира с множество тежки ПТП. През последните години на територията на районното управление са неутрализирани няколко големи обекта, занимаващи се с производство и съхранение на акцизни стоки- модерно оборудвана фабрика, подготвена за пълен цикъл на производство на цигари „Марлборо“, както и машини за рязане и преработка на тютюн. Производствата се характеризират с това, че са в условия на висока конспиративност, обектите са замаскирани като други производства или изоставени сгради, като в тях се осигуряват битови условия за работниците. Към настоящия момент в РУ-Труд при ОДМВР-Пловдив е вакантна и длъжността „началник на група Охранителна полиция“, което допълнително затруднява организацията на работа на служителите и взаимодействието между тях, както и с други структурни звена на дирекцията". Така изложените фактически обстоятелства в заповедта и представените по делото доказателства не обосновават наличието на "служебна необходимост" в конкретния случай. Кадровото обезпечаване на посочената структура на МВР и множество ПТП и незаконно производство на акцизни стоки, не аргументират извънредни промени в оперативната обстановка или състоянието на престъпността, нито пък нормативни промени или промени във функционалните задължения на структурата. Изцяло бланкетно е въведено твърдение за вакантност на длъжността началник на група „Охранителна полиция“, което само по себе си не обоснова "извънредна промяна в оперативната обстановка", още повече, че не са придружени с конкретни данни за това. В този смисъл съдът приема, че в случая изложените общи факти и съображения, на които се е позовал административният орган, за да издаде обжалваната заповед, не установяват наличието на служебна необходимост по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗМВР. Целта на нормата на  чл. 165, ал. 2, пр. 2 ЗМВР, вр. § 1, т. 23 от ДР на ЗМВР е да бъдат предвидени механизми за справяне с възможните неблагоприятни последици върху дейността на съответната държавна администрация в случаите на настъпване на стоящи извън волята на органа по назначаване непредвидими и непредотвратими събития, очертани в § 1, т. 23 от ДР на ЗМВР.

Независимо от дадените указания, ответникът не доказва и наличието на въведените в чл. 165 от ЗМВР, предпоставки за преназначаване, а именно, че служителят се преназначава на вакантна длъжност, или че титулярът на длъжността отсъства. Едно от основанията, посочени в заповедта е чл. 12, ал. 1, т. 1 от Наредбата, което взето в съвкупност с изложеното в предложението, предполага, че служителят се преназначава временно на вакантна длъжност. На противен извод не водят и представените Заповед № 8121К-13315/28.10.2019г. и заповед № 8121К-9592/06.10.2020г. и актове за встъпване към тях. Дори прави впечатление, че втората заповед е с дата 06.10.2020г., и считано от 30.10.2020г. е удължен  срокът на временно преназначаване с още една година на инспектор К.Ц.К. на ръководна длъжност началник II степен на РУ-Труд при ОДМВР-Пловдив.

 Съдът приема, че адм. орган не е доказал, че длъжността началник II степен на РУ-Труд при ОДМВР-Пловдив е вакантна. Представени са данни за професионалните качества на жалбоподателя, което е видно от личното досие на лицето, както и че жалбоподателят се преназначава на равна по степен длъжност, а не на по-ниска, както се сочи в жалбата. Съдът счита, че административният орган не е изследвал правнорелевантните факти и обстоятелства от значение за случая и не е събрал доказателства, обосноваващи наличието на служебна необходимост от преназначаването на жалбоподателя в РУ-Труд, с което е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, довело до нарушение и на материалния закон. Така издаденият акт се явява и несъответен и с целта на закона, а именно осъществяване на ефективна организация по защита на обществения ред.

По изложените съображения съдът намира, че депозираната от Н.К. жалба се явява основателна, респ. атакуваната заповед като издадена в противоречие с материалноправни разпоредби, следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

При този изход на спора жалбоподателят има право на разноски, но искане за тяхното присъждане не е направено и затова съдът не дължи произнасяне.  

 Водим от горното Съдът,

 

                                     Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.А.К., ЕГН **********, Заповед № 8121К-6956/04.06.2021 г. на министъра на вътрешните работи, с която е временно преназначен за срок от 1 година на ръководна длъжност – Началник II степен на Районно управление- Труд, при ОД на МВР-Пловдив.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/