Р Е Ш Е Н И Е
гр. Козлодуй, 10.07.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Козлодуйският Районен съд,
наказателна колегия в публично заседание на 06.07.2020г./Шести юли, две
хиляди и двадесета година/ в състав:
Председател: Галя Петрешкова-
Ставарова
при секретаря Стела
Димитрова и в присъствието на прокурора ……………, като разгледа докладваното от
съдия Галя Петрешкова – Ставарова административно наказателно дело № 151 по
описа за 2020г. на Козлодуйския Районен съд и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производство e по чл.59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Производството по делото е
образувано по повод жалбата на Е.И.П., ЕГН **********,***, срещу Наказателно постановление №
20-5735-000022 от 21.02.2020 г. на Началника на РУ АЕЦ КОЗЛОДУЙ към ОД на МВР
Враца, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от Закона за движението по пътищата
/ ЗДвП /, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 месеца.
Жалбоподателят оспорва наказателното
постановление, като моли да бъде отменено като незаконосъобразно, постановено
при нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, алтернативно да бъде изменено обжалваното
НП, съгласно чл.27, ал.2 ЗАНН. Сочи, че не е знаел, че автомобилът, който
управлява е с прекратена регистрация и не е бил уведомен за прекратяване на
регистрацията.
Ответната страна – административно-наказващият орган
не изпраща представител, не оспорва жалбата, не сочи доказателства.
Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1
от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран
субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съдът, като прецени поотделно и в
съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста
на правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и
правна страна следното:
Лицето Борис Пламенов Борисов от гр. Враца
ул.“Иван Рилски“ №3 е бил собственик на лек автомобил марка „Рено Еспейс“ с
рег.№ВР 42-73 СС, който е продал с писмен договор с нотариална заверка на
подписа на 02.10.2019г. на купувача - Е.И. ***.
На 22.12.2019г. в 21.42 часа в с. Гложене,
общ. Козлодуй, на ул. „Ленин“ с посока от с. Бутан към с. Хърлец, общ. Козлодуй
полицейските служители - С.П.Г. и Е.Б.И., са спрели за проверка посоченият
по-горе лек автомобил управляван от правоспособният Е.И.П.. Направена е справка
в ОДЧ, като е установено, че водачът е правоспособен и автомобилът е със
служебно прекратена регистрация. На нарушителят е съставен АУАН на 22.12.2019г.
за допуснато нарушение по чл. 140 ал.1 от ЗДвП, за това, че на 22.12.2019г. в
21.42ч в с.Гложене по ул.Ленин с посока на движение от с.Бутан към с.Хърлец
управлява лек автомобил Рено Еспейс с peг. номер ВР 4273 СС, собственост на
Борис Пламенов Борисов, ЕГН ********** от гр.Враца, като при проверката се
установило, че МПС-то е с прекратена регистрация от дата 03.12.2019год. по
чл.143 ал.15 от ЗДвП
Административно-наказващият орган е приел
нарушението за установено от фактическа страна и е издал обжалваното
постановление, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175,
ал.3, пр.1 от ЗДвП, е наложил на жалбоподателя административно наказание „глоба“
в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Наказателното постановление е връчено
лично на жалбоподателя на 04.06.2020г.
По делото са разпитани като свидетели
актосъставителят С.П.Г. и вписаният в акта като свидетел Е.Б.И..
Показанията на разпитаните по делото
свидетели са едностранни и взаимно допълващи се, като двамата заявяват, че управляваният
от жалбоподателя автомобил е бил с прекратена регистрация, поради непрехвърляне
на собствеността в едномесечен срок от закупуването му.
Съдът
следва да кредитира показанията на свидетелите, като кореспондиращи с
останалите доказателства по делото.
По делото е приложено и копие на
Постановление за отказ да се образува досъдебно производство на РП-Козлодуй от 03.02.2020г.
на основание чл.24, ал.1, т.1 от НК, като преписката е била образувана за
извършено престъпление по чл.345, ал.2, пр.1 от НК.
От същото е видно, че липсват
доказателства по преписката, на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП да е уведомен
собственикът на пътното превозно средство за прекратена служебно регистрация на
същото.
При така установената фактическа
обстановка, настоящият съдебен състав достигна до следните правни изводи:
Актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление съдържат изискуемото съдържание и
необходимите реквизити, съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като не са допуснати процесуални
нарушения при съставянето им. Спазени са правилата за съставянето на акта за установяване
на административно нарушение, като същият е съставен в присъствието на
нарушителя и свидетеля, който е присъствал – Е.Б., съгласно изискването на
чл.40, ал.1 от ЗАНН.
Впоследствие, наказателното постановление
е издадено от компетентното за това лице – НАЧАЛНИК РУ към ОДМВР ВРАЦА , РУ АЕЦ
КОЗЛОДУЙ упълномощен с M3 №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните
работи, въз основа на Постановление вх № 1346/2019г. от 03.02.20г. по описа на
РП-Козлодуй, за отказ да се образува досъдебно производство на Марин Николов,
прокурор при Районна прокуратура – Козлодуй, в съответния 6-месечен срок от
съставянето на акт, съгласно чл.34 от ЗАНН.
Налице е материална компетентност на
административно-наказващия орган, тъй като по делото е представено като
доказателство и като част от административно-наказателната преписка копие на Заповед
№8121з-515 от 14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи, с която са
определени длъжностните лица от МВР да издават фишове за налагане на глоби, да
съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават
наказателни постановления, да установяват употребата на алкохол с
доказателствен анализатор и да осъществяват контролна дейност по Закона за
движение по пътищата, издадена на основание чл.186 и чл.189, ал.1 и ал.12 от ЗДвП, чл.37б. „б“ и чл.47, ал.2 във вр. с ал.1, б. „а“ от ЗАНН и чл.45, ал.2,
т.5 от Правилника за устройството и дейността на МВР и чл.33, т.9 от ЗМВР.
Според издаденото наказателно
постановление № 20-5735-000022 от 21.02.2020 г. на Началника на РУ АЕЦ КОЗЛОДУЙ
към ОД на МВР Враца, жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП. Тази норма гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване се
допускат само МПС и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените затова места. Т. е. цитираната
разпоредба въвежда забрана за водачите да управляват ППС, което не е регистрирано,
като нарушаването на тази забрана се санкционира по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП
с лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца до 12 месеца и с глоба
от 200 до 500 лева.
Условията и реда за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, се определя
с наредба на Министъра на вътрешните работи, съгласувано с Министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министъра на отбраната –
чл.140, ал.2 от ЗДвП.
Това е Наредба №I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Съгласно чл.2 от Наредбата - моторните
превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената
"Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или
областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за
физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти.
В нормата на чл.143, ал.10 от ЗДвП е
предвидено, че служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства,
за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от
Кодекса за застраховането и се уведомява собственикът на пътното превозно
средство. Посочено е, че служебно прекратена регистрация на пътно превозно
средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена
застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл.574, ал.6 или по желание на
собственика след предоставяне на валидна застраховка „Гражданска отговорност“
на автомобилистите.
Съгласно чл.18 от Наредбата, регистрацията
на превозно средство се прекратява с писмено заявление от собственика или
служебно. В чл.18б, ал.1, т.8 от Наредбата е посочено, че регистрацията на ППС
се извършва служебно в случаите на чл.143, ал.10 от ЗДвП – след уведомление от
Гаранционния фонд. В ал.2 пък е предвидено, че само в случаите, когато
регистрацията се прекратява служебно на основанията посочени в чл.18б, ал.1,
т.1, т.2, т.3, т.4 и т.8, се уведомява собственикът на превозно средство,
посочен в регистъра, т.е. в настоящия случай такова уведомление се изисква по
силата на закона.
Тъй като, жалбоподателят се е движил с
автомобила в с.Гложене по ул.Ленин, а това безспорно е обществен път и съгласно
изискването на чл.2 от Наредбата е трябвало същият да бъде регистриран.
Неизпълнението на това задължение е административно
нарушение на разпоредбата на чл.140 от ЗДвП, като санкцията за същото е уредена
в нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП.
В настоящия случай, се установява, че
жалбоподателят е управлявал лек
автомобил марка РЕНО ЕСПЕЙС с peг. № ВР4273СС, собственост на Е.И. ***, който
автомобил е бил със служебно прекратена регистрация от 03.12.2019г. на
основание чл.143, ал.10 от ЗДвП, вр. чл.18б, т.8 от Наредбата за регистрация.
Следователно жалбоподателят е управлявал
автомобила на 22.12.2019г., към която дата същият вече е бил със служебно
прекратена регистрация.
По делото обаче не са налице
доказателства, че собственикът на автомобила Е.И.П. е уведомяван за служебното
прекратяване на регистрацията по реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП.
По делото не са представени и доказателства
от административно-наказващия орган, чиято е доказателствената тежест в
настоящето производство и за знанието от страна на жалбоподателя Е.И.П., че управляваният
от него автомобил е бил със служебно прекратена регистрация на основание
чл.143, ал.10 от ЗДвП.
Предвид горното, съдът следва да приеме,
че извършеното деяние от жалбоподателя не съставлява нарушение, поради липса на
субективния елемент, а именно липса на вина у Е.И.П., поради това, че не е
знаел, че управляваният от него автомобил е със служебно прекратена
регистрация.
Освен това изрично е обсъдено в обстоятелствената
част на Постановление за отказ да се образува досъдебно производство на
РП-Козлодуй от 03.02.2020г., че собственика на автомобила не е уведомен по
надлежния ред за служебно прекратената регистрация на ППС, и правоспособният
водач П. не е знаел това обстоятелство, с оглед търсене от същия
административна отговорност за допуснатото нарушение.
Мотивиран от горното и на основание чл.63,
ал.1 от ЗАНН, Козлодуйският районен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
20-5735-000022 от 21.02.2020 г. на Началника на РУ АЕЦ КОЗЛОДУЙ към ОД на МВР
Враца, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от Закона за движението по пътищата
/ ЗДвП /, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, на Е.И.П., ЕГН **********,***,
е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Враца, по реда на глава
дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Да се публикува съгласно чл. 4, ал.2, т.2 от ВПОПСА в
КРС.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: