Решение по дело №24/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260054
Дата: 11 октомври 2021 г. (в сила от 30 ноември 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200024
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2021 г.

Съдържание на акта

 

№ 260054

 

град Първомай, 11.10.2021 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното АНД № 24 по описа на Съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 230 / 13.12.2019 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на „Сдружение за напояване „Искра“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: село Искра, община Първомай, област Пловдив, представлявано от Я.Г.Я. - председател, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева.

В Жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция „Сдружение за напояване „Искра“ чрез председателя на Управителния съвет К.И.Ч. и процесуалния си представител адвокат З.Г.Г. *** моли за отмяна на Наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно, включително за наличие на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН; алтернативно – да бъде намалено наказанието до минимално предвидения в Закона размер.

За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, не се явява никой; от процесуален представител старши експерт, юрист Е.В.З. е депозирано Становище изх. № 85-03-264-(5)19 / 09.03.2021 година за оставяне в сила на Наказателното постановление и отхвърляне на Жалбата; претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение, а в случай на уважаване на Жалбата се моли за присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на законовия минимум.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е частично основателна.

 

От фактическа страна:

С Решение № 278 / 30.09.2005 година по Протокол № 27 Общински съвет - Първомай на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във връзка с § 3, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за сдруженията за напояване (ПРЗ на ЗСН) решава да се прекрати режимът на публична общинска собственост на определени обекти от хидромелиоративната инфраструктура на територията на сдруженията за напояване (язовири и водоеми) и упълномощава Кмета на Община Първомай да предприеме необходимите действия по предаване на обектите, като за „Сдружение за напояване „Искра“ тези обекти са намиращите се в землището на село Искра, община Първомай, област Пловдив, актувани с Актове за общинска собственост № 358, № 359, № 360 и № 361 от 18.01.2002 година недвижими имоти, както следва: язовир „Попово“ („Искра 5А“) с площ 182,014 дка, с кадастрален № 000851 в местността Попово; язовир „Понду бунар“ („Искра 2“) с площ 85,204 дка, с кадастрален № 001409 в местността Сливово; язовир „Кокарджа“ („Искра 1“) с площ 42,675 дка, с кадастрален № 000244 в местността Хашламите; водоем „Кавак дере“ („Искра 3“) с площ 40,767 дка, с кадастрален № 000773 в местността Кавак дере. По Заповед № РД-15-784 / 31.10.2005 година на Кмета на Община Първомай е създадена комисия, от която с Протокол от 02.11.2005 година на сдружението жалбоподател са предадени посочените обекти с кратко описание на състоянието им, а със Заповед № РД-15-528 / 26.07.2007 година на Кмета обектите са отписани от актовите книги за общинска собственост на Община Първомай.

На 14.12.2018 година комисия в състав с председател главен експерт в Областна администрация - Пловдив и членове представители на различни институции, между които З.И.П. (главен специалист в регионален отдел „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” – Южна Централна България - Пловдив в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор), и в присъствието на оператор на язовирната стена и съоръженията към нея е извършен оглед чрез обход на язовир „Понду бунар“. Констатирано е, че короната е равна и проходима, водният откос с каменна броня е във видимо добро състояние, като няма забележки и по преливника, но въздушният откос е обрасъл с дървесна и храстовидна растителност и е невъзможна проверка на основания изпускател, от чиято изправност зависи правилното изпускане на водни количества при проливни дъждове.

Данните от проверката са описани в Протокол № 26 / 14.12.2018 година, с който по осъществяване на безопасната техническа експлоатация са дадени предписания за почистване на въздушния откос и изготвяне на анализ за състоянието на язовирната стена във връзка с наблюдавана филтрация в петàта на този откос с краен срок до 30.03.2019 година.

На 02.05.2019 година комисия в състав З.И.П. (актосъставител), негов колега – инспектор от същия регионален отдел, и Кметът на село Искра, община Първомай, област Пловдив, извършват обход и оглед на язовира във връзка с дадените предписания и констатират същите нарушения, както при плановата проверка на 14.12.2018 година – по въздушния откос на язовирната стена продължава да има дървесна и храстовидна растителност, развила се до степен на невъзможност да се направи обход.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-63 / 02.05.2019 година, получен от К.И.Ч. на 16.05.2019 година, на когото на 15.06.2019 година е връчена Покана за явяване в регионалния отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” в град Пловдив за съставяне на акт по чл. 36, ал. 1 от ЗАНН. Но нито председателят, нито друг представител на Сдружението се отзовава на посочената на дата, на която при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН срещу „Сдружение за напояване „Искра“ е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 07-023 / 01.07.2019 година, връчен на К.Ч. на 13.07.2019 година.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите визира: Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а текстът на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и / или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Не се спори, че язовир „Понду бунар“ („Искра 2“) се намира в патримониума на „Сдружение за напояване „Искра“, като обектът, придобит от Община Първомай по силата на § 3 от ПРЗ на ЗСН, не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и значими язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при проверките на който на 14.12.2018 година и на 02.05.2019 година са констатирани технически неизправности, а от приложената към преписката Заповед № А-517 / 12.07.2018 година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е видно, че задължителните предписания по Протокол № 26 / 14.12.2018 година са дадени от оправомощено лице (т. 71).

По посоченото правилно от наказващия орган е квалифицирано извършеното от жалбоподателя нарушение.

Точно е определена и следващата се за нарушението по чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите санкция по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20 000 лв.

Наказанието е в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – неизпълнение на задължение при осъществяване на дейност, и с чл. 27, ал. 1 от ЗАНН – в рамките на предвиденото по закон. Същевременно деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид, за да е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН – от една страна, дружеството жалбоподател е адресат на задължителните предписания и осъществява нарушението на просто извършване чрез бездействие, т.е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без значение дали от неизпълнението настъпват последващи обществено опасни последици; от друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и има пряко значение за човешките здраве и живот, за стопанската дейност, за културното наследство и за околната среда.

Но размерът на наложената санкция според настоящия състав не е съобразена с текста на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН (при определянето й да се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за извършването и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства) – липсват доказателства „Сдружение за напояване „Искра“ да е наказвано друг път за подобно нарушение и няма данни за имущественото състояние на юридическото лице, което е такова с нестопанска цел, без пряко и непосредствено предназначение за събиране на печалба, като в основата му е готовността на учредителите и членове с полагане на лични усилия да постигат задачите по предмета си на дейност – експлоатация, поддържане и реконструкция на хидромелиоративната инфраструктура и изпълнение на мероприятия за подобряване състоянието на земеделските земи, рибовъдството и развъждането на водоплаващи птици.

С оглед на това въззивната инстанция е на мнение, че целите по чл. 12 от ЗАНН да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани биха се постигнали и с минимално предвиденото наказание по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите в размер на 1000,00 лева.

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са съставени при спазване на изискванията на чл. 42, чл. 43 и чл. 57, чл. 58 от ЗАНН, като съдържат всички реквизити, посочени там, т.е. същите са изправни от формална страна и липсват допуснати процесуални нарушения.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав

 

 

Изменя Наказателно постановление № НЯСС - 230 / 13.12.2019 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на „Сдружение за напояване „Искра“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: село Искра, община Първомай, област Пловдив, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на основание е наложена имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева, като намаля наказанието на имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                      (п)                 

СЗ