Решение по дело №2527/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 405
Дата: 23 март 2022 г. (в сила от 14 април 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040702527
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№405

 

Бургас, 23/03/2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на шестнадесети март, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                     Съдия Златина Бъчварова

 

Секретар В.С.

като разгледа административно  дело  номер 2527  по описа за  2021 година,  за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на  чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Я.Х.Т. ***, против заповед №837 от 30.09.2021 г. на кмета на община Приморско, с която на основание чл.195, ал.5 ЗУТ е наредено жалбоподателят като собственик на УПИ ІІІ, кв.45 по плана на с.Веселие, община Приморско, представляващ поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие, да премести обект „ажурна ограда” с приблизителни размери: Н=2.00 м. и  L=30.00 м., която навлиза с 3.50 м. в ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие; изградена е по общата граница между УПИ ІІІ/ПИ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие/ и УПИ ІV/ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие/ и да я приведе в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото.

 Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени заповедта. Излага подробни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът, редовно уведомен, не се представлява и не е взел становище по жалбата. Представил е административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира допълнителни доказателства.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 ЗУТ, от лице, което има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

От представените в административната преписка доказателства е видно, че по повод жалба на собственика на УПИ ІV, кв.45 по плана на с.Веселие, община Приморско, представляващ ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие, на 18.08.2021 г. е извършена проверка по документи и на място от комисия - длъжностни лица при община Приморско на обект „ажурна ограда”, поставена между ПИ с идентификатори 10731.501.161 и 10731.501.720 по КККР на с.Веселие, община Приморско. Установено е, че ажурната ограда е с приблизителни размери Н=2.00 м. и  L=30.00 м. и навлиза с 3.50 м. в ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие, както и че е налице несъответствие  на съществуващата граници между ПИ 10731.501.161 и 10731.501.720 с действащия регулационен план на селото.

Дадено е предписание на собственика на УПИ ІІІ, кв.45 по плана на с.Веселие, ПИ 10731.501.161 по КККР на с.Веселие Я.Х.Т./ нот.акт №110, т.ХV, нот.дело №4834/1994 г., БРС, л.20 и 21 от делото/ да премести общата граница между УПИ ІІІ, кв.45/ПИ 10731.501.161/ и УПИ ІV, кв.45/ПИ 10731.501.720/ и я приведе в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото, в 7-дневен срок. Указана е възможност на Т. да изрази становище и е посочено, че предписанието следва да се счита за уведомление за начало на адм.производство по ЗУТ за премахване/виж предписание, изх.№94-00-3574 от 02.09.2021 г., л.30 от делото/.

За предписанието жалбоподателят е уведомен на 03.09.2021 г./л.31 от делото/ и в указания срок е депозирал възражение, вх.№94-00-3657/10.09.2021 г, което не е уважено от адм.орган/л.29 от делото/.

На 29.09.2021 г., във връзка със започналото адм.производство, комисия, назначена от кмета на община Приморско със заповед №124 от 05.03.2019 г./л.56 от делото/, е извършила проверка на място, при която е констатирано, че се изпълнение дадените предписания; не е преместена общата граница между УПИ ІІІ/ПИ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие/ и УПИ ІV/ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие и същата не е преведена в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото/виж констативен протокол от 29.09.2021 г., л.28 от делото/

Предложено е на кмета на община Приморско да издаде заповед по реда на чл.195, ал.5 ЗУТ, с която да задължи  Я.Х.Т., собственик на УПИ ІІ, кв.45 по плана на с.Веселие, община Приморско, представляващ ПИ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие  да премести обект да премести обект „ажурна ограда” с приблизителни размери:Н=2.00 м. и  L=30.00 м., която навлиза с 3.50 м. в ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие; изградена по общата граница между УПИ ІІІ/ПИ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие/ и УПИ ІV/ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие/ и да я приведе в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото.

На 30.09.2021 г. кметът на община Приморско е издал заповед №837, с която на основание чл.195, ал.5 ЗУТ е наредил на Я.Х.Т., собственик на УПИ ІІІ, кв.45 по плана на с.Веселие, община Приморско, представляващ поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие, да премести обект „ажурна ограда” с приблизителни размери: Н=2.00 м. и  L=30.00 м., която навлиза с 3.50 м. в ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие; изградена по общата граница между УПИ ІІІ/ПИ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие/ и УПИ ІV/ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие/, да я приведе в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото, която е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповед №837 от 30.09.2021 г. е издадена от компетентен орган-  кмета на община Приморско, съобразно нормата на  чл.195, ал.5 ЗУТ.

На второ място,  същата е в съответната писмена форма.

На трето място обаче, при издаването на заповедта са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Жалбоподателят не е уведомен за датата и часа на осъществената проверка на място от нарочно назначената от кмета на община Приморско комисия.

Комисията е извършила проверка по документи и на място на процесния обект „ажурна ограда“, изградена на общата граница между УПИ ІІІ и УПИ ІV, кв.45, съответно ПИ с идентификатори 10731.501.161 и 10731.501.720, на 18.08.2021 г., при която е установено несъответствие на съществуващата граница между двата поземлени имота с действащия регулационен план. За констатациите от проверката не е съставен  протокол/виж писмо, изх.№11-05-1/02.02.2022 г., л.55 от делото/. До жалбоподателя е изпратено предписание от кмета на община Приморско, изх.№94-00-3574/02.09.2021 г./л.30 от делото/, във връзка с което Я.Т. е депозирал становище, вх.№94-00-3657/10.09.2021 г., л.29 от делото/, неуважено от административния орган.

На 29.09.2021 г. е извършена последваща проверка на място и е констатирано, че ажурната ограда не е преместена и не е преведена в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото. От комисията е съставен констативен протокол, съдържащ предложение за премахване на оградата/л.28 от делото/. За двете проверки жалбоподателят не е уведомяван и съответно не е изслушван.

Комисията е задължена да събере всички необходими данни за вида и състоянието на обекта - предмет на обжалваната заповед, като изслушването на заинтересованото лице е трябвало да предхожда констатациите в съставения протокол. Това не е сторено. Изискването за изслушване е предвидено от законодателя с цел пълно и обективно установяване на релевантните факти и защита на правата на заинтересованите лица.

Административният орган е допуснал съществено нарушение на процедурата по чл.196, ал.2, изр.2 ЗУТ. Тази разпоредба визира задължение на назначената в производството по издаване  на административен акт по чл.195, ал.5 ЗУТ комисия да изслуша заинтересованите лица, като неизслушването на същите представлява съществено  нарушение на процедурата, което е достатъчно основание за отмяна на заповедта, без разглеждане на доводите по същество.

Относно приложението на материалния закон съдът съобрази следното:

Според правилото на чл.195, ал.5 ЗУТ кметът на общината може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящи по местонахождение, разположение, вид и материали огради, гаражи, второстепенни, селскостопански и други обекти по чл. 151, ал. 1, т. 1 - 15, временни постройки, септични ями, канализационни съоръжения, насаждения, както и да извършат необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите.

За да се издаде заповед по чл.195, ал.5, с която се задължава собственика на някой от изброените в разпоредбата обекти да го премахне/премести следва да е налице едно от основанията, посочени в нея - неподходящо местоположение, разположение, вид и материали. Последните представляват предвидените в приложимата разпоредба материалноправни предпоставки, при наличието на които органът при условията на оперативна самостоятелност упражнява или не своите правомощия.

Освен това посочената норма на чл. 195, ал. 5 ЗУТ се намира в глава тринадесета, раздел III „Премахване на негодни за ползване или застрашаващи сигурността строежи“. Целта на закона е да задължи собствениците на строежи да полагат грижата на добър стопанин за тях и при неизпълнение на това задължение и при определени условия да ги задължи да ремонтират или премахнат строежите.

В мотивите на заповедта е посочено, че ажурната ограда е обект, изграден в несъответствие с действащия регулационен план на село Весели, община Приморско, поради което е „незаконен“ по смисъла на чл.195, ал.5 ЗУТ. А разпоредителната част на акта съдържа нареждане за преместване на оградата и превеждането й в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото, без конкретика и яснота какви действия следва да извърши  жалбоподателя за изпълнението й.

Нарушено е изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, тъй като в заповедта и в административната преписка липсват ясни и изчерпателни мотиви, обосноваващи определянето на оградата като неподходяща по местонахождение и разположение. Волята на административния орган следва да е несъмнено изразена, а не да подлежи на тълкуване и да се прецизира допълнително след издаването на крайния акт, както и да се  допълва със събиране на доказателства в хода на съдебното производство, вкл. и чрез извършване на съдебно-техническа експертиза, какъвто е настоящият случай.

От мотивите в заповедта не става ясно защо оградата е приета за неподходяща по местонахождение и разположение и в какви параметри жалбоподателят следва да я премести, за да я приведе в съответствие с действащия регулационен план на селото и документите за собственост.

Както бе посочено, при първия оглед на 18.08.2021 г. комисията не е съставила протокол, съобразно изискванията по чл.196, ал.1 ЗУТ/виж писмо, изх.№11-05-1/02.02.2022 г., л.55 от делото/. А предписанието на кмета на общината до жалбоподателя Т. и констативния протокол от 29.09.2021 г. на комисията съдържат бланкетни и непълни фактически констатации, които са възпроизведени в съдържанието на процесната заповед.

Липсата на мотиви относно основанието, въз основа на което е прието, че оградата е неподходяща по местонахождение и  разположение,  съставлява нарушение на изискването по чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК и лишава съда от възможност да установи дали актът е в съответствие с целта на закона по смисъла на чл. 146, т. 5 АПК, и обуславя незаконосъобразност на процесния акт.

Предвид обстоятелството, че законът установява различни основания за премахване на огради или други обекти, ответникът е следвало да мотивира и обоснове защо е приел наличието на някое от тях. Съдът не може да замести липсата на мотиви в атакувания акт, тъй като при определяне на основанието за премахване на такъв вид огради представлява упражняване на оперативна самостоятелност от административния орган. В обжалваната заповед и приложената преписка липсват мотиви защо се приема, че оградата е неподходяща по местонахождение и разположение, което е довело  до издаване на заповедта при неизяснена фактическа обстановка.

По тези съображения заповедта е незаконосъобразна и следва да се отмени.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски общо в размер на 1 310.00/хиляда триста и десет/ лева, представляващи 10.00/десет/ лева дължима и заплатена държавна такса; 500.00/петстотин/ лева възнаграждение за вещо лице и 800.00/осемстотин/ лева адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

                                      Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ заповед №837 от 30.09.2021 г. на кмета на община Приморско, с която на основание чл.195, ал.5 ЗУТ е наредено на Я.Х.Т. *** като собственик на УПИ ІІІ, кв.45 по плана на с.Веселие, община Приморско, представляващ поземлен имот/ПИ/ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие, да премести обект „ажурна ограда” с приблизителни размери:Н=2.00 м. и  L=30.00 м., която навлиза с 3.50 м. в ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие; изградена е по общата граница между УПИ ІІІ/ПИ с идентификатор 10731.501.161 по КККР на с.Веселие/ и УПИ ІV/ПИ с идентификатор 10731.501.720 по КККР на с.Веселие/ и да я приведе в съответствие с документите за собственост и действащия регулационен план на селото.

ОСЪЖДА община Приморско за заплати на Я.Х.Т. *** разноски в размер на 1310.00/хиляда триста и десет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                                           СЪДИЯ: