Решение по дело №932/2017 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 253
Дата: 24 август 2018 г. (в сила от 21 декември 2018 г.)
Съдия: Галя Ангелова Маринова
Дело: 20174310200932
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

гр. Ловеч, 24.08.2018 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в открито заседание на двадесет и осми февруари две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МАРИНОВА

 

при секретаря: ТАТЯНКА ГАВАЗОВА,

като разгледа докладваното от съдията НАХД №932 по описа за 2017 година и за да се произнесе, съобрази:

 

С наказателно постановление № 1569/29.09.2017 год. на Павли П. Богдански - Директор на Регионална дирекция по горите - Ловеч, на основание чл.257 ал.1 т.2 от Закона за горите е наложена на А.Д.А. с ЕГН ********** *** глоба в размер на 300 /триста/ лева за нарушение на чл.257 ал.1 пр.2 т.1 пр.1 от Закона за горите във връзка с чл.108 ал.2 и ал.3 от същия закон във връзка с чл.61 от Наредба №8/05.08.2011 год. за сечите в горите във връзка с чл.47 ал.1 т.1 от същата наредба.

Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателя А.Д.А., който го обжалва в срок, като незаконосъобразно, тъй като при издаването му, административно наказващият орган не е взел предвид редица обстоятелства, които са довели до опорочаване на административнонаказателното производство. Счита, че е нарушено правото му на защита, тъй като в т.5 от АУАН е посочено, че е нарушил разпоредбите на чл.257, ал.1, т. 1 от ЗГ във връзка с чл.108, ал.2 и ал. 3 от ЗГ във връзка с чл.61 и чл. 47 ал.1 т. 1 от Наредба №8 от 05.08.2011г. за сечите в горите, а в НП е посочено, че е нарушил разпоредбите на чл.257 ал.1 предложение второ т.1 предложение първо от ЗГ във връзка с чл.108 ал.2 и ал.3 от ЗГ във връзка с чл.61 и чл.47 ал.1 т.1 от Наредба №8 от 05.08.2011г. за сечите в горите. Твърди, че с тази разлика в законовите разпоредби, които се твърди, че виновно е нарушил, макар и административно наказващият орган да се е опитал да коригира неправилната правна квалификация в АУАН, е довело до ограничаване на правото му на защита, тъй като от самото начало на административно наказателното производство следва да е ясно посочено кои законови разпоредби е нарушил и в този смисъл какво нарушение се твърди, че е извършил. Сочи, че в  т. 6 от АУАН не е посочено в какво качество е извършил твърдените нарушения, като е посочено единствено, че е служител във фирма „СТИЛ – 93” ЕООД, каквато фирма не съществува. Също така, в т.2 от АУАН било посочено, че нарушението е извършено в периода от 17.08.2017г. до 06.08.2017г., което е практически невъзможно и макар и да е възможно да е допусната техническа грешка, счита, че в административно наказателното производство такава грешка е недопустима. На следващо място счита, че от описанието на нарушението в т.1 от АУАН не става ясно по какъв начин се е стигнало до извода, че именно той е извършил твърдяното нарушение, по какъв начин /с какво действие или бездействие/ не е бил упражнил контрол по добива на дървесина, вследствие на кои негови действия са отсечени немаркирани дървета в имота, както и как е определен размера на отсечената дървесина, тъй като в АУАН е посочено, че същата е с общ обем 10 пл.м3 /десет плътни кубически метра/ стояща маса с клони /така описания обем на отсечената дървесина счита за неточно определен/. Никъде в АУАН не е посочено дали за проверката е изготвен констативен протокол, каквито са изискванията на Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии. Поради горепосочените обстоятелства моли съда да се убеди в достоверността на посочените от него обстоятелства и да постанови решение, с което да отмени изцяло НП като незаконосъобразно и необосновано.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не се явява, за него се явява адв.П., който поддържа жалбата по изложените в нея съображения и моли съда да отмени НП.

За ответника - Регионална дирекция по горите - Ловеч, редовно призован, се явява юрисконсулт Тотева, която твърди, че НП е законосъобразно и в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, както и че от писмените и гласни доказателства е безспорно доказано, че жалбоподателят е извършил посоченото нарушение, поради което моли съда да потвърди обжалваното НП.

От събраните по делото писмени доказателства, от показанията на свидетелите К.А.А. и З.З.З., както и от становищата на процесуалните представители на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 22.08.2017 год. свидетеля К.А.А. в присъствието на свидетеля З.З.З. съставил Акт №1569/22.08.17г. по регистъра на РДГ – Ловеч, бл. № Серия БООА 2015г. №000247 срещу А.Д.А. с ЕГН ********** *** за това, че в периода от 17.08.2107г. до 06.08.2017г. като лице, упражняващо лесовъдска практика по чл.108, ал.2 от Закон за горите и регистриран за това в публичния регистър на ИАГ - София с Удостоверение №11805/31.08.2015г., не е упражнил контрол по извършване добива на дървесина в имот с кадастрален № 69523.474.17, отдел 44„Р”, в землището на с.Радювене, общ.Ловеч с издадено на негово име позволително за сеч № 0378027/03.08.2017г. В следствие на това са отсечени немаркирани за сеч с КГМ 17 /седемнадесет/ дървета от благун и цер, с общ обем 10 пл.м /десет/ плътни кубически метра стояща маса с клони. В акта е отбелязано, че с това си деяние деецът виновно е нарушил чл.257, ал.1, т.1, от Закона за горите, във връзка с чл.108, ал.2 и ал.3 от ЗГ във вр. с чл.61 и чл.47, ал.1, т.1 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите. Нарушителят не е дал обяснения по акта, а свидетелят по акта е отбелязал, че при установяване на нарушението лицето е присъствало на проверката в сечището. Въз основа на така съставения акт е издадено атакуваното НП.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема, че констатациите в акта за установяване на административно нарушение  съответстват на действителното положение и от събраните доказателства се установява, че действително жалбоподателят, в качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика по чл.108 ал.2 от Закона за горите не е упражнил контрол при добива на дървесина, за който е имал издадено позволително за сеч на негово име и в следствие на неупражнения контрол е допуснал да бъдат отсечени немаркирани за сеч дървета.

Въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността, обосноваността и справедливостта на наложеното административно наказание, съдът прави следните правни изводи:

Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Директор на Регионална дирекция по горите – гр.Ловеч, надлежно оправомощен, видно от приложената към АНП Заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на Земеделието и храните.

Наказателното постановление е издадено в шестмесечния давностен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН.

При извършената проверка относно реквизитите на акта за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира допуснато процесуално нарушение.

При съставяне на АУАН като дата на извършване на нарушение е посочено „В периода 17.08.2017 до 06.08.2017г.“, което е практически невъзможно, тъй като нарушението се извършва във времето и то не може да тече на обратно.

Коректното посочване на дата, в конкретния случай периода, на извършване на нарушението е не само един от задължителните реквизити на АУАН съгласно чл.42 т.3 от ЗАНН, но е и една от най-съществените гаранции за правото на защита на нарушителя, който още в началния етап от започналото против него производство следва да знае кога се твърди, че е извършил нарушението, за което е обвинен, за да може да организира защитата си и да ангажира доказателства и прави възражения относно констатираното административно нарушение. Освен това е предпоставка както относно съобразяване елементите от конкретния фактически състав и действащата към момента нормативна уредба, така и предвид законоустановените давностни срокове по чл.34 ал.1 и 2 от ЗАНН.

АУАН е основен процесуален акт във фазата по установяване на административното нарушение. Законосъобразното му оформяне е равнозначно на законосъобразно образуване на самото производство. Ето защо, с неговото оформяне се свързват точно определени изисквания на закона, а именно да е съставен в писмена форма и да съдържа предвидените в чл.42 от ЗАНН реквизити. Тези формални изисквания са възведени от закона, не само защото чрез съставянето на акт се установява административно нарушение, но и защото освен това актът има и тази функция - официално обвинение в извършване на правонарушение. Нарушителят е в правото си да се защити още в момента на съставяне на акта. Посочването на датата /периода/ на извършване на нарушението, е не само формален, но и съдържателен елемент. Тук стои въпросът за предварителната защита на нарушителя, тя е предварителна, защото предхожда налагането на наказанието. Тази норма безусловно е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административно-наказателна отговорност, в чието съдържание се включва и правото му да знае точно кога се твърди, че е извършено административно нарушение, за да може да организира защитата си в пълен обем, поради което незаконосъобразно съставения АУАН води до незаконосъобразност на издаденото въз основа на него НП.

Административно наказателното производство е формален процес, поради въведените изисквания за форма, съдържание и процедура за издаваните актове и наказателни постановления, като само редовно съставените такива имат доказателствена стойност и могат да са основание за налагане на административно наказание.

Настоящата инстанция не приема за основателни останалите възраженията в жалбата, като счита, че нарушението е правилно квалифицирано и е налице съответствие между посочените в АУАН и НП правни норми, като с оглед правомощията си по чл.53 ал.2 от ЗАНН, АНО е уточнил само предложенията на ал.1 и т.1 на чл.257 от ЗГ.  В акта и в НП пределно ясно е посочено в какво качество е действал нарушителя, а именно като лице, упражняващо лесовъдска практика по чл.108, ал.2 от Закон за горите и регистриран за това в публичния регистър на ИАГ - София с Удостоверение №11805/31.08.2015г. и обстоятелството дали е служител в някоя фирма и дали въобще съществува такова дружество е неотносимо към качеството на нарушителя. Неоснователно е и възражението относно определянето на обема на отсечената дървесина, тъй като към АНП е приложена сортиментна ведомост за отсечените немаркирани дървета.

Съдът намира, че се е произнесъл по всички възражения по жалбата, като по изложените по-горе съображения намира, че в хода на административнонаказтелното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, поради което НП следва да бъде отменено.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

   

                             Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 1569 от 29.09.2017 год. на Павли П. Богдански - Директор на Регионална дирекция по горите - Ловеч, с което на основание чл.257 ал.1 т.1 от Закона за горите на А.Д.А. с ЕГН ********** *** е наложена глоба в размер на 300 /триста/ лева за нарушение на чл.257 ал.1 пр.2 т.1 пр.1 от Закона за горите във връзка с чл.108 ал.2 и ал.3 от същия закон във връзка с чл.61 от Наредба №8/05.08.2011 год. за сечите в горите във връзка с чл.47 ал.1 т.1 от същата наредба като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд по реда на глава дванадесета от АПК в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :