Решение по дело №323/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 27
Дата: 23 февруари 2022 г. (в сила от 23 февруари 2022 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20217280700323
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 27/23.2.2022 г.                                   

 

23.02.2022 г., гр. Ямбол

                                                                               

                                                     В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На  шестнадесети февруари                                                      2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  Велина Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 323 по описа на 2021 година.

          За да се произнесе, взе предвид следното:          

       Производството по делото е  образувано  по жалба  на   Сдружение с нестопанска цел „*“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. *, ул.“М.Д.“  № 4, ап. 6, представлявано от А.Ж.К., чрез адв. Е.С.Д.-***, офис 2 против решение № 2801-24579/22.11.2021г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в която е формулиран мълчалив отказ по заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег. № 2801-22800/28.10.2021 г. 

         В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му, в която е формулиран мълчалив отказ за предоставяне на информация  досежно  приемо- предавателните протоколи за извършените дейности от изпълнителя на услугата „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на община Ямбол” за месеците август, септември, октомври и ноември 2021г., както и на утвърдените от кмета на общината графици за измиване и дезинфекция на съдовете за отпадъци, обслужващи населението на община Ямбол и брой измити и дезинфекцирани съдове за отпадъци за посочения период.

Твърди се, че заявителят има право на достъп до исканата от него обществена информация, с която задълженият субект разполага, като предоставената такава не е в поискания обем. Иска се съдът да отмени оспорения мълчалив отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация, с присъждане на направените по делото разноски.

        В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.  С представената писмена молба  от адв. Д. с вх. № 58/12.01.2021 г. жалбата и направеното искане се поддържа изцяло на основанията, изложени в същата. Представя се списък на направените разноски.

        За ответникът по делото, своевременно и редовно призован, се явява М.К., началник отдел „Правни дейности“ при община Ямбол, редовно упълномощена, която оспорва жалбата по подробни съображения изложени в писмен отговор. Допълнително сочи, че с  Решение № 2801-24579/22.11.2021 г. на жалбоподателя е предоставен пълен достъп до поисканата със заявлението информация.В този смисъл и след като е постановено решение и е предоставен достъп до обществена информация по заявление, обективирано в процесното решение и с него е представен в пълен обем тази информация, не би могло да се приеме, че е налице непроизнасяне в срок или постановяване на мълчалив отказ така, като се твърди в жалбата на СНЦ „*“. Счита, че не е налице  административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност и в този смисъл подадената жалба се явява недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане. Алтернативно, ако тази жалба бъде приета като допустима счита същата за изцяло неоснователна и  претендира за отхвърлянето й с  присъждане на направените разноски. 

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

        С писмено заявление с peг. № 2801-22800 от 28.10.2021 г. по описа на Община Ямбол,  оспорващия Сдружение с нестопанска цел „*“, на основание чл.24, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, е поискал предоставянето на достъп до обществена информация, като е посочил, че иска предоставяне на  такава за: „1. Утвърдените от кмета на община Ямбол месечни графици за възложена дейност „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на община Ямбол”, съгласно договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на община Ямбол”, както следва: месеци: август, септември, октомври, ноември, декември 2020г.; месеци: януари, февруари, март, април, май, юни, юли, август, септември 2021г.; 2. Приемо- предавателните протоколи за посочените месеци за извършените дейности от изпълнителя на услугата; 3. Утвърдените от кмета на общината графици за измиване и дезинфекция на съдовете за отпадъци, обслужващи населението на община Ямбол. Брой измити и дезинфекцирани съдове за отпадъци за горепосочените месеци; 4. Утвърдените от кмета на общината месечни графици за изпълнение на възложената по договор №27/02.07.2019г. услуга - „Почистване, поддържане на чистотата и озеленените територии за обществено ползване на гр.Ямбол” за периода месец януари- месец септември 2021г.; 5. Протоколите за установяване завършването и за заплащането на натуралните видове работи за посочените месеци от изпълнителя на възложената услуга”.

     В заявлението е посочен и начинът, по който се иска да бъде предоставена информацията –  писмен отговор  и копия на документи на посочената в заявлението електронна поща.

    С писмо рег.№ 2801-23149 от 02.11.2021г. във връзка с подаденото заявление за достъп до информация р. № 2801-22800 от 28.10.2021 г. сдружението е уведомено на  основание чл. 30, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, че  срокът за предоставяне на исканата информация ще бъде удължен с 10 дни - до 21.11.2021 г., предвид голямото количество на поисканата в заявленията информация, и необходимостта от допълнително време за нейната подготовка.

       С Решение № 2801-24579/22.11.2021г.  секретаря на Община Ямбол, упълномощен със Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация   е разрешил достъп до обществена информация „в обем и по начин пожелан от заявителя както следва: “ По т. 1 Приложено, Ви изпращам, утвърдените от кмета на Община Ямбол месечни графици за възложена дейност „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на община Ямбол" съгласно договор, peг. № 41/07.11.2019 г., с предмет „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол", както следва: месеци: август, септември, октомври, ноември, декември 2020г.; Месеци: януари, февруари, март, април, май, юни, юли, август, септември 2021г.;  По т. 2 Във връзка с исканата информация, Ви прилагам, Констативни протоколи от 01.12.2020 г. до 30.09.2021 г. за извършените дейности от ДЗЗД „Г.К."; По т. 3 Относно утвърдените от кмета на общината графици за измиване и дезинфекция на съдовете за отпадъци, обслужващи населението на Община Ямбол, Ви прилагам, Писмо с peг. № 2801-06042 от 17.03.2020 г., в което са определени следните месеци за дезинфекция и измиване на контейнерите за отпадъци, а именно: април, юли и октомври. Видно от писмо с peг. № 2801-06647 от 31.03.2021 г., определените месеци са май, август и октомври. В изпълнение на договор peг. № 41/07.11.2019 г., с предмет „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол”, и т. 16.5 от Техническа спецификация, свързана с дезинфекция и измиване на контейнерите за отпадъци, се извършва най- малко три пъти в годината. Приложени са Протоколи за извършените дейности по месеци. По т. 4 по отношение на утвърдените от кмета на общината месечни графици за изпълнение на възложената по договор № 27/2.07.2019 г. услуга - „Почистване, поддържане на чистотата и озеленените територии за обществено ползване на гр. Ямбол за периода месец януари - месец септември 2021 г., приложено Ви изпращам, графици за 2020 г. и 2021 г.; По т. 5 Съгласно поисканата информация, Ви изпращам, следните документи:  Актове за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи от месец август 2020 г. до месец септември 2021 г., заедно с приложените към тях обобщени констативни протоколи; Протоколи за извършен обем работа по „Почистване и поддържане на чистотата” от месец януари 2020г. до месец септември 2021г„ с приложенията към тях”.

      Решение № 2801-24579/22.11.2021г.  е изпратено на хартиен носител до оспорващия с писмо с обратна разписка с ИД PS 8600WER2 Y от 23.11.2021г., ведно с приложения DVD-ROM диск, съдържащ цялата предоставена на заявителя информация по точки – поради големия обем информация същата не е могла да се изпрати по имейл.

     Оспореното решение е получено от СНЦ „*“ на 24.11.2021г., а жалбата му е подадена чрез адм. орган до ЯАС с рег.№ 2801-25866 от 07.12.2021г.

      По делото е представена цялата преписка по издаване на оспореното решение, включително и заверено копие от Договор peг. № 41/07.11.2019 г., с предмет „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол", заедно с приложената към него Техническа спецификация.  Приложен е и съответно приет по делото DVD-ROM диск с обозначение върху същия „Решение № 2801-24579/22.11.2021г.“ , за който адм. орган твърди, че е идентичен с този изпратен на оспорващия. Съдържанието на последния бе възпроизведено на компютърната конфигурация в съдебната зала по време на проведено на 16.02.2022г. о.с.з., при което бе установено следното съдържание по т.2 и т.3 от заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег. № 2801-22800/28.10.2021г.:

       Файл „По т.2 01.08.2020г.-30.11.2020г..pdf“ е от общо 121 страници и съдържа: Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.08.2020 г. до 31.08.2020 г. – 31 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.09.2020 г. до 05.09.2020 г. – 5 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 07.09.2020 г. до 30.09.2020 г. – 24 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.10.2020 г. до 31.10.2020 г. – 31 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.11.2020 г. до 30.11.2020 г. – 30 броя.

        Файл „По т.2  01.05.2021г.-30.09.2021г..pdf“ е от общо 153 страници и съдържа: Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.05.2021 г. до 31.05.2021 г. – 31 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.06.2021 г. до 30.06.2021 г. – 30 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.07.2021 г. до 31.07.2021 г. – 30 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.08.2021 г. до 31.08.2021 г. – 31 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.09.2021 г. до 30.09.2021 г. – 30 броя.

      Файл „По т.2 01.12.2020г.-01.04.2021г..pdf“ е от общо 149 страници и съдържа: Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.12.2020 г. до 19.12.2020 г. – 19 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 21.12.2020 г. до 24.12.2020 г. – 4 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 26.12.2020 г. до 31.12.2020 г. – 6 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 31.01.2021 г. до 02.01.2021 г. – 30 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 01.03.2021 г. до 31.03.2021 г. – 28 броя; Констативни протоколи съгласно чл. 8, ал. 3 от Договор № 41/07.11.2019 г. с О.Г.К. от 31.03.2021 г. до 01.03.2021 г. – 31 броя.

      Файл „По т.3.pdf“ е от общо 46 страници и съдържа: Писмо рег. № 2801-06042/17.03.2020 г. на община Ямбол – 1 страница; Констативен протокол от 01.10.2020 г. - 1 страница; Протоколи от извършена ДДД обработка от „С. 55“ ЕООД за периода от 14.09.2020 г. до 30.09.2020 г. – 13 страници; Писмо рег. № 2801-06647/31.03.2021 г. на община Ямбол – 1 страница; Констативен протокол от 28.05.2021 г. - 1 страница; Протоколи от извършена ДДД обработка от „С. 55“ ЕООД за периода от 10.05.2021 г. до 27.05.2021 г. – 13 страници; Констативен протокол от 26.08.2021 г. - 1 страница; Протоколи от извършена ДДД обработка от „С. 55“ ЕООД за периода от 09.08.2021 г. до 25.08.2021 г. – 13 страници.“

       С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

      Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е допустима.                

       Разгледана по същество жалбата се преценя като неоснователна по следните съображения:

       В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. За да е законосъобразен един административен акт, е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.

     Решение № 2801-24579/22.11.2021г. в оспорената му част е издадено от материално компетентен  адм. орган, предвид представената по делото Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на Община Ямбол, с която секретаря на последната е определен за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация. Процесното решение е в изискуемата от закона писмена форма и  съдържа всички предвидени в разпоредбата на чл.59, ал.2 от АПК реквизити, включително и фактически и правни основания за издаването му.

    Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

    В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

    В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена когато са налице визираните в правната норма кумулативни предпоставки – да е свързана с обществения живот на страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В ЗДОИ не се съдържа легално определение на понятието обществен живот, но като такъв следва да се счита животът на обществото като група от хора. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация.  Основанията за отказ за предоставяне на обществена информация са уредени в разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ, а чл. 38 от същия закон регламентира съдържанието на решението за отказ. При тази законодателна уредба е ясно, че единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения субект е да постанови решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация, като уведоми писмено молителя за това свое решение. Мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим, поради което същият подлежи на отмяна само на това основание.

      За субектите по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, какъвто е и кмета на общината, съществува задължение да предоставят информация, която е в кръга на тяхната компетентност и е налична. В случаите, в които задължените по закон субекти не се произнесат в  предвидения от закона срок по подадено до тях заявление за достъп до обществена информация е налице мълчалив отказ. В този смисъл, дори и да е налице решение да предоставяне на достъп в законоустановения срок, щом задълженият субект не се е произнесъл по цялото  искане, то по същество е налице мълчалив отказ за предоставяне на достъп в частта, в която няма произнасяне по заявлението.  

      С оглед събраните по делото доказателства съдът счита, че настоящия случай не е такъв и съответно не е формиран мълчалив отказ от страна на задължения субект, така както се твърди в жалбата. На СНЦ „*” е предоставена в пълен обем обществената информация, с която Община Ямбол разполага, съобразно подаденото заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег. № 2801-22800/28.10.2021 г., включително и тази по т.2 и т.3 от същото. 

       В жалбата се твърди, че при съпоставка на текста на въпросите в заявлението и решението е очевидно, че предоставената информация не е в поискания от заявителя обем. По т.2 от заявлението, въпреки, че е поискано предоставянето на приемо- предавателните протоколи за периода м. август 2020г.- месец септември 2021г., видно от текста на решението, се предоставя достъп до протоколите само за периода 01.12.2020г.- 30.09.2021г.  Протоколи за периода м. август- м.ноември 2020г липсват и в приложенията към решението.

        Действително в текста на решението  по т.2 е записано, че „във връзка с исканата информация, Ви прилагам, Констативни протоколи от 01.12.2020 г. до 30.09.2021 г. за извършените дейности от ДЗЗД „Г.К.“. Очевидно се касае за техническа грешка при изписване на периода от време върху хартиения носител, тъй като от съдържанието на приетия по делото DVD-ROM диск  се установява, че са представени всички приемо- предавателните протоколи за периода м. август 2020г.- м. септември 2021г. за извършените дейности от ДЗЗД „Г.К.". Както се посочи по горе диск със същото съдържание  ведно с оспорваното решение са  изпратени на оспорващия с  писмо с обратна разписка с ИД PS 8600WER2 Y от 23.11.2021г.

      Не е налице мълчалив отказ на ответника по делото и по т.3 от процесното заявление с рег. № 2801-22800/28.10.2021 г., досежно предоставяне на „утвърдените от кмета на общината графици за измиване и дезинфекция на съдовете за отпадъци, обслужващи населението на община Ямбол. Брой измити и дезинфекцирани съдове за отпадъци за горепосочените месеци“. Видно от приетия по делото Договор per. № 41/07.11.2019 г., с предмет „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол" и т.16.5  от техническа спецификация към него, дезинфекция и измиване на контейнерите за отпадъци се извършва най-малко три пъти в годината, като на сдружението са предоставени протоколи за извършените дейности по месеци. В процесния договор не е заложено изискване за  брой измити и дезинфекцирани съдове за отпадъци, поради което информация в тази насока  няма как да бъде предоставена на оспорващия.  

      С оглед изложеното се налага извода, че решение № 2801-24579/22.11.2021г. на секретаря на Община Ямбол  в оспорената му част е законосъобразен  адм. акт, а депозираната жалба е неоснователна и като такава следва да бъде   отхвърлена.

     При този изход на делото своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски  е основателно.  Оспорващият следва да бъде осъден да заплати на  ответника направените в производството разноски в размер на 100/сто/ лева за  юрисконсултско възнаграждение, който  размер е определен на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, втори административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

          ОТХВЪРЛЯ   жалбата на  Сдружение с нестопанска цел „*”, против решение № 2801-24579/22.11.2021г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в която формулиран мълчалив отказ по заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег. № 2801-22800/28.10.2021 г.  относно приемо- предавателните протоколи за извършените дейности от изпълнителя на услугата „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на община Ямбол” за месеците август, септември, октомври и ноември 2021г., както и на утвърдените от кмета на общината графици за измиване и дезинфекция на съдовете за отпадъци, обслужващи населението на община Ямбол и брой измити и дезинфекцирани съдове за отпадъци за посочения период.

 

         ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „*”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.*, ул.”М.Д.” №4, ап.6, представлявано от А.Ж.К.-член на УС да заплати на Община Ямбол направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева. 

          Решението на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ  е окончателно.

 

          Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/ не се чете