РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№518/17.3.2023г.
гр.
Пловдив 17.03.2023год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – Пловдив, ХХІІ състав, в открито съдебно заседание
на двадесет и първи февруари 2023г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВ
ГЕОРГИ ПАСКОВ
при секретаря
СЕВДАЛИНА ДУНКОВА и на прокурора АНЕЛИЯ
ТРИФОНОВА, като разгледа
докладваното от съдия Пасков КАНД № 77 по описа на Административен съд – Пловдив
за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във
връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и
наказания.
Производството по делото е образувано по повод
касационна жалба от В.Д.З., с ЕГН **********, с адрес ***, против Решение
№ 2146 от 17.11.2022г. постановено по АНД № 2024/2022г. по описа на Районен съд – Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление
№ 20-1030-001187/09.03.2022г. на Началник група към ОД на МВР Пловдив, сектор
„Пътна полиция“, с което на касатора на основание чл. 175а, ал. 1, пр. 3 от
Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложена глоба в размер на 3000 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца, за нарушение на чл.
1046, т. 2 от ЗДвП.
Ответникът не взема становище по жалбата.
Прокурорът
счита касационната жалба за неоснователна.
Въззивният съд правилно е преценил
фактическата обстановка приемайки за установено следното:
На 11.02.2022 г. около 22:35 ч. жалбоподателят З.
управлявал лек автомобил „БМВ 320Д“ с per. № РВ ***, като на паркинга
пред магазин Метро в гр. Пловдив на бул. „Санкт Петербург“ , който бил частна
собственост на КЕш енд Кери България ЕООД, е форсирал двигателя на управлявания
от него автомобил и извършвал кръгово движение на автомобила с поднасяне
настрани на високи обороти чрез форсиране на двигателя.
За установеното нарушение на 104Б, т. 2 от ЗДвП
полицески служители са съставили съставил АУАН № 190678/11.02.2022 г.
Правилни са и изводите на съда, че не е налице съществено нарушение на процесуалните
правила, довело до ограничаване на правата на нарушителя, свързано с описанието
на фактическата обстановка, НП е издадено от компетентен орган в кръга на
неговите правомощия, в предвидената от закона форма, при спазване на
материалноправните и процесуалните
разпоредби.
Съобразно разпоредбата на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП на водача на моторно превозно средство е забранено да използва пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари. Следователно, всеки правоспособен водач има задължение да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване, като е длъжен да спазва предписанието на чл. 104б, т. 2 ЗДвП, а именно да използва същите единствено с цел превоз на хора и товари. Всички останали действия и маневри при управление на МПС следва да бъдат извършвани извън тези пътища и на обособените за тази цел места.
Посочвайки като нарушена разпоредбата на чл. 104Б т. 2 от ЗДвП, наказващият орган ясно е описал в обстоятелствената част на постановлението всички елементи от обективната страна на нарушението. С оглед цялостния контрол за законосъобразност, категорично не може да се обсъжда и въпросът за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Законодателят е въвел разпоредбата на чл. 104б от ЗДвП, за превенция на такива случаи, като настоящия, при които водачи на автомобили извършват подобни "маневри" в населените места и по този начин застрашават здравето и живота на останалите участници в движението. От тази висока степен на опасност от тези действия е продиктуван и големият и тежък размер на предвиденото в санкционната норма на чл. 175а, ал. 1 от ЗДвП наказание "глоба" от 3 000 лева, както и кумулативно предвиденото "лишаване от право да се управлява МПС" за срок от 12 месеца.
По отношение възражението на жалбоподателя, че не е доказано умишлено деяние от негова страна, следва да се отчете, че законът санкционира не само умишлени, но и непредпазливи деяния, съставляващи административни нарушения/чл. 7 от ЗАНН/. Видно от Справка нарушител/водач, е правоспособен водач и придобитата правоспособност означава знание относно това как се борави със системите на автомобила, то субективната страна следва да се изведе и от това, че в разрез с правилата, същият по един недопустим начин е боравил и предизвикал хаотично движение на автомобила, неоправдано с други препятствия. В конкретния случай умишленото подаване на газ и завъртането на задната част на автомобила с въртене на гуми в никакъв случай не представлява използване на път за обществено ползване в съответствие с основната цел на пътищата - за превоз на хора и товари. По делото липсват доказателства, отнасящи се до техническото състояние на автомобила, от които да бъде направен извод за наличието на техническа неизправност и оттам за необходимостта да бъде подавана газ на същия с цел смяна на предавките му. В настоящия случай и актосъставителят, и административнонаказващият орган за описали обективната страна на деянието, а именно: "извършва резки маневри, преднамерено изважда МПС извън контрол до загуба на сцепление на задните гуми-извършва дрифт",т.е. в обстоятелствената част на Акта и на НП е индивидулизирано нарушението, вменено на нарушителя.
Касационната инстанция намира, че вмененото на
касатора деяние се явява и доказано от събраните по делото доказателства. По
отношение на възражението, че паркингът не е път отворен за обществено ползване
настоящата инстанция, намира, същото за неоснователно. По принцип законът
говори за пътища, отворени за обществено ползване, което на практика означава
всички пътища, а не само пътищата от републиканската пътна мрежа. За да е
налице яснота по отношение какво законът има предвид за "път", е
посочено, че по смисъла на § 6, т. 1, от ЗДвП, път е всяка земна площ или
съоръжение, предназначени или обикновено използвани за движение на пътни
превозни средства или на пешеходци. В случая контролните органи са приели, че
деянието е реализирано на паркинга пред
магазин Метро в гр. Пловдив на бул. „Санкт Петербург“, където касаторът е
управлявал превозното средство. Безспорно този паркинг е предназначен или
обикновено ползван за движение на превозни средства, поради което разкрива
белезите на "път" по смисъла на ЗДвП. От друга страна, чл. 2, ал. 1
от Закона за движение по пътищата сочи, че отворени за обществено ползване са
пътищата, условията за използване на които са еднакви за всички участници в
движението. Следователно, по смисъла на закона в този обхват попадат и всички
т. нар. черни пътища, чакълирани и други, или това е всяка земна площ или
съоръжение, което може да се приеме, че е предназначено и че може да се
използва от пътни превозни средства и пешеходци, което несъмнено е и цитираният
паркинг Следователно няма съмнение, че касаторът е управлявал
моторното превозно средство на път, който е отворен за обществено ползване и
попада в обхвата на приложението на Закона за движението пътищата.
Предвид
изложеното, настоящата инстанция намира, че не са налице касационните основания
по чл.348 НПК, решението е законосъобразно и правилно и следва да бъде оставено
в сила. Ето защо Съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 2146 от 17.11.2022г.
постановено по АНД № 2024/2022г. по описа на
Районен съд – Пловдив
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ :