Решение по дело №348/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 декември 2020 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700348
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

     384                                         01.12.2020 год.                               гр. Стара Загора

 

 

 В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, в публично заседание на  дванадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                                                              Председател:    БОЙКА ТАБАКОВА

                                                   Членове:            ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                                 РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

Секретар:Пенка Маринова

Прокурор: Нейка Тенева                                                                                          

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА   КАН дело № 348 по описа  за  2020 год, за да се произнесе съобрази ледното:

 

Производството е с правно основание чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН.

 

Образувано е по касационна жалба, подадена от Община Казанлък  против Решение № 275 / 20.08.2020г., постановено по а.н.д.№ 682 / 2020 г. по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № ОП-197 от 18.05.2020г., издадено от Заместник кмета по инвестиции и собственост на Община Казанлък. С жалбата се претендира отмяна на оспореното решение и на отмененото с него наказателно постановление като незаконосъобразно, като са изложени съображения, че касаторът не  признава, че е извършил нарушението,  за което му е повдигнато административно-наказателно обвинение, като твърди, че неправилно било прието от съда, че кметът на Община Казанлък нямал правомощия да въвежда противоепидемични мерки. По силата на чл. 63, ал.4 и ал.5 от Закона за здравето били включени в неговите правомощия да въвежда при епидемиологична обстановка и други мерки, необходими във връзка с ограничаването на епидемията, поради което наказателното постановление било издадено в съответствие и по правилата на ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което да отмени Решение № 275 / 20.08.2020г., постановено  по а.н.д. № 682 /2020г. по описа на Казанлъшкия районен съд и вместо него да постанови друго, с което да потвърди издаденото Наказателно постановление № ОП-197 от 18.05.2020г, издадено от Заместник кмета на Община Казанлък.

 

Ответникът по касацията – П.Т.Р., редовно и своевременно призован не изпраща представител и не взема становище по подадената касационна жалба.

 

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата, поради което предлага обжалваното решение да бъде оставено в сила, като постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

 

Касационният състав на съда, като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателя, мотивите към обжалваното решение и след служебна проверка на същото, за наличие на основанията по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество  жалбата се явява неоснователна.

 

Производството пред Районен съд – Казанлък се е развило по жалба на П.Т.Р. против Наказателно постановление № ОП-197 от 18.05.2020г., издадено от Заместник кмета на Община Казанлък, с което му е наложено административно наказание „ глоба” в размер на 50 лева на основание чл.31 от Закона за административните нарушения и наказания. От фактическа страна административното обвинение се основава на това, че П.Т.Р. на 18.04.2020г., около 20,00 часа, в гр. Казанлък на ул. „ Стоян Михайловски” до № 9 се събира с повече от двама човека на открито обществено място, с което нарушава т.28 от Заповед № 435/30.03.2020 г. на кмета на Община Казанлък.

 

За да отмени НП, въззивният съд е приел, че съгласно чл. 63, ал.4, респективно ал.4 и 7 от Закона за здравето временните епидемиологични мерки могат да се въвеждат със заповед на Министъра на здравеопазването  респективно със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция. По силата на тази законова делегация министърът на здравеопазването е издал заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със заповед № РД-01-131 от 17.03.2020 година, като е създадена точка 9, според която не се допуска посещение и събиране на повече от двама възрастни човека на отрити и закрити обществени места. Тази точка е отменена със заповед № РД-01-139 от 19.03.2020 година на министъра на здравеопазването. Според съда кметът на Община Казанлък неправилно е създал т. 28 в своя заповед № 435/30.09.2020 година, тъй като тя не кореспондира със цитираната по-горе заповед на министъра на здравеопазването. Според мотивите на съда кметът на община Казанлък няма правомощия при обявена извънредна епидемиологична обстановка да въвежда временни епидемиологични мерки и да налага наказания при неизпълнението им по реда на чл. 31 от ЗАНН, а има право да налага наказания за нарушения на въведените от други органи такива по реда на Закона за здравето.

 

Съдът не констатира нарушение на съдопроизводствените правила при постановяване на обжалваното решение. В изпълнение на задълженията си по чл. 14 и чл. 314, ал.1 от НПК, съдът е извършил цялостна проверка на законосъобразността и правилността на НП.

        

          В съответствие със закона съдът  е приел, че кметът на общината няма правомощия да въвежда временни епидемиологични мерки и да налага наказания при нарушаването им. Според разпоредбата на чл. 63, ал.4 от Закона за здравето при обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област. Същите правомощия имат и директорите на съответните регионални здравни инспекции за територията на отделна област, община или населено място. Съгласно чл. 209а , ал.1 от Закона за здравето който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лв.  Съгласно чл. 209а, ал.4 от Закона за здравето наказателните постановления  за тези нарушения се издават съответно от директора на съответната регионална здравна инспекция, директора на съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи и кмета на съответната община. От тази законова регламентация е видно, че кметът на общината има право да издава наказателни постановление при въведени със заповеди на министъра на здравеопазването или директора на съответната регионална инспекция противоепидемични мерки, но няма правомощия да въвежда такива за съответната община. Закона за здравето е специален закон, който урежда обществените отношения във връзка с обявена в страната извънредна епидемиологична обстановка и е недопустимо лицата да се  санкционират по реда на чл. 31 от ЗАНН за неизпълнение на заповеди на кмета.

 

С оглед изложените съображения съдът намира, че не са налице твърдяните касационни основания на чл.348, ал.1 т.1 и т.2  НПК, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие с материалния закон и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

    ОСТАВЯ В СИЛА решение № 275 / 20.08.2020г., постановено   по а.н.д.№ 682 /2020г по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № ОП-197 от 18.05.2020г, издадено от Заместник кмета на Община Казанлък.

 

  

    Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

  

 

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                                             

                                                                                            ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                                                                                                                     2.