Решение по дело №526/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 270
Дата: 14 ноември 2019 г. (в сила от 6 февруари 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20197110700526
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                    270                                14.11.2019г.                                            град Кюстендил

 В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                    

на дванадесети ноември                                                              две хиляди и деветнадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

с участието на секретаря Лидия Стоилова

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 526 по описа на съда за 2019г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.459 от ИК.

В. К. Л., ЕГН ********** като пълномощник на ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ“, ЕИК ********* със седалище в гр.София, район „Възраждане“, бул.“Х.Б.“ №***с председател и представляващ партията К.Т.К.обжалва решение №215/29.10.2019г. на ОИК – Кюстендил, с което е обявен за избран за кмет на Община Кюстендил, област Кюстендил П.Г.П.. Релевира основанията за оспорване по чл.146, т.4 и т.5 от АПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане свързва с

нарушаване на правилата за провеждане на предизборната кампания, както следва:

1/завоалирано провеждане на предизборна агитация в полза на кандидата П. в общинските институции, предприятия и търговски дружества,

2/поставени агитационни материали в полза на кандидата П. на витрините на всички търговски помещения, заведения и магазини – при страх на собствениците свободно да заявяват волята си, че не подкрепят лицето,

3/непредоставяне от регионалните телевизионни и радиоцентрове на БНТ и БНР на възможност за безплатни диспути за кандидатката на партията,

4/липса на социологически проучвания в общината, посредством които да се съпоставя т.нар. избирателна подкрепа за кандидатите за кмет,

5/електронно допитване под формата на сондаж в интернет сайт на 23.10.2019г., което се различава от предварителните прогнозни резултати след края на изборния ден и

6/срив в информационната система на ОИК в ранните часове на 28.10.2019г., след който са изнесени други данни за резултата от избора.

Несъответствието с целта на закона е във вр. с чл.3, ал.1 от ИК и принципите по чл.7 и чл.8 от АПК.

            В Допълнение към жалбата с вх.№5694/11.11.2019г. по описа на съда оспорващият навежда допълнителни доводи за незаконосъобразност на процесното решение, свързани с неравностойно положение на кандидатите от ПП „Възраждане“ и М.С.Р. /от местна коалиция/ спрямо другите двама кандидати, считани като такива на „У.К.Б.“АД в процедурата за избора. Твърди подмяна на избора в корпоративен интерес на две от общо четирите кандидатури, с което е нарушен чл.139, ал.1 във вр. с чл.5, ал.1 от Конституцията на Република България и наличие на двукратно по-голямо финансиране на кандидатите П. и М. спрямо останалите двама с оглед обвързаността и зависимостта не от политически партии и коалиции, а от посоченото АД.

            В с.з. адв.А. като пълномощник на оспорващия навежда допълнителни възражения за нарушения на изборния процес, свързани с неправилно регистриране на кандидата З. М. от ОИК поради нарушение на принципа за уседналост, обвързаност на биографията на кандидата с „У.К.Б.“АД, която банка е свързана с облигационния заем на община Кюстендил и оспорва като неистински протокола на ОИК и протоколите на СИК от избора, в която връзка прави искане за преброяване на всички недействителни бюлетини в избора, бюлетини отбелязани като празни и с които е гласувано за повече от една листа с общ брой около 3300. Твърди липса на легитимност на избрания за кмет П., т.к се ползва с 20% подкрепа от всички имащи право на глас.

            В с.з. ответникът ОБЩИНСКА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ /ОИК/ – КЮСТЕНДИЛ се представлява от секретаря Т.И.П.-С.по реда на чл.76, ал.2 от ИК въз основа на решение №230/05.11.2019г. на ОИК – Кюстендил. Представителят намира жалбата за неоснователна поради липса на твърдяните нарушения на изборния процес и спазване на императивните правила на ИК за произвеждане на избора.

            В с.з. заинтересованата страна П.Г.П. се представлява от адв.М.К., която намира жалбата за неоснователна. Моли за потвърждаване на решението на ОИК – Кюстендил и присъждане на деловодни разноски.

            Заинтересованата страна МК ГЕРБ /ПП ГЕРБ, ПП СЪЮЗ НА ДЕМОКРАТИЧНИТЕ СИЛИ, ПП ВМРО-БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ, ДВИЖЕНИЕ БЪЛГАРИЯ НА ГРАЖДАНИТЕ /ДБГ/, ЗЕМЕДЕЛСКИ НАРОДЕН СЪЮЗ, ПП ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ/ не изразява становище по жалбата.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата, становищата на страните в съдебно заседание и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка по делото:

            Предмет на делото е решение №215/29.10.2019г. на ОИК – Кюстендил с което на основание чл.87, ал.1,            т.1, т.26 и чл.452 от ИК въз основа на получените данни от протоколите на СИК, ответната ОИК е обявила за избран за кмет на община Кюстендил, област Кюстендил П.Г.П., издигнат от МК ГЕРБ /ПП ГЕРБ, ПП СДС, ПП ВМРО-БНД, ДБГ, ЗНС, ПП ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ/, получил 11 793 действителни гласове. Решението е обявено на 29.10.2019г. в 17.08 часа и свалено на 05.11.2019г. в 17.10 часа. Жалбата по делото е подадена на 05.11.2019г.

            Решението е взето въз основа на Протокол на ОИК за избиране на кмет на община Кюстендил от 28.10.2019г. ОИК се състои от председател, двама заместник-председатели, секретар и 9 члена, които са подписали протокола без особени мнения и без оспорване действителността на гласовете. В протокола е записано, че няма протоколи по чл.438, ал.3 от ИК, а избора е произведен при нормална обстановка. В протокола няма отразени поправки. В съдържанието на протокола е записано, че са получени 59 500 хартиени бюлетини за гласуване по чл.215, ал.1 от ИК, наличие на 112 СИК в общината, които са предали същия брой протоколи, 53 719 избиратели според избирателните списъци части I и II при предаването им на СИК, 442 избиратели в допълнителните страници на списъците /под чертата/ и брой гласували 22 432 избиратели. Като намерени в избирателните кутии са отразени 22 432 бюлетин, от които 974 са недействителни и действителни 21 458 бюлетини, от които 19 926 са действителни гласа, подадени за кандидатските листи на партии, коалиции и инициативни комитети и 1 532 гласа действителни гласове „не подкрепям никого“. Разпределението на гласовете по кандидатски листи е следното:

-№48 И. П. Н. като кандидат за ПП „Възраждане“ с 1 048 действителни гласове и 9 недействителни гласове,

-№67 П.Г.П. като кандидат на МК ГЕРБ с 11 793 действителни гласове и 63 недействителни гласове,

-№68 М.С.Р. като кандидат на МК Движение заедно за промяна с 1 548 действителни гласове и 12 недействителни гласове и

-№75 З. С. М. независим с 5 537 действителни гласове и 20 недействителни гласове.

По делото са приети 112 протокола на СИК от произведения избор под номера от 1 до 114, като няма съставени протоколи за СИК с номера ***и 112, т.к. с решение №169/24.10.2019г. на ОИК – Кюстендил на основание чл.85 и чл.87, ал.1 от ИК са закрити посочените избирателни секции. В съдържанието на протоколите на сформираните 112 СИК за произведения избор има положени подписи на членовете на комисиите без забележки относно определянето на действителните и недействителните гласове, без възражения и жалби за извършени от членовете на СИК нарушения на изборния процес, няма особени мнения по чл.441, ал.3 от ИК с отделно изложени писмени мотиви, отразяване на спокойна изборна обстановка, като поправките в СИК 2,4,11,29 и 87 са свързани с отстраняване на очевидни фактически грешки и съдържат подписите на съответния брой членове на СИК по правилата на чл.441, ал.2 и чл.445, ал.5 във вр. с чл.444, ал.1 от ИК. Поправките не засягат отразените в избирателните кутии действителни гласове и разпределението им по кандидатски листи. При сравнително броене между отчетените действителни гласове и разпределението им по кандидатските листи по всеки от протоколите на СИК и тяхното сборуване е налице пълна идентичност с данните в протокола на ОИК от произведения избор.

 С решения №№ 24/12.09.2019г, 26/13.09.2019г., 27/13.09.2019г., 32/13.09.2019г., 35/15.09.2019г., 38/15.09.2019г., 42/16.09.2019г., 50/16.09.2019г., 51/16.09.2019г., 55/16.09.2019г., 57/16.09.2019г., 61/16.09.2019г. и 65/16.09.2019г. ОИК – Кюстендил на основание чл.85, ал.1, чл.87, ал.1, т.12 от ИК и решение №936-МИ/02.09.2019г. на ЦИК е регистрирала за участие в изборите за кмет на община Кюстендил на 27.10.2019г. КП „Ние, Гражданите“, Инициативен комитет за издигане кандидатурата на независим кандидат за кмет З. С. М., КП „БСП за България“, ПП „Воля“, ПП „АБВ“ /Алтернатива за българско възраждане/, ПП „Единна народна партия“, Местна коалиция ГЕРБ /ПП ГЕРБ, ПП СДС, ПП ВМРО-БНД, ДБГ, ЗНС, ПП Обединени земеделци/, Местна коалиция Движение заедно за промяна /Движение заедно за промяна, Обединена социалдемокрация/, Местна коалиция НДСВ, ПП „Възраждане“, Местна коалиция Глас народен /ПП МИР, Християндемократическа партия на България, партия Глас народен/, ПП „Атака“ и КП „Демократична България – Обединение“. Решенията са влезли в сила.

С решения №№ 91/23.09.2019г., 109/24.09.2019г., 114/24.09.2019г. и 121/24.09.2019г. ОИК – Кюстендил на основание чл.85, ал.1 и чл.87, ал.1, т.14 от ИК е регистрирала като кандидати за кмет на община Кюстендил П.Г.П., издигнат от МК ГЕРБ, М.С.Р., издигнат от МК Движение заедно за промяната, И. П. Н., издигната от ПП „Възраждане“ и З. С. М., издигнат от Инициативен комитет. Решенията са влезли в сила.

По възраженията в жалбата за нарушаване на правилата за провеждане на предизборната кампания съдът е събрал писмени доказателствени средства, от които се установява, че:

-с решение №127/25.09.2019г. на ОИК – Кюстендил на основание чл.85, ал.1 и чл.87, ал.1, т.1 във вр. с чл.196, ал.3, изр.1 от ИК  и решение №1097-МИ/13.09.2019г. на ЦИК и резултатите от жребия, проведен от ОИК е определен реда за представяне на ПП, МК и инициативните комитети в диспутите по регионалните радио- и телевизионни центрове на БНТ и БНР в произведените избори. Решението е влязло в сила.

-с решение №1199-МИ/26.09.2019г. на ЦИК на основание чл.189, ал.4, изр.2 от ИК е одобрено споразумение от 24.09.2019г. за отразяване на предизборната кампания за произвеждане на избори за общински съветници и кметове на 27.10.2019г., подписано от председателя на Временния оперативен щаб на БНР и член на УС на БНР М.М.и упълномощени представители на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирани за участие в изборите. Решението е влязло в сила. С допълнително решение №1243-МИ/30.09.2019г. на ЦИК е допусната поправка на техническа грешка в диспозитива на първото решене, като вместо „М.М.“ да се чете „С.К.“. Решението е влязло в сила. В споразумението от 24.04.2019г. са уредени условията за встъпителни и заключителни клипове, безплатни диспути, включително такива в регионалните програми на БНР, платените радиодиспути, предизборните хроники, предизборните клипове и други платени форми за отразяване на предизборната кампания.

-на 19.09.2019г. е одобрено и споразумение за отразяване на предизборната кампания за произвеждане на изборите от БНТ като национален обществен доставчик на аудио-визуални медийни услуги, представлявана от генералния директор Емил Кошлуков и упълномощени представители на партиите, коалициите на ПП и инициативни комитети с регистрирани кандидати в изборите. В споразумението са уредени условията за безплатни всъпителни и заключителни клипове по БНТ 1, платени агитационни клипове в хода на предизборната кампания, безплатни диспути, дебати и други безплатни и платени форми на предизборна кампания, редът на предизборната кампания по БНТ 2 и БНТ 4.

-с решение №620-МИ/15.08.2019г. на ЦИК на основание чл.57, ал.1, т.25, чл.202-205 и чл.431 от ИК са определени условията и реда за извършване на проучвания „на изхода“ в изборния ден и регистрацията на организациите, които ги извършват при произвеждане на изборите.

-с решение №794-МИ/27.08.2019г. на ЦИК на основание чл.57,ал.1, т.22,23 и 24, чл.58, чл.175-201, §1, т.15,16 и 17 от ДР на ИК са приети общи правила относно условията и реда за провеждане на предизборната кампания по време на изборите.

-с решение №138/06.10.2019г. ОИК – Кюстендил е разгледала постъпил сигнал по електронна поща с вх.№141/05.10.2019г. относно нарушение на ИК във връзка с публикуван банер на независимия кандидат за кмет З. М. в DARIK NEWS – Кюстендил като е указано на електронната медия да се съобрази с изискванията на чл.183 и сл. от ИК. Решението е влязло в сила.

-с решение №188/27.10.2019г. ОИК – Кюстендил е разгледала постъпил сигнал №244/27.10.2019г. от КП БСП за България относно провеждана агитация в секция 82, който сигнал е оставен без уважение. Решението е влязло в сила.

С протоколно определение от 12.11.2019г. на основание чл.193, ал.1 от ГПК по препращане от чл.144 от АПК съдът е открил производство по оспорване истинността на протокола на ОИК и всички протоколи на СИК, като е указал на жалбоподателя, че негова е тежестта за доказване на твърдяната неистинност. Съдът е отхвърлил искането за оглед и ново преброяване на недействителните бюлетини в обема, посочен от пълномощника.

В съпроводително писмо изх.№20/06.11.2019г. председателят на ОИК – Кюстендил е уведомил съда, че няма данни за провеждане на безплатни диспути от регионалните радио- и телевизионни центрове на БНТ и БНР на територията на общината между регистрираните партии, коалиции и инициативни комитети и местни коалиции и техните кандидати за кмет в процедурата по произвеждане на избора за кмет и че в ОИК не е имало срив в информационната система в ранните часове на 28.10.2019г.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените писмени доказателствени средства.

В хода за произнасяне с решение по делото е постъпило писмено становище вх.№5751/13.11.2019г. от адв.А. с приложена към него брошура и коментар по изнесените в брошурата данни. Навеждат се твърдения за отпечатване на брошурата с публични средства, въпреки, че на практика се използва за предизборна агитация в полза на кандидата П.. Брошурата е представена след заседанието, в което е завършено разглеждането на делото. Съдът не дължи нейното приобщаване към доказателствата по делото, т.к. липсва искане за възобновяване на съдебното дирене и отсъства необходимост за това по правилото на чл.253 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

            Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените доказателства.

С оглед на така установената фактическа обстановка жалбата е допустима. Изхожда от пълномощник на легитимиран от закона правен субект по см. на чл.459, ал.1 от ИК. Партията - жалбоподател е регистрирана за участие в произведения избор за кмет на Община Кюстендил на 27.10.2019г. Жалбата е подадена в законовия срок пред компетентния за разглеждането й съд във вр. с общите правила за родова и местна подсъдност по чл.132, ал.1 и чл.133, ал.2 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Оспореното решение на ОИК - Кюстендил по правен характер представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 от АПК.

Решението е издадено от компетентен орган. По см. на чл.87, ал.1, т.26 по препращане от чл.398 от ИК, в правомощието на ОИК е установяването и обявяването на резултатите от гласуването в изборния район. Това правомощие е конкретизирано в чл.452, ал.2 от ИК, съгласно който ОИК обявява резултатите от гласуването за кметове по партии, коалиции и независими кандидати.

Решението съответства на одобрената от ЦИК по реда на чл.6 от ИК писмена форма.

Не са налице нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на решението.

ОИК е в състава по чл.76, ал.1 и ал.4, т.1 от ИК. Не се установява несъвместимост на членовете на ОИК по чл.81 от ИК. Оспореното решение на ОИК е взето при наличен кворум и мнозинство по чл.85, ал.3 и ал.4 от ИК. Обективираният в решението резултат от избора в протокола на ОИК е скрепен с подписите на всички членовете на колективния орган по чл.451, ал.1 от ИК. Няма нарушения при формиране на съставите на СИК по реда на чл.92, ал.1 и ал.4, т.1 от ИК и несъвместимост на членовете на СИК по см. на чл.96 от ИК. За резултатите от работата при произвеждането на изборите за кмет на общината всички СИК са изготвили протоколи, подписани от членовете на комисиите съгласно чл.441, ал.1 от ИК. Въз основа на данните от протоколите на СИК ответната ОИК е отчела резултатите от гласуването в изборния район и е съставила протокола от избора, изпълнявайки нормата на чл.447 от ИК. По делото не се установи твърдението в жалбата за срив в информационната система за изчисляване на резултатите от избора. Резултатите от произведения избор са формирани въз основа на проведено гласуване на включени в избирателни списъци гласоподаватели. Участващите в избора ПП, МК, ИК и техните кандидати са регистрирани в ОИК, за което обстоятелство съдът е приобщил съответните решения за регистрация. Решенията са влезли в сила и се ползват със статут на официални писмени документи по чл.179, ал.2 във вр. са ал.1 от ИК с необорена в рамките на съдебното производство материална доказателствена сила.

Неоснователно е възражението на оспорващия за незаконосъобразна регистрация на кандидата З. С. М.. Решение №121/24.09.2019г. на ОИК за регистрацията на кандидата не е оспорено по установения законов ред по чл.88 пред ЦИК. Същото е валидно от формална страна, т.к. съдържа предвидените реквизити и е с необорена материална доказателствена сила. От съдържанието на решението е видно, че кандидатът разполага с правото да бъде избиран по чл.397, ал.1 от ИК във вр. с дефиницията по §1, т.5, б.“б“ от ДР на ИК.

Оспореното решение съответства на материалния закон.

Съгласно правилото на чл.452, ал.1 от ИК и Методиката за определяне на резултатите от гласуването за кметове, Приложение №4 към чл.452, ал.1 от ИК, за избран кмет се счита кандидатът, получил повече от половината действителни гласове в района. С оглед разпределението на гласовете за кандидатите по кандидатски листи, обективирано в протокола на ОИК от избора, кандидатът П.Г.П. отговаря на посоченото правило. Налице е изискването на ИК за валиден избор.

Неоснователни са наведените в жалбата възражения за съществени нарушения на правилата за провеждане на предизборната кампания и в частност за предизборна агитация по чл.182, ал.1 и чл.183, ал.1 и ал.3 от ИК. В процедурата по произвеждане на изборите ОИК е упражнила правомощието по чл.87, ал.1, т.22 от ИК, като е разгледала всички постъпили жалби за нарушения на изборната процедура. Измежду жалбите с оплаквания липсват такива, отразяващи нарушения на забраната за предизборна агитация по чл.182, ал.1 от ИК. Поставянето на агитационни материали по реда на чл.183, ал.1 и ал.3 от ИК по витрините на търговски помещения, заведения и магазини само по себе си не представлява нарушение на изборната процедура, т.к. посоченото фактическо действие е позволено от правния ред като един от регламентираните от закона начините за предизборна агитация. Следователно, липсват установени от ОИК случаи на нарушения на правилата за „предизборна агитация“ по смисъла на дефиницията в §1, т.17 от ИК. За неоснователност на възражението на оспорващия, съдът взима предвид и споделя изразеното в решение №5/09.07.2013г. на Конституционния съд по к.д.№13/2013г. становище за отсъствие на обективен критерий, по който да се прецени дали и как едно нарушение на правилата за агитация и последиците от него се отразява на изборния резултат, т.к. не съществува начин да се установи дали твърдяните нарушения са се отразили в избирателната активност, дали са я насърчили или ограничили. Причинната връзка между едно или друго действие на участниците в изборния процес, свързано с агитация, и крайният резултат от изборите не може да бъде установена с правни средства, резултатът от който да бъде използван за доказване пред съда. Няма как да се установи дали изборният резултат би бил различен при отсъствие на твърдяните от оспорващия нарушения. По см. на чл.3, ал.1 от ИК изборите се произвеждат въз основа на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване и осигуряват свободно изразяване на волята на избирателите. При наличието на тайно гласуване няма как да се установи дали и в каква степен начинът на проведената предизборна агитация е повлияла на мисловната дейност на избирателя и за кого точно кандидат той е дал своя глас. Тук е необходимо да се спомене и още едно решение на Конституционния съд на Република България, което дава принципно разрешение на въпроса за нарушенията на изборния процес и тяхното отражения върху изборния резултат. Това е решение №13/28.11.2013г. по к.д.№14/2013г., според което за да бъдат обявени изборите за незаконни, трябва да се констатира, че са едновремененно налице  две предпоставки: съществени, особено тежки нарушения на изборния процес, относими към основополагащи демократични конституционни принципи на избирателното право /общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване – чл.10 от Конституцията/ и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на избирателите. Начинът на предизборна агитация не е измежду посочените тежки нарушения на изборния процес, т.к. същата няма пряка причинна връзка с начина на гласуване на избирателите, поради което не засяга правото им по чл.10 от Конституцията.

Неоснователно е наведеното в жалбата възражение за непредоставяне от регионалните телевизионни и радиоцентрове на БНТ и БНР на възможност за безплатни диспути за кандидатката на партията-жалбоподател и неупражнен контрол от ОИК. Изборната администрация в лицето на ЦИК е спазила правилото на чл.189, ал.4 от ИК като е одобрила споразуменията между БНР и БНТ от една страна и упълномощените представители на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати в произведения избор. В съдържанието на споразуменията са посочени условията за отразяване на предизборната кампания от двете обществени електронни медии, част от които са и правилата за безплатни диспути по чл.195, ал.1 и ал.2 и чл.196 от ИК на национално и местно ниво /в предаванията на регионалните телевизионни центрове и програмите на регионалните радиоцентрове/. С решение на ОИК е определен и редът за участие в диспутите чрез жребий, което решение е влязло в сила. От данните на ОИК се установи, че участницити в изборите не са се възползвали от правото на безплатни диспути. От неосъщественото право не може да се твърди наличие на нарушение на процедурата, а още по-малко за неосъществен контрол от страна на ОИК.

Неоснователно е наведеното в жалбата оплакване за съществено нарушение на изборните правила поради липса на социологически проучвания в общината, посредством които да се съпоставя т.нар. избирателна подкрепа за кандидатите за кмет и наличието на електронно допитване под формата на сондаж в интернет сайт на 23.10.2019г., което се различава от предварителните прогнозни резултати след края на изборния ден. Правилата за социологически проучвания са регламентирани в нормите на чл.202-205 от ИК и включват регистриране в ЦИК на социологически агенции, които ще извършват социологически проучвания в изборния ден и начина на огласяване на социологически проучвания по повод на изборите и възможността за огласяване на резултати от допитвания. Правилата се отнасят за дейността на социологическите агенции. Липсата на проведени проучвания от агенциите не води до нарушение на изборните правила, т.к. не влияе върху крайния изборен резултат от гласуването за кандидатите за кмет. Огласеното допитване в посочения от жалбоподателя интернет сайт не може да установи каквато и да било пряка връзка с начина на гласуване на гласоподавателите и резултатите от това гласуване.

Наведените допълнителни оплаквания в допълнението към жалбата от 11.11.2019г. и в съдебно заседание не подлежат на самостоятелно обсъждане по правилото на чл.459, ал.7 от ИК. Посочената правна норма определя обхвата на съдебен контрол, който включва само наведените в жалбата, подадена в срока по чл.459, ал.1 от ИК, обстоятелства за незаконосъобразност на изборите. Въпреки това, за пълнота на мотивите съдът ще допълни, че оплакванията са неоснователни по същество.

В изборната процедура липсват каквито и да било доказателства за наличие на неравностойно положение между кандидатите за кмет. При регистрацията на кандидатите ОИК е спазила правилата за приобщаване на необходимите документи, установяващи правото на кандидатите да бъдат избирани по чл.397, ал.1 от ИК и въз основа на тях е постановила решенията за регистрация на кандидатите и издигналите ги партии, местни коалиции и инициативен комитет. Всички останали характеристики на биографиите на всеки от кандидатите са извън приложното поле на ИК.

Начините и формите за финансиране на предизборната кампания са уредени в нормите на Глава единадесета от ИК – чл.162 – 174 от ИК, в която процедура ОИК има единствено задължение за предоставяне на Сметната палата на данните за банковите сметки по чл.163, ал.3 от ИК. Общият размер на финансирането на предизборната кампания на кандидатите, нарушаването на забраните, свързани с финансирането и подпомагането на кампанията и отчетите на субектите след изборния ден са предмет на контрол от страна на Сметната палата и на търсене на административнонаказателна отговорност на виновните лица в нормите на чл.476, чл.477, чл.477а, чл.478 и чл.479 от ИК. Отделно от това, правилото на чл.171 от ИК въвежда наличие на Единен публичен регистър на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирани за участие в изборите, в който регистър се включват данните за имената на дарителите, видът, целта, размерът и стойността на направените дарения и подадените декларации за произход на средствата /чл.171, ал.2, т.5 и т.8 от ИК/, които данни подлежат на актуализация по реда на чл.171, ал.4 от ИК. След произвеждане на изборите в регистъра се публикуват и отчетите по чл.172, ал.1 от ИК. Следователно, начинът на финансиране на предизборната кампания не се отнася пряко към въпроса за начина на гласуване на избирателите. Всички действия, свързани с финансиране на предизборната кампания на който и да било кандидат са ирелевантни спрямо преценката за законосъобразност на оспореното решение на ОИК.

Неоснователно е възражението за неправилно отчитане на гласовете, подадени за кандидатите в протоколите на ОИК и СИК. Приложените по делото протоколи са в утвърдените от ЦИК документални форми без нарушена доказателствена сила. Протоколите съдържат подписи на членовете на комисиите и няма вписани данни за забележки относно определянето на действителните и недействителни гласове от техните членове, няма възражения и жалби за извършени от членовете нарушения, няма особени мнения, обективирани във формата по чл.441, ал.3 от ИК, като поправките в малка част от тях са придружени с нужния брой подписи по реда на чл.441, ал.2 и чл.445, ал.5 във вр. с чл.444, ал.1 от ИК без да засягат действителността на гласовете и тяхното разпределение по кандидатски листи. Следователно, по правилото за разпределение на доказателствената тежест при оспорване на протоколите по чл.193, ал.3 от ГПК, оспорващият не доказа твърдяната неистинност на документите. Протоколите на СИК и ОИК са официални свидетелстващи документи по чл.179 от ГПК. Начинът на оформянето им, посочен от съда, не отразява нарушения на изборните правила, поради което не се налага повторно ръчно броене на бюлетини. Съдържанието на протоколите съответства на действителното фактическо положение. Съдът няма задължение да извърши служебна проверка на всички отразени данни в посочените протоколи. В тази насока са валидни постановките в решение №9/26.11.2009г. на Конституционния съд по к.д.№8/2009г. и решение №13/28.11.2013г. на Конституционния съд по к.д.№14/2013г. относно съществените нарушения на изборния процес.

Оспореното решение на ОИК е съответно с целта на закона по чл.3, ал.1 от ИК и принципите по чл.7 и чл.8 от АПК, противно на твърдението на оспорващия.

Изложеното мотивира съда да счете, че обявеният избор е действителен. С оглед правомощията по чл.459, ал.10 от ИК съдът ще потвърди решението на ОИК.

На основание чл.143, ал.3 от АПК заинтересованата страна П.Г.П. има право на деловодни разноски в размер на 500лв. за адвокатско възнаграждение, дължими от жалбоподателя.

            Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА решение №215/29.10.2019г. на Общинска избирателна комисия – Кюстендил, с което е обявен за избран за кмет на община Кюстендил, област Кюстендил П.Г.П., издигнат от МК ГЕРБ /ПП ГЕРБ, ПП СДС, ПП ВМРО-БНД, ДБГ, ЗНС, ПП ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ/.

            ОСЪЖДА ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ „ВЪЗРАЖДАНЕ“ да заплати на П.Г.П. деловодни разноски в размер на 500лв. /петстотин лева/.

            Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: